Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S2)
specjalność: Systemy elektroenergetyczne

Sylabus przedmiotu Projektowanie układów kompatybilnych elektromagnetycznie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie układów kompatybilnych elektromagnetycznie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Ziółkowski <Marcin.Ziolkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Psuj <Grzegorz.Psuj@zut.edu.pl>, Przemysław Łopato <Przemyslaw.Lopato@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 0,40,56zaliczenie
projektyP3 15 0,60,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Kurs akademicki w zakresie Fizyki na stopniu pierwszym studiów wyższych.
W-2Kurs akademicki w zakresie Elektrotechniki na stopniu pierwszym studiów wyższych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy dotyczącej źródeł sprzężeń, zakłóceń elektromagnetycznych oraz poznanie metod służących minimalizacji tych zjawisk.
C-2Nabycie umiejętności związanej z analizą zakłóceń elektromagnetycznych oraz metodami ich minimalizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie zadania projektowego.1
T-P-2Wykonywanie wybranego projektu i analiza pracy układu elektrycznego spełniającego wymagania kompatybilności elektromagnetycznej.12
T-P-3Zaliczenie projektu i prezentacja jego wyników2
15
wykłady
T-W-1Założenia dotyczące projektowania układów/urządzeń elektrycznych i elektronicznych w kontekście kompatybilności elektromagnetycznej.2
T-W-2Dobór materiałów elektrotechnicznych z uwzględnianiem zasad EMC.1
T-W-3Odbicia, przesłuchy i promieniowanie w obrębie układów elektrycznych i elektronicznych - identyfikacja obszarów emisyjnych oraz możliwych torów propagacji zaburzeń w układach elektrycznych.3
T-W-4Sposoby analizy, potencjalnych problemów z wykorzystaniem modeli i schematów elektrycznych.2
T-W-5Omówienie przykładowych projektów wraz z możliwymi błędnymi rozwiązaniami EMC. Zaliczenie wykładu.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
10

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Tradycyjny wykład z wykorzystaniem projektora.
M-2Realizacja zadań projektowych w zespołach.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji i raportu z wykonanego projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_C15.2_W01
Student ma wiedzę z zakresu projektowania niskoemisyjnych i odpornych na zaburzenia elektromagnetyczne urządzeń elektrycznych
EL_2A_W01, EL_2A_W08C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_C15.2_U01
Student potrafi określić podzespoły urządzenia charakteryzujące się podwyższonym poziomem emisji elektromagnetycznej lub podatnych na elektromagnetyczne zakłócenia zewnętrzne, dokonać analizy ich pracy i współdziałania ze środowiskiem oraz zrealizować proces projektowy wybranego rozwiązania spełniającego wymagania kompatybilności elektromagnetycznej
EL_2A_U01, EL_2A_U03, EL_2A_U04C-2T-P-3, T-P-1, T-P-2M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_C15.2_K01
Student potrafi zaplanować zadania niezbędne do zaprojektowania urządzeń elektrotechnicznych spełniających wymogi kompatybilności elektromagnetycznej w ramach pracy indywidualnej jak i współdziałania w grupie
EL_2A_K03C-2T-P-3, T-P-1, T-P-2M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_2A_C15.2_W01
Student ma wiedzę z zakresu projektowania niskoemisyjnych i odpornych na zaburzenia elektromagnetyczne urządzeń elektrycznych
2,0Student uzyskał punktację poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_2A_C15.2_U01
Student potrafi określić podzespoły urządzenia charakteryzujące się podwyższonym poziomem emisji elektromagnetycznej lub podatnych na elektromagnetyczne zakłócenia zewnętrzne, dokonać analizy ich pracy i współdziałania ze środowiskiem oraz zrealizować proces projektowy wybranego rozwiązania spełniającego wymagania kompatybilności elektromagnetycznej
2,0Średnia ważona z form ocen jest poniżej 3,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,0Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,5Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,26 do 3,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,0Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,76 do 4,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,5Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,26 do 4,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
5,0Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,76 do 5,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_2A_C15.2_K01
Student potrafi zaplanować zadania niezbędne do zaprojektowania urządzeń elektrotechnicznych spełniających wymogi kompatybilności elektromagnetycznej w ramach pracy indywidualnej jak i współdziałania w grupie
2,0Średnia ważona z form ocen jest poniżej 3,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,0Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,5Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,26 do 3,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,0Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,76 do 4,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,5Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,26 do 4,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
5,0Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,76 do 5,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.

