Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N2)
specjalność: Systemy elektroenergetyczne
Sylabus przedmiotu Projektowanie układów kompatybilnych elektromagnetycznie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie układów kompatybilnych elektromagnetycznie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Ziółkowski <Marcin.Ziolkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Psuj <Grzegorz.Psuj@zut.edu.pl>, Przemysław Łopato <Przemyslaw.Lopato@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Kurs akademicki w zakresie Fizyki na stopniu pierwszym studiów wyższych. |
W-2 | Kurs akademicki w zakresie Elektrotechniki na stopniu pierwszym studiów wyższych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy dotyczącej źródeł sprzężeń, zakłóceń elektromagnetycznych oraz poznanie metod służących minimalizacji tych zjawisk. |
C-2 | Nabycie umiejętności związanej z analizą zakłóceń elektromagnetycznych oraz metodami ich minimalizacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie zadania projektowego. | 1 |
T-P-2 | Wykonywanie wybranego projektu i analiza pracy układu elektrycznego spełniającego wymagania kompatybilności elektromagnetycznej. | 7 |
T-P-3 | Zaliczenie projektu i prezentacja jego wyników | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Założenia dotyczące projektowania układów/urządzeń elektrycznych i elektronicznych w kontekście kompatybilności elektromagnetycznej. | 1 |
T-W-2 | Dobór materiałów elektrotechnicznych z uwzględnianiem zasad EMC. | 1 |
T-W-3 | Odbicia, przesłuchy i promieniowanie w obrębie układów elektrycznych i elektronicznych - identyfikacja obszarów emisyjnych oraz możliwych torów propagacji zaburzeń w układach elektrycznych. | 2 |
T-W-4 | Sposoby analizy, potencjalnych problemów z wykorzystaniem modeli i schematów elektrycznych. | 1 |
T-W-5 | Omówienie przykładowych projektów wraz z możliwymi błędnymi rozwiązaniami EMC. Zaliczenie wykładu. | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-P-2 | Opracowanie i przygotowanie prezentacji zrealizowanego projektu. | 6 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 6 |
A-W-2 | Praca własna z literaturą. | 4 |
10 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Tradycyjny wykład z wykorzystaniem projektora. |
M-2 | Realizacja zadań projektowych w zespołach. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji i raportu z wykonanego projektu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_2A_C15.2_W01 Student ma wiedzę z zakresu projektowania niskoemisyjnych i odpornych na zaburzenia elektromagnetyczne urządzeń elektrycznych | EL_2A_W01, EL_2A_W08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_2A_C15.2_U01 Potrafi określić podzespoły urządzenia charakteryzujące się podwyższonym poziomem emisji elektromagnetycznej lub podatnych na elektromagnetyczne zakłócenia zewnętrzne, dokonać analizy ich pracy i współdziałania ze środowiskiem oraz zrealizować proces projektowy wybranego rozwiązania spełniającego wymagania kompatybilności elektromagnetycznej | EL_2A_U01, EL_2A_U03, EL_2A_U04 | — | — | C-2 | T-P-1, T-P-3, T-P-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_2A_C15.2_K01 Student potrafi zaplanować zadania niezbędne do zaprojektowania urządzeń elektrotechnicznych spełniających wymogi kompatybilności elektromagnetycznej w ramach pracy indywidualnej jak i współdziałania w grupie | EL_2A_K03 | — | — | C-2 | T-P-1, T-P-3, T-P-2 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_2A_C15.2_W01 Student ma wiedzę z zakresu projektowania niskoemisyjnych i odpornych na zaburzenia elektromagnetyczne urządzeń elektrycznych | 2,0 | Student uzyskał punktację poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_2A_C15.2_U01 Potrafi określić podzespoły urządzenia charakteryzujące się podwyższonym poziomem emisji elektromagnetycznej lub podatnych na elektromagnetyczne zakłócenia zewnętrzne, dokonać analizy ich pracy i współdziałania ze środowiskiem oraz zrealizować proces projektowy wybranego rozwiązania spełniającego wymagania kompatybilności elektromagnetycznej | 2,0 | Średnia ważona z form ocen jest poniżej 3,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. |
3,0 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
3,5 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,26 do 3,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
4,0 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,76 do 4,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
4,5 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,26 do 4,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
5,0 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,76 do 5,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_2A_C15.2_K01 Student potrafi zaplanować zadania niezbędne do zaprojektowania urządzeń elektrotechnicznych spełniających wymogi kompatybilności elektromagnetycznej w ramach pracy indywidualnej jak i współdziałania w grupie | 2,0 | Średnia ważona z form ocen jest poniżej 3,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. |
3,0 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
3,5 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,26 do 3,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
4,0 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,76 do 4,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
4,5 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,26 do 4,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
5,0 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,76 do 5,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. |
Literatura podstawowa
- Clayton R. Paul, Introduction to Electromagnetic Compatibility, Wiley & Sons, USA, New Jersey, 2006, Wydanie drugie
- Praca zbiorowa pod redakcją Zdzisława Karkowskiego, Zakłócenia w aparaturze elektronicznej, Radioelektronik Sp. z o.o., Warszawa, 1995
- Alain Charoy, Kompatybilność elektromagnetyczna, Tom 1, 2, 3, 4, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1999
- K.L Kaiser, Electromagnetic Shielding, Taylor&Francis, Boca Raton, 2006