Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (N1)
Sylabus przedmiotu Konstrukcje lekkie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Konstrukcje lekkie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Wytwarzania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Witold Biedunkiewicz <Witold.Biedunkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodologią projektowania różnych typów konstrukcji oraz z aspektami wytrzymałościowymi, w tym hipotezami wytrzymałościowymi |
C-2 | Przygotowanie studentów do projektowania, modelowania i analizy lekkich elementów konstrukcyjnych z wykorzystaniem metody elementów skończonych |
C-3 | Uświadomienie studentom odpowiedzialności za proces projektowania i zastosowania materiałów w konstrukcjach lekkich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zapoznanie się z systemem obliczeniowym Metody Elementów Skończonych | 7 |
T-P-2 | Projektowanie i analiza prostych lekkich układów mechanicznychg metodą Elementów Skończonych | 7 |
T-P-3 | Modelowanie kompozytowych lekkich elementów konstrukcyjnych | 6 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metodologia projektowania - typy konstrukcji | 4 |
T-W-2 | Hipotezy wytrzymałościowe w konstrukcjach lekkich | 3 |
T-W-3 | Zastosowanie Metody Elementów Skończonych w procesie projektowania konstrukcji lekkich | 3 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-P-2 | Konsultacje | 2 |
A-P-3 | Praca własna przy opracowaniu projektów lekkich konstrukcji | 35 |
A-P-4 | Zaliczenie projektów | 10 |
A-P-5 | Praca zespołowa w procesie projektowania | 15 |
82 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Konsultacje | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu - praca własna | 18 |
A-W-4 | Studia literaturowe. Przygotowanie do egzaminu - praca własna | 10 |
42 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca - wykład informacyjny (objaśnienia) |
M-2 | metoda praktyczna - metoda projektowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny i ustny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Opracowanie (prezentacja) projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C32-2_W01 Student potrafi zdefiniować kryteria stawiane lekkim konstrukcjom mechanicznym, w tym potrafi określić zasady doboru materiałów konstrukcyjnych na te konstrukcje | IM_1A_W04, IM_1A_W06, IM_1A_W09, IM_1A_W12 | — | — | C-1 | T-W-2 | M-1 | S-1 |
IM_1A_C32-2_W02 Student zna metodykę procesu projektowania oraz potrafi zdefiniować i przeprowadzić analizy wytrzymałościowe na poszczególnych etapach procesu konstruowania | IM_1A_W05, IM_1A_W06, IM_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-1 |
IM_1A_C32-2_W03 Student zna metodę elementów skończonych oraz potrafi zastosować ją w prostych analizach wytrzymałościowych | IM_1A_W05, IM_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C32-2_U01 Student potrafi zaprojektować prosty obiekt mechaniczny (konstrukcję lekką) wykorzystując przy tym metody analiz metodą elementów skończonych | IM_1A_U11, IM_1A_U12, IM_1A_U13, IM_1A_U15, IM_1A_U17 | — | — | C-2 | T-P-2, T-P-1 | M-2 | S-2 |
IM_1A_C32-2_U02 Student potrafi zamodelować metodą elementów skończonych elementy konstrukcyjne wchodzące w skład lekkich konstrukcji mechanicznych | IM_1A_U07, IM_1A_U10, IM_1A_U12 | — | — | C-2 | T-P-3 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C32-2_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności w procesie projektowania maszyn i urządzeń, w tym odpowiedzialności zastosowania materiałów kompozytowych w lekkich konstrukcjach różnego typu | IM_1A_K04 | — | — | C-3 | T-P-2, T-P-3 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C32-2_W01 Student potrafi zdefiniować kryteria stawiane lekkim konstrukcjom mechanicznym, w tym potrafi określić zasady doboru materiałów konstrukcyjnych na te konstrukcje | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować kryteriów stawianych lekkim konstrukcjom mechanicznym lub nie potrafi określić zasady doboru materiałów konstrukcyjnych na te konstrukcje |
3,0 | Student potrafi zdefiniować kryteria stawiane lekkim konstrukcjom mechanicznym, w tym potrafi określić zasady doboru materiałów konstrukcyjnych na te konstrukcje | |
3,5 | Student potrafi zdefiniować kryteria stawiane lekkim konstrukcjom mechanicznym, w tym potrafi określić zasady doboru materiałów konstrukcyjnych na te konstrukcje w stopniu wyższym niż poziom dostateczny. | |
4,0 | Student potrafi zdefiniować kryteria stawiane lekkim konstrukcjom mechanicznym, w tym potrafi określić zasady doboru materiałów konstrukcyjnych na te konstrukcje w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi zdefiniować kryteria stawiane lekkim konstrukcjom mechanicznym, w tym potrafi określić zasady doboru materiałów konstrukcyjnych na te konstrukcje w stopniu wyższym niż poziom dobry. | |
5,0 | Student potrafi zdefiniować kryteria stawiane lekkim konstrukcjom mechanicznym, w tym potrafi określić zasady doboru materiałów konstrukcyjnych na te konstrukcje w stopniu bardzo dobrym. | |
