Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)

Sylabus przedmiotu Rewitalizacja terenów mieszkalnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rewitalizacja terenów mieszkalnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 1,00,50zaliczenie
projektyP3 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z przedmiotów przyrodniczych
W-2Podstawowe wiadomości z urządzania terenów zieleni

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat problemów związanych z degradacją i dekapitalizacją terenów mieszkaniowych oraz kierunków i możliwości ich rewitalizacji
C-2Przygotowanie do analizy i rozpoznawania problemów występujących na terenach mieszkaniowych oraz dobierania rozwiazań z zakresu rewitalizacji podnoszacych jakość życia mieszkańców

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie projektu rewitalizacji terenu9
9
wykłady
T-W-1Aspekty przyrodnicze w terenach mieszkaniowych, oddziaływanie "zielonego otoczenia" na mieszkańców2
T-W-2Rewitalizacja zabudowy po PGR-owskiej i po folwarcznej na terenach wiejskich2
T-W-3Rewitalizacja osiedli mieszkaniowych z wielkiej płyty oraz podwórek w ścisłej zabudowie śródmiejskiej; Program "Zielone podwórka" w Szczecinie2
T-W-4"Zielone" sposoby na podnoszenie jakości życia na terenach mieszkaniowych, prezentacja referatów3
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Przygotowanie do zajęć, praca własna15
A-P-3Konsultacje6
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie referatu7
A-W-3Przygotowanie do dyskusji8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody padające / Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe / Wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące / Dyskusja dydaktyczna związana z tematem wykładu
M-4Metody praktyczne / Przygotowanie i prezentacja referatu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - prezentacja referatu
S-2Ocena formująca: Zaliczenie udziału w dyskusji, aprobata aktywności na wykładach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O07.2_W01
Ma wiedzę na temat problemów zwiazanych z degradacją i dekapitalizacją terenów mieszkaniowych oraz zna kierunki i możliwości rewitalizacji tych terenów podnoszace jakość życia mieszkańców
AK_2A_W01, AK_2A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-4, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O07.2_U01
Posiada umiejętność rozpoznawania problemów zwiazanych z degradacją i dekapitalizacją terenów mieszkaniowych oraz potrafi określić kierunki i możliwości rewitalizacji tych terenów
AK_2A_U02, AK_2A_U09, AK_2A_U03C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-4, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O07.2_K01
Ma świadomość samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu
AK_2A_K07, AK_2A_K01C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-3, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O07.2_W01
Ma wiedzę na temat problemów zwiazanych z degradacją i dekapitalizacją terenów mieszkaniowych oraz zna kierunki i możliwości rewitalizacji tych terenów podnoszace jakość życia mieszkańców
2,0Nie ma elementarnej wiedzy na temat problemów zwiazanych z degradacją i dekapitalizacją terenów mieszkaniowych oraz nie zna na poziomie elementarnym kierunki i możliwości rewitalizacji tych terenów podnoszace jakość życia mieszkańców
3,0Ma elementarną wiedzę na temat problemów zwiazanych z degradacją i dekapitalizacją terenów mieszkaniowych oraz zna na poziomie elementarnym kierunki i możliwości rewitalizacji tych terenów podnoszace jakość życia mieszkańców
3,5Ma dostateczną wiedzę na temat problemów zwiazanych z degradacją i dekapitalizacją terenów mieszkaniowych oraz zna na poziomie dostatecznym kierunki i możliwości rewitalizacji tych terenów podnoszace jakość życia mieszkańców
4,0Ma dobrą wiedzę na temat problemów zwiazanych z degradacją i dekapitalizacją terenów mieszkaniowych oraz zna na poziomie dobrym kierunki i możliwości rewitalizacji tych terenów podnoszace jakość życia mieszkańców
4,5Ma pełną wiedzę na temat problemów zwiazanych z degradacją i dekapitalizacją terenów mieszkaniowych oraz zna na poziomie pełnym kierunki i możliwości rewitalizacji tych terenów podnoszace jakość życia mieszkańców
5,0Ma pełna i ugruntowaną wiedzę na temat problemów zwiazanych z degradacją i dekapitalizacją terenów mieszkaniowych oraz zna na poziomie pełnym kierunki i możliwości rewitalizacji tych terenów podnoszace jakość życia mieszkańców

