Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N1)
Sylabus przedmiotu Powłoki ochronne i zabezpieczenia antykorozyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Powłoki ochronne i zabezpieczenia antykorozyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Materiałowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Biedunkiewicz <Anna.Biedunkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Chylińska <Renata.Chylinska@zut.edu.pl>, Paweł Figiel <Pawel.Figiel@zut.edu.pl>, Agnieszka Kochmańska <Agnieszka.Kochmanska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii, fizyki i matematyki na poziomie średnim - zaliczenie Chemii, Fizyki I oraz Matematyki I. |
W-2 | Wiedza na temat budowy i właściwości materiałów konstrukcyjnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z inżynierii powierzchni i korozji materiałów. |
C-2 | Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów i/lub metod ochrony elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych. |
C-3 | Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników i pomiarów chemicznych i elektrochemicznych. |
C-4 | Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury. |
C-5 | Student zdobywa umiejętności pracy w zespole. |
C-6 | Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z korozji o ochrony materiałów i/lub konstrukcji i/lub urządzeń. |
C-7 | Student zdobywa podstawową wiedzę i umiejętność stosowania metod matematycznych do opisu procesów korozyjnych i badan korozyjnych. |
C-8 | Student zdobywa umiejętność pracy w zespole. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody pomiaru grubości powłok: mikroskopowa, warstwomierze nowej generacji. Badanie szczelnoości powłok metalicznych. Niklowanie chemiczne stali. Cynkowanie elektrochemiczne. Fluidyzacyjne nanoszenie powłok z tworzyw sztucznych. Szereg elektrochemiczny metali. Ogniwa galwaniczne. Korozja wżerowa. Badania korozyjne w mgle solnej. Badanie odporności korozyjnej złącza spawanego. Kinetyka korozji gazowej. Kinetyka korozji elektrochemicznej – krzywe polaryzacji anodowej. Badania impedancyjne w ocenie stopnia barierowości powłok antykorozyjnych. Badanie właściwości korozyjnych podstawowych metalicznych tworzyw konstrukcyjnych to znaczy: stali węglowej, stali stopowej (18/8), aluminium, duraluminium, miedzi, tytanu. | 18 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Właściwości eksploatacyjne warstw powierzchniowych. Powłoki ochronne: rodzaje i właściwości. Metody wytwarzania i oceny powłok ochronnych. Negatywne skutki eksploatacji materiałów i ich wpływ na właściwości materiałów oraz na środowisko naturalne. Klasyfikacja zjawisk korozyjnych. Warstwy pasywne. Elektrochemiczne i termodynamiczne aspekty procesów korozyjnych. Korozja elektrochemiczna. Elektrokorozja. Korozja chemiczna. Korozja mikrobiologiczna metali. Kinetyka korozji. Odporność korozyjna niektórych tworzyw konstrukcyjnych. Metody ochrony metali przed korozją. Ochrona protektorowa, katodowa, anodowa. Inhibitory korozji. Tworzywa odporne na korozję. Korozja tworzyw sztucznych, ceramiki i betonów. Metody badań korozyjnych. Materiały w ochronie przed korozją: metale i stopy, niemetale, tworzywa termoplastyczne i termoutwardzalne, ceramika, stopy nanostrukturalne, nanokompozyty ceramiczne i metaliczne. Zapobieganie korozji na etapie projektowania. | 12 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do zajęć na podstawie wskazanej literatury, przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 18 |
A-L-2 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych i zaliczeniu ćwiczeń. | 30 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu wykładów. | 12 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 11 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (14 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia. |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do zaliczenia ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 50% punktów z zaliczenia pisemnego. Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z zaliczenia wykładów (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6). |
S-4 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do zaliczenia ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 50% punktów z zaliczenia pisemnego. |
