Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie środkami trwałymi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie środkami trwałymi
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Biniek <Agata.Wrebiakowska@zut.edu.pl>, Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 8 1,00,50zaliczenie
wykładyW6 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z teorii zarządzania, zarzadzania produkcją, zarzadzania zasobami ludzkimi, klasyfikacji srodkow trwałych, metod amortyzacji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest poznanie zagadnień dotyczacych zarządzania środkami trwalymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Klasyfikacja Środkow Trwalych1
T-P-2Struktura organizacyjna gospodarki remontowej w przedsiebiorstwie przemysłowym.1
T-P-3Strategie napraw środków trwałych.1
T-P-4Eksploatacja środków trwałych.1
T-P-5Rodzaje remontów. Zakresy prac w cyklach remontowych.1
T-P-6Techniczno-organizacyjne przygotowanie napraw. Dokumentacja technologiczna napraw.1
T-P-7Kontrola jakości wykonywanych napraw i remontów.1
T-P-8Wspomaganie komputerowe w zarządzaniu gospodarką naprawczą.1
8
wykłady
T-W-1Klasyfikacja środkow trwałych. Sposoby pozyskiwania srodków trwałych.1
T-W-2Struktura organizacyjna gospodarki naprawczej.1
T-W-3Strategie napraw środków trwałych.1
T-W-4Strategie eksploatacyjne.1
T-W-5Eksploatacja środków trwałych.1
T-W-6Rodzaje remontow. Zakresy prac w cyklach remontowych.1
T-W-7Techniczno-organizacyjne przygotowanie remontów. Dokumentacja technologiczna napraw.1
T-W-8Kontrola jakosci wykonywanych napraw i remontów.1
T-W-9Wspomaganie komputerowe w zarządzaniu gospodarką naprawczą1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach8
A-P-2Opracowanie projektu15
A-P-3Przygotowanie prezentacji3
26
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach9
A-W-2Studiowanie literatury podstawowej14
A-W-3Studiowanie artykułów z konferencjij tematycznych1
A-W-4Konsultacje1
A-W-5Studiowanie literatury uzupelniającej1
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wyklad informacyjny, ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny i ustny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/10-1_W01
Student wykazuje sie znajomością strategii eksploatacji i napraw środków trwałych, techniczno- organizacyjnym przygotowaniem napraw.
ZIIP_1A_W14C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/10-1_U01
Student powinien wykazać się umiejetnością posługiwania się technikami informacyjno-komunikacyjnymi. Potrafi przygotować prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku.
ZIIP_1A_U09, ZIIP_1A_U11, ZIIP_1A_U13, ZIIP_1A_U18C-1T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/10-1_K01
Student rozumie potrzebe uczenia się przez całe zycie. Potrafi inspirować i ma świadomość skutków działalności inzynierskiej i związanej z tym odpowiedzialnosci za podejmowane decyzje.
ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K06C-1T-W-4, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-9M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/10-1_W01
Student wykazuje sie znajomością strategii eksploatacji i napraw środków trwałych, techniczno- organizacyjnym przygotowaniem napraw.
2,0Student nie wykazuje sie znajomościa calej wiedzy podanej w przedmiocie.
3,0Student opanował materiał biernie.
3,5Student dość dobrze przyswoił materiał.
4,0Student opanował cały zakres materiału.
4,5Student wykazał się znajomością całego zakresu materiału oraz wielu zawartych w nim szczegółów.
5,0Student przyswoił cały zakres materiału i wykazuje szersze zainteresowanie tym przedmiotem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/10-1_U01
Student powinien wykazać się umiejetnością posługiwania się technikami informacyjno-komunikacyjnymi. Potrafi przygotować prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku.
2,0Student wykazuje znaczące braki wiedzy określonej w wymaganiach wstępnych. Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce. Nie dotrzymuje terminów przygotowania projektu i prezentacji.
3,0Student w sposób bierny przygotowuje zadania projektowe i prezentacje.
3,5Student wykazuje dość dobre umiejętności w przygotowywaniu zadań projektowych i prezentacji.
4,0Student potrafi samodzielnie przygotować projekt i prezentację.
4,5Student potrafi samodzielnie i poprawnie przygotować projekt i prezentację.
5,0Sudent potrafi samodzielnie i porawnie przygotować projekt i zainteresować prezentacją.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/10-1_K01
Student rozumie potrzebe uczenia się przez całe zycie. Potrafi inspirować i ma świadomość skutków działalności inzynierskiej i związanej z tym odpowiedzialnosci za podejmowane decyzje.
2,0Student nie dczuwa potrzeby uczenia się. Nie jest zainteresowany przedmiotem.
