Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawowe systemy uzbrojenia i osprzętu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawowe systemy uzbrojenia i osprzętu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Wawrzyniec Gołębiewski <Wawrzyniec.Golebiewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 9 1,00,40zaliczenie
wykładyW3 18 2,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza na temat budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń.Podstawowa wiedza z zakresu wojskowego sprzetu i wyposażenia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi elementami budowy , zasad eksploatacji maszyn i urządzeń ,sprzetu i wyposażenia wojskowego Ukształtowanie umiejętności oceny przydatności technicznej i wartości bojowej omawianych pojazdów,systemów i innych urzadzeń o wojskowym przeznaczeniu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć, przedstawienie zasad BHP1
T-L-2Budowa i zasada działania pistoletu1
T-L-3Budowa i zasada działania karabinu1
T-L-4Uzbrojenie osobiste i grupowe2
T-L-5Symulator jazdy wozu bojowego - kołowego transportera opancerzonego „Rosomak” – cz. I1
T-L-6Symulator jazdy wozu bojowego - kołowego transportera opancerzonego „Rosomak” – cz. II1
T-L-7Symulator jazdy wozu bojowego - kołowego transportera opancerzonego „Rosomak” – cz. III1
T-L-8Zaliczenie1
9
wykłady
T-W-1Początki i historia systemów uzbrojenia2
T-W-2Klasyfikacja systemów uzbrojenia i osprzętu1
T-W-3Definicja, klasyfikacja i przykłady broni białej1
T-W-4Definicja, klasyfikacja i przykłady broni neurobalistycznej1
T-W-5Definicja, klasyfikacja i przykłady broni palnej1
T-W-6Definicja, klasyfikacja i przykłady broni palnej strzeleckiej1
T-W-7Definicja, klasyfikacja i przykłady broni palnej rakietowej1
T-W-8Definicja, klasyfikacja i przykłady broni palnej artyleryjskiej1
T-W-9Definicja, klasyfikacja i przykłady materiałów wybuchowych1
T-W-10Definicja, klasyfikacja i przykłady wozów bojowych2
T-W-11Definicja, klasyfikacja i przykłady samolotów bojowych2
T-W-12Definicja, klasyfikacja i przykłady helikopterów szturmowych1
T-W-13Definicja, klasyfikacja i przykłady okrętów nawodnych i podwodnych2
T-W-14Definicja, klasyfikacja i przykłady uzbrojenia defensywnego1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych12
A-L-3Opracowanie sprawozdań4
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach,18
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia z wykładów10
A-W-3Przygotowanie prezentacji zwiazanych z tematyka wykładów5
A-W-4Zapoznanie sie z wiadomosciami zawartmi w zalecanej literaturze7
A-W-5Powtórzenie materiału w ramach przygotowania do zaliczeniua10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, wykład problemowy, pokazy, filmy, symulacje komputerowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: obecność na wszystkich wykładach i zajęciach laboratoryjnych, uzyskanie pozytywnej oceny zaliczeń zajęć laboratoryjnych i wykładów. Na ocenę końcową składa się: ocena zaliczenia laboratoriów (50%), ocena zaliczenia treści wykładów (50%). Zaliczenie ćwiczeń odbywa się w czasie całego semestru, jak również na zakończenie tej formy zajęć. Zaliczenie wykładów odbywa się na końcu semestru w formie pisemnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C06_W06
Student poznaje podstawowe systemy uzbrojenia i osprzetu wojskowego stosowanego obecnie.Poznaje budowe i zasadę funkcjonowania typowych rozwiązań w tej dziedzinie
IPBiS_1A_W04C-1T-W-6, T-W-13, T-W-2, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C06_U05
Student umie ocenic sytuacje taktyczną i opracować projekt nezbednego dla danego oddziału systemu / systemów uzbrojenie
IPBiS_1A_U19, IPBiS_1A_U18C-1T-W-13, T-W-2, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C06_K04
Student uzyskuje kompetencje do własciwej ocyny systuacji w warunkach bojowych lub pokojowych i opracowania precyzyjnego i jasnego planu działania
