Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)

Sylabus przedmiotu Fizyka II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki Technicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Piwowarska <Danuta.Piwowarska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Bodziony <Tomasz.Bodziony@zut.edu.pl>, Paweł Gnutek <Pawel.Gnutek@zut.edu.pl>, Danuta Piwowarska <Danuta.Piwowarska@zut.edu.pl>, Grzegorz Żołnierkiewicz <Grzegorz.Zolnierkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomosć podstaw fizyki w zakresie szkoły średniej
W-2Znajomość podstaw matematyki w zakresie szkoły średniej
W-3Umiejętność pracy z komputerem oraz kalkulatorem

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie umiejętności wskazania oraz opisu zjawisk fizycznych wystepujących w wykonywanym ćwiczeniu
C-2Ugruntowanie wiedzy z zakresy podstaw mechaniki klasycznej, ciepła, elektryczności i optyki
C-3Zdobycie umiejętności analizy niepewności pomiarowych
C-4Zdobycie umiejętności prezentacji wyników pomiarów
C-5Zdobycie umiejętności obsługi aparatury pomiarowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie sie z metodami analizy niepewności pomiarowych i prezentacji wyników2
T-L-2Student wykonuje 5 ćwiczeń laboratoryjnych z fizyki spośród wybranych, zgodnie z obowiązującym harmonogramem zamieszczonym na stronie internetowej Uczelni: http://labor.zut.edu.pl/10
T-L-3Rozliczenie sprawozdań połączone z kolokwium ustnym3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Opracowanie wyników pomiarów10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Samodzielne wykonanie przez studenta ćwiczeń laboratoryjnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wykonanych sprawozdań i ustna weryfikacja umiejętności studenta

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_B06_W01
Student ma widzę obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność, magnetyzm w stopniu niezbędnym do zrozumienia podstaw działania urządzeń mechanicznych i układów elektronicznych. Potrafi planować i przeprowadzać proste eksperymenty fizyczne. Potrafi analizować wyniki pomiarów, zna i umie zastosować elementy teorii niepewności pomiarowych. Student ma wiedzę z wybranych działów fizyki niezbędną do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania prostych zadań.
MBM_1A_W02C-1, C-2T-L-2M-1S-1
MBM_1A_B06_W02
Zdobywa podstawową wiedzę w zakresie funkcjonowania aparatury pomiarowej
MBM_1A_W02C-5T-L-2M-1S-1
MBM_1A_B06_W03
Stydent zdobywa wiedzę w zakresie metod opracowywania wyników pomiarów
MBM_1A_W02C-3, C-4T-L-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_B06_U01
Stydent na podstawie instrukcji potrafi wykonać eksperyment fizyczny oraz odpowiednie pomiary, zinterpretować je, wyciągnąć wnioski oraz stworzyć pisemne sprawozdanie z wykonanego ćwiczenia
MBM_1A_U03, MBM_1A_U05, MBM_1A_U08, MBM_1A_U01C-1, C-3, C-4, C-5T-L-1, T-L-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_B06_K01
SStudent potrafi uczyć się samodzielnie, a także potrafi pracować w zespole. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze. Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Student ma świadomość ważnej roli fizyki przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów jak i w praktyce inżynierskiej.
MBM_1A_K01, MBM_1A_K03C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-L-1, T-L-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_B06_W01
Student ma widzę obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność, magnetyzm w stopniu niezbędnym do zrozumienia podstaw działania urządzeń mechanicznych i układów elektronicznych. Potrafi planować i przeprowadzać proste eksperymenty fizyczne. Potrafi analizować wyniki pomiarów, zna i umie zastosować elementy teorii niepewności pomiarowych. Student ma wiedzę z wybranych działów fizyki niezbędną do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania prostych zadań.
2,0Niewykonanie wszystkich ćwiczeń
3,0Student zna podstawowe pojęcia i terminologie z zakresu fizyki, obejmujące podstawy mechaniki, ciepła, optyki, elektryczności i magnetyzmu, w tym ma słabą wiedze potrzebną do zrozumienia, przeprowadzenia i opisu prostych eksperymentów fizycznych. Wykonanie wszystkich ćwiczeń . W stopniu podstawowym zna i potrafi zastosować elementy teorii niepewności pomiarowych, potrzebne do prawidłowego zapisu wyników pomiaru.
