Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)

Sylabus przedmiotu Termodynamika techniczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Termodynamika techniczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Energetycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Majchrzycka <Anna.Majchrzycka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,40zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,60egzamin
laboratoriaL4 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka
W-2Podstawy fizyki.
W-3Podstawy chemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami, zasadami i procesami termodynamiki oraz opisem procesów termodynamicznych.
C-2Celem zajęć audytoryjnych jest przygotowanie studenta do wykonywania podstawowych obliczeń z zakresu termodynamiki technicznej.
C-3Celem zajeć laboratoryjnych jest zapoznanie się z metodyką i urządzenaimi do wykonywania podstawowych pomiarów z zakresu termodynamiki technicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu objętego treścią wykładów.15
15
laboratoria
T-L-1W ramach zajęć laboratoryjnych student zapozna się z metodyką wykonywania podstawowych pomiarów z zakresu termodynamiki technicznej. W ramach zajęć laboratoryjnych student zapozna się z metodyką i urządzenaimi do pomiaru: temperatury, ciśnienia, natężenia przepływu płynów, ciepła spalania oraz współczynnika przewodzenia ciepła.15
15
wykłady
T-W-1Zasada zachowania ilości substancji. Pierwsza zasada termodynamiki.: bilans energii, energia układu, energia wewnętrzna, entalpia, sposoby doprowadzania i wyprowadzania energii, ciepło doprowadzone do układu, energia doprowadzona ze strugą płynu, praca mechaniczna. Entropia: układ T-S (Belpaire’a) i jego własności. Równania stanu gazów: definicja gazu doskonałego, półdoskonałego i rzeczywistego, termiczne parametry stanu, uniwersalne równanie stanu gazów doskonałych i półdoskonałych, energia wewnętrzna, entalpia, entropia gazów doskonałych i półdoskonałych, roztwory gazów doskonałych i półdoskonałych. Przemiany charakterystyczne gazów doskonałych. Przemiany fazowe substancji jednorodnych: stany skupienia, izobaryczny proces parowania, termodynamiczne równanie stanu pary nasyconej i przegrzanej, przemiany charakterystyczne pary nasyconej i przegrzanej, równanie Clausiusa – Clapeyrona. Druga zasada termodynamiki. Obiegi termodynamiczne, obieg Carnota. Spalanie: stechiometria spalania, efekty energetyczne spalania. Podstawy wymiany ciepła: przewodzenie ciepła, konwekcja, promieniowanie, złożona wymiana ciepła.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajeciach audytoryjnych15
A-A-2Praca własna studenta7
A-A-3Godziny kontaktowe z nauczycielem3
25
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych,10
A-L-2Uczestnictwo w zajeciach laboratoryjnych15
A-L-3Opracowanie raportu z zajęć laboratoryjnych15
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia laboratorium10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podajaca- wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metody praktyczne -ćwiczenia audytoryjne
M-3Metody praktyczne -ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych , zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych objętych programem kursu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C33_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu termodynamiki oraz zidentyfikować i opisać procesy termodynamiczne.
IM_1A_W01, IM_1A_W02, IM_1A_W03C-1T-W-1M-1S-1
IM_1A_C33_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wiedzieć jak przeprowadzać podstawowe obliczenia, dotyczące procesów termodynamicznych oraz powinien wiedzieć, ajk odpowiednio interpretować wyniki.
IM_1A_W01, IM_1A_W02, IM_1A_W03C-2T-A-1M-2S-2
IM_1A_C33_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobrać urzadzenia i wykonać podstawowe pomiary z zakresu termodynamiki technicznej oraz powinien umieć odpowiednio zinterpretować wyniki.
IM_1A_W01, IM_1A_W02, IM_1A_W03, IM_1A_W08, IM_1A_W14C-3T-L-1M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C33_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizowac procesy termodynamiczne, powinien umieć wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne oraz interpretowac ich wyniki,ponadto student powinien umiec dobrać odpowierdnie urządzenia i wykonać podstawowe pomiary z zakresu termodynamik technicznei, powinien umieć równiez korzystać z techniki komputerowej.
IM_1A_U01, IM_1A_U03, IM_1A_U08, IM_1A_U18, IM_1A_U19C-2, C-1, C-3T-L-1, T-W-1, T-A-1M-2, M-3, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C33_K01
W wyniku przeprowadzony zajęć student będzie miał kompetencje do anallizowania i rozwiązywania podstawowych zagadnień z zakresu termodynamiki.