IPBiS_1A_K03, IPBiS_1A_K05C-1T-W-13, T-W-2, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C06_W06
Student poznaje podstawowe systemy uzbrojenia i osprzetu wojskowego stosowanego obecnie.Poznaje budowe i zasadę funkcjonowania typowych rozwiązań w tej dziedzinie
2,0Student uczestniczył w zajeciach ( lub nie) ,nie opanował wymaganego materiału i nie przejawiał zainteresownia przedmiotem
3,0Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dostateczna i przejawiał umiarkowane zainteresownia przedmiotem
3,5Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dostateczna i przejawiał zainteresownia przedmiotem
4,0Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był aktywny na zajęciach
4,5Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra lub wyższą i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był bardzo aktywny na zajęciach
5,0Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra lub wyższą i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był bardzo aktywny na zajęciach,jest liderem w grupie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C06_U05
Student umie ocenic sytuacje taktyczną i opracować projekt nezbednego dla danego oddziału systemu / systemów uzbrojenie
2,0tudent uczestniczył w zajeciach ( lub nie) ,nie opanował wymaganego materiału i nie przejawiał zainteresownia przedmiotem
3,0Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dostateczna i przejawiał umiarkowane zainteresownia przedmiotem
3,5Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dostateczna i przejawiał zainteresownia przedmiotem
4,0Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był aktywny na zajęciach
4,5Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra lub wyższą i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był bardzo aktywny na zajęciach
5,0Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra lub wyższą i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był bardzo aktywny na zajęciach,jest liderem w grupie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C06_K04
Student uzyskuje kompetencje do własciwej ocyny systuacji w warunkach bojowych lub pokojowych i opracowania precyzyjnego i jasnego planu działania
2,0Student uczestniczył w zajeciach ( lub nie) , nie przejawiał zainteresownia przedmiotem, brak mu kreatywności
3,0Student uczestniczył w zajeciach , przejawiał niewielkie zainteresownia przedmiotem, brak mu kreatywności
3,5Student uczestniczył w zajeciach , przejawiał zainteresownia przedmiotem, był kreatywny ,nie brak mu motywacji
4,0Student uczestniczył w zajeciach , przejawiał duże zainteresownia przedmiotem, był aktywny kreatywny ,nie brak mu motywacji
4,5Student uczestniczył w zajeciach , przejawiał duże zainteresownia przedmiotem, był aktywny i kreatywny , ma motywacje i chęć działania
5,0Student uczestniczył w zajeciach , przejawiał duże zainteresownia przedmiotem, był aktywny i kreatywny , ma motywacje i chęć działania,jest liderem w grupie

Literatura podstawowa

  1. Richard Ogórkiewicz, Czołgi 100 lat historii, Oficyna wydawnicza READ ME, Łódz, 2015, 1, 2015, 1
  2. Ryszard Wozniak, Encyklopedia najnowszej broni palnej, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa, 2001, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć, przedstawienie zasad BHP1
T-L-2Budowa i zasada działania pistoletu1
T-L-3Budowa i zasada działania karabinu1
T-L-4Uzbrojenie osobiste i grupowe2
T-L-5Symulator jazdy wozu bojowego - kołowego transportera opancerzonego „Rosomak” – cz. I1
T-L-6Symulator jazdy wozu bojowego - kołowego transportera opancerzonego „Rosomak” – cz. II1
T-L-7Symulator jazdy wozu bojowego - kołowego transportera opancerzonego „Rosomak” – cz. III1
T-L-8Zaliczenie1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Początki i historia systemów uzbrojenia2
T-W-2Klasyfikacja systemów uzbrojenia i osprzętu1
T-W-3Definicja, klasyfikacja i przykłady broni białej1
