Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Elektrotechnika teoretyczna i techniki symulacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elektrotechnika teoretyczna i techniki symulacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Chady <Tomasz.Chady@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Chady <Tomasz.Chady@zut.edu.pl>, Grzegorz Psuj <Grzegorz.Psuj@zut.edu.pl>, Przemysław Łopato <Przemyslaw.Lopato@zut.edu.pl>, Adam Żywica <adam.zywica@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończenie modułów Algebra oraz Wprowadzenie do analizy matematycznej. |
W-2 | Ukończenie modułu Podstawy elektrotechniki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z realizowanymi treściami programowymi w zakresie analizy obwodów trójfazowych |
C-2 | Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z realizowanymi treściami programowymi w zakresie analizy obwodów w stanie nieustalonym i zasilanych przebiegami odkształconymi |
C-3 | Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z realizowanymi treściami programowymi w zakresie analizy obwodów z zastosowaniem czwórników, wzmacniaczy operacyjnych i syntezy podstawowych filtrów |
C-4 | Wykształcenie umiejętności doboru właściwej metody rozwiązywania postawionego problemu |
C-5 | Nabycie umiejętności opisu i analizy zjawisk w obwodach elektrycznych |
C-6 | Poznanie metodyki wykonywania pomiarów podstawowych parametrów obwodów elektrycznych |
C-7 | Nabycie umiejętności modelowania i przeprowadzania komputerowej symulacji obwodów elektrcznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza złożonych obwodów w stanie ustalonym | 3 |
T-A-2 | Analiza obwodów trójfazowych. Moc w układach trójfazowych | 1 |
T-A-3 | Metoda skadowych symetrycznych | 1 |
T-A-4 | Analiza obwodów w stanie nieustalonym metodą klasyczną | 2 |
T-A-5 | Analiza obwodów w stanie nieustalonym metodą operatorową | 3 |
T-A-6 | Równania stanu obwodów | 1 |
T-A-7 | Czwórniki | 3 |
T-A-8 | Filtry bierne | 1 |
T-A-9 | Układy aktywne | 1 |
T-A-10 | Obwody magnetyczne | 1 |
T-A-11 | Analiza obwodów przy zasilaniu przebiegami niesinusoidalnymi. Szeregi Fouriera | 1 |
18 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do symulatorów obwodów elektrycznych | 1 |
T-L-2 | Rozgałęzione obwody prądu stałego (symulacje i pomiary) | 2 |
T-L-3 | Elementy nieliniowe w obwodach prądu stałego | 1 |
T-L-4 | Komputerowa analiza obwodów prądu zmiennego w środowisku PSpice/Matlab | 2 |
T-L-5 | Dwójnik RL, RC i RLC | 2 |
T-L-6 | Komputerowa analiza obwodów w stanie nieustalonym w środowisku PSpice/Matlab | 2 |
T-L-7 | Czwórniki | 2 |
T-L-8 | Filtry bierne | 2 |
T-L-9 | Układy aktywne | 2 |
T-L-10 | Podsumowanie materiału i zaliczenie | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Analiza obwodów trójfazowych. Moc w układach trójfazowych. Analiza owbodów sprzężonych. | 3 |
T-W-2 | Metoda składowych symetrycznych | 2 |
T-W-3 | Analiza obwodów w stanie nieustalonym metodą klasyczną | 4 |
T-W-4 | Analiza obwodów w stanie nieustalonym metodą operatorową | 4 |
T-W-5 | Czwórniki | 4 |
T-W-6 | Techniki symulacji i wybrane symulatory obwodów elektrycznych (Spice i Matlab) | 2 |
T-W-7 | Filtry bierne | 2 |
T-W-8 | Czwórniki aktywne, wzmacniacz operacyjny, filtry | 3 |
T-W-9 | Obwody magnetyczne, transformator | 1 |
T-W-10 | Analiza obwodów przy zasilaniu przebiegami niesinusoidalnymi. Szeregi Fouriera | 2 |
27 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 14 |
A-A-3 | Uzupełnienie wiedzy z literatury | 18 |
50 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 32 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 27 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału) | 20 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 12 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 16 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody nauczania (wykład) - metody podające: wykład informacyjny z analizą przypadków |
M-2 | Metody nauczania (laboratorium) - metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metody nauczania (ćwiczenia audytoryjne) - metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Metoda oceny (wykład): - egzamin pisemny końcowy |
S-2 | Ocena formująca: Metoda oceny (laboratorium): - na podstawie zaliczenia wejściówki do każdego ćwiczenia |
S-3 | Ocena podsumowująca: Metoda oceny (laboratorium): - zaliczenie końcowe laboratorium |