IM_1A_C32-2_W02 Student zna metodykę procesu projektowania oraz potrafi zdefiniować i przeprowadzić analizy wytrzymałościowe na poszczególnych etapach procesu konstruowania | 2,0 | Student nie zna metodyki procesu projektowania lub nie potrafi zdefiniować i przeprowadzić analizy wytrzymałościowej na poszczególnych etapach procesu konstruowania |
3,0 | Student zna metodykę procesu projektowania oraz potrafi zdefiniować i przeprowadzić analizy wytrzymałościowe na poszczególnych etapach procesu konstruowania | |
3,5 | Student zna metodykę procesu projektowania oraz potrafi zdefiniować i przeprowadzić analizy wytrzymałościowe na poszczególnych etapach procesu konstruowania w stopniu przewyższającym poziom dostateczny. | |
4,0 | Student zna metodykę procesu projektowania oraz potrafi zdefiniować i przeprowadzić analizy wytrzymałościowe na poszczególnych etapach procesu konstruowania w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student zna metodykę procesu projektowania oraz potrafi zdefiniować i przeprowadzić analizy wytrzymałościowe na poszczególnych etapach procesu konstruowania w stopniu przewyższającym poziom dobry. | |
5,0 | Student zna metodykę procesu projektowania oraz potrafi zdefiniować i przeprowadzić analizy wytrzymałościowe na poszczególnych etapach procesu konstruowania w stopniu bardzo dobrym. | |
IM_1A_C32-2_W03 Student zna metodę elementów skończonych oraz potrafi zastosować ją w prostych analizach wytrzymałościowych | 2,0 | Student nie zna metody elementów skończonych lub nie potrafi zastosować ją w prostych analizach wytrzymałościowych |
3,0 | Student zna metodę elementów skończonych oraz potrafi zastosować ją w prostych analizach wytrzymałościowych. | |
3,5 | Student zna metodę elementów skończonych oraz potrafi zastosować ją w analizach wytrzymałościowych w stopniu przewyższającym poziom dostateczny. | |
4,0 | Student zna metodę elementów skończonych oraz potrafi zastosować ją w analizach wytrzymałościowych w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student zna metodę elementów skończonych oraz potrafi zastosować ją w analizach wytrzymałościowych w stopniu przewyższającym poziom dobry. | |
5,0 | Student zna metodę elementów skończonych oraz potrafi zastosować ją w analizach wytrzymałościowych w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C32-2_U01 Student potrafi zaprojektować prosty obiekt mechaniczny (konstrukcję lekką) wykorzystując przy tym metody analiz metodą elementów skończonych | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektować prostego obiektu mechanicznego (konstrukcję lekką) wykorzystując przy tym metody analiz metodą elementów skończonych. |
3,0 | Student potrafi zaprojektować prosty obiekt mechaniczny (konstrukcję lekką) wykorzystując przy tym metody analiz metodą elementów skończonych | |
3,5 | Student potrafi zaprojektować prosty obiekt mechaniczny (konstrukcję lekką) wykorzystując przy tym metody analiz metodą elementów skończonych w stopniu wyższym niż poziom dostateczny. | |
4,0 | Student potrafi zaprojektować prosty obiekt mechaniczny (konstrukcję lekką) wykorzystując przy tym metody analiz metodą elementów skończonych w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student potrafi zaprojektować prosty obiekt mechaniczny (konstrukcję lekką) wykorzystując przy tym metody analiz metodą elementów skończonych w stopniu wyższym niż poziom dobry. | |
5,0 | Student potrafi zaprojektować prosty obiekt mechaniczny (konstrukcję lekką) wykorzystując przy tym metody analiz metodą elementów skończonych w stopniu bardzo dobrym. | |
IM_1A_C32-2_U02 Student potrafi zamodelować metodą elementów skończonych elementy konstrukcyjne wchodzące w skład lekkich konstrukcji mechanicznych | 2,0 | Student nie potrafi zamodelować metodą elementów skończonych elementów konstrukcyjnych wchodzących w skład lekkich konstrukcji mechanicznych. |
3,0 | Student potrafi zamodelować metodą elementów skończonych elementy konstrukcyjne wchodzące w skład lekkich konstrukcji mechanicznych | |
3,5 | Student potrafi zamodelować metodą elementów skończonych elementy konstrukcyjne wchodzące w skład lekkich konstrukcji mechanicznych w stopniu przewyższającym poziom dostateczny. | |
4,0 | Student potrafi zamodelować metodą elementów skończonych elementy konstrukcyjne wchodzące w skład lekkich konstrukcji mechanicznych w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student potrafi zamodelować metodą elementów skończonych elementy konstrukcyjne wchodzące w skład lekkich konstrukcji mechanicznych w stopniu przewyższającym poziom dobry. | |
5,0 | Student potrafi zamodelować metodą elementów skończonych elementy konstrukcyjne wchodzące w skład lekkich konstrukcji mechanicznych w stopniu bardzo dobrym. |
Literatura podstawowa
- Gerhard Pahl, Wolfgang Beitz, Nauka konstruowania, WNT, Warszawa, 1984
- Eugeniusz Rusiński, Metoda elementów skończonych COSMOS/M, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1994, ISBN 83-206-1137-7
Literatura dodatkowa
- Eugeniusz Rusiński, Jerzy Czmochowski, Tadeusz Smolnicki, Zaawansowana metoda elementów skończonych w konstrukcjach nośnych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2000, ISBN 83-7085-458-3