T-W-4Definicja, klasyfikacja i przykłady broni neurobalistycznej1
T-W-5Definicja, klasyfikacja i przykłady broni palnej1
T-W-6Definicja, klasyfikacja i przykłady broni palnej strzeleckiej1
T-W-7Definicja, klasyfikacja i przykłady broni palnej rakietowej1
T-W-8Definicja, klasyfikacja i przykłady broni palnej artyleryjskiej1
T-W-9Definicja, klasyfikacja i przykłady materiałów wybuchowych1
T-W-10Definicja, klasyfikacja i przykłady wozów bojowych2
T-W-11Definicja, klasyfikacja i przykłady samolotów bojowych2
T-W-12Definicja, klasyfikacja i przykłady helikopterów szturmowych1
T-W-13Definicja, klasyfikacja i przykłady okrętów nawodnych i podwodnych2
T-W-14Definicja, klasyfikacja i przykłady uzbrojenia defensywnego1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych12
A-L-3Opracowanie sprawozdań4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach,18
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia z wykładów10
A-W-3Przygotowanie prezentacji zwiazanych z tematyka wykładów5
A-W-4Zapoznanie sie z wiadomosciami zawartmi w zalecanej literaturze7
A-W-5Powtórzenie materiału w ramach przygotowania do zaliczeniua10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C06_W06Student poznaje podstawowe systemy uzbrojenia i osprzetu wojskowego stosowanego obecnie.Poznaje budowe i zasadę funkcjonowania typowych rozwiązań w tej dziedzinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie projektowania, budowy, konstrukcji i zasad funkcjonowania części i podzespołów pojazdów i maszyn.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi elementami budowy , zasad eksploatacji maszyn i urządzeń ,sprzetu i wyposażenia wojskowego Ukształtowanie umiejętności oceny przydatności technicznej i wartości bojowej omawianych pojazdów,systemów i innych urzadzeń o wojskowym przeznaczeniu
Treści programoweT-W-6Definicja, klasyfikacja i przykłady broni palnej strzeleckiej
T-W-13Definicja, klasyfikacja i przykłady okrętów nawodnych i podwodnych
T-W-2Klasyfikacja systemów uzbrojenia i osprzętu
T-W-1Początki i historia systemów uzbrojenia
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład problemowy, pokazy, filmy, symulacje komputerowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: obecność na wszystkich wykładach i zajęciach laboratoryjnych, uzyskanie pozytywnej oceny zaliczeń zajęć laboratoryjnych i wykładów. Na ocenę końcową składa się: ocena zaliczenia laboratoriów (50%), ocena zaliczenia treści wykładów (50%). Zaliczenie ćwiczeń odbywa się w czasie całego semestru, jak również na zakończenie tej formy zajęć. Zaliczenie wykładów odbywa się na końcu semestru w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uczestniczył w zajeciach ( lub nie) ,nie opanował wymaganego materiału i nie przejawiał zainteresownia przedmiotem
3,0Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dostateczna i przejawiał umiarkowane zainteresownia przedmiotem
3,5Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dostateczna i przejawiał zainteresownia przedmiotem
4,0Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był aktywny na zajęciach
4,5Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra lub wyższą i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był bardzo aktywny na zajęciach
5,0Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra lub wyższą i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był bardzo aktywny na zajęciach,jest liderem w grupie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C06_U05Student umie ocenic sytuacje taktyczną i opracować projekt nezbednego dla danego oddziału systemu / systemów uzbrojenie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_U19Potrafi zgodnie z przyjętą specyfikacją sporządzić projekt i wykonać proste urządzenie, obiekt, system lub proces w inżynierii pojazdów bojowych oraz potrafi przeprowadzić wstępną analizę ekonomiczną podejmowanych działań.