3,5Student zna podstawowe pojęcia i terminologie z zakresu fizyki, obejmujące podstawy mechaniki, ciepła, optyki, elektryczności i magnetyzmu, w tym ma dostateczną wiedze potrzebną do zrozumienia, przeprowadzenia i opisu prostych eksperymentów fizycznych. Zna i potrafi zastosować elementy teorii niepewności pomiarowych, potrzebne do prawidłowego zapisu wyników pomiaru. Podaje przykłady ilustrujące ważniejsze poznane prawa.
4,0Student zna większość pojęć i terminologii z zakresu fizyki, obejmujące podstawy mechaniki, ciepła, optyki, elektryczności i magnetyzmu, w tym ma wystarczającą wiedze potrzebną do zrozumienia, przeprowadzenia i opisu prostych eksperymentów fizycznych. Zna i potrafi zastosować elementy teorii niepewności pomiarowych, potrzebne do prawidłowego zapisu wyników pomiaru. Potrafi omówić wyniki pomiarów.
4,5Student zna prawie wszystkie pojęcia i terminologie z zakresu fizyki, obejmujące podstawy mechaniki, ciepła, optyki, elektryczności i magnetyzmu, w tym ma wystarczającą wiedze potrzebną do zrozumienia, przeprowadzenia i opisu prostych eksperymentów fizycznych. Zna i potrafi zastosować elementy teorii niepewności pomiarowych, potrzebne do prawidłowego zapisu wyników pomiaru. Potrafi szczegółowo omówić wyniki pomiarów.
5,0tudent zna prawie wszystkie pojęcia i terminologie z zakresu fizyki, obejmujące podstawy mechaniki, ciepła, optyki, elektryczności i magnetyzmu, w tym ma bardzo dobrą wiedze potrzebną do zrozumienia, przeprowadzenia i opisu prostych eksperymentów fizycznych. Zna i potrafi zastosować elementy teorii niepewności pomiarowych, potrzebne do prawidłowego zapisu wyników pomiaru. Potrafi analizować wyniki pomiarów oraz zatosować swoją wiedzę w zadaniach problemowych.
MBM_1A_B06_W02
Zdobywa podstawową wiedzę w zakresie funkcjonowania aparatury pomiarowej
2,0Niewykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie poniżej 50%
3,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 50 do 60%
3,5Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 60 do 70%
4,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 70 do 80%
4,5Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 80 do 90%
5,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie powyżej 90%
MBM_1A_B06_W03
Stydent zdobywa wiedzę w zakresie metod opracowywania wyników pomiarów
2,0Niewykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie poniżej 50%
3,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 50 do 60%
3,5Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 60 do 70%
4,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 70 do 80%
4,5Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 80 do 90%
5,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie powyżej90%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_B06_U01
Stydent na podstawie instrukcji potrafi wykonać eksperyment fizyczny oraz odpowiednie pomiary, zinterpretować je, wyciągnąć wnioski oraz stworzyć pisemne sprawozdanie z wykonanego ćwiczenia
2,0Brak sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych. Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0.
3,0Student potrafi zastosować teorię niepewności pomiarowych i wykonać poprawnie sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych, ale słabe zrozumienie zasad pomiaru i interpretacji wyników . Przedstawia rozwiązania mało przejrzyste, bez komentarza, często z błędami rachunkowymi wpływającymi na wynik.Usterki do 50 do punktów procentowych
3,5Student potrafi samodzielnie zastosować teorię niepewności pomiarowych oraz przedstawić poprawne sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych, ale dostateczne zrozumienie zasad pomiaru i interpretacji wyników. Przedstawia rozwiązania z odpowiednim komentarzem zawierającym usterki i niedociągnięcia. Mała aktywność na zajęciach.Usterki od 40 punktów procentowych
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować teorię niepewności pomiarowych oraz przedstawić poprawne sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych, dobre zrozumienie zasad pomiaru i interpretacji wyników. Przedstawia poprawne obliczenia zawierające poprawny komentarz . Aktywny na zajęciach. Niedociągnięcia od 30 punktów procentowych
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować teorię niepewności pomiarowych oraz przedstawić poprawne sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych, bardzo dobre zrozumienie zasad pomiaru i interpretacji wyników. Przedstawia poprawne obliczenia zawierające poprawny komentarz . Bardzo aktywny na zajeciach. Niedociągnięcia od 20 punktów procentowych.
