Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N2)
Sylabus przedmiotu Urządzenia elektroenergetyczne niskiego napięcia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Urządzenia elektroenergetyczne niskiego napięcia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Maszyn i Napędów Elektrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Paplicki <Piotr.Paplicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z zakresu elektrotechniki, technik przesyłania energii elektrycznej oraz technik zabezpieczeniowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową, kryteriami doboru oraz warunkami eksploatacji urządzeń elektroenergetycznych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodą obliczania prądów zwarciowych w systemach wysokiego i niskiego napięcia prądu przemiennego, pracujących przy nominalnej częstotliwości 50 Hz lub 60 Hz. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności doboru urządzeń elektroenergetycznych stosowanych w sieciach i instalacjach elektrycznych. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności obliczania parametrów zwarciowych w systemach niskiego napięcia prądu przemiennego. |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności wykorzystania narzędzi CAD do obliczeń prądów zwarciowych w systemach niskiego napięcia AC. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt układu zasilania przemysłowego odbiorcy energii elektrycznej: wyznaczenie mocy szczytowej, dobór baterii kondensatorów do poprawy współczynnika mocy, dobór transformatora, lokalizacja stacji elektroenergetycznej, dobór pół rozdzielnicy SN inn, rozmieszczenie rozdzielnic elektrycznych, projekt tras kablowych. | 9 |
T-P-2 | Wyznaczenie charakterystycznych wielkości zwarciowych oraz spadków napięć po stronie nn. | 5 |
T-P-3 | Dobór rozdzielnic elektrycznych, kabli oraz aparatów łączeniowych i zabezpieczających z wykorzystaniem dostępnego oprogramowania wspomagającego czynności projektowe. | 7 |
21 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Urządzenia elektryczne w systemie elektroenergetycznym. Podstawowe pojęcia. | 1 |
T-W-2 | Narażenia i warunki eksploatacji urządzeń elektroenergetycznych. | 2 |
T-W-3 | Obliczanie prądów zwarciowych zgodnie z IEC 60909. | 1 |
T-W-4 | Cieplne i dynamiczne działanie prądów roboczych i zwarciowych. | 1 |
T-W-5 | Ogólny podział, funkcje i parametry aparatów, rozdzielni i rozdzielnic elektrycznych. | 1 |
T-W-6 | Konstrukcje, parametry i zasady doboru odłączników, rozłączników i styczników. | 1 |
T-W-7 | Wyłączniki: konstrukcje, zakres zastosowań, kryteria doboru. | 2 |
T-W-8 | Bezpieczniki: konstrukcje, zasada działania, zakres zastosowań, parametry. | 2 |
T-W-9 | Przekładniki prądowe i napięciowe. | 1 |
T-W-10 | Ograniczniki przepięć: konstrukcje, zakres zastosowania, parametry. | 2 |
T-W-11 | Baterie kondensatorów elektroenergetycznych: warunki pracy, zakres zastosowania, parametry. Zaliczenie wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 21 |
A-P-2 | Samodzielne studiowanie tematyki zajęć oraz przygotowanie się do zaliczenia projektu. | 29 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki zajęć oraz przygotowanie się do zaliczenia wykładu. | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca/wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda praktyczna/metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona po zakończeniu wykładów na podstawie wyniku testu z zaliczenia treści wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na podstawie samodzielnie przygotowanego i przedstawionego przez studenta sprawozdania z projektu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_2A_C05_W01 Student posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie budowy, doboru i eksploatacji urządzeń elektroenergetycznych. | EL_2A_W04, EL_2A_W08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-2, T-W-6, T-W-8 | M-1 | S-1 |
EL_2A_C07x_W02 Student posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu metod obliczania prądów zwarciowych w systemach wysokiego i niskiego napięcia prądu przemiennego, pracujących przy nominalnej częstotliwości 50 Hz lub 60 Hz. | EL_2A_W04, EL_2A_W08 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_2A_C05_U01 Student potrafi dokonać doboru urządzeń elektroenergetycznych stosowanych w sieciach i instalacjach elektrycznych. | EL_2A_U08 | — | — | C-3 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
EL_2A_C07x_U02 Student potrafi dokonać obliczań parametrów zwarciowych w systemach niskiego napięcia prądu przemiennego. | EL_2A_U08 | — | — | C-4 | T-P-2 | M-2 | S-2 |
EL_2A_C07x_U03 Student potrafi wykorzystać narzędzia CAD do obliczeń prądów zwarciowych w systemach niskiego napięcia AC. | EL_2A_U07, EL_2A_U08, EL_2A_U09 | — | — | C-5 | T-P-3 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_2A_C05_W01 Student posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie budowy, doboru i eksploatacji urządzeń elektroenergetycznych. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 90% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
EL_2A_C07x_W02 Student posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu metod obliczania prądów zwarciowych w systemach wysokiego i niskiego napięcia prądu przemiennego, pracujących przy nominalnej częstotliwości 50 Hz lub 60 Hz. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 90% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_2A_C05_U01 Student potrafi dokonać doboru urządzeń elektroenergetycznych stosowanych w sieciach i instalacjach elektrycznych. | 2,0 | Student nie złożył sprawozdania z projektu lub student złożył sprawozdanie, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 0-50%. |
3,0 | Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 51-60%. | |
3,5 | Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 61-70%. | |
4,0 | Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 71-80%. | |
4,5 | Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 81-90%. | |
5,0 | Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 91-100%. | |
EL_2A_C07x_U02 Student potrafi dokonać obliczań parametrów zwarciowych w systemach niskiego napięcia prądu przemiennego. | 2,0 | Student nie złożył sprawozdania z projektu lub student złożył sprawozdanie, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 0-50%. |
3,0 | Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 51-60%. | |
3,5 | Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 61-70%. | |
4,0 | Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 71-80%. | |
4,5 | Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 81-90%. | |
5,0 | Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 91-100%. | |
EL_2A_C07x_U03 Student potrafi wykorzystać narzędzia CAD do obliczeń prądów zwarciowych w systemach niskiego napięcia AC. | 2,0 | Student nie złożył sprawozdania z projektu lub student złożył sprawozdanie, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 0-50%. |
3,0 | Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 51-60%. | |
3,5 | Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 61-70%. | |
4,0 | Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 71-80%. | |
4,5 | Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 81-90%. | |
5,0 | Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 91-100%. |
Literatura podstawowa
- Henryk Markiewicz, Urządzenia elektroenergetyczne, WNT, Warszawa, 2006, wydanie trzecie
- Maksymiuk J, Aparaty elektryczne, WNT, Warszawa, 1992
Literatura dodatkowa
- Henryk Markiewicz, Konstanty Wołkowiński, Urządzenia elektroenergetyczne, WNT, Warszawa, 1985, czwarte
- Markiewicz H., Instalacje elektryczne., WNT, Warszawa, 2008