3,0Student wykonuje pracę korzystając zpomocy innych.
3,5Student potrafi wykonać prace i podejmuje próby współpracy z innymi.
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać pracę i przyłączyć się do współpracy z innymi.
4,5Student potrafi współpracować z innymi studentami i prowadzacym zajęcia.
5,0Student potrafi współdziałać i współpracować w grupie , przyjmujac w niej różne role. Ma śiwdomość ważności działalności inżynierskiej.

Literatura podstawowa

  1. Borkowski S., Selejdak J., Salamon Sz., Efektywność eksploatacji maszyn i urzadzeń, Wyd. WZP Częst., Częstochowa, 2006, ISBN 83-84469-14-2
  2. Góra E., Szulc R., Klasyfikacja środkow trwałych, Gdańsk, 2002
  3. Kaźmierczak J., Loska A., Zarzadzanie utrzymaniem ruchu z wykorzystaniem scenariuszy procesów eksploatacyjnych-Część I, Słuzby Utrzymania Ruchu, Warszawa, 2007, nr 3
  4. Kowalczewski W., Zarzadzanie srodkami trwałymi w przedsiebiorstwie., Warszawa, 2001, Wyd. I
  5. Kaźmierczak J., uwagi o projektowaniu i wdrazaniu systemów wspomagajacych zarzadzanie eksploatacja i utrzymaniem ruchu - Część I, Słuzby Utrzymania Ruchu, nr 3, 2007
  6. Knosala R.i Zespół, Komputerowe wspomaganie zarządzania przxedsiębiorstwem, PWE, Warszawa, 2007
  7. Lecewicz -Bartoszewska J., Lewandowski J., Ergonomicsw for disabled in work organisation and management reslts of researches,m evaluations and guidelines, Wyd. Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2008
  8. Lewandowski J., zarzadzanie środkami trwałymi i gospodarką naprawczą w przedsiębiorstwie, Marcus, Łódź, 1997
  9. Salamon Sz., Strategie eksploatacji obiektów mechanicznych. W: Produkcja i zarządzanie w hutnictwie. Praca zbiorowa pod red. R. Budzika., Wyd.WZP Częst., Częstochowa, 2006, ISBN 83-84469-14-2.
  10. Praca zbiorowa pod red. Z. Tomczyka, Podstawowe problemy zarządzania systemem utrzymania ruchu maszyn i urzadzen., Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1980
  11. Ustawa z dnia 29 stycznia 2004r. Dz. U z 2010r. nr 113, poz 759 (z późniejszymi zmianami - stan prawny na dzien 31 marca 2011 r.), Prawo zamówień publicznych, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Borowiecki R., Efektywność gospodarowania środkami trwałymi w przedsiebiorstwie., Wyd. Akademii Ekonomicznrej, Kraków, 1989, ISBN 83-01-08999-7
  2. Kaźmierczak J., Uwagi o projektowaniu i wdrazaniu systemow wspomagajacych zarzadzanie eksploatacja i utrzymaniem ruchu -Część II, Słuzby Utrzymania Ruchu, nr 4, 2007
  3. Rozporzadzenie Rady Ministrow z dnia 30 grudnia 1999 r.(Dz. U. nr 112, poz. 1317), Klasyfikacja Środkow Trwałych, Dz.U. nr 260 poz. 2589., 2004
  4. Winiarska K., Radwaniecka E., Foremna Pilarska M., Amortyzacja i leasing srodkow trwalych oraz wartości niematerialnych i prawnych - ujęcie rachunkowe i podatkowe, Gdańsk, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Klasyfikacja Środkow Trwalych1
T-P-2Struktura organizacyjna gospodarki remontowej w przedsiebiorstwie przemysłowym.1
T-P-3Strategie napraw środków trwałych.1
T-P-4Eksploatacja środków trwałych.1
T-P-5Rodzaje remontów. Zakresy prac w cyklach remontowych.1
T-P-6Techniczno-organizacyjne przygotowanie napraw. Dokumentacja technologiczna napraw.1
T-P-7Kontrola jakości wykonywanych napraw i remontów.1
T-P-8Wspomaganie komputerowe w zarządzaniu gospodarką naprawczą.1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja środkow trwałych. Sposoby pozyskiwania srodków trwałych.1
T-W-2Struktura organizacyjna gospodarki naprawczej.1
T-W-3Strategie napraw środków trwałych.1
T-W-4Strategie eksploatacyjne.1
T-W-5Eksploatacja środków trwałych.1
T-W-6Rodzaje remontow. Zakresy prac w cyklach remontowych.1
T-W-7Techniczno-organizacyjne przygotowanie remontów. Dokumentacja technologiczna napraw.1
T-W-8Kontrola jakosci wykonywanych napraw i remontów.1
T-W-9Wspomaganie komputerowe w zarządzaniu gospodarką naprawczą1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach8
A-P-2Opracowanie projektu15
A-P-3Przygotowanie prezentacji3
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach9
A-W-2Studiowanie literatury podstawowej14
A-W-3Studiowanie artykułów z konferencjij tematycznych1
A-W-4Konsultacje1
A-W-5Studiowanie literatury uzupelniającej1
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/10-1_W01Student wykazuje sie znajomością strategii eksploatacji i napraw środków trwałych, techniczno- organizacyjnym przygotowaniem napraw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W14ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie zagadnień dotyczacych zarządzania środkami trwalymi.