S-4 | Ocena formująca: Metoda oceny (ćwiczenia) - okresowe pisemne sprawdziany |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C04_W01 Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów trójfazowych i sprzężonych | EL_1A_W01, EL_1A_W04, EL_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-9 | M-1 | S-1 |
EL_1A_C04_W02 Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów w stanie nieustalonym i zasilanych przebiegami odkształconymi | EL_1A_W01, EL_1A_W04, EL_1A_W13 | — | — | C-2 | T-W-6, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
EL_1A_C04_W03 Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów z zastosowaniem czwórników, wzmacniaczy operacyjnych i potrafi zaprojektować podstawowe filtry | EL_1A_W01, EL_1A_W04, EL_1A_W13 | — | — | C-3 | T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C04_U01 Student nabył umiejętność wykonania analizy i syntezy obwodów elektrycznych | EL_1A_U07, EL_1A_U08, EL_1A_U11 | — | — | C-5, C-4 | T-A-4, T-A-11, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10 | M-2, M-3 | S-4, S-2 |
EL_1A_C04_U02 Student nabył umiejętność budowy modeli i przeprowadzania symulacji obwódów elektrycznych. | EL_1A_U07, EL_1A_U08, EL_1A_U11 | — | — | C-7, C-5, C-4 | T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-10, T-L-1, T-L-5, T-L-9, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-3, S-2 |
EL_1A_C04_U03 Student nabył umiejętność wykonywania pomiarów podstawowych wielkości elektrycznych. | EL_1A_U07, EL_1A_U08, EL_1A_U11 | — | — | C-5, C-6 | T-L-2, T-L-3, T-L-10, T-L-5, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C04_K01 Student jest zdolny do samodzielnego rozwiazania postawionego problemu o średnim stopniu trudności | EL_1A_K01, EL_1A_K04, EL_1A_K06 | — | — | C-5, C-4 | T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-10, T-L-1, T-L-5, T-L-8, T-L-9, T-L-7 | M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C04_W01 Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów trójfazowych i sprzężonych | 2,0 | Student uzyskał poniżej 45% z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
EL_1A_C04_W02 Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów w stanie nieustalonym i zasilanych przebiegami odkształconymi | 2,0 | Student uzyskał poniżej 45% z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
EL_1A_C04_W03 Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów z zastosowaniem czwórników, wzmacniaczy operacyjnych i potrafi zaprojektować podstawowe filtry | 2,0 | Student uzyskał poniżej 45% z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C04_U01 Student nabył umiejętność wykonania analizy i syntezy obwodów elektrycznych | 2,0 | Student uzyskał poniżej 45% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
5,0 | Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
EL_1A_C04_U02 Student nabył umiejętność budowy modeli i przeprowadzania symulacji obwódów elektrycznych. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 45% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
5,0 | Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
EL_1A_C04_U03 Student nabył umiejętność wykonywania pomiarów podstawowych wielkości elektrycznych. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 45% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
5,0 | Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C04_K01 Student jest zdolny do samodzielnego rozwiazania postawionego problemu o średnim stopniu trudności | 2,0 | Student uzyskał poniżej 45% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
Literatura podstawowa
- Ryszard Sikora, Tomasz Chady, Przemysław Łopato, Grzegorz Psuj, Elektrotechnika teoretyczna, Wydawnictwo uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2016, 4
- Jerzy Osiowski, Jerzy Szabatin, Podstawy teorii obwodów, tom 1, 2 i 3, WNT, Warszawa, 2008
- Ryszard Sikora, Elektrotechnika Teoretyczna, tom 1 i 2, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1990
Literatura dodatkowa
- Maciej Krakowski, Elektrotechnika Teoretyczna, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 1999
- Stanisław Bolkowski, Teoria obwodów elektrycznych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2009
- Stanisław Bolkowski, Wiesław Brociek, Henryk Rawa, Teoria obwodów elektrycznych: zadania, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006