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O07.2_U01
Posiada umiejętność rozpoznawania problemów zwiazanych z degradacją i dekapitalizacją terenów mieszkaniowych oraz potrafi określić kierunki i możliwości rewitalizacji tych terenów
2,0Nie posiada elementarnej umiejętności rozpoznawania problemów zwiazanych z degradacją i dekapitalizacją terenów mieszkaniowych oraz nie potrafi na poziomie elementarnym, nawet z pomocą prowadzacego określić kierunki i możliwości rewitalizacji tych terenów
3,0Posiada elementarna umiejętność rozpoznawania problemów zwiazanych z degradacją i dekapitalizacją terenów mieszkaniowych oraz potrafi na poziomie elementarnym, z pomocą prowadzacego określić kierunki i możliwości rewitalizacji tych terenów, popełniając drobne błędy
3,5Posiada podstawową umiejętność rozpoznawania problemów zwiazanych z degradacją i dekapitalizacją terenów mieszkaniowych oraz potrafi z pomocą prowadzacego określić kierunki i możliwości rewitalizacji tych terenów
4,0Posiada dobrą umiejętność rozpoznawania problemów zwiazanych z degradacją i dekapitalizacją terenów mieszkaniowych oraz potrafi samodzielnie określić kierunki i możliwości rewitalizacji tych terenów, popełniając drobne błędy
4,5Posiada pełna umiejętność rozpoznawania problemów zwiazanych z degradacją i dekapitalizacją terenów mieszkaniowych oraz potrafi samodzielnie i prawidłowo określić kierunki i możliwości rewitalizacji tych terenów
5,0Posiada pełna i ugruntowaną umiejętność rozpoznawania problemów zwiazanych z degradacją i dekapitalizacją terenów mieszkaniowych oraz potrafi samodzielnie i prawidłowo określić kierunki i możliwości rewitalizacji tych terenów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O07.2_K01
Ma świadomość samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu
2,0Nie ma elementarnej świadomości samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu
3,0Ma elementarną świadomość samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu
3,5Ma podstawową świadomość samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu
4,0Ma dobrą świadomość samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu
4,5Ma pełną świadomość samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu
5,0Ma pełną i ugruntowaną świadomość samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu

Literatura podstawowa

  1. red. Szulczewska Barbara, Giedrych Renata, Przestrzeń przyrodnicza i społeczna osiedli mieszkaniowych w XX i XXI wieku, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2011
  2. Wojnarowska Anna, Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2012
  3. praca zbiorowa, Rewitalizacja miast Polskich, Instytut Rozwoju Miast, Kraków, 2009, seria

