Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Urządzenia i instalacje niskiego napięcia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Urządzenia i instalacje niskiego napięcia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Maszyn i Napędów Elektrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Cierzniewski <Piotr.Cierzniewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Wardach <Marcin.Wardach@zut.edu.pl>, Tomasz Zarębski <Tomasz.Zarebski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość funkcji, parametrów, charakterystyk urządzeń i aparatów stosowanych w sieciach elektroenenergetycznych niskiego napięcia |
C-2 | Znajomość funkcji, parametrów, charakterystyk urządzeń i aparatów stosowanych w instalacjach elektrycznych niskiego napięcia |
C-3 | Umiejętność doboru urządzeń i aparatów stosowanych w instalacjach elektrycznych |
C-4 | Umiejętność łączenia, sterowania i badania oraz uruchamiania instalacji elektrycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do laboratorium oraz zapoznanie z BHP | 1 |
T-L-2 | Badanie wyłączników różnicowoprądowych | 2 |
T-L-3 | Badanie wyłączników nadprądowych instalacyjnych | 2 |
T-L-4 | Instalacje i obwody elektryczne w pomieszczeniach mieszkalnych | 2 |
T-L-5 | Sterowanie odbiorników elektrycznych. Oświetlenie elektryczne | 1 |
T-L-6 | Zasilanie instalacji elektryczne w jednorodzinnych budynkach mieszkalnych | 1 |
T-L-7 | Układ do automatycznego testowania wyłączników różnicowoprądowych | 1 |
T-L-8 | Badanie wyłączników silnikowych | 2 |
T-L-9 | Programowanie w systemie X-Comfort | 2 |
T-L-10 | Badanie przekaźników termobimetalowych | 1 |
T-L-11 | Przekaźniki programowalne w układach stycznikowych | 2 |
T-L-12 | Analizator sieci | 1 |
T-L-13 | Łączenie rozdzielnic niskiego napięcia | 2 |
T-L-14 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
21 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wytwarzanie energii elektrycznej w Polsce | 1 |
T-W-2 | Budowa sieci elektroenergetycznej nn | 2 |
T-W-3 | Układy sieci niskiego napięcia | 1 |
T-W-4 | Linie kablowe i napowietrzne niskiego napięcia | 1 |
T-W-5 | Zakłócenia w sieciach elektroenergetycznych niskiego napięcia | 1 |
T-W-6 | Łączniki niskiego napięcia | 3 |
T-W-7 | Urządzenia ochronne nadprądowe | 1 |
T-W-8 | Urządzenia ochronne różnicowoprądowe | 1 |
T-W-9 | Dobór urządzeń elektrycznych | 1 |
T-W-10 | Ochrona przeciwporażeniowa | 3 |
T-W-11 | Ochrona odgromowa i przepięciowa w instalacjach elektrycznych | 2 |
T-W-12 | Urządzenia oświetleniowe | 1 |
T-W-13 | Przewody w instalacjach elektrycznych nn | 1 |
T-W-14 | Zakłócenia w instalacjach elektrycznych niskiego napięcia | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 21 |
A-L-2 | Uzupełnienie wiedzy z literatury | 27 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczeń ćwiczeń | 27 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Uzupełnienie wiedzy z literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informujący |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Pokaz |
M-4 | Metoda tekstu przewodniego |
M-5 | Symulacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnych prac po zakończeniu danej serii ćwiczeń przedmiotowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowie ze studentem |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C01x_W01 Zna charakterystyki, zasady działania i doboru, parametry i funkcje urządzeń i aparatów wchodzących w skład sieci elektroenergetycznej niskiego napięcia | EL_1A_W08, EL_1A_W11 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-10, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-9 | M-3, M-1 | S-2 |
EL_1A_C01x_W02 Zna charakterystyki, zasady działania i doboru, parametry i funkcje urządzeń i aparatów wchodzących w skład instalacji elektrycznej niskiego napięcia | EL_1A_W08, EL_1A_W11 | — | — | C-2 | T-W-6, T-W-10, T-W-5, T-W-11, T-W-13, T-W-7, T-W-8, T-W-12, T-W-3, T-W-9, T-W-14 | M-3, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C01x_U01 Potafi połączyć, zbudować, uruchomić i przetestować prostą instalacje elektryczną oraz dobrać jej elementy składowe korzystając z kart katalogowych | EL_1A_U15, EL_1A_U17 | — | — | C-4, C-3 | T-L-2, T-L-8, T-L-10, T-L-7, T-L-5, T-L-3, T-L-12, T-L-14, T-L-1 | M-2 | S-1 |
EL_1A_C01x_U02 Potrafi zinwentaryzować istniejącą instalację elektryczną | EL_1A_U03 | — | — | C-3 | T-L-4, T-L-6, T-L-13, T-L-14, T-L-1 | M-2 | S-1 |
EL_1A_C01x_U03 Potrafi zbudować i uruchomić prosty nowoczesny układ sterowania | EL_1A_U08 | — | — | C-4, C-3 | T-L-9, T-L-11, T-L-14, T-L-1 | M-2, M-5 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C01x_W01 Zna charakterystyki, zasady działania i doboru, parametry i funkcje urządzeń i aparatów wchodzących w skład sieci elektroenergetycznej niskiego napięcia | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części egzaminu dotyczącej efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał 50 - 60% punktów z części egzaminu dotyczącej efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał 61 - 70% punktów z części egzaminu dotyczącej efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał 71 - 80% punktów z części egzaminu dotyczącej efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał 81 - 90% punktów z części egzaminu dotyczącej efektu kształcenia | |
5,0 | Student powyżej 90% punktów z części egzaminu dotyczącej efektu kształcenia | |
EL_1A_C01x_W02 Zna charakterystyki, zasady działania i doboru, parametry i funkcje urządzeń i aparatów wchodzących w skład instalacji elektrycznej niskiego napięcia | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z cześci egzaminu dotyczącej efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał 50-60% punktów z cześci egzaminu dotyczącej efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał poniżej 61-70% punktów z cześci egzaminu dotyczącej efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał 71-80% punktów z cześci egzaminu dotyczącej efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał 81-90% punktów z cześci egzaminu dotyczącej efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 90% punktów z cześci egzaminu dotyczącej efektu kształcenia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C01x_U01 Potafi połączyć, zbudować, uruchomić i przetestować prostą instalacje elektryczną oraz dobrać jej elementy składowe korzystając z kart katalogowych | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
EL_1A_C01x_U02 Potrafi zinwentaryzować istniejącą instalację elektryczną | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
EL_1A_C01x_U03 Potrafi zbudować i uruchomić prosty nowoczesny układ sterowania | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
Literatura podstawowa
- Związane z przedmiotem rozporządzenia i normy - aktualne w okresie realizacji wykładu., 2019
- Katalogi aparatów i urządzeń elektrycznych, 2019
- Lejdy B., Instalacje elektryczne w obiektach budowlanych, WNT, Warszawa, 2005, 2
- Markiewicz H., Instalacje Elektryczne, WNT, Warszawa, 2005, wyd. VI i dalsze
Literatura dodatkowa
- Sowa A., Kompleksowa ochrona odgromowa i przepięciowa, Centralny Ośrodek Szkolenia i Wydawnictw SEP, Warszawa, 2006