Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Maszyny elektryczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Maszyny elektryczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn i Napędów Elektrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Pałka <Ryszard.Palka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Szymczak <Piotr.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,44egzamin
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,30zaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,26zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana jest wiedza z podstaw elektrotechniki
W-2Wymagana jest wiedza z podstaw teorii pola

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy na temat działania maszyn elektrycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Transformator3
T-A-2Maszyna prądu stałego4
T-A-3Maszyna indukcyjna4
T-A-4Maszyna synchroniczna4
15
laboratoria
T-L-1Transformator6
T-L-2Maszyna prądu stałego8
T-L-3Maszyna indukcyjna8
T-L-4Maszyna synchroniczna8
30
wykłady
T-W-1Podstawowe prawa elektromagnetyzmu w teorii maszyn elektrycznych4
T-W-2Podstawowe informacje dotyczące maszyn elektrycznych4
T-W-3Transformatory - zasada działania, budowa, podstawowe zależności. Transformatory trójfazowe, układy i grupy połączeń, stany pracy, schemat zastępczy, wykres wektorowy, straty i sprawność4
T-W-4Maszyny prądu stałego - zasada działania, budowa, podstawowe zależności. Układy połączeń, rodzaje pracy, charakterystyki eksploatacyjne silników i prądnic4
T-W-5Maszyny indukcyjne - zasada działania, budowa, podstawowe zależności. Wykres wektorowy, charakterystyka mechaniczna, schemat zastępczy. Stany pracy, bilans mocy, straty i sprawność. Silniki asynchroniczne klatkowe4
T-W-6Maszyny synchroniczne - budowa, zasada działania, moment obrotowy maszyn tajno- i jawnobiegunowych, wykresy wektorowe. Współpraca z siecią sztywną, regulacja mocy czynnej i biernej. Wykresy wektorowe i równania momentów4
T-W-7Maszyny z magnesami trwałymi4
T-W-8Maszyny specjalne: reluktancyjne, tarczowe, ze strumieniem poprzecznym2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Uzupełnienie wiedzy z literatury5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć5
25
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Uzupełnienie wiedzy z literatury10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uzupełnienie wiedzy literaturowej i przygotowanie do zajęć20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład z użyciem komputera
M-3symulacje komputerowe
M-4Metody nauczania (laboratorium): - metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne
M-5Metoda nauczania (ćwiczenia audytoryjne): - ćwiczenia przedmiotowe: ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sposób oceny (wykład): - ocena podsumowująca na postawie zaliczenia pisemnego oraz rozmowy ze studentem
S-2Ocena formująca: Sposób oceny (laboratorium i ćwiczenia audytoryjne): - ocena formująca na podstawie pisemnych lub ustnych odpowiedzi na temat związany z danym ćwiczeniem oraz złożonych sprawozdań
S-3Ocena podsumowująca: Sposób oceny (laboratorium i ćwiczenia audytoryjne): - ocena podsumowująca wystawiona na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń i sprawozdań.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C09_W01
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie maszyn elektrycznych, ich charakterystyk, zastosowań i technik wykorzystania oraz układów generacji i wykorzystania energii opartych o te maszyny
EL_1A_W03, EL_1A_W05, EL_1A_W09C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C09_U01
potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy i oceny działania maszyn elektrycznych
EL_1A_U07, EL_1A_U08, EL_1A_U11C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C09_W01
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie maszyn elektrycznych, ich charakterystyk, zastosowań i technik wykorzystania oraz układów generacji i wykorzystania energii opartych o te maszyny
2,0
3,0Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie maszyn elektrycznych, ich charakterystyk, zastosowań i technik wykorzystania oraz układów generacji i wykorzystania energii opartych o te maszyny