Literatura dodatkowa

  1. red. Zimny H., Ekologia miasta, Agencja Reklamowo-Wydawnicza A. Grzegorczyk, Stare Babice, 2005
  2. Szponar A., Fizjografia urbanistyczna, PWN, Warszawa, 2003
  3. Haber Z., Urbański P., Kształtowanie terenów zieleni z elementami ekologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2008
  4. red. Drozdek M., Rośliny do zadań specjalnych, Oficyna Wydawnicza PWSZ, Sulechów-Kalsk, 2011
  5. Seneta W., Dolatowski J., Dendrologia, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu rewitalizacji terenu9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Aspekty przyrodnicze w terenach mieszkaniowych, oddziaływanie "zielonego otoczenia" na mieszkańców2
T-W-2Rewitalizacja zabudowy po PGR-owskiej i po folwarcznej na terenach wiejskich2
T-W-3Rewitalizacja osiedli mieszkaniowych z wielkiej płyty oraz podwórek w ścisłej zabudowie śródmiejskiej; Program "Zielone podwórka" w Szczecinie2
T-W-4"Zielone" sposoby na podnoszenie jakości życia na terenach mieszkaniowych, prezentacja referatów3
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Przygotowanie do zajęć, praca własna15
A-P-3Konsultacje6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie referatu7
A-W-3Przygotowanie do dyskusji8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O07.2_W01Ma wiedzę na temat problemów zwiazanych z degradacją i dekapitalizacją terenów mieszkaniowych oraz zna kierunki i możliwości rewitalizacji tych terenów podnoszace jakość życia mieszkańców
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W01ma pogłębioną więdzę o zjawiskach i procesach zachodzących w biosferze, wykazuje znajomość technik kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji oraz cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z kształtowaniem krajobrazu
AK_2A_W06ma rozszerzoną wiedzę z zakresu znajomości i uprawy roślin oraz ich doboru i wykorzystania w dekoracji wnętrz i w terenach zieleni
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat problemów związanych z degradacją i dekapitalizacją terenów mieszkaniowych oraz kierunków i możliwości ich rewitalizacji
Treści programoweT-W-1Aspekty przyrodnicze w terenach mieszkaniowych, oddziaływanie "zielonego otoczenia" na mieszkańców
T-W-2Rewitalizacja zabudowy po PGR-owskiej i po folwarcznej na terenach wiejskich
T-W-3Rewitalizacja osiedli mieszkaniowych z wielkiej płyty oraz podwórek w ścisłej zabudowie śródmiejskiej; Program "Zielone podwórka" w Szczecinie
T-W-4"Zielone" sposoby na podnoszenie jakości życia na terenach mieszkaniowych, prezentacja referatów
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne / Przygotowanie i prezentacja referatu
M-1Metody padające / Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe / Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - prezentacja referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma elementarnej wiedzy na temat problemów zwiazanych z degradacją i dekapitalizacją terenów mieszkaniowych oraz nie zna na poziomie elementarnym kierunki i możliwości rewitalizacji tych terenów podnoszace jakość życia mieszkańców
3,0Ma elementarną wiedzę na temat problemów zwiazanych z degradacją i dekapitalizacją terenów mieszkaniowych oraz zna na poziomie elementarnym kierunki i możliwości rewitalizacji tych terenów podnoszace jakość życia mieszkańców
3,5Ma dostateczną wiedzę na temat problemów zwiazanych z degradacją i dekapitalizacją terenów mieszkaniowych oraz zna na poziomie dostatecznym kierunki i możliwości rewitalizacji tych terenów podnoszace jakość życia mieszkańców
4,0Ma dobrą wiedzę na temat problemów zwiazanych z degradacją i dekapitalizacją terenów mieszkaniowych oraz zna na poziomie dobrym kierunki i możliwości rewitalizacji tych terenów podnoszace jakość życia mieszkańców
4,5Ma pełną wiedzę na temat problemów zwiazanych z degradacją i dekapitalizacją terenów mieszkaniowych oraz zna na poziomie pełnym kierunki i możliwości rewitalizacji tych terenów podnoszace jakość życia mieszkańców
5,0Ma pełna i ugruntowaną wiedzę na temat problemów zwiazanych z degradacją i dekapitalizacją terenów mieszkaniowych oraz zna na poziomie pełnym kierunki i możliwości rewitalizacji tych terenów podnoszace jakość życia mieszkańców
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O07.2_U01Posiada umiejętność rozpoznawania problemów zwiazanych z degradacją i dekapitalizacją terenów mieszkaniowych oraz potrafi określić kierunki i możliwości rewitalizacji tych terenów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U02posiada umiejętność wyszukiwania, formułowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w celu sporządzenia opracowania projektowego i badawczego z zakresu architektury krajobrazu
AK_2A_U09posiada umiejętność analizy i oceny zmian zachodzących w środowisku; wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik do ochrony, rekultywacji i rewitalizacji środowiska