5,0Student potrafi samodzielnie zastosować teorię niepewności pomiarowych oraz przedstawić poprawne sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych, bardzo dobre zrozumienie zasad pomiaru i interpretacji wyników. Przedstawia poprawne obliczenia zawierające poprawny komentarz . Potrafi weryfikowac i interpretować wyniki pomiarów oraz zatosować swoją wiedzę w zadaniach problemowych. Bardzo aktywny na zajęciach. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_B06_K01
SStudent potrafi uczyć się samodzielnie, a także potrafi pracować w zespole. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze. Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Student ma świadomość ważnej roli fizyki przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów jak i w praktyce inżynierskiej.
2,0Brak współpracy w zespole i samodzielnego przygotowania do wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych.
3,0ała współpraca w zespole. Bardzo słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych.
3,5Dostateczna współpraca w zespole. Słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych.Słaba ocen jakości i dokładności otrzymanych wyników
4,0Średnia współpraca w zespole. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników
4,5Dobra współpraca w zespole. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych.Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników.
5,0Bardo dobra współpraca w zespole. Bardzo dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych.Samodzielna i bardzo dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników.

Literatura podstawowa

  1. T. Rewaj, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, PWN, Warszawa, 1978, I
  2. I. Kruk, J. Typek, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki cz. 2, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007, 1

Literatura dodatkowa

  1. M. Herman, A. Kalestyński, L. Widomski, Podstawy fizyki, PWN, Warszawa, 1999, VIII

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie sie z metodami analizy niepewności pomiarowych i prezentacji wyników2
T-L-2Student wykonuje 5 ćwiczeń laboratoryjnych z fizyki spośród wybranych, zgodnie z obowiązującym harmonogramem zamieszczonym na stronie internetowej Uczelni: http://labor.zut.edu.pl/10
T-L-3Rozliczenie sprawozdań połączone z kolokwium ustnym3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Opracowanie wyników pomiarów10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_B06_W01Student ma widzę obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność, magnetyzm w stopniu niezbędnym do zrozumienia podstaw działania urządzeń mechanicznych i układów elektronicznych. Potrafi planować i przeprowadzać proste eksperymenty fizyczne. Potrafi analizować wyniki pomiarów, zna i umie zastosować elementy teorii niepewności pomiarowych. Student ma wiedzę z wybranych działów fizyki niezbędną do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania prostych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki i chemii niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z: obróbką materiałów, spajaniem, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej, zużyciem i korozją, ochroną środowiska, procesami cieplnymi, właściwościami materiałów konstrukcyjnych
Cel przedmiotuC-1Zdobycie umiejętności wskazania oraz opisu zjawisk fizycznych wystepujących w wykonywanym ćwiczeniu
C-2Ugruntowanie wiedzy z zakresy podstaw mechaniki klasycznej, ciepła, elektryczności i optyki
Treści programoweT-L-2Student wykonuje 5 ćwiczeń laboratoryjnych z fizyki spośród wybranych, zgodnie z obowiązującym harmonogramem zamieszczonym na stronie internetowej Uczelni: http://labor.zut.edu.pl/
Metody nauczaniaM-1Samodzielne wykonanie przez studenta ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wykonanych sprawozdań i ustna weryfikacja umiejętności studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niewykonanie wszystkich ćwiczeń
3,0Student zna podstawowe pojęcia i terminologie z zakresu fizyki, obejmujące podstawy mechaniki, ciepła, optyki, elektryczności i magnetyzmu, w tym ma słabą wiedze potrzebną do zrozumienia, przeprowadzenia i opisu prostych eksperymentów fizycznych. Wykonanie wszystkich ćwiczeń . W stopniu podstawowym zna i potrafi zastosować elementy teorii niepewności pomiarowych, potrzebne do prawidłowego zapisu wyników pomiaru.
3,5Student zna podstawowe pojęcia i terminologie z zakresu fizyki, obejmujące podstawy mechaniki, ciepła, optyki, elektryczności i magnetyzmu, w tym ma dostateczną wiedze potrzebną do zrozumienia, przeprowadzenia i opisu prostych eksperymentów fizycznych. Zna i potrafi zastosować elementy teorii niepewności pomiarowych, potrzebne do prawidłowego zapisu wyników pomiaru. Podaje przykłady ilustrujące ważniejsze poznane prawa.
