Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)

Sylabus przedmiotu Budowa systemów zieleni miast:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budowa systemów zieleni miast
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl>, Paweł Nowak <pawel.nowak@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>, Adam Szymski <Adam-Szymski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z historycznymi i współczesnymi koncepcjami systemowego wprowadzania zieleni do miast.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi elementami problematyki zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do tworzenia "zielonych strategii " w tym środków planistycznych dla budowy systemów zieleni w miastach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Geneza powstania systemów zieleni. Zielone pierścienie i ich ewolucja. Koncepcja Miasta-ogrodu.2
T-W-2Pojęcie systemu zieleni w strukturze przestrzennej miasta, rodzaje, funkcje i elementy zieleni miejskiej. Przyrodnicze, urbanistyczne i prawne uwarunkowania budowy systemów zieleni. Srodki planistyczne.3
T-W-3Miejskie strategie zrównoważonego rozwoju. Nowe formy zieleni w miastach. Współczesne przykłady rozwiązań systemowego wprowadzania zieleni do miast.4
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie pracy pisemnej10
A-W-3Studia wskazanej literatury11
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków, prezentacje

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocenie podlega zaliczeniowa praca pisemna.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O04.1_W01
Posiada wiedzę dotyczącą wybranych historycznych i aktualnych koncepcji kształtowania systemów zieleni w mieście oraz ich uwarunkowaniach i celach w kontekście zrównoważonego rozwoju.
AK_2A_W08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O04.1_U01
Student rozpoznaje i analizuje problematykę kształtowania systemów zieleni w mieście w wymiarze urbanistycznym.
AK_2A_U13C-1, C-2T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O04.1_K01
Student ma świadomość uwarunkowań i znaczenia dla równoważenia środowiska miejskiego systemów zieleni miasta.
AK_2A_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O04.1_W01
Posiada wiedzę dotyczącą wybranych historycznych i aktualnych koncepcji kształtowania systemów zieleni w mieście oraz ich uwarunkowaniach i celach w kontekście zrównoważonego rozwoju.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie historycznych i współczesnych koncepcji kształtowania systemów zieleni w mieście.
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie historycznych i współczesnych koncepcji kształtowania systemów zieleni w mieście.
3,5Student posiada podstawową wiedzę w zakresie historycznych i współczesnych koncepcji kształtowania systemów zieleni w mieście oraz w podsawowym stopniu odnosi je do zadań równoważenia środowiska miejskiego.
4,0Student rozpoznaje i charakteryzuje historyczne i współczesne koncepcje kształtowania systemów zieleni w mieście oraz odnosi je do zadań równoważenia środowiska miejskiego, podaje przykłady.
4,5Student rozpoznaje i w pełni charakteryzuje historyczne i współczesne koncepcje kształtowania systemów zieleni w mieście oraz odnosi je do zadań równoważenia środowiska miejskiego, opisuje przykłady.
5,0Student rozpoznaje i w pełni charakteryzuje historyczne i współczesne koncepcje kształtowania systemów zieleni w mieście oraz odnosi je do zadań równoważenia środowiska miejskiego, w pełni opisuje przykłady.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O04.1_U01
Student rozpoznaje i analizuje problematykę kształtowania systemów zieleni w mieście w wymiarze urbanistycznym.
2,0Student nie potrafi zidentyfikować i zanalizować problematyki kształtowania systemów zieleni w mieście w wymiarze urbanistycznym
3,0Student identyfikuje i częściowo analizuje problematykę kształtowania systemów zieleni w mieście w wymiarze urbanistycznym.
3,5Student identyfikuje i analizuje problematykę kształtowania systemów zieleni w mieście w wymiarze urbanistycznym.
4,0Student dobrze identyfikuje i analizuje problematykę kształtowania systemów zieleni w mieście w wymiarze urbanistycznym, odnosząc się do uwrunkowań i celów zrównoważonego rozwoju.
4,5Student bardzo dobrze identyfikuje i analizuje problematykę kształtowania systemów zieleni w mieście w wymiarze urbanistycznym, odnosząc się do uwrunkowań i celów zrównoważonego rozwoju.
5,0Student bardzo dobrze identyfikuje i analizuje problematykę kształtowania systemów zieleni w mieście w wymiarze urbanistycznym, odnosząc się do uwrunkowań i celów zrównoważonego rozwoju, wskazując pożądane kierunki działań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O04.1_K01
Student ma świadomość uwarunkowań i znaczenia dla równoważenia środowiska miejskiego systemów zieleni miasta.
2,0Student nie ma świadomości uwarunkowań i znaczenia procesu kształtowania systemów zieleni miejskiej dla równoważenia środowiska miejskiego.
3,0Student ma podstawową świadomość uwarunkowań i znaczenia procesu kształtowania systemów zieleni miejskiej dla równoważenia środowiska miejskiego.
3,5Student ma dużą świadomość uwarunkowań i znaczenia procesu kształtowania systemów zieleni miejskiej dla równoważenia środowiska miejskiego.
4,0Student ma pełną świadomość uwarunkowań i znaczenia procesu kształtowaniasystemów zieleni miejskiej dla równoważenia środowiska miejskiego, ocenia zjawiska w tym zakresie.
4,5Student ma pełną świadomość uwarunkowań i znaczenia procesu kształtowania systemów zieleni miejskiej dla równoważenia środowiska miejskiego, ocenia zjawiska w tym zakresie, wykazując otwartość i kreatywność w formułowaniu strategii działań.
5,0Student ma pełną świadomość uwarunkowań i znaczenia procesu kształtowania systemów zieleni miejskiej dla równoważenia środowiska miejskiego, ocenia zjawiska w tym zakresie, wykazując otwartość i kreatywność w formułowaniu strategii działań. Swobodnie dyskutuje na ten temat.