IM_1A_K02, IM_1A_K07C-2, C-1, C-3T-L-1, T-W-1, T-A-1M-2, M-3, M-1S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_C33_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu termodynamiki oraz zidentyfikować i opisać procesy termodynamiczne.
2,0mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,061 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczeniaa
3,571 – 77% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,078 - 84% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,585 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
5,091 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
IM_1A_C33_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wiedzieć jak przeprowadzać podstawowe obliczenia, dotyczące procesów termodynamicznych oraz powinien wiedzieć, ajk odpowiednio interpretować wyniki.
2,0mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,061 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,571 – 77% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,078 - 84% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,585 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
5,091 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
IM_1A_C33_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobrać urzadzenia i wykonać podstawowe pomiary z zakresu termodynamiki technicznej oraz powinien umieć odpowiednio zinterpretować wyniki.
2,0mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,061 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,571 – 77% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,078 - 84% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,585 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
5,091 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_C33_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizowac procesy termodynamiczne, powinien umieć wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne oraz interpretowac ich wyniki,ponadto student powinien umiec dobrać odpowierdnie urządzenia i wykonać podstawowe pomiary z zakresu termodynamik technicznei, powinien umieć równiez korzystać z techniki komputerowej.
2,0mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,061 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,571 – 77% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,078 - 84% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,585 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
5,091 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_C33_K01
W wyniku przeprowadzony zajęć student będzie miał kompetencje do anallizowania i rozwiązywania podstawowych zagadnień z zakresu termodynamiki.
2,0mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,061 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,571 – 77% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,078 - 84% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,585 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
5,091 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia

Literatura podstawowa

  1. Fodemski T.R.-red., Zbiór zadań z termodynamiki- red., Skrypt Politechniki Łódzkiej., Łódż, 1998
  2. Ochęduszko S., Termodynamika stosowana, WNT, Warszawa, 1974
  3. Pudlik W., Termodynamika – laboratorium miernictwa cieplnego, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1993
  4. Szargut J., Guzik A., Górniak H., Programowany zbiór zadań z termodynamiki technicznej, PWN, Warszawa, 1986
  5. Szargut J., Termodynamika techniczna, PWN, Warszawa, 2005
  6. Wolańczyk F., Termodynamika : przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Tyrkiel E., Termodynamika dla kierunku inżynieria materiałowa -skrypt, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, 1995

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu objętego treścią wykładów.15
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1W ramach zajęć laboratoryjnych student zapozna się z metodyką wykonywania podstawowych pomiarów z zakresu termodynamiki technicznej. W ramach zajęć laboratoryjnych student zapozna się z metodyką i urządzenaimi do pomiaru: temperatury, ciśnienia, natężenia przepływu płynów, ciepła spalania oraz współczynnika przewodzenia ciepła.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasada zachowania ilości substancji. Pierwsza zasada termodynamiki.: bilans energii, energia układu, energia wewnętrzna, entalpia, sposoby doprowadzania i wyprowadzania energii, ciepło doprowadzone do układu, energia doprowadzona ze strugą płynu, praca mechaniczna. Entropia: układ T-S (Belpaire’a) i jego własności. Równania stanu gazów: definicja gazu doskonałego, półdoskonałego i rzeczywistego, termiczne parametry stanu, uniwersalne równanie stanu gazów doskonałych i półdoskonałych, energia wewnętrzna, entalpia, entropia gazów doskonałych i półdoskonałych, roztwory gazów doskonałych i półdoskonałych. Przemiany charakterystyczne gazów doskonałych. Przemiany fazowe substancji jednorodnych: stany skupienia, izobaryczny proces parowania, termodynamiczne równanie stanu pary nasyconej i przegrzanej, przemiany charakterystyczne pary nasyconej i przegrzanej, równanie Clausiusa – Clapeyrona. Druga zasada termodynamiki. Obiegi termodynamiczne, obieg Carnota. Spalanie: stechiometria spalania, efekty energetyczne spalania. Podstawy wymiany ciepła: przewodzenie ciepła, konwekcja, promieniowanie, złożona wymiana ciepła.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajeciach audytoryjnych15
