Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)

Sylabus przedmiotu Komputerowe wspomaganie projektowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komputerowe wspomaganie projektowania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Dolata <Michal.Dolata@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Dolata <Michal.Dolata@zut.edu.pl>, Beata Niesterowicz <Beata.Watychowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 20 2,80,44zaliczenie
wykładyW7 10 1,20,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczone kursy z matematyki, mechaniki, wytrzymałości materiałów, podstaw konstrukcji maszyn, metrologii i technik wytwarzania.
W-2Podstawowa umiejętność stosowania technik komputerowego zapisu konstrukcji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powinien znać strukturę procesu projektowania oraz rolę komputerowych narzędzi wspomagania projektowania.
C-2Student powinien umieć opracować projekt urządzenia mechanicznego oraz wykonać pełną dokumentację konstrukcyjną.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Obsługa systemu komputerowego wspomagania projektowania.2
T-P-2Dyskusja na temat wyboru projektowanego obiektu.2
T-P-3Modelowanie części maszyn, montaż podzespołów i zespołów.6
T-P-4Parametryczne modelowanie części maszyn – intencja projektu.6
T-P-5Wykorzystanie baz danych systemu komputerowego wspomagania projektowania.4
20
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do komputerowego wspomagania projektowania.1
T-W-2Techniki przestrzennego modelowania części maszyn.2
T-W-3Techniki montażu części w podzespoły i zespoły.2
T-W-4Projektowanie z zastosowaniem gotowych komponentów.1
T-W-5Techniki projektowania części podatnych na modyfikację.2
T-W-6Wykorzystanie narzędzi komputerowego wspomagania projektowania do minimalizacji błędów konstruktora.1
T-W-7Opracowywanie dokumentacji technicznej w systemach komputerowego wspomagania projektowania.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Wybór projektowanego obiektu i określenie zakresu działań projektowych.2
A-P-2Samodzielne rozwiązywanie zadań projektowych w wykorzystaniem komputera10
A-P-3Opracowanie projektu wybranego obiektu.35
A-P-4Konsultacje4
A-P-5uczestnictwo w zajęciach20
71
wykłady
A-W-1Studiowanie literatury.10
A-W-2Konsultacje.2
A-W-3Samodzielne rozwiązywanie zadań projektowych z wykorzystaniem komputera9
A-W-4uczestnictwo w zajęciach10
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z użyciem prezentacji multimedialnych.
M-2Wykład problemowy z pokazem użytkowania oprogramowania wspomagającego projektowanie.
M-3Dyskusja nad problematyką realizowanych projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca ocena stanu realizacji projektów.
S-2Ocena podsumowująca: Końcowa ocena projektu.
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie dyskusji dotyczącej wykonywanych projektów ocena z wiedzy obejmującej problematykę wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: sformułować problem projektowy, scharakteryzować strukturę procesu projektowania, dobierać narzędzia wspomagające proces projektowania, opracować projekt konstrukcji mechanicznej, a także rozumieć holistyczny charakter działań projektowych.
MBM_1A_W04, MBM_1A_W06C-1T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1, M-3, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C07_U01
Student nabywa umiejętność: pozyskiwania informacji z różnych źródeł, integracji tych informacji, formułowania opinii a także formułowania i rozwiązywania zadań w obszarze projektowania konstrukcji mechanicznych. Nabywa umiejętności obsługi programu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania konstrukcyjnej dokumentacji technicznej.
MBM_1A_U08, MBM_1A_U13, MBM_1A_U14C-2T-P-1, T-P-5, T-P-4, T-P-3, T-P-2M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C07_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji nie tylko we własnym obszarze działalności zawodowej ale i poszerzania wiedzy w zakresie dziadzin pokrewnych.
MBM_1A_K04C-1T-P-1, T-P-5, T-P-2, T-W-1M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: sformułować problem projektowy, scharakteryzować strukturę procesu projektowania, dobierać narzędzia wspomagające proces projektowania, opracować projekt konstrukcji mechanicznej, a także rozumieć holistyczny charakter działań projektowych.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu.
4,0Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu.
4,5Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu.