4,0Student zna większość pojęć i terminologii z zakresu fizyki, obejmujące podstawy mechaniki, ciepła, optyki, elektryczności i magnetyzmu, w tym ma wystarczającą wiedze potrzebną do zrozumienia, przeprowadzenia i opisu prostych eksperymentów fizycznych. Zna i potrafi zastosować elementy teorii niepewności pomiarowych, potrzebne do prawidłowego zapisu wyników pomiaru. Potrafi omówić wyniki pomiarów.
4,5Student zna prawie wszystkie pojęcia i terminologie z zakresu fizyki, obejmujące podstawy mechaniki, ciepła, optyki, elektryczności i magnetyzmu, w tym ma wystarczającą wiedze potrzebną do zrozumienia, przeprowadzenia i opisu prostych eksperymentów fizycznych. Zna i potrafi zastosować elementy teorii niepewności pomiarowych, potrzebne do prawidłowego zapisu wyników pomiaru. Potrafi szczegółowo omówić wyniki pomiarów.
5,0tudent zna prawie wszystkie pojęcia i terminologie z zakresu fizyki, obejmujące podstawy mechaniki, ciepła, optyki, elektryczności i magnetyzmu, w tym ma bardzo dobrą wiedze potrzebną do zrozumienia, przeprowadzenia i opisu prostych eksperymentów fizycznych. Zna i potrafi zastosować elementy teorii niepewności pomiarowych, potrzebne do prawidłowego zapisu wyników pomiaru. Potrafi analizować wyniki pomiarów oraz zatosować swoją wiedzę w zadaniach problemowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_B06_W02Zdobywa podstawową wiedzę w zakresie funkcjonowania aparatury pomiarowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki i chemii niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z: obróbką materiałów, spajaniem, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej, zużyciem i korozją, ochroną środowiska, procesami cieplnymi, właściwościami materiałów konstrukcyjnych
Cel przedmiotuC-5Zdobycie umiejętności obsługi aparatury pomiarowej
Treści programoweT-L-2Student wykonuje 5 ćwiczeń laboratoryjnych z fizyki spośród wybranych, zgodnie z obowiązującym harmonogramem zamieszczonym na stronie internetowej Uczelni: http://labor.zut.edu.pl/
Metody nauczaniaM-1Samodzielne wykonanie przez studenta ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wykonanych sprawozdań i ustna weryfikacja umiejętności studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niewykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie poniżej 50%
3,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 50 do 60%
3,5Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 60 do 70%
4,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 70 do 80%
4,5Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 80 do 90%
5,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie powyżej 90%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_B06_W03Stydent zdobywa wiedzę w zakresie metod opracowywania wyników pomiarów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki i chemii niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z: obróbką materiałów, spajaniem, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej, zużyciem i korozją, ochroną środowiska, procesami cieplnymi, właściwościami materiałów konstrukcyjnych
Cel przedmiotuC-3Zdobycie umiejętności analizy niepewności pomiarowych
C-4Zdobycie umiejętności prezentacji wyników pomiarów
Treści programoweT-L-2Student wykonuje 5 ćwiczeń laboratoryjnych z fizyki spośród wybranych, zgodnie z obowiązującym harmonogramem zamieszczonym na stronie internetowej Uczelni: http://labor.zut.edu.pl/
Metody nauczaniaM-1Samodzielne wykonanie przez studenta ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wykonanych sprawozdań i ustna weryfikacja umiejętności studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niewykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie poniżej 50%
3,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 50 do 60%
3,5Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 60 do 70%
4,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 70 do 80%
4,5Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie 80 do 90%
5,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń oraz zdobycie wymaganej wiedzy na poziomie powyżej90%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_B06_U01Stydent na podstawie instrukcji potrafi wykonać eksperyment fizyczny oraz odpowiednie pomiary, zinterpretować je, wyciągnąć wnioski oraz stworzyć pisemne sprawozdanie z wykonanego ćwiczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U03potrafi przygotować w języku polskim oraz obcym opracowanie wskazanego problemu z zakresu inżynierii mechanicznej w sposób komunikatywny i dobrze udokumentowany zgodnie z zasadami przyjętymi przy opracowaniu dokumentacji technicznej
MBM_1A_U05ma umiejętność samokształcenia - samodzielnego poszukiwania informacji i analizowania poznanych zagadnień
MBM_1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
MBM_1A_U01zna zasady funkcjonowania systemu bibliotek, potrafi wyszukiwać materiały źródłowe korzystając z komputerowych baz i systemów bibliotecznych, potrafi zebrać materiały źródłowe na zadany temat, dokonać ich interpretacji, wyciągnąć wnioski, sformułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Zdobycie umiejętności wskazania oraz opisu zjawisk fizycznych wystepujących w wykonywanym ćwiczeniu
C-3Zdobycie umiejętności analizy niepewności pomiarowych
C-4Zdobycie umiejętności prezentacji wyników pomiarów
C-5Zdobycie umiejętności obsługi aparatury pomiarowej
Treści programoweT-L-1Zapoznanie sie z metodami analizy niepewności pomiarowych i prezentacji wyników
T-L-2Student wykonuje 5 ćwiczeń laboratoryjnych z fizyki spośród wybranych, zgodnie z obowiązującym harmonogramem zamieszczonym na stronie internetowej Uczelni: http://labor.zut.edu.pl/
Metody nauczaniaM-1Samodzielne wykonanie przez studenta ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wykonanych sprawozdań i ustna weryfikacja umiejętności studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych. Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0.