Treści programoweT-W-4Strategie eksploatacyjne.
T-W-1Klasyfikacja środkow trwałych. Sposoby pozyskiwania srodków trwałych.
T-W-2Struktura organizacyjna gospodarki naprawczej.
T-W-3Strategie napraw środków trwałych.
T-W-5Eksploatacja środków trwałych.
T-W-9Wspomaganie komputerowe w zarządzaniu gospodarką naprawczą
Metody nauczaniaM-1wyklad informacyjny, ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje sie znajomościa calej wiedzy podanej w przedmiocie.
3,0Student opanował materiał biernie.
3,5Student dość dobrze przyswoił materiał.
4,0Student opanował cały zakres materiału.
4,5Student wykazał się znajomością całego zakresu materiału oraz wielu zawartych w nim szczegółów.
5,0Student przyswoił cały zakres materiału i wykazuje szersze zainteresowanie tym przedmiotem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/10-1_U01Student powinien wykazać się umiejetnością posługiwania się technikami informacyjno-komunikacyjnymi. Potrafi przygotować prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U09ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
ZIIP_1A_U11ma umiejętności w zakresie posługiwania się zasadami obowiązującymi w przepisach prawa
ZIIP_1A_U13ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski a także formułować i uzasadniać opinie
ZIIP_1A_U18ma umiejętności samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie zagadnień dotyczacych zarządzania środkami trwalymi.
Treści programoweT-W-4Strategie eksploatacyjne.
T-W-2Struktura organizacyjna gospodarki naprawczej.
T-W-3Strategie napraw środków trwałych.
T-W-7Techniczno-organizacyjne przygotowanie remontów. Dokumentacja technologiczna napraw.
T-W-9Wspomaganie komputerowe w zarządzaniu gospodarką naprawczą
Metody nauczaniaM-1wyklad informacyjny, ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student wykazuje znaczące braki wiedzy określonej w wymaganiach wstępnych. Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce. Nie dotrzymuje terminów przygotowania projektu i prezentacji.
3,0Student w sposób bierny przygotowuje zadania projektowe i prezentacje.
3,5Student wykazuje dość dobre umiejętności w przygotowywaniu zadań projektowych i prezentacji.
4,0Student potrafi samodzielnie przygotować projekt i prezentację.
4,5Student potrafi samodzielnie i poprawnie przygotować projekt i prezentację.
5,0Sudent potrafi samodzielnie i porawnie przygotować projekt i zainteresować prezentacją.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/10-1_K01Student rozumie potrzebe uczenia się przez całe zycie. Potrafi inspirować i ma świadomość skutków działalności inzynierskiej i związanej z tym odpowiedzialnosci za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIIP_1A_K06ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie zagadnień dotyczacych zarządzania środkami trwalymi.
Treści programoweT-W-4Strategie eksploatacyjne.
T-W-8Kontrola jakosci wykonywanych napraw i remontów.
T-W-1Klasyfikacja środkow trwałych. Sposoby pozyskiwania srodków trwałych.
T-W-2Struktura organizacyjna gospodarki naprawczej.
T-W-3Strategie napraw środków trwałych.
T-W-7Techniczno-organizacyjne przygotowanie remontów. Dokumentacja technologiczna napraw.
T-W-9Wspomaganie komputerowe w zarządzaniu gospodarką naprawczą
Metody nauczaniaM-1wyklad informacyjny, ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dczuwa potrzeby uczenia się. Nie jest zainteresowany przedmiotem.
3,0Student wykonuje pracę korzystając zpomocy innych.
3,5Student potrafi wykonać prace i podejmuje próby współpracy z innymi.
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać pracę i przyłączyć się do współpracy z innymi.
4,5Student potrafi współpracować z innymi studentami i prowadzacym zajęcia.
5,0Student potrafi współdziałać i współpracować w grupie , przyjmujac w niej różne role. Ma śiwdomość ważności działalności inżynierskiej.