5,0Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C07_U01
Student nabywa umiejętność: pozyskiwania informacji z różnych źródeł, integracji tych informacji, formułowania opinii a także formułowania i rozwiązywania zadań w obszarze projektowania konstrukcji mechanicznych. Nabywa umiejętności obsługi programu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania konstrukcyjnej dokumentacji technicznej.
2,0Student nie opracował projektu.
3,0Student opracował projekt w minimalny sposób spełniający wymagania formalne projektowania – tylko analiza funkcjonalne i niezbędna dokumentacja techniczna.
3,5Student opracował projekt zawierający udokumentowaną analizę funkcjonalną i właściwie wykonaną dokumentację techniczną.
4,0Student opracował projekt zawierający prawidłowo udokumentowaną analizę funkcjonalną oraz elementy analizy możliwych rozwiązań a także prawidłowo wykonaną dokumentację techniczną.
4,5Student opracował projekt zawierający prawidłowo udokumentowaną analizę funkcjonalną oraz analizę i ocenę możliwych rozwiązań a także fachowo wykonaną dokumentację techniczną.
5,0Student opracował projekt zawierający prawidłowo udokumentowaną analizę funkcjonalną oraz analizę, wartościowanie i ocenę możliwych rozwiązań a także profesjonalnie wykonaną dokumentację techniczną.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C07_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji nie tylko we własnym obszarze działalności zawodowej ale i poszerzania wiedzy w zakresie dziadzin pokrewnych.
2,0
3,0Student jest kompetentny do oceny jakości prac projektowych, realizowanych przez niego lub zespół.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tarnowski W., Podstawy projektowania technicznego, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997
  2. Babiuch M., SolidWorks 2009 PL ćwiczenia, Helion, Gliwice, 2009
  3. Babiuch M., SolidWorks 2006 w praktyce, Helion, Gliwice, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Chlebus E., Techniki komputerowe CAx w inżynierii produkcji, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
  2. Kapias K., SolidWorks 2001 Plus. Podstawy., Helion, Gliwice, 2003

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Obsługa systemu komputerowego wspomagania projektowania.2
T-P-2Dyskusja na temat wyboru projektowanego obiektu.2
T-P-3Modelowanie części maszyn, montaż podzespołów i zespołów.6
T-P-4Parametryczne modelowanie części maszyn – intencja projektu.6
T-P-5Wykorzystanie baz danych systemu komputerowego wspomagania projektowania.4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do komputerowego wspomagania projektowania.1
T-W-2Techniki przestrzennego modelowania części maszyn.2
T-W-3Techniki montażu części w podzespoły i zespoły.2
T-W-4Projektowanie z zastosowaniem gotowych komponentów.1
T-W-5Techniki projektowania części podatnych na modyfikację.2
T-W-6Wykorzystanie narzędzi komputerowego wspomagania projektowania do minimalizacji błędów konstruktora.1
T-W-7Opracowywanie dokumentacji technicznej w systemach komputerowego wspomagania projektowania.1
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Wybór projektowanego obiektu i określenie zakresu działań projektowych.2
A-P-2Samodzielne rozwiązywanie zadań projektowych w wykorzystaniem komputera10
A-P-3Opracowanie projektu wybranego obiektu.35
A-P-4Konsultacje4
A-P-5uczestnictwo w zajęciach20
71
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studiowanie literatury.10
A-W-2Konsultacje.2
A-W-3Samodzielne rozwiązywanie zadań projektowych z wykorzystaniem komputera9
A-W-4uczestnictwo w zajęciach10
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C07_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: sformułować problem projektowy, scharakteryzować strukturę procesu projektowania, dobierać narzędzia wspomagające proces projektowania, opracować projekt konstrukcji mechanicznej, a także rozumieć holistyczny charakter działań projektowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku MiBM takich jak: konstrukcja maszyn, techniki wytwarzania, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka
MBM_1A_W06ma szczegółową wiedzę w zakresie grafiki inżynierskiej, opracowania dokumentacji konstrukcyjnej i technologicznej ze wspomaganiem systemami CAx
Cel przedmiotuC-1Student powinien znać strukturę procesu projektowania oraz rolę komputerowych narzędzi wspomagania projektowania.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do komputerowego wspomagania projektowania.
T-W-3Techniki montażu części w podzespoły i zespoły.