Literatura podstawowa

  1. Richling A. Solon J., Ekologia krajobrazu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  2. Heczko-Hyłowa E., Równoważenie rozwoju w skali miasta – przykłady zagraniczne. [w:] Trwały rozwój polskich miast nowym wyzwaniem dla planowania i zarządzania przestrzenią., Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2001
  3. Lis A., Efektywność systemu zieleni rekreacyjnej w mieście w ujęciu psychologii środowiska., Oficyna Wydawnicza PWr, Wrocław, 2003
  4. Szulczewska B. Kaftan J., Kształtowanie systemu przyrodniczego miasta., IGPiK, Warszawa, 1996

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geneza powstania systemów zieleni. Zielone pierścienie i ich ewolucja. Koncepcja Miasta-ogrodu.2
T-W-2Pojęcie systemu zieleni w strukturze przestrzennej miasta, rodzaje, funkcje i elementy zieleni miejskiej. Przyrodnicze, urbanistyczne i prawne uwarunkowania budowy systemów zieleni. Srodki planistyczne.3
T-W-3Miejskie strategie zrównoważonego rozwoju. Nowe formy zieleni w miastach. Współczesne przykłady rozwiązań systemowego wprowadzania zieleni do miast.4
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie pracy pisemnej10
A-W-3Studia wskazanej literatury11
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O04.1_W01Posiada wiedzę dotyczącą wybranych historycznych i aktualnych koncepcji kształtowania systemów zieleni w mieście oraz ich uwarunkowaniach i celach w kontekście zrównoważonego rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W08posiada poszerzoną wiedzę o dawnych i współczesnych tendencjach i konwencjach stylowych w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z historycznymi i współczesnymi koncepcjami systemowego wprowadzania zieleni do miast.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi elementami problematyki zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do tworzenia "zielonych strategii " w tym środków planistycznych dla budowy systemów zieleni w miastach.
Treści programoweT-W-1Geneza powstania systemów zieleni. Zielone pierścienie i ich ewolucja. Koncepcja Miasta-ogrodu.
T-W-2Pojęcie systemu zieleni w strukturze przestrzennej miasta, rodzaje, funkcje i elementy zieleni miejskiej. Przyrodnicze, urbanistyczne i prawne uwarunkowania budowy systemów zieleni. Srodki planistyczne.
T-W-3Miejskie strategie zrównoważonego rozwoju. Nowe formy zieleni w miastach. Współczesne przykłady rozwiązań systemowego wprowadzania zieleni do miast.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków, prezentacje
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocenie podlega zaliczeniowa praca pisemna.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie historycznych i współczesnych koncepcji kształtowania systemów zieleni w mieście.
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie historycznych i współczesnych koncepcji kształtowania systemów zieleni w mieście.
3,5Student posiada podstawową wiedzę w zakresie historycznych i współczesnych koncepcji kształtowania systemów zieleni w mieście oraz w podsawowym stopniu odnosi je do zadań równoważenia środowiska miejskiego.
4,0Student rozpoznaje i charakteryzuje historyczne i współczesne koncepcje kształtowania systemów zieleni w mieście oraz odnosi je do zadań równoważenia środowiska miejskiego, podaje przykłady.
4,5Student rozpoznaje i w pełni charakteryzuje historyczne i współczesne koncepcje kształtowania systemów zieleni w mieście oraz odnosi je do zadań równoważenia środowiska miejskiego, opisuje przykłady.
5,0Student rozpoznaje i w pełni charakteryzuje historyczne i współczesne koncepcje kształtowania systemów zieleni w mieście oraz odnosi je do zadań równoważenia środowiska miejskiego, w pełni opisuje przykłady.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O04.1_U01Student rozpoznaje i analizuje problematykę kształtowania systemów zieleni w mieście w wymiarze urbanistycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U13ocenia na poziomie rozszerzonym wartość kulturową krajobrazu i jego składowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z historycznymi i współczesnymi koncepcjami systemowego wprowadzania zieleni do miast.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi elementami problematyki zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do tworzenia "zielonych strategii " w tym środków planistycznych dla budowy systemów zieleni w miastach.