Literatura podstawowa

  1. Clayton R. Paul, Introduction to Electromagnetic Compatibility, Wiley & Sons, USA, New Jersey, 2006, Wydanie drugie
  2. Praca zbiorowa pod redakcją Zdzisława Karkowskiego, Zakłócenia w aparaturze elektronicznej, Radioelektronik Sp. z o.o., Warszawa, 1995
  3. Alain Charoy, Kompatybilność elektromagnetyczna, Tom 1, 2, 3, 4, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1999
  4. K.L Kaiser, Electromagnetic Shielding, Taylor&Francis, Boca Raton, 2006

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie zadania projektowego.1
T-P-2Wykonywanie wybranego projektu i analiza pracy układu elektrycznego spełniającego wymagania kompatybilności elektromagnetycznej.12
T-P-3Zaliczenie projektu i prezentacja jego wyników2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Założenia dotyczące projektowania układów/urządzeń elektrycznych i elektronicznych w kontekście kompatybilności elektromagnetycznej.2
T-W-2Dobór materiałów elektrotechnicznych z uwzględnianiem zasad EMC.1
T-W-3Odbicia, przesłuchy i promieniowanie w obrębie układów elektrycznych i elektronicznych - identyfikacja obszarów emisyjnych oraz możliwych torów propagacji zaburzeń w układach elektrycznych.3
T-W-4Sposoby analizy, potencjalnych problemów z wykorzystaniem modeli i schematów elektrycznych.2
T-W-5Omówienie przykładowych projektów wraz z możliwymi błędnymi rozwiązaniami EMC. Zaliczenie wykładu.2
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C15.2_W01Student ma wiedzę z zakresu projektowania niskoemisyjnych i odpornych na zaburzenia elektromagnetyczne urządzeń elektrycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_W01Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie niektórych działów fizyki technicznej, matematyki i metod numerycznych niezbędnych do: - modelowania i analizy działania zaawansowanych elementów oraz układów elektrycznych oraz zjawisk fizycznych w nich występujących; - opisu i analizy działania zaawansowanych maszyn, przekształtników energoelektronicznych; - syntezy złożonych układów elektrycznych, w tym systemów diagnostyki; - opisu, analizy i syntezy algorytmów przetwarzania sygnałów analogowych i cyfrowych charakterystycznych dla układów elektrycznych
EL_2A_W08Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w zakresie elektrotechniki, elektroenergetyki, energoelektroniki i - w mniejszym stopniu – elektroniki, telekomunikacji, informatyki i automatyki oraz rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy dotyczącej źródeł sprzężeń, zakłóceń elektromagnetycznych oraz poznanie metod służących minimalizacji tych zjawisk.
Treści programoweT-W-1Założenia dotyczące projektowania układów/urządzeń elektrycznych i elektronicznych w kontekście kompatybilności elektromagnetycznej.
T-W-4Sposoby analizy, potencjalnych problemów z wykorzystaniem modeli i schematów elektrycznych.
T-W-2Dobór materiałów elektrotechnicznych z uwzględnianiem zasad EMC.
T-W-5Omówienie przykładowych projektów wraz z możliwymi błędnymi rozwiązaniami EMC. Zaliczenie wykładu.
T-W-3Odbicia, przesłuchy i promieniowanie w obrębie układów elektrycznych i elektronicznych - identyfikacja obszarów emisyjnych oraz możliwych torów propagacji zaburzeń w układach elektrycznych.
Metody nauczaniaM-1Tradycyjny wykład z wykorzystaniem projektora.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C15.2_U01Student potrafi określić podzespoły urządzenia charakteryzujące się podwyższonym poziomem emisji elektromagnetycznej lub podatnych na elektromagnetyczne zakłócenia zewnętrzne, dokonać analizy ich pracy i współdziałania ze środowiskiem oraz zrealizować proces projektowy wybranego rozwiązania spełniającego wymagania kompatybilności elektromagnetycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
EL_2A_U03Potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego, potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników
EL_2A_U04Potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji (w języku polskim i języku obcym)
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności związanej z analizą zakłóceń elektromagnetycznych oraz metodami ich minimalizacji.
Treści programoweT-P-3Zaliczenie projektu i prezentacja jego wyników
T-P-1Omówienie zadania projektowego.
T-P-2Wykonywanie wybranego projektu i analiza pracy układu elektrycznego spełniającego wymagania kompatybilności elektromagnetycznej.
Metody nauczaniaM-2Realizacja zadań projektowych w zespołach.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji i raportu z wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Średnia ważona z form ocen jest poniżej 3,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,0Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,5Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,26 do 3,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,0Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,76 do 4,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,5Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,26 do 4,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
5,0Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,76 do 5,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C15.2_K01Student potrafi zaplanować zadania niezbędne do zaprojektowania urządzeń elektrotechnicznych spełniających wymogi kompatybilności elektromagnetycznej w ramach pracy indywidualnej jak i współdziałania w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania współdziałając i pracując w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności związanej z analizą zakłóceń elektromagnetycznych oraz metodami ich minimalizacji.
Treści programoweT-P-3Zaliczenie projektu i prezentacja jego wyników
T-P-1Omówienie zadania projektowego.
T-P-2Wykonywanie wybranego projektu i analiza pracy układu elektrycznego spełniającego wymagania kompatybilności elektromagnetycznej.
Metody nauczaniaM-2Realizacja zadań projektowych w zespołach.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji i raportu z wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Średnia ważona z form ocen jest poniżej 3,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,0Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,5Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,26 do 3,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,0Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,76 do 4,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,5Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,26 do 4,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
5,0Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,76 do 5,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.