Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Inżynieria oprogramowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria oprogramowania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Chlewicki <Wojciech.Chlewicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Baniukiewicz <Piotr.Baniukiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy informatyki |
W-2 | Umiejętność programowania w wybranym języku |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z tematyką inżynierii oprogramowania oraz zrozumienie jej znaczenia w procesach tworzenia oprogramowania. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności efektywnego stosowania podstawowych i zaawansowanych narzędzi deweloperskich oraz pracy zespołowej. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności opracowania przedsięwzięcia produkcji oprogramowania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zapoznanie się z podstawowymi informacjami dotyczącymi projektu. Wybór tematu projektu. Przydzielenie funkcji członkom zespołu. | 4 |
T-P-2 | Opracowanie strategii i wykonania i wdrożenia oprogramowania jako produktu. | 5 |
T-P-3 | Opracowanie dokumentacji przedstawiającej strategię produkcji i wdrożenia wybranego systemu informatycznego zgodnie z zasadami inżynierii oprogramowania. Zapoznanie się z niezbędnymi narzędziami. | 10 |
T-P-4 | Zaliczenie projektu | 1 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel i znaczenie inżynierii oprogramowania we współczesnym świecie | 1 |
T-W-2 | Proces produkcji oprogramowania. Oprogramowanie jako produkt. | 2 |
T-W-3 | Trójkąt projektów programistycznych. Inżynieria wymagań. | 2 |
T-W-4 | Tworzenie funkcjonalnych interfejsów użytkownika. Prototypowanie interfejsów - przegląd narzędzi. | 1 |
T-W-5 | Wstęp do modelowania systemów. Modelowanie procesu tworzenia oprogramowania. | 2 |
T-W-6 | Przegląd narzędzi typu CASE. | 1 |
T-W-7 | Aspekty ekonomiczne wytwarzania oprogramowania. Analiza zagrożeń, harmonogram, kosztorys i planowanie strony przychodowej. | 2 |
T-W-8 | Testowanie oprogramowania - strategie. Weryfikacja i walidacja oprogramowania. | 2 |
T-W-9 | Miary jakości oprogramowania. Dokumentacja kodu. Zaliczenie wykładów. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-P-2 | Praca własna nad projektem. | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Podająca - wykład informacyjny |
M-2 | Praktyczna - pokaz |
M-3 | Praktyczna - metoda projektów |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie testowe wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych na podstawie wykonanego projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C23_W01 Student zna zagadnienia związane z procesem wytwarzania oprogramowania. | TI_1A_W08, TI_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
TI_1A_C23_W02 Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania oprogramowania. | TI_1A_W20 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C23_U01 Student potrafi zastosować wybrane narzędzia typu CASE oraz deweloperskie i zaprojektować prostą aplikację. | TI_1A_U07 | — | — | C-2, C-3 | T-P-4, T-P-3, T-P-1 | M-2, M-4, M-3 | S-2 |
TI_1A_C23_U02 Student potrafi opracować prostą strategię produkcji i wdrożenia oprogramowania. | TI_1A_U16 | — | — | C-2, C-3 | T-P-3, T-P-2 | M-4, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C23_W01 Student zna zagadnienia związane z procesem wytwarzania oprogramowania. | 2,0 | Nie spełnia wymogu uzyskania oceny 3.0 uzyskując poniżej 50% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia. |
3,0 | Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i wytwarzania oprogramowania w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i wytwarzania oprogramowania w stopniu dostatecznym plus. | |
4,0 | Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i wytwarzania oprogramowania w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i wytwarzania oprogramowania w stopniu dobrym plus. | |
5,0 | Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i wytwarzania oprogramowania w stopniu bardzo dobrym. | |
TI_1A_C23_W02 Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania oprogramowania. | 2,0 | Nie spełnia wymogu uzyskania oceny 3.0 uzyskując poniżej 50% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia. |
3,0 | Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i oprogramowania w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i oprogramowania w stopniu dostatecznym plus. | |
4,0 | Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i oprogramowania w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i oprogramowania w stopniu dobrym plus. | |
5,0 | Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i oprogramowania w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C23_U01 Student potrafi zastosować wybrane narzędzia typu CASE oraz deweloperskie i zaprojektować prostą aplikację. | 2,0 | Nie spełnia wymogu uzyskania oceny 3.0 uzyskując poniżej 50% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia. |
3,0 | Student potrafi zastosować wybrane narzędzia deweloperskie oraz zaprojektować prostą aplikację. | |
3,5 | Student potrafi zastosować wybrane narzędzia deweloperskie oraz zaprojektować bardziej zaawansowaną aplikację. | |
4,0 | Student potrafi zastosować wybrane narzędzia deweloperskie oraz zaprojektować prosty system informatyczny. | |
4,5 | Student potrafi zastosować wybrane narzędzia deweloperskie oraz zaprojektować bardziej zaawansowany system informatyczny. | |
5,0 | Student potrafi zastosować odpowiednie narzędzia deweloperskie oraz zaprojektować prosty system informatyczny w stopniu bardzo dobrym. | |
TI_1A_C23_U02 Student potrafi opracować prostą strategię produkcji i wdrożenia oprogramowania. | 2,0 | Nie spełnia wymogu uzyskania oceny 3.0 uzyskując poniżej 50% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia. |
3,0 | Student potrafi opracować prostą strategię produkcji oprogramowania w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi opracować prostą strategię produkcji oprogramowania w stopniu dostatecznym plus. | |
4,0 | Student potrafi opracować strategię produkcji i wdrożenia oprogramowania w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi opracować strategię produkcji i wdrożenia oprogramowania w stopniu dobrym plus. | |
5,0 | Student potrafi opracować całościową strategię produkcji i wdrożenia oprogramowania zgodnie z zasadami inżynierii oprogramowania |
Literatura podstawowa
- B. Hnatkowska, Z. Huzar, Inżynieria oprogramowania: metody wytwarzania i wybrane zastosowania, PWN, 2008
- K. Sacha, Inżynieria oprogramowania, PWN, 2018
Literatura dodatkowa
- Roger S. Pressman, B. R. Maxim, Software Engineering - Practitioner's Approach, McGraw-Hill Education, 2015, 8