Treści programoweT-W-2Pojęcie systemu zieleni w strukturze przestrzennej miasta, rodzaje, funkcje i elementy zieleni miejskiej. Przyrodnicze, urbanistyczne i prawne uwarunkowania budowy systemów zieleni. Srodki planistyczne.
T-W-3Miejskie strategie zrównoważonego rozwoju. Nowe formy zieleni w miastach. Współczesne przykłady rozwiązań systemowego wprowadzania zieleni do miast.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków, prezentacje
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocenie podlega zaliczeniowa praca pisemna.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zidentyfikować i zanalizować problematyki kształtowania systemów zieleni w mieście w wymiarze urbanistycznym
3,0Student identyfikuje i częściowo analizuje problematykę kształtowania systemów zieleni w mieście w wymiarze urbanistycznym.
3,5Student identyfikuje i analizuje problematykę kształtowania systemów zieleni w mieście w wymiarze urbanistycznym.
4,0Student dobrze identyfikuje i analizuje problematykę kształtowania systemów zieleni w mieście w wymiarze urbanistycznym, odnosząc się do uwrunkowań i celów zrównoważonego rozwoju.
4,5Student bardzo dobrze identyfikuje i analizuje problematykę kształtowania systemów zieleni w mieście w wymiarze urbanistycznym, odnosząc się do uwrunkowań i celów zrównoważonego rozwoju.
5,0Student bardzo dobrze identyfikuje i analizuje problematykę kształtowania systemów zieleni w mieście w wymiarze urbanistycznym, odnosząc się do uwrunkowań i celów zrównoważonego rozwoju, wskazując pożądane kierunki działań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O04.1_K01Student ma świadomość uwarunkowań i znaczenia dla równoważenia środowiska miejskiego systemów zieleni miasta.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K01ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w architekturze krajobrazu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób oraz przekazywać wiedzę dotyczącą architektury krajobrazu społeczeństwu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z historycznymi i współczesnymi koncepcjami systemowego wprowadzania zieleni do miast.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi elementami problematyki zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do tworzenia "zielonych strategii " w tym środków planistycznych dla budowy systemów zieleni w miastach.
Treści programoweT-W-1Geneza powstania systemów zieleni. Zielone pierścienie i ich ewolucja. Koncepcja Miasta-ogrodu.
T-W-2Pojęcie systemu zieleni w strukturze przestrzennej miasta, rodzaje, funkcje i elementy zieleni miejskiej. Przyrodnicze, urbanistyczne i prawne uwarunkowania budowy systemów zieleni. Srodki planistyczne.
T-W-3Miejskie strategie zrównoważonego rozwoju. Nowe formy zieleni w miastach. Współczesne przykłady rozwiązań systemowego wprowadzania zieleni do miast.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków, prezentacje
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocenie podlega zaliczeniowa praca pisemna.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości uwarunkowań i znaczenia procesu kształtowania systemów zieleni miejskiej dla równoważenia środowiska miejskiego.
3,0Student ma podstawową świadomość uwarunkowań i znaczenia procesu kształtowania systemów zieleni miejskiej dla równoważenia środowiska miejskiego.
3,5Student ma dużą świadomość uwarunkowań i znaczenia procesu kształtowania systemów zieleni miejskiej dla równoważenia środowiska miejskiego.
4,0Student ma pełną świadomość uwarunkowań i znaczenia procesu kształtowaniasystemów zieleni miejskiej dla równoważenia środowiska miejskiego, ocenia zjawiska w tym zakresie.
4,5Student ma pełną świadomość uwarunkowań i znaczenia procesu kształtowania systemów zieleni miejskiej dla równoważenia środowiska miejskiego, ocenia zjawiska w tym zakresie, wykazując otwartość i kreatywność w formułowaniu strategii działań.
5,0Student ma pełną świadomość uwarunkowań i znaczenia procesu kształtowania systemów zieleni miejskiej dla równoważenia środowiska miejskiego, ocenia zjawiska w tym zakresie, wykazując otwartość i kreatywność w formułowaniu strategii działań. Swobodnie dyskutuje na ten temat.