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C09_U01
potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy i oceny działania maszyn elektrycznych
2,0
3,0Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy i oceny działania maszyn elektrycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Latek W., Maszyny elektryczne w pytaniach i odpowiedziach, WNT, Warszawa, 1987, 2
  2. Ronkowski M., Maszyny elektryczne wokół nas, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2011
  3. Latek W., Teoria maszyn elektrycznych, WNT, Warszawa, 1987, 2
  4. Plamitzer A. M., Maszyny elektryczne, WNT, Warszawa, 1982, 7
  5. Sobczyk T.J., Metodyczne aspekty modelowania matematycznego maszyn indukcyjnych, WNT, Warszawa, 2004
  6. Glinka T., Maszyny elektryczne wzbudzane magnesami trwałymi, Wyd. Pol. Sląskiej, Gliwice, 2002
  7. Turowski J., Podstawy mechatroniki, WSHE, Łódź, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Transformator3
T-A-2Maszyna prądu stałego4
T-A-3Maszyna indukcyjna4
T-A-4Maszyna synchroniczna4
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Transformator6
T-L-2Maszyna prądu stałego8
T-L-3Maszyna indukcyjna8
T-L-4Maszyna synchroniczna8
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe prawa elektromagnetyzmu w teorii maszyn elektrycznych4
T-W-2Podstawowe informacje dotyczące maszyn elektrycznych4
T-W-3Transformatory - zasada działania, budowa, podstawowe zależności. Transformatory trójfazowe, układy i grupy połączeń, stany pracy, schemat zastępczy, wykres wektorowy, straty i sprawność4
T-W-4Maszyny prądu stałego - zasada działania, budowa, podstawowe zależności. Układy połączeń, rodzaje pracy, charakterystyki eksploatacyjne silników i prądnic4
T-W-5Maszyny indukcyjne - zasada działania, budowa, podstawowe zależności. Wykres wektorowy, charakterystyka mechaniczna, schemat zastępczy. Stany pracy, bilans mocy, straty i sprawność. Silniki asynchroniczne klatkowe4
T-W-6Maszyny synchroniczne - budowa, zasada działania, moment obrotowy maszyn tajno- i jawnobiegunowych, wykresy wektorowe. Współpraca z siecią sztywną, regulacja mocy czynnej i biernej. Wykresy wektorowe i równania momentów4
T-W-7Maszyny z magnesami trwałymi4
T-W-8Maszyny specjalne: reluktancyjne, tarczowe, ze strumieniem poprzecznym2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Uzupełnienie wiedzy z literatury5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Uzupełnienie wiedzy z literatury10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uzupełnienie wiedzy literaturowej i przygotowanie do zajęć20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C09_W01Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie maszyn elektrycznych, ich charakterystyk, zastosowań i technik wykorzystania oraz układów generacji i wykorzystania energii opartych o te maszyny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W03Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie pól i fal elektromagnetycznych, w tym szczegółową wiedzę niezbędną do zrozumienia sposobu generacji, przewodowego i bezprzewodowego przesyłania energii i informacji
EL_1A_W05Ma podstawową wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w przemyśle elektrotechnicznym
EL_1A_W09Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie maszyn elektrycznych, ich charakterystyk, zastosowań i technik wykorzystania oraz układów generacji i wykorzystania energii opartych o te maszyny
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat działania maszyn elektrycznych
Treści programoweT-W-2Podstawowe informacje dotyczące maszyn elektrycznych
T-W-3Transformatory - zasada działania, budowa, podstawowe zależności. Transformatory trójfazowe, układy i grupy połączeń, stany pracy, schemat zastępczy, wykres wektorowy, straty i sprawność
T-W-4Maszyny prądu stałego - zasada działania, budowa, podstawowe zależności. Układy połączeń, rodzaje pracy, charakterystyki eksploatacyjne silników i prądnic
T-W-8Maszyny specjalne: reluktancyjne, tarczowe, ze strumieniem poprzecznym