S-6 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z zaliczenia wykładów (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6). |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C09-1_W01 Student ma wiedzę o zjawiskach zachodzących podczas korozyjnego i tribokorozyjnego niszczenia materiałów prowadzącą do zrozumienia głównych przyczyn ataku korozyjnego elementów konstrukcji i świadomego stosowania metod ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska oraz kontroli, które można zastosować na etapach projektowania, doboru materiałów, produkcji i eksploatacji. Ma wiedzę o sposobach zapobiegania korozji, elektrokorozji, tribokorozji i zużyciu w procesie tarcia, zna typy powłok ochronnych i funkcjonalnych oraz metody ich wytwarzania, | ENE_1A_W07, ENE_1A_W12, ENE_1A_W21 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
ENE_1A_C09-1_W02 Student ma wiedzę o zjawiskach zachodzących podczas korozyjnego niszczenia materiałów prowadzącą do zrozumienia głównych przyczyn ataku korozyjnego elementów konstrukcji i świadomego stosowania metod ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska oraz kontroli, które można zastosować na etapach projektowania, doboru materiałów i produkcji. Student rozumie, że odporność korozyjna materiału nie jest cechą niezmienną, lecz zależy od jego struktury oraz w bardzo dużej mierze od składu chemicznego i innych parametrów środowiska oraz, że niszczenie materiałów może wynikać nie tylko z elektro- lub chemicznego oddziaływania środowiska lecz również z oddziaływań mechanicznych, elektrycznych i że często te czynniki działają synergetycznie. Student rozpoznaje zjawiska elektrokorozji spowodowane prądami błądzącymi. Wskazuje zagrożenia wynikające z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń. Ma wiedzę o sposobach zapobiegania elektrokorozji. | ENE_1A_W07, ENE_1A_W12, ENE_1A_W21 | — | — | C-4, C-7, C-8, C-6 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-6, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C09-1_U01 Student potrafi wskazać odporny materiał i/lub sposoby ochrony przed agresywnym odziaływaniem środowiska na urządzenia i konstrukcje energetyczne, wynikające z warunków ich eksplatacji. | ENE_1A_U01, ENE_1A_U14, ENE_1A_U21, ENE_1A_U06 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
ENE_1A_C09-1_U02 Student potrafi określić zagrożenia korozyjne urządzeń i konstrukcji energetycznych wynikające z warunków ich eksplatacji oraz wskazać sposoby ochrony i/lub dobrać odporny materiał, potrafi interpretować objawy zniszczenia korozyjnego materiałów i wskazać prawdopodobne jego przyczyny. | ENE_1A_U01, ENE_1A_U14, ENE_1A_U21, ENE_1A_U06 | — | — | C-4, C-7, C-8, C-6 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-6, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C09-1_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | ENE_1A_K03, ENE_1A_K04 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-7, C-8, C-6 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C09-1_W01 Student ma wiedzę o zjawiskach zachodzących podczas korozyjnego i tribokorozyjnego niszczenia materiałów prowadzącą do zrozumienia głównych przyczyn ataku korozyjnego elementów konstrukcji i świadomego stosowania metod ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska oraz kontroli, które można zastosować na etapach projektowania, doboru materiałów, produkcji i eksploatacji. Ma wiedzę o sposobach zapobiegania korozji, elektrokorozji, tribokorozji i zużyciu w procesie tarcia, zna typy powłok ochronnych i funkcjonalnych oraz metody ich wytwarzania, | 2,0 | Student nie zna typów powłok ochronnych i funkcjonalnych oraz metod ich wytwarzania, nie ma wiedzy o zjawiskach zachodzących podczas korozyjnego i tribokorozyjnego niszczenia materiałów, nie ma wiedzy o sposobach zapobiegania korozji, elektrokorozji, tribokorozji i zużyciu w procesie tarcia na etapie projektowania konstrukcji i jej eksploatacji. |
3,0 | Student zna typy powłok ochronnych i funkcjonalnych oraz metody ich wytwarzania, ma wiedzę o zjawiskach zachodzących podczas korozyjnego i tribokorozyjnego niszczenia materiałów, ma wiedzę o sposobach zapobiegania korozji, elektrokorozji, tribokorozji i zużyciu w procesie tarcia na etapie projektowania konstrukcji i jej eksploatacji. | |
3,5 | Student zna typy powłok ochronnych i funkcjonalnych oraz metody ich wytwarzania, ma wiedzę o zjawiskach zachodzących podczas korozyjnego i tribokorozyjnego niszczenia materiałów, ma wiedzę o sposobach zapobiegania korozji, elektrokorozji, tribokorozji i zużyciu w procesie tarcia na etapie projektowania konstrukcji i jej eksploatacji. | |
4,0 | Student zna typy powłok ochronnych i funkcjonalnych oraz metody ich wytwarzania, ma wiedzę o zjawiskach zachodzących podczas korozyjnego i tribokorozyjnego niszczenia materiałów, ma wiedzę o sposobach zapobiegania korozji, elektrokorozji, tribokorozji i zużyciu w procesie tarcia na etapie projektowania konstrukcji i jej eksploatacji. | |
4,5 | Student zna typy powłok ochronnych i funkcjonalnych oraz metody ich wytwarzania, ma wiedzę o zjawiskach zachodzących podczas korozyjnego i tribokorozyjnego niszczenia materiałów, ma wiedzę o sposobach zapobiegania korozji, elektrokorozji, tribokorozji i zużyciu w procesie tarcia na etapie projektowania konstrukcji i jej eksploatacji. | |
5,0 | Student zna typy powłok ochronnych i funkcjonalnych oraz metody ich wytwarzania, ma wiedzę o zjawiskach zachodzących podczas korozyjnego i tribokorozyjnego niszczenia materiałów, ma wiedzę o sposobach zapobiegania korozji, elektrokorozji, tribokorozji i zużyciu w procesie tarcia na etapie projektowania konstrukcji i jej eksploatacji. | |
ENE_1A_C09-1_W02 Student ma wiedzę o zjawiskach zachodzących podczas korozyjnego niszczenia materiałów prowadzącą do zrozumienia głównych przyczyn ataku korozyjnego elementów konstrukcji i świadomego stosowania metod ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska oraz kontroli, które można zastosować na etapach projektowania, doboru materiałów i produkcji. Student rozumie, że odporność korozyjna materiału nie jest cechą niezmienną, lecz zależy od jego struktury oraz w bardzo dużej mierze od składu chemicznego i innych parametrów środowiska oraz, że niszczenie materiałów może wynikać nie tylko z elektro- lub chemicznego oddziaływania środowiska lecz również z oddziaływań mechanicznych, elektrycznych i że często te czynniki działają synergetycznie. Student rozpoznaje zjawiska elektrokorozji spowodowane prądami błądzącymi. Wskazuje zagrożenia wynikające z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń. Ma wiedzę o sposobach zapobiegania elektrokorozji. | 2,0 | Student nie posiada wiedzę o zjawiskach zachodzących podczas korozyjnego niszczenia materiałów prowadzącą do zrozumienia głównych przyczyn ataku korozyjnego elementów konstrukcji i świadomego stosowania metod ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska oraz kontroli, które można zastosować na etapach projektowania, doboru materiałów i produkcji. Student nie rozpoznaje zjawisk elektrokorozji i nie wie o zagrożeniach wynikających z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń. |
3,0 | Student posiada wiedzę o zjawiskach zachodzących podczas korozyjnego niszczenia materiałów prowadzącą do zrozumienia głównych przyczyn ataku korozyjnego elementów konstrukcji i świadomego stosowania metod ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska oraz kontroli, które można zastosować na etapach projektowania, doboru materiałów i produkcji. Student rozpoznaje zjawiska elektrokorozji i wie o zagrożeniach wynikających z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń. Zna sposoby zapobiegania korozji. | |
3,5 | Student posiada szerszą wiedzę o zjawiskach zachodzących podczas korozyjnego niszczenia materiałów prowadzącą do zrozumienia głównych przyczyn ataku korozyjnego elementów konstrukcji i świadomego stosowania metod ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska oraz kontroli, które można zastosować na etapach projektowania, doboru materiałów i produkcji. Student rozpoznaje zjawiska elektrokorozji i wie o zagrożeniach wynikających z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń. Zna sposoby zapobiegania korozji. | |
4,0 | Student posiada zaawansowaną wiedzę o zjawiskach zachodzących podczas korozyjnego niszczenia materiałów prowadzącą do zrozumienia głównych przyczyn ataku korozyjnego elementów konstrukcji i świadomego stosowania metod ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska oraz kontroli, które można zastosować na etapach projektowania, doboru materiałów i produkcji. Student rozpoznaje zjawiska elektrokorozji i wie o zagrożeniach wynikających z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń. Zna sposoby zapobiegania korozji. | |
4,5 | Student posiada zaawansowaną wiedzę o zjawiskach zachodzących podczas korozyjnego niszczenia materiałów prowadzącą do zrozumienia głównych przyczyn ataku korozyjnego elementów konstrukcji i świadomego stosowania metod ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska oraz kontroli, które można zastosować na etapach projektowania, doboru materiałów i produkcji. Student rozpoznaje zjawiska elektrokorozji i wie o zagrożeniach wynikających z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń. Posiada szeroką wiedzę o sposobach zapobiegania korozji. | |
5,0 | Student posiada zaawansowaną wiedzę o zjawiskach zachodzących podczas korozyjnego niszczenia materiałów prowadzącą do zrozumienia głównych przyczyn ataku korozyjnego elementów konstrukcji i świadomego stosowania metod ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska oraz kontroli, które można zastosować na etapach projektowania, doboru materiałów i produkcji. Student rozpoznaje zjawiska elektrokorozji i wie o zagrożeniach wynikających z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń. Posiada szeroką wiedzę o sposobach zapobiegania korozji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C09-1_U01 Student potrafi wskazać odporny materiał i/lub sposoby ochrony przed agresywnym odziaływaniem środowiska na urządzenia i konstrukcje energetyczne, wynikające z warunków ich eksplatacji. | 2,0 | Student nie potrafi wskazać odpornego materiału i/lub sposobu ochrony przed agresywnym odziaływaniem środowiska na urządzenia i konstrukcje energetyczne, wynikające z warunków ich eksplatacji. |
3,0 | Student potrafi wskazać odporny materiał i/lub sposoby ochrony przed agresywnym odziaływaniem środowiska na urządzenia i konstrukcje energetyczne, wynikające z warunków ich eksplatacji. | |
3,5 | Student potrafi wskazać odporny materiał i/lub sposoby ochrony przed agresywnym odziaływaniem środowiska na urządzenia i konstrukcje energetyczne, wynikające z warunków ich eksplatacji. Student potrafi opisać objawy korozji materiału konstrukcyjnego. | |
4,0 | Student potrafi wskazać odporny materiał i/lub sposoby ochrony przed agresywnym odziaływaniem środowiska na urządzenia i konstrukcje energetyczne, wynikające z warunków ich eksplatacji. Student potrafi na podstawie objawów korozji wskazać na przyczyny korozji materiału konstrukcyjnego. | |
4,5 | Student potrafi wskazać odporny materiał i/lub sposoby ochrony przed agresywnym odziaływaniem środowiska na urządzenia i konstrukcje energetyczne, wynikające z warunków ich eksplatacji w stopniu zaawansowanym. Student potrafi na podstawie objawów korozji wskazać na przyczyny korozji materiału konstrukcyjnego i zaproponować metodę badania i/lub monitorowania właściwości materiału w warunkach eksploatacyjnych. | |
5,0 | Student potrafi wskazać odporny materiał i/lub sposoby ochrony przed agresywnym odziaływaniem środowiska na urządzenia i konstrukcje energetyczne, wynikające z warunków ich eksplatacji w stopniu zaawansowanym. Student potrafi na podstawie objawów korozji wskazać na przyczyny korozji materiału konstrukcyjnego w stopniu zaawansowanym. | |
ENE_1A_C09-1_U02 Student potrafi określić zagrożenia korozyjne urządzeń i konstrukcji energetycznych wynikające z warunków ich eksplatacji oraz wskazać sposoby ochrony i/lub dobrać odporny materiał, potrafi interpretować objawy zniszczenia korozyjnego materiałów i wskazać prawdopodobne jego przyczyny. | 2,0 | Student nie potrafi określić zagrożeń korozyjnych urządzeń i konstrukcji energetycznych wynikających z warunków ich eksplatacji oraz wskazać sposobów ochrony i/lub doboru odpornego materiału, nie potrafi interpretować objawów zniszczeń korozyjnych materiałów i wskazać prawdopodobnych jego przyczyn. |
3,0 | Student potrafi określić zagrożenia korozyjne urządzeń i konstrukcji energetycznych wynikające z warunków ich eksplatacji oraz wskazać sposoby ochrony i/lub dobrać odporny materiał, potrafi interpretować objawy zniszczenia korozyjnego materiałów i wskazać prawdopodobne jego przyczyny. | |
3,5 | Student potrafi określić zagrożenia korozyjne urządzeń i konstrukcji energetycznych wynikające z warunków ich eksplatacji oraz wskazać sposoby ochrony i/lub dobrać odporny materiał, potrafi interpretować objawy zniszczenia korozyjnego materiałów i wskazać prawdopodobne jego przyczyny. Potrafi wskazać sposoby monitorowania korozji. | |
4,0 | Student potrafi określić zagrożenia korozyjne urządzeń i konstrukcji energetycznych wynikające z warunków ich eksplatacji oraz wskazać sposoby ochrony i/lub dobrać odporny materiał, potrafi interpretować objawy zniszczenia korozyjnego materiałów i wskazać prawdopodobne jego przyczyny. Potrafi wskazać sposoby monitorowania korozji. Potarfi wykonać obliczenia zużycia i szybości korozji materiałów konstrukcyjnych oraz wykonać podstawowe pomiary parametrów elektrochemicznych materiału. | |
4,5 | Student potrafi określić zagrożenia korozyjne urządzeń i konstrukcji energetycznych wynikające z warunków ich eksplatacji oraz wskazać sposoby ochrony i/lub dobrać odporny materiał, potrafi interpretować objawy zniszczenia korozyjnego materiałów i wskazać prawdopodobne jego przyczyny. Rozumie zjawiska zniszczenia synergicznego na skutek nakładania się efektów wynikających z warunków eksploatacji konstrukcji. Potrafi wskazać sposoby monitorowania korozji. Potarfi wykonać obliczenia zużycia i szybości korozji materiałów konstrukcyjnych oraz wykonać podstawowe pomiary parametrów elektrochemicznych materiału oraz metodę ochrony przed korozją. | |
5,0 | Student potrafi określić zagrożenia korozyjne urządzeń i konstrukcji energetycznych wynikające z warunków ich eksplatacji oraz wskazać sposoby ochrony i/lub dobrać odporny materiał, potrafi interpretować objawy zniszczenia korozyjnego materiałów i wskazać prawdopodobne jego przyczyny. Rozumie zjawiska zniszczenia synergicznego na skutek nakładania się efektów wynikających z warunków eksploatacji konstrukcji. Potrafi wskazać sposoby monitorowania korozji. Potarfi wykonać obliczenia zużycia i szybości korozji materiałów konstrukcyjnych oraz wykonać podstawowe pomiary parametrów elektrochemicznych materiału. Potrafi przeprowadzić podstawowe badanie odporności materiału na korozję. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C09-1_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | 2,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. |
3,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Zdaje pozytywnie egzamin, opracowuje wyniki pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i zdobywa zalicza sprawozdanie. | |
3,5 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Zdaje pozytywnie egzamin, opracowuje wyniki pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i zdobywa zalicza sprawozdanie. | |
4,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Zdaje pozytywnie egzamin, opracowuje wyniki pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i zdobywa zalicza sprawozdanie. | |
4,5 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Zdaje pozytywnie egzamin, opracowuje wyniki pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i zdobywa zalicza sprawozdanie. | |
5,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Zdaje pozytywnie egzamin, opracowuje wyniki pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i zdobywa zalicza sprawozdanie. |
Literatura podstawowa
- J.Baszkiewicz, M.Kamiński, Podstawy korozji materiałów, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2006, II
- Burakowski T., Wierzchoń T., Inżynieria powierzchni metali, WNT, Warszawa, 1995, I
- H.H. Uhlig, Korozja i jej zapobieganie, WNT, Warszawa, 1996
- T. Hryniewicz, Technologia powierzchni i powłok, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 1999, I
- Baranowska j., Biedunkiewicz A., Chylińska R., Drotlew A., Fryska S., Garbiak M., Jasiński W., Jedrzejewski R., Kochmańska A., Kochmański P., Lenart S., Piekarski B., Ćwiczenia laboratoryjne z materiałów metalicznych., ZUT, Szczecin, 2013, I, Red.Piekarski B.
- M. Pourbaix, Wykłady z korozji elektrochemicznej, PWN, Warszawa, 1978
- Baranowska j., Biedunkiewicz A., Chylińska R., Drotlew A., Fryska S., Garbiak M., Jasiński W., Jedrzejewski R., Kochmańska A., Kochmański P., Lenart S., Piekarski B., Ćwiczenia laboratoryjne z materiałów metalicznych., ZUT, Szczecin, 2013, I, Red.Piekarski B.
Literatura dodatkowa
- Ohring M., The Materials Science of Thin Solid Films, Academic Press, Inc., Boston, 1992, I
- Groysman A., Corrosion for everybody, Springer Science + Business Media B.V., London, New York, Heidelberg, Dordrecht, 2010, ISBN 978-90-481-3476-2
- Groysman A., Corrosion for everybody, Springer Science + Business Media B.V., London, New York, Heidelberg, Dordrecht, 2010
- Ohring M., The Materials Science of Thin Solid Films, Academic Press, Inc., Boston, 1992, I