Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S2)
Sylabus przedmiotu Nanomateriały inżynierskie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nanomateriały inżynierskie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Materiałowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Biedunkiewicz <Anna.Biedunkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Figiel <Pawel.Figiel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu nauki o materiałach konwencjonalnych, właściwościach oraz sposobach ich wytwarzania i metodach badań. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zdobywa wiedzę o strukturze, właściwościach i metodach iwytwarzania nanomateriałów. |
C-2 | Student poznaje metody charakteryzacji nanomateriałów. |
C-3 | Student zdobywa wiedzę na temat zakresu zastosowań nanomateriałów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do nano-materiałów. Nanoczastki, nanomateriały, nanokompozyty - definicje i podstawowa klasyfikacja. Procesy syntezy i wytwarzania nanomateriałów. Nanokompozyty polimerowe, ceramiczne i metaliczne - definicje, struktury, kluczowe czynniki potencjalne zastosowanie. Nanonapełniacze do polimerów - klasyfikacja, struktury, właściwości fizyczne. Wytwarzania i właściwości nanostrukturalnych powłok. Funkcjonalne nanomateriały. Właściwości i zastosowania nanomateriałów. Metody badań nanomateriałów. Metody bezpośrednie metody i pośrednie. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 14 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu w oparciu o wskazane źródła wiedzy. | 8 |
A-W-3 | Uczestnictwo w konsultacjach. | 2 |
A-W-4 | Przystąpienie do zaliczenia pisemnego. | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z uzyciem technik audiowizualnych, filmów dydaktcznych i prezentacji komputerowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
S-2 | Ocena formująca: Zadawanie pytań problemowych podczas wykładu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_C06_W01 Student posiada wiedzę z zakresu materiałów nanostrukturalnych stosowanych w dzisiejszej technologii. Student zna nowye pojęcia, definicje i zjawiska stosowane dla opisu ich budowy, struktury i właściwości. | IM_2A_W05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_C06_U01 Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, badać i monitorować rozwój nowych technologii, zaawansowanych nanomateriałów oraz potrafi wskazać możliwości zastosowania nanomateriałów w technice i technologii wytwarzania materiałów i wyrobów. | IM_2A_U01, IM_2A_U10, IM_2A_U11, IM_2A_U13 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_C06_W01 Student posiada wiedzę z zakresu materiałów nanostrukturalnych stosowanych w dzisiejszej technologii. Student zna nowye pojęcia, definicje i zjawiska stosowane dla opisu ich budowy, struktury i właściwości. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu materiałów nanostrukturalnych stosowanych w dzisiejszej technologii. Student zna nowye pojęcia, definicje i zjawiska stosowane dla opisu ich budowy, struktury i właściwości. |
3,0 | Student posiada wiedzę z zakresu materiałów nanostrukturalnych stosowanych w dzisiejszej technologii. Student zna podstawowe pojęcia, definicje i zjawiska stosowane dla opisu ich budowy, struktury i właściwości nanomateriałów. Posiada wiedzę na temat metod otrzymywania nanomateriałów OD, 1D, 2D, 3D | |
3,5 | Student posiada wiedzę z zakresu materiałów nanostrukturalnych stosowanych w dzisiejszej technologii. Student zna podstawowe pojęcia, definicje i zjawiska stosowane dla opisu ich budowy, struktury i właściwości nanomateriałów. Zna podstawowe różnice pomiędzy nano- i mikrostrukturalnymi materiałami. Posiada wiedzę na temat metod otrzymywania nanomateriałów OD, 1D, 2D, 3D | |
4,0 | Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu materiałów nanostrukturalnych stosowanych w dzisiejszej technologii. Student zna podstawowe pojęcia, definicje i zjawiska stosowane dla opisu ich budowy, struktury i właściwości nanomateriałów, zna metody otrzymywania nanomateriałów OD, 1D, 2D, 3D. Student posiada wiedzę o różnicach między nano- i mikrostrukturalnymi materiałami. | |
4,5 | Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu materiałów nanostrukturalnych stosowanych w dzisiejszej technologii. Student zna podstawowe pojęcia, definicje i zjawiska stosowane dla opisu ich budowy, struktury i właściwości nanomateriałów, zna metody otrzymywania nanomateriałów OD, 1D, 2D, 3D. Student posiada poszerzoną wiedzę o różnicach między nano- i mikrostrukturalnymi materiałami. | |
5,0 | Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu materiałów nanostrukturalnych stosowanych w dzisiejszej technologii. Student zna podstawowe pojęcia, definicje i zjawiska stosowane dla opisu ich budowy, struktury i właściwości nanomateriałów, zna metody otrzymywania nanomateriałów OD, 1D, 2D, 3D. Student posiada szeroką wiedzę o różnicach między nano- i mikrostrukturalnymi materiałami. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_C06_U01 Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, badać i monitorować rozwój nowych technologii, zaawansowanych nanomateriałów oraz potrafi wskazać możliwości zastosowania nanomateriałów w technice i technologii wytwarzania materiałów i wyrobów. | 2,0 | Student nie potrafi korzystać ze źródeł literatury, badać i monitorować rozwój nowych technologii i zaawansowanych materiałów. |
3,0 | Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, badać i monitorować rozwój nowych technologii i zaawansowanych materiałów. | |
3,5 | Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, badać i monitorować rozwój nowych technologii i zaawansowanych materiałów. Student problematykę zagrożeń dla środowiska naturalnego wynikającego z nanorozmiaru. | |
4,0 | Student posiada ogólną umiejętność wyboru pomiędzy nano- i mkrostrukturalnymi materiałami stosując kryteria ich właściwości użytkowych oraz ryzyka wynikającego z nanorozmiaru, tj. zagrożenia dla środowiska naturalnego. | |
4,5 | Student posiada umiejętność wyboru pomiędzy nano- i mkrostrukturalnymi materiałami stosując kryteria ich właściwości użytkowych oraz ryzyka wynikającego z nanorozmiaru, tj. zagrożenia dla środowiska naturalnego. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyboru pomiędzy nano- i mkrostrukturalnymi materiałami stosując kryteria ich właściwości użytkowych oraz ryzyka wynikającego z nanorozmiaru, tj. zagrożenia dla środowiska naturalnego. |
Literatura podstawowa
- K.J.Kurzydłowski, M.Lewandowska, Nanomateriały inżynierskie, konstrukcyjne i funkcjonalne., PWN, Warszawa, 2010
- Klein L.C., Processing of nanostructured sol-gel materials Nanomaterials: synthesis, properties and applications, Institute of Physics Publishing, Bristol i Filadelfia, 1996
- A.Biedunkiewicz, Aspekty wytwarzania nanomateriałówceramicznych typu TiC/C, TiC, TiC-SiC-C oraz Ti(C,N)-Si(C,N)-Si3N4 metoda zol-żel., Wydawnictwo Uczelniane ZUT, Szczecin, 2009
- L.Cademartiri, G.A. Ozin, Nanochemia-podstawowe koncepcje., PWN, Warszawa, 2011
- Thomas S., Zaikov G. E., Polymer nanocomposite research advances, Nova Sci. Pub., New York, 2008
- Brechignac C., Houdy P., Lahmani M.,(Eds.), Nanomaterials and Nanochemistry, Springer, Berlin Heidelberg New York, 2007
- Kny E., Nanocomposite materials, Trans Tech. Pub.Ltd, Zurich, Enfield, 2009
- Ed.Y.Gogotsi, Nanomaterials Handbook, CRC Taylor, Francis, 2006
Literatura dodatkowa
- Artykuły naukowe rekomendowane przez prowadzącego.