Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Telemedycyna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Telemedycyna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Górecka <Joanna.Gorecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Raczyński <RM23892@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu matematyki |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu informatyki i technologii informacyjnych |
W-3 | Podstawowa wiedza z zakresu telekomunikacji |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi wykorzystania technologii teleinformatycznych w ochronie zdrowia |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności praktycznych z zakresu wykorzystania technologii teleinformatycznych w ochronie zdrowia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć i szkolenie BHP | 2 |
T-L-2 | Internetowe bazy danych medycznych | 2 |
T-L-3 | Zdalny system monitoringu wybranego sygnału biomedycznego | 4 |
T-L-4 | Zdalny system monitoringu wybranego sygnału biomedycznego – układ akwizycji i przesyłania danych w oparciu o system wbudowany i moduł bezprzewodowy | 4 |
T-L-5 | Zdalny system monitoringu wybranego sygnału biomedycznego – tworzenie aplikacji do odbioru i wizualizacji danych na komputerze PC | 4 |
T-L-6 | Zdalny system monitoringu wybranego sygnału biomedycznego– tworzenie aplikacji do odbioru i wizualizacji danych na urządzeniu mobilnym | 4 |
T-L-7 | Testowanie wybranej metody kompresji sygnałów | 2 |
T-L-8 | Implementacja wybranej metody szyfrowania na potrzeby transmisji bezprzewodowej | 4 |
T-L-9 | Wykorzystanie nowoczesnych czujników wielkości biomedycznych w systemach telemedycznych | 3 |
T-L-10 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Główne kierunki badań i rozwoju w telemedycynie (telematyce medycznej). | 1 |
T-W-2 | Przegląd szpitalnych systemów informacyjnych (SSI) w służbie zdrowia; przegląd standardów. | 2 |
T-W-3 | Elektroniczny rekord pacjenta (Electronic Patient Record - EPR). | 2 |
T-W-4 | Przegląd technologii telematyki medycznej: telediagnostyka, telekonsultacje lekarskie, telechirurgia, teleopieka, teleasysta, telematyka w ratownictwie medycznym, teleedukacja medyczna, teleserwis aparatury medycznej. | 4 |
T-W-5 | Wykorzystanie Internetu w telemedycynie. | 2 |
T-W-6 | Zastosowania platform bezprzewodowych i mobilnych w monitorowaniu pacjenta, głównie w trybie HomeCare. Zaliczenie wykładów. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 6 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane na specjalistycznych stanowiskach programowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen z wykonanych sprawozdań |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen z wykonanych sprawozdań oraz aktywności w czasie zajęć |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C31.1_W01 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie tworzenia rozwiązań programistycznych w ochronie zdrowia. | TI_1A_W22 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-6 | M-2, M-1 | S-3 |
TI_1A_C31.1_W02 Ma uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie wybranych języków programowania wykorzystanych do tworzenia aplikacji teleinformatycznych. | TI_1A_W09 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-6 | M-2, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C31.1_U01 Orientuje się w obecnym stanie oraz trendach rozwojowych z zakresu telemedycyny. | TI_1A_U16, TI_1A_U25 | — | — | C-2 | T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-9, T-L-7, T-L-8, T-L-10 | M-3 | S-2, S-1 |
TI_1A_C31.1_U02 Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi platformami sprzętowymi, programistycznymi oraz środowiskami deweloperskimi, a także oprogramowaniem narzędziowym i systemami użytkowymi, w problematyce teleinformatyki medycznej. | TI_1A_U07 | — | — | C-2 | T-L-5, T-L-6, T-L-10, T-L-3, T-L-4, T-L-8, T-L-9, T-L-7 | M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C31.1_W01 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie tworzenia rozwiązań programistycznych w ochronie zdrowia. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 90% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
TI_1A_C31.1_W02 Ma uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie wybranych języków programowania wykorzystanych do tworzenia aplikacji teleinformatycznych. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 90% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C31.1_U01 Orientuje się w obecnym stanie oraz trendach rozwojowych z zakresu telemedycyny. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 90% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
TI_1A_C31.1_U02 Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi platformami sprzętowymi, programistycznymi oraz środowiskami deweloperskimi, a także oprogramowaniem narzędziowym i systemami użytkowymi, w problematyce teleinformatyki medycznej. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 90% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. |
Literatura podstawowa
- Pyrkosz P., Wprowadzenie do telemedycyny, Wyd. Fund. Post. Telekom., Kraków, 1995
- Nałecz M. (red.), Biocybernetyka i Inzynieria Biomedyczna 2000, AOW EXIT, Warszawa, 2001
- Bemmel, van J. H., Musen M. A. (red.), Handbook of Medical Informatics, Springer, Berlin, Heidelberg, 1997
- Shortliffe E. H., Perreault L. E., Medical Informatics. Computers Applications in Health Care, Addison-Wesley, Reading Mass, 1990
- Coiera E., Guide to Medical Informatics, the Internet and Telemedicine, Arnold, Oxford Univ. Press, London, New York, 1997
- Field M.J. (red.), Telemedicine. A Guide to Assessing Telecommunications in Health Care, National Academy Press, Washington, D.C., 1996