A-A-2Praca własna studenta7
A-A-3Godziny kontaktowe z nauczycielem3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych,10
A-L-2Uczestnictwo w zajeciach laboratoryjnych15
A-L-3Opracowanie raportu z zajęć laboratoryjnych15
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia laboratorium10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_C33_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu termodynamiki oraz zidentyfikować i opisać procesy termodynamiczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W01Ma wiedzę w zakresie matematyki obejmującą algebrę, analizę, elementy matematyki dyskretnej i stosowanej w tym metody matematyczne i numeryczne oraz statystykę, niezbędne do: 1) Opisu podstawowych zjawisk fizycznych i chemicznych 2) Do opracowywania wyników doświadczeń i analizy błędów 3) Modelowania prostych zjawisk fizycznych i chemicznych zachodzących w materiałach i procesach
IM_1A_W02Ma wiedzę w zakresie fizyki obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową i ciała stałego związanymi z materiałami i ich charakteryzowaniem oraz technologiami materiałowymi
IM_1A_W03Ma wiedzę w zakresie chemii obejmującą: 1) Budowę materii 2) Stany skupienia materii 3) Elementy termodynamiki chemicznej 4) Statykę i kinetykę reakcji chemicznych 5) Podstawy elektrochemii i chemii organicznej niezbędną do zrozumienia hierarchicznej budowy i ich właściwości materiałowych oraz zrozumienie wzajemnych oddziaływań materiału z otoczeniem
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami, zasadami i procesami termodynamiki oraz opisem procesów termodynamicznych.
Treści programoweT-W-1Zasada zachowania ilości substancji. Pierwsza zasada termodynamiki.: bilans energii, energia układu, energia wewnętrzna, entalpia, sposoby doprowadzania i wyprowadzania energii, ciepło doprowadzone do układu, energia doprowadzona ze strugą płynu, praca mechaniczna. Entropia: układ T-S (Belpaire’a) i jego własności. Równania stanu gazów: definicja gazu doskonałego, półdoskonałego i rzeczywistego, termiczne parametry stanu, uniwersalne równanie stanu gazów doskonałych i półdoskonałych, energia wewnętrzna, entalpia, entropia gazów doskonałych i półdoskonałych, roztwory gazów doskonałych i półdoskonałych. Przemiany charakterystyczne gazów doskonałych. Przemiany fazowe substancji jednorodnych: stany skupienia, izobaryczny proces parowania, termodynamiczne równanie stanu pary nasyconej i przegrzanej, przemiany charakterystyczne pary nasyconej i przegrzanej, równanie Clausiusa – Clapeyrona. Druga zasada termodynamiki. Obiegi termodynamiczne, obieg Carnota. Spalanie: stechiometria spalania, efekty energetyczne spalania. Podstawy wymiany ciepła: przewodzenie ciepła, konwekcja, promieniowanie, złożona wymiana ciepła.
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca- wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,061 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczeniaa
3,571 – 77% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,078 - 84% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,585 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
5,091 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_C33_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wiedzieć jak przeprowadzać podstawowe obliczenia, dotyczące procesów termodynamicznych oraz powinien wiedzieć, ajk odpowiednio interpretować wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W01Ma wiedzę w zakresie matematyki obejmującą algebrę, analizę, elementy matematyki dyskretnej i stosowanej w tym metody matematyczne i numeryczne oraz statystykę, niezbędne do: 1) Opisu podstawowych zjawisk fizycznych i chemicznych 2) Do opracowywania wyników doświadczeń i analizy błędów 3) Modelowania prostych zjawisk fizycznych i chemicznych zachodzących w materiałach i procesach
IM_1A_W02Ma wiedzę w zakresie fizyki obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową i ciała stałego związanymi z materiałami i ich charakteryzowaniem oraz technologiami materiałowymi
IM_1A_W03Ma wiedzę w zakresie chemii obejmującą: 1) Budowę materii 2) Stany skupienia materii 3) Elementy termodynamiki chemicznej 4) Statykę i kinetykę reakcji chemicznych 5) Podstawy elektrochemii i chemii organicznej niezbędną do zrozumienia hierarchicznej budowy i ich właściwości materiałowych oraz zrozumienie wzajemnych oddziaływań materiału z otoczeniem
