Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym
Sylabus przedmiotu Ekologia w transporcie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia w transporcie | ||
Specjalność | logistyka, organizacja i technologia transportu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Karol Abramek <Karol.Abramek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe pojęcia z teorii silników samochodowych, budowy pojazdów samochodowych, układów oczyszczania spalin w pojazdach samochodowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ocena zagrożenia środowiska naturalnego przez pojazdy samochodowe. |
C-2 | Poznanie metod i sposobów ograniczenia niekorzystnego wpływu na środowisko naturalne etapów istnienia pojazdów samochodowych. Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych. Recykling, utylizacja odpadów. Organizacja ruchu pojazdów. Harmonizacja płynności ruchu. Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ). Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych. Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe. Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Eksploatacja pojazdu oraz wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych. | 2 |
T-P-2 | Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych. Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe. | 2 |
T-P-3 | Recykling, utylizacja odpadów. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Proces produkcji pojazdu - proekologiczne technologie i materiały. | 2 |
T-W-2 | Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych. | 2 |
T-W-3 | Recykling, utylizacja odpadów. | 2 |
T-W-4 | Organizacja ruchu pojazdów. Harmonizacja płynności ruchu. | 2 |
T-W-5 | Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ). | 2 |
T-W-6 | Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych. Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe. | 2 |
T-W-7 | Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 5 |
A-P-2 | Obciążenie pracą studenta. | 6 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
26 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obciążenie pracą studenta. | 4 |
A-W-2 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do wykładów problemowych. | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca – wykład informacyjny metoda problemowa – wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne z części materiału |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zajęcia oceniane są na koniec po wykonaniu sprawozdań z ćwiczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_OBTD/06_W01 student powinien - definiować etapy istnienia pojazdu - znać zasady ekologicznej eksploatacji pojazdów samochodowych - znać zasady wyboru i sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych | — | — | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_OBTD/06_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć - określić wpływ poszczególnych metod produkcji i eksploatacji pojazdów w aspekcie ochrony środowiska - umieć określić wpływ poszczególnych parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych pojazdów i silników na poziom emisji związków toksycznych | — | — | — | C-2, C-1 | T-P-2, T-P-3, T-P-1, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_OBTD/06_W01 student powinien - definiować etapy istnienia pojazdu - znać zasady ekologicznej eksploatacji pojazdów samochodowych - znać zasady wyboru i sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych | 2,0 | poniżej 50% maks sumy punktów w teście (10pkt) |
3,0 | od 10 do 11,99 | |
3,5 | od 12 do 13,99 | |
4,0 | od 14 do 15,99 | |
4,5 | od 16 do 18 | |
5,0 | powyżej 18 pkt |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_OBTD/06_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć - określić wpływ poszczególnych metod produkcji i eksploatacji pojazdów w aspekcie ochrony środowiska - umieć określić wpływ poszczególnych parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych pojazdów i silników na poziom emisji związków toksycznych | 2,0 | brak sprawozdania |
3,0 | oddanie podstawowego sprawozdanie w terminie | |
3,5 | oddanie kompletnego sprawozdanie w terminie | |
4,0 | kompletny projekt i prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania | |
4,5 | kompletny projekt i prawidłowe odp na wszystkie pytania | |
5,0 | jak 4,5 + szczególna aktywność na zajęciach |
Literatura podstawowa
- Gronowicz J., Ochrona środowiska w transporcie lądowym., Wyd. ITE, Radom, 2004
- Luft S., Podstawy budowy silników., WKiŁ, Warszawa, 2008
- Merkisz J., Ekologiczne problemy silników spalinowych., Wyd PP, Poznań, 1999
- Klyus O., Tłokowe silniki środków transportu., Wyd KGTU, Kaliningrad, 2009
Literatura dodatkowa
- PTNSS, Silniki spalinowe, Wyd PTNSS, 2011