T-W-5Maszyny indukcyjne - zasada działania, budowa, podstawowe zależności. Wykres wektorowy, charakterystyka mechaniczna, schemat zastępczy. Stany pracy, bilans mocy, straty i sprawność. Silniki asynchroniczne klatkowe
T-W-7Maszyny z magnesami trwałymi
T-W-6Maszyny synchroniczne - budowa, zasada działania, moment obrotowy maszyn tajno- i jawnobiegunowych, wykresy wektorowe. Współpraca z siecią sztywną, regulacja mocy czynnej i biernej. Wykresy wektorowe i równania momentów
T-A-2Maszyna prądu stałego
T-A-3Maszyna indukcyjna
T-A-4Maszyna synchroniczna
T-A-1Transformator
T-L-1Transformator
T-L-2Maszyna prądu stałego
T-L-3Maszyna indukcyjna
T-L-4Maszyna synchroniczna
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład z użyciem komputera
M-3symulacje komputerowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sposób oceny (wykład): - ocena podsumowująca na postawie zaliczenia pisemnego oraz rozmowy ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie maszyn elektrycznych, ich charakterystyk, zastosowań i technik wykorzystania oraz układów generacji i wykorzystania energii opartych o te maszyny
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C09_U01potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy i oceny działania maszyn elektrycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U07Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy i oceny działania elementów, maszyn oraz urządzeń elektrycznych i przekształtników energii elektrycznej
EL_1A_U08Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi środowiskami programistycznymi, symulatorami oraz narzędziami komputerowo wspomaganego projektowania do symulacji, projektowania i weryfikacji elementów, urządzeń i maszyn elektrycznych, przekształtników oraz prostych instalacji elektrycznych
EL_1A_U11Potrafi zaplanować i przeprowadzić symulację oraz pomiary charakterystyk elektrycznych i mechanicznych, a także ekstrakcję podstawowych elementów charakteryzujących maszyny elektryczne, urządzenia elektryczne, przekształtniki energoelektroniczne; potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć wnioski
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat działania maszyn elektrycznych
Treści programoweT-W-2Podstawowe informacje dotyczące maszyn elektrycznych
T-W-1Podstawowe prawa elektromagnetyzmu w teorii maszyn elektrycznych
T-W-3Transformatory - zasada działania, budowa, podstawowe zależności. Transformatory trójfazowe, układy i grupy połączeń, stany pracy, schemat zastępczy, wykres wektorowy, straty i sprawność
T-W-4Maszyny prądu stałego - zasada działania, budowa, podstawowe zależności. Układy połączeń, rodzaje pracy, charakterystyki eksploatacyjne silników i prądnic
T-W-5Maszyny indukcyjne - zasada działania, budowa, podstawowe zależności. Wykres wektorowy, charakterystyka mechaniczna, schemat zastępczy. Stany pracy, bilans mocy, straty i sprawność. Silniki asynchroniczne klatkowe
T-W-6Maszyny synchroniczne - budowa, zasada działania, moment obrotowy maszyn tajno- i jawnobiegunowych, wykresy wektorowe. Współpraca z siecią sztywną, regulacja mocy czynnej i biernej. Wykresy wektorowe i równania momentów
T-A-2Maszyna prądu stałego
T-A-3Maszyna indukcyjna
T-A-4Maszyna synchroniczna
T-A-1Transformator
T-L-1Transformator
T-L-2Maszyna prądu stałego
T-L-3Maszyna indukcyjna
T-L-4Maszyna synchroniczna
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład z użyciem komputera
M-3symulacje komputerowe
M-4Metody nauczania (laboratorium): - metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne
M-5Metoda nauczania (ćwiczenia audytoryjne): - ćwiczenia przedmiotowe: ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sposób oceny (wykład): - ocena podsumowująca na postawie zaliczenia pisemnego oraz rozmowy ze studentem
S-2Ocena formująca: Sposób oceny (laboratorium i ćwiczenia audytoryjne): - ocena formująca na podstawie pisemnych lub ustnych odpowiedzi na temat związany z danym ćwiczeniem oraz złożonych sprawozdań
S-3Ocena podsumowująca: Sposób oceny (laboratorium i ćwiczenia audytoryjne): - ocena podsumowująca wystawiona na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń i sprawozdań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy i oceny działania maszyn elektrycznych
3,5
4,0
4,5
5,0