Cel przedmiotuC-2Celem zajęć audytoryjnych jest przygotowanie studenta do wykonywania podstawowych obliczeń z zakresu termodynamiki technicznej.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu objętego treścią wykładów.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne -ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,061 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,571 – 77% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,078 - 84% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,585 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
5,091 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_C33_W03W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobrać urzadzenia i wykonać podstawowe pomiary z zakresu termodynamiki technicznej oraz powinien umieć odpowiednio zinterpretować wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W01Ma wiedzę w zakresie matematyki obejmującą algebrę, analizę, elementy matematyki dyskretnej i stosowanej w tym metody matematyczne i numeryczne oraz statystykę, niezbędne do: 1) Opisu podstawowych zjawisk fizycznych i chemicznych 2) Do opracowywania wyników doświadczeń i analizy błędów 3) Modelowania prostych zjawisk fizycznych i chemicznych zachodzących w materiałach i procesach
IM_1A_W02Ma wiedzę w zakresie fizyki obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową i ciała stałego związanymi z materiałami i ich charakteryzowaniem oraz technologiami materiałowymi
IM_1A_W03Ma wiedzę w zakresie chemii obejmującą: 1) Budowę materii 2) Stany skupienia materii 3) Elementy termodynamiki chemicznej 4) Statykę i kinetykę reakcji chemicznych 5) Podstawy elektrochemii i chemii organicznej niezbędną do zrozumienia hierarchicznej budowy i ich właściwości materiałowych oraz zrozumienie wzajemnych oddziaływań materiału z otoczeniem
IM_1A_W08Ma wiedzę w zakresie informatyki obejmującą znajomość podstawowych programów użytkowych i inżynierskich niezbędną do wykonywania podstawowych obliczeń matematycznych, inżynierskich i przetwarzania danych oraz tworzenia dokumentacji inżynierskiej
IM_1A_W14Ma wiedzę w zakresie podstawowych metod badań właściwości fizykochemicznych, mechanicznych i eksploatacyjnych oraz metod pomiaru geometrii niezbędną do doboru tych metod charakteryzowania wyrobów przed, w trakcie i po procesie eksploatacji
Cel przedmiotuC-3Celem zajeć laboratoryjnych jest zapoznanie się z metodyką i urządzenaimi do wykonywania podstawowych pomiarów z zakresu termodynamiki technicznej.
Treści programoweT-L-1W ramach zajęć laboratoryjnych student zapozna się z metodyką wykonywania podstawowych pomiarów z zakresu termodynamiki technicznej. W ramach zajęć laboratoryjnych student zapozna się z metodyką i urządzenaimi do pomiaru: temperatury, ciśnienia, natężenia przepływu płynów, ciepła spalania oraz współczynnika przewodzenia ciepła.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne -ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych , zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych objętych programem kursu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,061 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,571 – 77% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,078 - 84% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,585 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
5,091 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_C33_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizowac procesy termodynamiczne, powinien umieć wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne oraz interpretowac ich wyniki,ponadto student powinien umiec dobrać odpowierdnie urządzenia i wykonać podstawowe pomiary z zakresu termodynamik technicznei, powinien umieć równiez korzystać z techniki komputerowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
IM_1A_U03Potrafi opracować dokumentacje dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania
IM_1A_U08Potrafi wykorzystać podstawowe teorie budowy materii i zależności ilościowe charakteryzujące warunki eksploatacyjne materiału do formułowania i rozwiązywania prostych zadań materiałowo technologicznych
IM_1A_U18Potrafi korzystać ze specjalistycznego oprogramowania dla obsługi i interpretacji wyników
IM_1A_U19Potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć właściwe wnioski
Cel przedmiotuC-2Celem zajęć audytoryjnych jest przygotowanie studenta do wykonywania podstawowych obliczeń z zakresu termodynamiki technicznej.
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami, zasadami i procesami termodynamiki oraz opisem procesów termodynamicznych.
C-3Celem zajeć laboratoryjnych jest zapoznanie się z metodyką i urządzenaimi do wykonywania podstawowych pomiarów z zakresu termodynamiki technicznej.
Treści programoweT-L-1W ramach zajęć laboratoryjnych student zapozna się z metodyką wykonywania podstawowych pomiarów z zakresu termodynamiki technicznej. W ramach zajęć laboratoryjnych student zapozna się z metodyką i urządzenaimi do pomiaru: temperatury, ciśnienia, natężenia przepływu płynów, ciepła spalania oraz współczynnika przewodzenia ciepła.
