Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
specjalność: zarządzanie jakością

Sylabus przedmiotu Zarządzanie zmianami i innowacjami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Zarządzanie zmianami i innowacjami
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 8 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu podstaw zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z wiedzą dotyczącą zarządzania zmianami w przedsiębiorstwie, modelowania procesów opisujących wprowadzanie zmian oraz etapów wprowadzania zmian.
C-2Ukształtowanie umiejętności opracowania procesu wprowadzania zmian w przedsiębiorstwie oraz opracowania procedur związanych z ulepszeniem procesów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zarządzanie zmianami. Etapy procesu zarządzania zmianą. Narzędzia doskonalenia procesów np: Metoda DMAIC.8
8
wykłady
T-W-1Zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie. Typologia zmian organizacyjnych. Modele zmian. Model oceny potrzeby wprowadzania zmian. Etapy procesu zarządzania zmianą. Cykl zarzadzania zmianą. Źródła oporów wobec zmian. Taktyki radzenia sobie z oporem wobec zmiany. Sprawność organizacji w okresie zmian. Narzędzia zarządzania zmianami. Zasady reengineeringu. Metody twórczego myślenia8
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń13
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia4
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie literatury13
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne potwierdzające przyswojenie i zrozumienie wiedzy oraz posiadanie umiejętności
S-2Ocena formująca: Zaliczenie sprawozdania z wykładów i ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_MSZJ/10_W01
Student uzyskuje wiedzie dotyczącą zarządzania zmianami w przedsiębiorstwie, modelowania procesów opisujących wprowadzanie zmian oraz etapów wprowadzania zmian.
MAS_10A_W03, MAS_10A_W05C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_MSZJ/10_U01
Student uzyskuje umiejętność opracowania procesu wprowadzania zmian w przedsiębiorstwie oraz opracowania procedur związanych z ulepszeniem procesów.
MAS_10A_U04, MAS_10A_U06C-2T-A-1M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_MSZJ/10_K01
Student uczy się pracować w grupie.
MAS_10A_K01T-A-1M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MAS_10A_MSZJ/10_W01
Student uzyskuje wiedzie dotyczącą zarządzania zmianami w przedsiębiorstwie, modelowania procesów opisujących wprowadzanie zmian oraz etapów wprowadzania zmian.
2,0
3,0Posiada wiedzę dotyczącą zarządzania zmianami w przedsiębiorstwie, modelowania procesów opisujących wprowadzanie zmian oraz etapów wprowadzania zmian.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MAS_10A_MSZJ/10_U01
Student uzyskuje umiejętność opracowania procesu wprowadzania zmian w przedsiębiorstwie oraz opracowania procedur związanych z ulepszeniem procesów.
2,0
3,0Posiada umiejętność opracowania procesu wprowadzania zmian w przedsiębiorstwie oraz opracowania procedur związanych z ulepszeniem procesów zgodnie z notacją IDEF0.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MAS_10A_MSZJ/10_K01
Student uczy się pracować w grupie.
2,0
3,0Potrafi współpracować z innymi przy rozwiązywaniu zadań związanych z przedmiotem
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gabryelczyk R., ., Reengineering. Restrukturyzacja procesowa przedsiębiorstwa, UW, Warszawa, 2000
  2. Kupczyk A., Korolewska-Mróz H., Czerwonka M., Radykalne zmiany w firmie., Wydawnictwo Prawno-Ekonomiczne, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zarządzanie zmianami. Etapy procesu zarządzania zmianą. Narzędzia doskonalenia procesów np: Metoda DMAIC.8
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie. Typologia zmian organizacyjnych. Modele zmian. Model oceny potrzeby wprowadzania zmian. Etapy procesu zarządzania zmianą. Cykl zarzadzania zmianą. Źródła oporów wobec zmian. Taktyki radzenia sobie z oporem wobec zmiany. Sprawność organizacji w okresie zmian. Narzędzia zarządzania zmianami. Zasady reengineeringu. Metody twórczego myślenia8
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń13
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie literatury13
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMAS_10A_MSZJ/10_W01Student uzyskuje wiedzie dotyczącą zarządzania zmianami w przedsiębiorstwie, modelowania procesów opisujących wprowadzanie zmian oraz etapów wprowadzania zmian.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_W03ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę z zakresu zarządzania i inżynierii jakości, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania funkcjami technicznymi na poziomie strategicznym w obszarze jakości
MAS_10A_W05zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią jakości, w tym metody twórczego myślenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wiedzą dotyczącą zarządzania zmianami w przedsiębiorstwie, modelowania procesów opisujących wprowadzanie zmian oraz etapów wprowadzania zmian.
Treści programoweT-W-1Zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie. Typologia zmian organizacyjnych. Modele zmian. Model oceny potrzeby wprowadzania zmian. Etapy procesu zarządzania zmianą. Cykl zarzadzania zmianą. Źródła oporów wobec zmian. Taktyki radzenia sobie z oporem wobec zmiany. Sprawność organizacji w okresie zmian. Narzędzia zarządzania zmianami. Zasady reengineeringu. Metody twórczego myślenia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne potwierdzające przyswojenie i zrozumienie wiedzy oraz posiadanie umiejętności
S-2Ocena formująca: Zaliczenie sprawozdania z wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada wiedzę dotyczącą zarządzania zmianami w przedsiębiorstwie, modelowania procesów opisujących wprowadzanie zmian oraz etapów wprowadzania zmian.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMAS_10A_MSZJ/10_U01Student uzyskuje umiejętność opracowania procesu wprowadzania zmian w przedsiębiorstwie oraz opracowania procedur związanych z ulepszeniem procesów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_U04potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych technik i technologii w zakresie inżynierii jakości
MAS_10A_U06potrafi zastosować odpowiednie techniki, metody oraz koncepcje twórczego rozwiązywania problemów charakterystycznych dla inżynierii jakości
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności opracowania procesu wprowadzania zmian w przedsiębiorstwie oraz opracowania procedur związanych z ulepszeniem procesów.
Treści programoweT-A-1Zarządzanie zmianami. Etapy procesu zarządzania zmianą. Narzędzia doskonalenia procesów np: Metoda DMAIC.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne potwierdzające przyswojenie i zrozumienie wiedzy oraz posiadanie umiejętności
S-2Ocena formująca: Zaliczenie sprawozdania z wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada umiejętność opracowania procesu wprowadzania zmian w przedsiębiorstwie oraz opracowania procedur związanych z ulepszeniem procesów zgodnie z notacją IDEF0.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMAS_10A_MSZJ/10_K01Student uczy się pracować w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_K01potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Treści programoweT-A-1Zarządzanie zmianami. Etapy procesu zarządzania zmianą. Narzędzia doskonalenia procesów np: Metoda DMAIC.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie sprawozdania z wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi współpracować z innymi przy rozwiązywaniu zadań związanych z przedmiotem
3,5
4,0
4,5
5,0