3,0Student potrafi zastosować teorię niepewności pomiarowych i wykonać poprawnie sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych, ale słabe zrozumienie zasad pomiaru i interpretacji wyników . Przedstawia rozwiązania mało przejrzyste, bez komentarza, często z błędami rachunkowymi wpływającymi na wynik.Usterki do 50 do punktów procentowych
3,5Student potrafi samodzielnie zastosować teorię niepewności pomiarowych oraz przedstawić poprawne sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych, ale dostateczne zrozumienie zasad pomiaru i interpretacji wyników. Przedstawia rozwiązania z odpowiednim komentarzem zawierającym usterki i niedociągnięcia. Mała aktywność na zajęciach.Usterki od 40 punktów procentowych
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować teorię niepewności pomiarowych oraz przedstawić poprawne sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych, dobre zrozumienie zasad pomiaru i interpretacji wyników. Przedstawia poprawne obliczenia zawierające poprawny komentarz . Aktywny na zajęciach. Niedociągnięcia od 30 punktów procentowych
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować teorię niepewności pomiarowych oraz przedstawić poprawne sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych, bardzo dobre zrozumienie zasad pomiaru i interpretacji wyników. Przedstawia poprawne obliczenia zawierające poprawny komentarz . Bardzo aktywny na zajeciach. Niedociągnięcia od 20 punktów procentowych.
5,0Student potrafi samodzielnie zastosować teorię niepewności pomiarowych oraz przedstawić poprawne sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych, bardzo dobre zrozumienie zasad pomiaru i interpretacji wyników. Przedstawia poprawne obliczenia zawierające poprawny komentarz . Potrafi weryfikowac i interpretować wyniki pomiarów oraz zatosować swoją wiedzę w zadaniach problemowych. Bardzo aktywny na zajęciach. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_B06_K01SStudent potrafi uczyć się samodzielnie, a także potrafi pracować w zespole. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze. Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Student ma świadomość ważnej roli fizyki przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów jak i w praktyce inżynierskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
MBM_1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Zdobycie umiejętności wskazania oraz opisu zjawisk fizycznych wystepujących w wykonywanym ćwiczeniu
C-2Ugruntowanie wiedzy z zakresy podstaw mechaniki klasycznej, ciepła, elektryczności i optyki
C-3Zdobycie umiejętności analizy niepewności pomiarowych
C-4Zdobycie umiejętności prezentacji wyników pomiarów
C-5Zdobycie umiejętności obsługi aparatury pomiarowej
Treści programoweT-L-1Zapoznanie sie z metodami analizy niepewności pomiarowych i prezentacji wyników
T-L-2Student wykonuje 5 ćwiczeń laboratoryjnych z fizyki spośród wybranych, zgodnie z obowiązującym harmonogramem zamieszczonym na stronie internetowej Uczelni: http://labor.zut.edu.pl/
Metody nauczaniaM-1Samodzielne wykonanie przez studenta ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wykonanych sprawozdań i ustna weryfikacja umiejętności studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak współpracy w zespole i samodzielnego przygotowania do wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych.
3,0ała współpraca w zespole. Bardzo słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych.
3,5Dostateczna współpraca w zespole. Słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych.Słaba ocen jakości i dokładności otrzymanych wyników
4,0Średnia współpraca w zespole. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników
4,5Dobra współpraca w zespole. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych.Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników.
5,0Bardo dobra współpraca w zespole. Bardzo dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych.Samodzielna i bardzo dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników.