Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (N1)
Sylabus przedmiotu Wytwarzanie opakowań i systemy pakujące:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wytwarzanie opakowań i systemy pakujące | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Materiałowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sandra Paszkiewicz <Sandra.Paszkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Kwiatkowska <Magdalena.Kwiatkowska@zut.edu.pl>, Sandra Paszkiewicz <Sandra.Paszkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstawowych właściwości materiałów konstrukcyjnych.Przydatna wiedza z nauki o materiałach |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zdobycie wiedzy w zakresie materiałów opakowaniowych, zastosowania ich do konkretnych aplikacji, metody wytwarzania opakowań,umiejętność doboru maszyn i urządzeń do konkretnych linii pakujących |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badnia właściwości materiałów opakowaniowych | 1 |
T-L-2 | Przetwórstwo wtryskowe, analza parametrów przetwarzania na własciwosci uzyskanych wyrobów | 4 |
T-L-3 | Wytłaczanie, badania wyrobów,optymalizacja parametrów | 2 |
T-L-4 | termoformowanie, badania wyrobów, optymalizacja parametrów | 1 |
T-L-5 | Utylizacja odpadów opakowaniowych | 2 |
10 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projekt lini technologicznej do produkcji opakowań metoda wtrysku, wtrysku i rozdmuchu . dobór maszyn i urzadzeń. | 3 |
T-P-2 | Projekt linii technlogicznej do wytwarzania opkawań foliowych.Urzadzenia, technologia. | 3 |
T-P-3 | Projekt technologiczny linii do wytwarzania opkaowań metoda termoformowania | 2 |
T-P-4 | Projekt technologiczny linii do utylizacji odpadów opakowaniowych | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola i znaczenie opakowań. Podział opakowań.Oznaczenia | 2 |
T-W-2 | Materiały opakowaniowe, właściwości. | 3 |
T-W-3 | Tworzywa polimerowe, własciwosci ,zastosowanie na opakowania. Metody wytwarzania opakowań.przetwórstwo wtryskowe, wytłaczanie, termoformowanie . | 7 |
T-W-4 | Materiały wieloskładnikowe ( wielomateriałowe ), wytwarzanie,własciwosci, badania | 3 |
T-W-5 | Linie pakujace materiałów sypkich, cieczy .Opakowania zbiorcze i jednostkowe.Folie termokurczkiwe | 2 |
T-W-6 | Urządzenia do utylizacji odpadów opakowaniowych | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | analiza literatury specjalistycznej, przygotowanie do zajęc | 10 |
A-L-3 | przygotowanie sprawozdań | 5 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | analiza literatury specjalistycznej i wykonanie projektu | 22 |
32 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-W-2 | Analiza literatury specjalistycznej | 14 |
A-W-3 | przygotowanie sie do kolokwiów,sprawdzianów | 12 |
42 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład - dyskusja na temat wybranych problemów w trakcie wykładów. Laboratorium : cwiczenia praktyczne dla całej grupy. Projekt : prezentacja wykonanych opracowań przez studentów i dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian w połowie semestru |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwim pod koniec semestru |
S-3 | Ocena formująca: sprawdzian przed przystąpieniem do cwiczeń |
S-4 | Ocena podsumowująca: prezentacja projektu, udział w dyskusji |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C25-2_W01 Student powinien być w stanie zdefiniować metody wytwarzania opakowań,scharakteryzować stosowane materiały , dobrać odpowiednio materiał oraz zaproponować system pakowania i wybrać odpowiednie urzadzenia | IM_1A_W04, IM_1A_W09 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-P-3, T-P-1, T-P-4, T-P-2, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-4 | M-1 | S-4, S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C25-2_U01 powinien wykazać zdolność stosowania zdobytej wiedzy przy doborze materiałów opakowaniowych oraz urzadzeń do określonych systemów pakowania i pakowanych wyrobów.powinien określić urządzenia do pracy w linii technologicznej | IM_1A_U06, IM_1A_U09, IM_1A_U13 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-P-3, T-P-1, T-P-4, T-P-2, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-4 | M-1 | S-4, S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C25-2_K01 student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole,wykazuje zdolność do podejmowania decyzji zgodnie z posiadaną wiedzą, | IM_1A_K02, IM_1A_K04 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-P-3, T-P-1, T-P-4, T-P-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4 | M-1 | S-4, S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C25-2_W01 Student powinien być w stanie zdefiniować metody wytwarzania opakowań,scharakteryzować stosowane materiały , dobrać odpowiednio materiał oraz zaproponować system pakowania i wybrać odpowiednie urzadzenia | 2,0 | sttudent nie opanował wiedzę zgodnie z treściami programowymi |
3,0 | student potrafi zdefiniować podstawowe materiały opakowaniowe,zastosowanie ich na konkretne wyroby,metody wytwarzania opakowań oraz dobrać maszyny i urządzenia do konkretnych linii technologicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | student opanował wiedzę, potrafi ją wykorzystać ,potrafi zinterpretować podjęte decyzje |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C25-2_U01 powinien wykazać zdolność stosowania zdobytej wiedzy przy doborze materiałów opakowaniowych oraz urzadzeń do określonych systemów pakowania i pakowanych wyrobów.powinien określić urządzenia do pracy w linii technologicznej | 2,0 | student nie potrafi dokonać analizy wykonywanych zadań,nie potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia |
3,0 | student potrafi stosować zdobytą wiedzę przy doborze materiałów opakowaniowych i urządzeń oraz potrafi określić urządzenia do pracy w linii technologicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | student opanował materiał i potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C25-2_K01 student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole,wykazuje zdolność do podejmowania decyzji zgodnie z posiadaną wiedzą, | 2,0 | student jest nieaktywny,brak wspólpracy z grupą,brak zainteresowania przedmiotem |
3,0 | Student wykazuje minimalną chec wspolpracy w grupie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | studenyt wykazuje cechy przywódcze, potrafi wykorzystać praktycznie rezultaty nauki,umie wspólpracować z grupą |
Literatura podstawowa
- J.Czerniawski, B.Michniewicz, Opakowania żywności, AgroFood Technology, Warszawa, 1998
- O.E.Ahlhause, Verpackung mit Kunststoffen, Hanser, Munchen, 1997
- K.M Finlayson, Plasic film technology, technocom Publishing Company, Londyn, 1989