T-W-1Zasada zachowania ilości substancji. Pierwsza zasada termodynamiki.: bilans energii, energia układu, energia wewnętrzna, entalpia, sposoby doprowadzania i wyprowadzania energii, ciepło doprowadzone do układu, energia doprowadzona ze strugą płynu, praca mechaniczna. Entropia: układ T-S (Belpaire’a) i jego własności. Równania stanu gazów: definicja gazu doskonałego, półdoskonałego i rzeczywistego, termiczne parametry stanu, uniwersalne równanie stanu gazów doskonałych i półdoskonałych, energia wewnętrzna, entalpia, entropia gazów doskonałych i półdoskonałych, roztwory gazów doskonałych i półdoskonałych. Przemiany charakterystyczne gazów doskonałych. Przemiany fazowe substancji jednorodnych: stany skupienia, izobaryczny proces parowania, termodynamiczne równanie stanu pary nasyconej i przegrzanej, przemiany charakterystyczne pary nasyconej i przegrzanej, równanie Clausiusa – Clapeyrona. Druga zasada termodynamiki. Obiegi termodynamiczne, obieg Carnota. Spalanie: stechiometria spalania, efekty energetyczne spalania. Podstawy wymiany ciepła: przewodzenie ciepła, konwekcja, promieniowanie, złożona wymiana ciepła.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu objętego treścią wykładów.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne -ćwiczenia audytoryjne
M-3Metody praktyczne -ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podajaca- wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych , zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych objętych programem kursu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,061 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,571 – 77% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,078 - 84% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,585 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
5,091 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_C33_K01W wyniku przeprowadzony zajęć student będzie miał kompetencje do anallizowania i rozwiązywania podstawowych zagadnień z zakresu termodynamiki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera – technologa materiałów, w tym jej wpływ na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
IM_1A_K07Potrafi komunikować się w ramach zespołu realizującego zadania interdyscyplinarne
Cel przedmiotuC-2Celem zajęć audytoryjnych jest przygotowanie studenta do wykonywania podstawowych obliczeń z zakresu termodynamiki technicznej.
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami, zasadami i procesami termodynamiki oraz opisem procesów termodynamicznych.
C-3Celem zajeć laboratoryjnych jest zapoznanie się z metodyką i urządzenaimi do wykonywania podstawowych pomiarów z zakresu termodynamiki technicznej.
Treści programoweT-L-1W ramach zajęć laboratoryjnych student zapozna się z metodyką wykonywania podstawowych pomiarów z zakresu termodynamiki technicznej. W ramach zajęć laboratoryjnych student zapozna się z metodyką i urządzenaimi do pomiaru: temperatury, ciśnienia, natężenia przepływu płynów, ciepła spalania oraz współczynnika przewodzenia ciepła.
T-W-1Zasada zachowania ilości substancji. Pierwsza zasada termodynamiki.: bilans energii, energia układu, energia wewnętrzna, entalpia, sposoby doprowadzania i wyprowadzania energii, ciepło doprowadzone do układu, energia doprowadzona ze strugą płynu, praca mechaniczna. Entropia: układ T-S (Belpaire’a) i jego własności. Równania stanu gazów: definicja gazu doskonałego, półdoskonałego i rzeczywistego, termiczne parametry stanu, uniwersalne równanie stanu gazów doskonałych i półdoskonałych, energia wewnętrzna, entalpia, entropia gazów doskonałych i półdoskonałych, roztwory gazów doskonałych i półdoskonałych. Przemiany charakterystyczne gazów doskonałych. Przemiany fazowe substancji jednorodnych: stany skupienia, izobaryczny proces parowania, termodynamiczne równanie stanu pary nasyconej i przegrzanej, przemiany charakterystyczne pary nasyconej i przegrzanej, równanie Clausiusa – Clapeyrona. Druga zasada termodynamiki. Obiegi termodynamiczne, obieg Carnota. Spalanie: stechiometria spalania, efekty energetyczne spalania. Podstawy wymiany ciepła: przewodzenie ciepła, konwekcja, promieniowanie, złożona wymiana ciepła.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu objętego treścią wykładów.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne -ćwiczenia audytoryjne
M-3Metody praktyczne -ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podajaca- wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych , zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych objętych programem kursu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,061 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,571 – 77% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,078 - 84% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,585 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
5,091 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia