Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: Projektowanie oprogramowania
Sylabus przedmiotu Wprowadzenie do kognitywistyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wprowadzenie do kognitywistyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Lewandowska <Anna.Tomaszewska@zut.edu.pl>, Izabela Rejer <irejer@wi.zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy matematyki i analizy statystycznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi obszarami kognitywistyki i elementami planowania ekserymentów kognitywnych z uwzględnieniem zastosowań w projektowaniu systemów informatycznych |
C-2 | Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania mózgu i zmysłów człowieka, które mają wpływ na projektowanie systemów informatycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody pomiaru systemu poznawczego człowieka. | 2 |
T-L-2 | Projektowanie eksperymentów percepcyjnych - style poznawcze. | 2 |
T-L-3 | Pozyskiwanie danych percepcyjnych z wykorzystaniem okulografu i analiza danych. | 2 |
T-L-4 | Przeprowadzenie eksperymentu kognitywnego z pomiarem aktywności mózgowej lub zapoznanie się z danymi z wcześniej przeprowadzonego eksperymentu. | 2 |
T-L-5 | Przygotowanie danych do dalszej analizy. | 2 |
T-L-6 | Wstępna analiza formacji występujących w sygnale EEG; wyznaczenie cech opisujących sygnał EEG. | 2 |
T-L-7 | Analiza statystyczna i/lub klasyfikacja różnic obserwowanych w sygnale EEG w poszczególnych epokach eksperymentu. | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do kognitywistyki. | 1 |
T-W-2 | Szlaki wzrokowe i agnozje wzrokowe. Okulografia. Czucie i priopriocepcja. | 2 |
T-W-3 | Projektowanie eksperymentów kognitywnych. Style poznawcze. | 2 |
T-W-4 | Podstawowe układy doświadczalne, wykorzystywane do analizy danych z eksperymentów kognitywnych ANOVA. | 2 |
T-W-5 | Komórka nerwowa; komunikacja między neuronami; neuroplastyczność mózgu | 2 |
T-W-6 | Budowa układu nerwowego, wybrane ośrodki mózgowe i ich funkcje; elementy obwodowego układu nerwowego. | 2 |
T-W-7 | Emocje; dwuczynnikowa teoria emocji; jak i gdzie powstają emocje; układ nagrody i uzależnienia. | 2 |
T-W-8 | Pamięć operacyjna; pamięć deklaratywna i proceduralna; modele pamięci; mechanizmy odpowiedzialne za proces uczenia. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań | 8 |
A-L-3 | Konsultacje do laboratoriów | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-W-3 | Konsultacje do wykładu | 2 |
A-W-4 | Analiza literatury | 4 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacjami i przykładami |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne i realizacja zadań praktycznych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca. Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu. |
S-2 | Ocena formująca: Laboratoria: ocena na podstawie sprawozdań i obecności. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_C06_W01 Student posiada wiedzę w zakresu systemów kognitywnych, w tym między innymi zna podstawy działania mózgu człowieka związane z jego zmysłami co przekłada się na wiedzę o sposobie percepcji otaczającego świata | — | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_C06_U01 Umiejętność projektowania eksperymentów percepcyjnych i analizy uzyskanych danych. | — | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-L-1, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
I_2A_C06_U02 Posiada umiejętność stosowania metod analitycznych i algorytmów przetwarzania danych wykorzystywanych w systemach kognitywnych. | — | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-L-8 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_C06_K01 Aktywna postawa poznawcza, umocnienie świadomości potrzeby pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów i wzmocnienie chęci rozwoju zawodowego. | I_2A_K02, I_2A_K03 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-L-1, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_C06_W01 Student posiada wiedzę w zakresu systemów kognitywnych, w tym między innymi zna podstawy działania mózgu człowieka związane z jego zmysłami co przekłada się na wiedzę o sposobie percepcji otaczającego świata | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę na temat tego czym jest system kognitywny. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_C06_U01 Umiejętność projektowania eksperymentów percepcyjnych i analizy uzyskanych danych. | 2,0 | Nie umie projektować badań percepcyjnych. |
3,0 | Umie projektować badania percepcyjne na podstawie chociaż jednej z istniejących metod. | |
3,5 | Umie projetować badania percepcyjne na podstawie chocia ż jednej metody i zrealizować je z wykorzystaniem okulografu lub aparatu EEG. | |
4,0 | Umie projektować badania percepcyjne, dostosowując ich charakter do zadanego zadania. Potrafi zrealizowqać zadania z wykorzystaniem okulografu lub aparatu EEG. | |
4,5 | Umie projektować badania percepcyjne, dostosowując ich charakter do zadanego zadania. Potrafi zrealizować badania z wykorzystaniem okulografu lub aparatu EEG oraz przeprowadzić podstawową analizę statystyczną. | |
5,0 | Umie projektować badania percecpcyjne da dowolnego zadania z wykorzystaniem okulografu lub aparatu EEG. Potrafi przeprowadzić analizę statystyczną danych. | |
I_2A_C06_U02 Posiada umiejętność stosowania metod analitycznych i algorytmów przetwarzania danych wykorzystywanych w systemach kognitywnych. | 2,0 | Nie umie nawet w podstawowym zakresie wykorzystać metod analitycznch do analizy danych z systemów kognitywnych. |
3,0 | Umie w podstawowym zakresie wykorzystać metody analityczne do analizy danych z systemów kognitywnych. | |
3,5 | Umie wykorzystać w systemach kognitywnych podstawowe technologie powiązane z metodami analitycznymi. | |
4,0 | Umie wykorzystać w systemach kognitywych podstawowe technologie powiązane z metodami analitycznymi. Umie wykorzystać podstawowe algorytmy i metody analityczne stosowane w tym obszarze. | |
4,5 | Umie wykorzystać w systemach kognitywnych technologie powiązane z metodami analitycznymi. Umie wykorzystać algorytmy i metody analityczne stosowane w tym obszarze. | |
5,0 | Umie wykorzystać w systemach kognitywnych zaawansowane technologie powiązane z metodami analitycznymi. Umie wykorzystać zaawansowane algorytmy i metody analityczne stosowane w tym obszarze. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_C06_K01 Aktywna postawa poznawcza, umocnienie świadomości potrzeby pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów i wzmocnienie chęci rozwoju zawodowego. | 2,0 | |
3,0 | Student aktywnie rozwiązuje postawione problemy wykazując samodzielność w doborze odpowiednich środków technicznych i metod inżynierskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Smith P.J., Hoffman R.R., Cognitive Systems Engineering: The Future for a Changing World, CRC Press, New York, 2017
Literatura dodatkowa
- Wilensky U., Ran W., An Introduction to Agent-Based Modeling: Modeling Natural, Social, and Engineered Complex Systems with NetLogo, The MIT Press, Boston, 2015
- Vernon D., Artificial Cognitive Systems: A Primer, MIT Press, Boston, 2014
- Harmon-Jones E., Beer J. S., Methods in Social Neuroscience, The Guilford Press, New York, 2009