IPBiS_1A_U18Potrafi ocenić przydatność powszechnie stosowanych metod i narzędzi, wykorzystywanych do rozwiązywania prostych zagadnień inżynierskich, typowych dla inżynierii pojazdów bojowych, w celu ich prawidłowego doboru.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi elementami budowy , zasad eksploatacji maszyn i urządzeń ,sprzetu i wyposażenia wojskowego Ukształtowanie umiejętności oceny przydatności technicznej i wartości bojowej omawianych pojazdów,systemów i innych urzadzeń o wojskowym przeznaczeniu
Treści programoweT-W-13Definicja, klasyfikacja i przykłady okrętów nawodnych i podwodnych
T-W-2Klasyfikacja systemów uzbrojenia i osprzętu
T-W-1Początki i historia systemów uzbrojenia
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład problemowy, pokazy, filmy, symulacje komputerowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: obecność na wszystkich wykładach i zajęciach laboratoryjnych, uzyskanie pozytywnej oceny zaliczeń zajęć laboratoryjnych i wykładów. Na ocenę końcową składa się: ocena zaliczenia laboratoriów (50%), ocena zaliczenia treści wykładów (50%). Zaliczenie ćwiczeń odbywa się w czasie całego semestru, jak również na zakończenie tej formy zajęć. Zaliczenie wykładów odbywa się na końcu semestru w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0tudent uczestniczył w zajeciach ( lub nie) ,nie opanował wymaganego materiału i nie przejawiał zainteresownia przedmiotem
3,0Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dostateczna i przejawiał umiarkowane zainteresownia przedmiotem
3,5Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dostateczna i przejawiał zainteresownia przedmiotem
4,0Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był aktywny na zajęciach
4,5Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra lub wyższą i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był bardzo aktywny na zajęciach
5,0Student uczestniczył w zajeciach , opanował wymagany materiał,uzyskał ocene dobra lub wyższą i przejawiał zainteresownia przedmiotem,był bardzo aktywny na zajęciach,jest liderem w grupie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C06_K04Student uzyskuje kompetencje do własciwej ocyny systuacji w warunkach bojowych lub pokojowych i opracowania precyzyjnego i jasnego planu działania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_K03Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i zespołową oraz podporządkowania się zasadom pracy w zespole w celu realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
IPBiS_1A_K05Rozumie potrzebę mobilności oraz potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi elementami budowy , zasad eksploatacji maszyn i urządzeń ,sprzetu i wyposażenia wojskowego Ukształtowanie umiejętności oceny przydatności technicznej i wartości bojowej omawianych pojazdów,systemów i innych urzadzeń o wojskowym przeznaczeniu
Treści programoweT-W-13Definicja, klasyfikacja i przykłady okrętów nawodnych i podwodnych
T-W-2Klasyfikacja systemów uzbrojenia i osprzętu
T-W-1Początki i historia systemów uzbrojenia
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład problemowy, pokazy, filmy, symulacje komputerowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: obecność na wszystkich wykładach i zajęciach laboratoryjnych, uzyskanie pozytywnej oceny zaliczeń zajęć laboratoryjnych i wykładów. Na ocenę końcową składa się: ocena zaliczenia laboratoriów (50%), ocena zaliczenia treści wykładów (50%). Zaliczenie ćwiczeń odbywa się w czasie całego semestru, jak również na zakończenie tej formy zajęć. Zaliczenie wykładów odbywa się na końcu semestru w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uczestniczył w zajeciach ( lub nie) , nie przejawiał zainteresownia przedmiotem, brak mu kreatywności
3,0Student uczestniczył w zajeciach , przejawiał niewielkie zainteresownia przedmiotem, brak mu kreatywności
3,5Student uczestniczył w zajeciach , przejawiał zainteresownia przedmiotem, był kreatywny ,nie brak mu motywacji
4,0Student uczestniczył w zajeciach , przejawiał duże zainteresownia przedmiotem, był aktywny kreatywny ,nie brak mu motywacji
4,5Student uczestniczył w zajeciach , przejawiał duże zainteresownia przedmiotem, był aktywny i kreatywny , ma motywacje i chęć działania
5,0Student uczestniczył w zajeciach , przejawiał duże zainteresownia przedmiotem, był aktywny i kreatywny , ma motywacje i chęć działania,jest liderem w grupie