T-W-6Wykorzystanie narzędzi komputerowego wspomagania projektowania do minimalizacji błędów konstruktora.
T-W-7Opracowywanie dokumentacji technicznej w systemach komputerowego wspomagania projektowania.
T-W-2Techniki przestrzennego modelowania części maszyn.
T-W-4Projektowanie z zastosowaniem gotowych komponentów.
T-W-5Techniki projektowania części podatnych na modyfikację.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem prezentacji multimedialnych.
M-3Dyskusja nad problematyką realizowanych projektów.
M-2Wykład problemowy z pokazem użytkowania oprogramowania wspomagającego projektowanie.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca ocena stanu realizacji projektów.
S-2Ocena podsumowująca: Końcowa ocena projektu.
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie dyskusji dotyczącej wykonywanych projektów ocena z wiedzy obejmującej problematykę wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu.
4,0Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu.
4,5Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu.
5,0Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C07_U01Student nabywa umiejętność: pozyskiwania informacji z różnych źródeł, integracji tych informacji, formułowania opinii a także formułowania i rozwiązywania zadań w obszarze projektowania konstrukcji mechanicznych. Nabywa umiejętności obsługi programu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania konstrukcyjnej dokumentacji technicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
MBM_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić w zakresie inżynierii mechanicznej istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności maszyny, systemy, procesy, usługi
MBM_1A_U14potrafi określić warunki pracy projektowanych elementów maszyn i urządzeń oraz formułować wymagania jakie muszą spełnić projektowane elementy
Cel przedmiotuC-2Student powinien umieć opracować projekt urządzenia mechanicznego oraz wykonać pełną dokumentację konstrukcyjną.
Treści programoweT-P-1Obsługa systemu komputerowego wspomagania projektowania.
T-P-5Wykorzystanie baz danych systemu komputerowego wspomagania projektowania.
T-P-4Parametryczne modelowanie części maszyn – intencja projektu.
T-P-3Modelowanie części maszyn, montaż podzespołów i zespołów.
T-P-2Dyskusja na temat wyboru projektowanego obiektu.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja nad problematyką realizowanych projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca ocena stanu realizacji projektów.
S-2Ocena podsumowująca: Końcowa ocena projektu.
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie dyskusji dotyczącej wykonywanych projektów ocena z wiedzy obejmującej problematykę wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opracował projektu.
3,0Student opracował projekt w minimalny sposób spełniający wymagania formalne projektowania – tylko analiza funkcjonalne i niezbędna dokumentacja techniczna.
3,5Student opracował projekt zawierający udokumentowaną analizę funkcjonalną i właściwie wykonaną dokumentację techniczną.
4,0Student opracował projekt zawierający prawidłowo udokumentowaną analizę funkcjonalną oraz elementy analizy możliwych rozwiązań a także prawidłowo wykonaną dokumentację techniczną.
4,5Student opracował projekt zawierający prawidłowo udokumentowaną analizę funkcjonalną oraz analizę i ocenę możliwych rozwiązań a także fachowo wykonaną dokumentację techniczną.
5,0Student opracował projekt zawierający prawidłowo udokumentowaną analizę funkcjonalną oraz analizę, wartościowanie i ocenę możliwych rozwiązań a także profesjonalnie wykonaną dokumentację techniczną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C07_K01Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji nie tylko we własnym obszarze działalności zawodowej ale i poszerzania wiedzy w zakresie dziadzin pokrewnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Student powinien znać strukturę procesu projektowania oraz rolę komputerowych narzędzi wspomagania projektowania.
Treści programoweT-P-1Obsługa systemu komputerowego wspomagania projektowania.
T-P-5Wykorzystanie baz danych systemu komputerowego wspomagania projektowania.
T-P-2Dyskusja na temat wyboru projektowanego obiektu.
T-W-1Wprowadzenie do komputerowego wspomagania projektowania.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja nad problematyką realizowanych projektów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Na podstawie dyskusji dotyczącej wykonywanych projektów ocena z wiedzy obejmującej problematykę wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest kompetentny do oceny jakości prac projektowych, realizowanych przez niego lub zespół.
3,5
4,0
4,5
5,0