Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty uczenia się | IPBiS_1A_B16_U01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć:
- wykonać podstawowe czynności obsługowe pojazdu, jego poszczególnych elementów i układów,
- rozpoznać typowe procesy zużycia i zaproponować sposoby przeciwdziałania,
- zaproponować metodę diagnostyczną do oceny obiektu. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | IPBiS_1A_U04 | Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych. |
---|
IPBiS_1A_U01 | Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, także w języku obcym, potrafi łączyć uzyskane informacje, interpretować je, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
IPBiS_1A_U05 | Ma umiejętności językowe, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego System Opisu Kształcenia Językowego w stopniu wystarczającym do porozumiewania się i czytania ze zrozumieniem tekstów technicznych. |
IPBiS_1A_U09 | Potrafi analizować rozwiązania projektowe elementów i układów mechanicznych pojazdów bojowych ze względu na przyjęte kryteria użytkowe. |
IPBiS_1A_U11 | Potrafi właściwie dobrać metody i urządzenia pozwalające mierzyć podstawowe wielkości charakteryzujące elementy i układy pojazdów bojowych. |
IPBiS_1A_U13 | Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich obejmujących projektowanie elementów, układów i systemów mechanicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym
środowiskowe, ekonomiczne i prawne. |
IPBiS_1A_U14 | Ma przygotowanie niezbędne do pracy w przedsiębiorstwach przemysłowych oraz innych zajmujących się wytwarzaniem, eksploatacją, projektowaniem i badaniami oraz stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy właściwe dla wykonywanych prac. |
IPBiS_1A_U16 | Potrafi dokonać identyfikacji i opracować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie budowy i eksploatacji pojazdów bojowych. |
IPBiS_1A_U17 | Potrafi posłużyć się kartami katalogowymi, normami i notami aplikacyjnymi dla dobrania właściwych komponentów projektowanych lub modernizowanych systemów pojazdu bojowego. |
IPBiS_1A_U18 | Potrafi ocenić przydatność powszechnie stosowanych metod i narzędzi, wykorzystywanych do rozwiązywania prostych zagadnień inżynierskich, typowych dla inżynierii pojazdów bojowych, w celu ich prawidłowego doboru. |
Cel przedmiotu | C-1 | Zdobycie wiadomości dotyczących prawidłowego procesu użytkowania pojazdów samochodowych. Poznanie podstawowych rodzajów zużycia i starzenia współpracujących elementów maszyn. Zdobycie wiedzy i nabycie umiejętności oceny wpływu różnych warunków eksploatacji na stan techniczny obiektu. Poznanie i umiejętność przeprowadzenia różnych rodzajów obsług maszyn ze szczególnym uwzględnieniem środków transportu drogowego. Poznanie różnych sposobów (modeli) użytkowania samochodów. Zdobycie podstawowej wiedzy i nabycie podstawowych umiejętności rozpoznawania stanu technicznego pojazdu. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Podstawowe definicje eksploatacji |
---|
T-W-5 | Fizyczne procesy starzenia elementów maszyn
- warstwa wierzchnia,
- tribologiczne procesy zużycia. |
T-W-2 | Tendencje i przyczyny zmian w eksploatacji |
T-W-3 | Stan techniczny obiektu i jego zmiany w procesie eksploatacji
- kryterium techniczne (krzywa Lorenza),
- kryterium ekonomiczne,
- kryterium technologiczne,
- kryterium ekologiczne. |
T-W-4 | Wpływ warunków eksploatacji na stan techniczny obiektu:
- warunki drogowe,
- warunki jazdy,
- warunki transportowe,
- warunki klimatyczno przyrodnicze,
- warunki sezonowe,
- warunki społeczne (czynnik ludzki) |
T-W-6 | Fizyczne procesy starzenia elementów maszyn cd
- zużycie ścierne - przez ziarna umocowane
- w obecności ścierniwa
- w masie ściernej
- zużycie adhezyjne - I rodzaju
- II rodzaju
- zużycie przez utlenianie
- zużycie zmęczeniowe - gruzełkowe (pitting)
- cierno korozyjne (fretting) |
T-W-7 | Fizyczne procesy starzenia elementów maszyn cd
- erozyjne procesy zużycia - erozja w strumieniu cząstek ciała stałego (deformacyjna i ścinająca)
- erozja w strumieniu cząstek cieczy
- hydrościeranie (ciecz + ciało stałe)
- kawitacja |
T-W-8 | Ocena niezawodności obiektów
- uszkodzenia,
- niezawodność,
- uszkadzalność,
- trwałość,
- słabe ogniwa. |
T-W-9 | Użytkowanie samochodów
- charakterystyka pojazdów samochodowych,
- charakterystyka pasażerów i ładunków,
- modele procesów użytkowania. |
T-W-10 | Obsługiwanie samochodów
- resurs międzyobsługowy,
- potencjał eksploatacyjny,
- metody obsługiwania |
T-W-11 | Diagnostyka techniczna
- wiadomości ogólne,
- metody diagnostyczne
- efektywność pracy i straty wewnętrzne,
- szczelność,
- procesy wibroakustyczne (drgania),
- zjawiska termiczne,
- stan materiałów eksploatacyjnych,
- parametry struktury. |
T-W-12 | Diagnostyka techniczna pojazdu
- ścieżka diagnostyczna,
- diagnostyka układu hamulcowego,
- diagnostyka układu kierowniczego,
- diagnostyka zawieszenia,
- diagnostyka kół i ogumienia,
- diagnostyka instalacji elektrycznej, |
T-W-13 | Diagnostyka silnika i układów silnika
- diagnostyka silnika,
- diagnostyka układu smarowania,
- diagnostyka układu zasilania,
- diagnostyka układu chłodzenia,
- diagnostyka układu zapłonowego. |
T-L-2 | Eksploatacja i czynności obsługowe samochodowych silników sspalinowych O ZI i o ZS |
T-L-3 | Czynności obsługowe układów kierowniczych |
T-L-4 | Czynności obsługowe układów hamulcowych |
T-L-5 | Czynności obsługowe układu zawieszenia |
T-L-6 | Czynności obsługowe układu napędowego |
T-L-7 | Eksploatacja i czynności obsługowe nadwozia |
T-L-8 | Eksploatacja i czynności obsługowe instalacji elektrycznej |
T-L-1 | Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas czynności wykonywanych przy samochodzie |
Metody nauczania | M-2 | Metody praktyczne realizowane są w formie typowych ćwiczeń laboratoryjnych. |
---|
Sposób oceny | S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne oceniane są oceną formującą po każdym ćwiczeniu. Prowadzący ćwiczenia laboratoryjne mogą również na początku ćwiczenia lub w jego trakcie sprawdzać stopień przygotowania do odbywanego ćwiczenia. |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | student wykonuje typowe czynności obsługowe pojazdu i jego podzespołów |
3,5 | rozpoznaje typowe procesy zużycia |
4,0 | proponuje sposoby przeciwdziałania procesom zużycia |
4,5 | potrafi dobrać metodę diagnostyczną do konkretnego przypadku oraz dobrać i umieć obsłużyć dostępne narzędzie lub przyrząd |
5,0 | potrafi interpretować wyniki badań diagnostycznych, oszacować błędy i wyciągnąć odpowiednie wnioski |