AK_2A_U03posiada pogłębioną umiejętność prawidłowego doboru roślin do dekoracji wnętrz oraz urządzania i pielegnowania terenów zieleni, a także doboru odpowiednich technologii i urządzeń do ich pielęgnacji
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie do analizy i rozpoznawania problemów występujących na terenach mieszkaniowych oraz dobierania rozwiazań z zakresu rewitalizacji podnoszacych jakość życia mieszkańców
Treści programoweT-W-1Aspekty przyrodnicze w terenach mieszkaniowych, oddziaływanie "zielonego otoczenia" na mieszkańców
T-W-2Rewitalizacja zabudowy po PGR-owskiej i po folwarcznej na terenach wiejskich
T-W-3Rewitalizacja osiedli mieszkaniowych z wielkiej płyty oraz podwórek w ścisłej zabudowie śródmiejskiej; Program "Zielone podwórka" w Szczecinie
T-W-4"Zielone" sposoby na podnoszenie jakości życia na terenach mieszkaniowych, prezentacja referatów
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne / Przygotowanie i prezentacja referatu
M-3Metody aktywizujące / Dyskusja dydaktyczna związana z tematem wykładu
M-2Metody problemowe / Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie udziału w dyskusji, aprobata aktywności na wykładach
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - prezentacja referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada elementarnej umiejętności rozpoznawania problemów zwiazanych z degradacją i dekapitalizacją terenów mieszkaniowych oraz nie potrafi na poziomie elementarnym, nawet z pomocą prowadzacego określić kierunki i możliwości rewitalizacji tych terenów
3,0Posiada elementarna umiejętność rozpoznawania problemów zwiazanych z degradacją i dekapitalizacją terenów mieszkaniowych oraz potrafi na poziomie elementarnym, z pomocą prowadzacego określić kierunki i możliwości rewitalizacji tych terenów, popełniając drobne błędy
3,5Posiada podstawową umiejętność rozpoznawania problemów zwiazanych z degradacją i dekapitalizacją terenów mieszkaniowych oraz potrafi z pomocą prowadzacego określić kierunki i możliwości rewitalizacji tych terenów
4,0Posiada dobrą umiejętność rozpoznawania problemów zwiazanych z degradacją i dekapitalizacją terenów mieszkaniowych oraz potrafi samodzielnie określić kierunki i możliwości rewitalizacji tych terenów, popełniając drobne błędy
4,5Posiada pełna umiejętność rozpoznawania problemów zwiazanych z degradacją i dekapitalizacją terenów mieszkaniowych oraz potrafi samodzielnie i prawidłowo określić kierunki i możliwości rewitalizacji tych terenów
5,0Posiada pełna i ugruntowaną umiejętność rozpoznawania problemów zwiazanych z degradacją i dekapitalizacją terenów mieszkaniowych oraz potrafi samodzielnie i prawidłowo określić kierunki i możliwości rewitalizacji tych terenów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O07.2_K01Ma świadomość samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K07ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
AK_2A_K01ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w architekturze krajobrazu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób oraz przekazywać wiedzę dotyczącą architektury krajobrazu społeczeństwu
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie do analizy i rozpoznawania problemów występujących na terenach mieszkaniowych oraz dobierania rozwiazań z zakresu rewitalizacji podnoszacych jakość życia mieszkańców
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat problemów związanych z degradacją i dekapitalizacją terenów mieszkaniowych oraz kierunków i możliwości ich rewitalizacji
Treści programoweT-W-1Aspekty przyrodnicze w terenach mieszkaniowych, oddziaływanie "zielonego otoczenia" na mieszkańców
T-W-2Rewitalizacja zabudowy po PGR-owskiej i po folwarcznej na terenach wiejskich
T-W-3Rewitalizacja osiedli mieszkaniowych z wielkiej płyty oraz podwórek w ścisłej zabudowie śródmiejskiej; Program "Zielone podwórka" w Szczecinie
T-W-4"Zielone" sposoby na podnoszenie jakości życia na terenach mieszkaniowych, prezentacja referatów
Metody nauczaniaM-1Metody padające / Wykład informacyjny
M-3Metody aktywizujące / Dyskusja dydaktyczna związana z tematem wykładu
M-2Metody problemowe / Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie udziału w dyskusji, aprobata aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma elementarnej świadomości samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu
3,0Ma elementarną świadomość samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu
3,5Ma podstawową świadomość samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu
4,0Ma dobrą świadomość samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu
4,5Ma pełną świadomość samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu
5,0Ma pełną i ugruntowaną świadomość samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu