Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Maszyny i napędy elektryczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Maszyny i napędy elektryczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Maszyn i Napędów Elektrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Pałka <Ryszard.Palka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana jest wiedza z zakresu podstaw elektrotechniki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy na temat podstaw maszyn i napędów elektrycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie transformatora. | 3 |
T-L-2 | Badanie maszyny obcowzbudnej prądu stałego. Regulacja prędkości i sterowanie maszyny obcowzbudnej prądu stałego. | 6 |
T-L-3 | Badanie maszyny asynchronicznej. Regulacja prędkości maszyny asynchronicznej. | 6 |
T-L-4 | Badanie maszyny synchronicznej. | 6 |
T-L-5 | Programowanie cyfrowego serwonapędu | 9 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe prawa elektromagnetyzmu w teorii maszyn elektrycznych. | 4 |
T-W-2 | Podstawowe informacje dotyczące maszyn i napędów elektrycznych. | 4 |
T-W-3 | Transformatory - zasada działania, budowa, podstawowe zależności. Transformatory trójfazowe, układy i grupy połaczeń, stany pracy, schemat zastępczy, wykres wektorowy, straty i sprawność. | 4 |
T-W-4 | Maszyny pradu stałego - zasada działania, budowa, podstawowe zależności. Układy połączeń, rodzaje pracy, charakterystyki eksploatacyjne silników i prądnic. | 4 |
T-W-5 | Maszyny indukcyjne - zasada działania, budowa, podstawowe zależności. Wykres wektorowy, charakterystyka mechaniczna, schemat zastępczy. Stany pracy, bilans mocy, straty i sprawność. | 4 |
T-W-6 | Maszyny synchroniczne - budowa, zasada działania, moment obrotowy maszyn tajno- i jawnobiegunowych, wykresy wektorowe. Współpraca z siecią sztywna, regulacja mocy czynnej i biernej. Wykresy wektorowe i równania momentów. | 4 |
T-W-7 | Maszyny z magnesami trwałymi. | 4 |
T-W-8 | Dynamika maszyn i napędów elektrycznych. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych. | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Uzupełnienie wiedzy z literatury. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć. | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sposób oceny (laboratorium): - ocena formująca na podstawie pisemnych lub ustnych odpowiedzi na temat związany z danym ćwiczeniem oraz złożonych sprawozdań. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sposób oceny (laboratorium): - ocena podsumowująca wystawiona na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń i sprawozdań. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sposób oceny (wykład): - ocena podsumowująca na postawie zaliczenia pisemnego oraz rozmowy ze studentem. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Na podstawie prezentacji rezultatów pracy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C12_W01 Student opanował podstawową wiedzę z zakresu napędu elektrycznego. Zna podstawowe charakterystyki maszyn elektrycznych, jak również sposobów regulacji parametrów układu napędowego. | AR_1A_W13 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C12_U02 Student potrafi narysować podstawowe charakterystyki maszyny elektrycznej, potrafi dobrać prawidłowo metody i aparaturę w celu wyznaczenia podstawowych wielkości charakteryzujących układ napędowy. Potrafi połączyć i uruchomić prosty układ napędowy. | AR_1A_U04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-4, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C12_W01 Student opanował podstawową wiedzę z zakresu napędu elektrycznego. Zna podstawowe charakterystyki maszyn elektrycznych, jak również sposobów regulacji parametrów układu napędowego. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu napędu elektrycznego. Nie zna podstawowych charakterystyk maszyn elektrycznych, jak również sposobów regulacji parametrów układu napędowego. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu napędu elektrycznego. Zna podstawowe charakterystyki maszyn elektrycznych, jak również sposobów regulacji parametrów układu napędowego. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu napędu elektrycznego. Zna podstawowe charakterystyki maszyn elektrycznych, jak również sposobów regulacji parametrów układu napędowego. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu napędu elektrycznego. Zna podstawowe charakterystyki maszyn elektrycznych, jak również sposobów regulacji parametrów układu napędowego. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu napędu elektrycznego. Zna podstawowe charakterystyki maszyn elektrycznych, jak również sposobów regulacji parametrów układu napędowego. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu napędu elektrycznego. Zna podstawowe charakterystyki maszyn elektrycznych, jak również sposobów regulacji parametrów układu napędowego. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C12_U02 Student potrafi narysować podstawowe charakterystyki maszyny elektrycznej, potrafi dobrać prawidłowo metody i aparaturę w celu wyznaczenia podstawowych wielkości charakteryzujących układ napędowy. Potrafi połączyć i uruchomić prosty układ napędowy. | 2,0 | Student nie potrafi narysować podstawowych charakterystyk maszyny elektrycznej, nie potrafi dobrać prawidłowo metody i aparatury w celu wyznaczenia podstawowych wielkości charakteryzujących układ napędowy. Nie potrafi połączyć i uruchomić prostego układu napędowego. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student potrafi narysować podstawowe charakterystyki maszyny elektrycznej, potrafi dobrać prawidłowo metody i aparaturę w celu wyznaczenia podstawowych wielkości charakteryzujących układ napędowy. Potrafi połączyć i uruchomić prosty układ napędowy. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student potrafi narysować podstawowe charakterystyki maszyny elektrycznej, potrafi dobrać prawidłowo metody i aparaturę w celu wyznaczenia podstawowych wielkości charakteryzujących układ napędowy. Potrafi połączyć i uruchomić prosty układ napędowy. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student potrafi narysować podstawowe charakterystyki maszyny elektrycznej, potrafi dobrać prawidłowo metody i aparaturę w celu wyznaczenia podstawowych wielkości charakteryzujących układ napędowy. Potrafi połączyć i uruchomić prosty układ napędowy. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student potrafi narysować podstawowe charakterystyki maszyny elektrycznej, potrafi dobrać prawidłowo metody i aparaturę w celu wyznaczenia podstawowych wielkości charakteryzujących układ napędowy. Potrafi połączyć i uruchomić prosty układ napędowy. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student potrafi narysować podstawowe charakterystyki maszyny elektrycznej, potrafi dobrać prawidłowo metody i aparaturę w celu wyznaczenia podstawowych wielkości charakteryzujących układ napędowy. Potrafi połączyć i uruchomić prosty układ napędowy. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Literatura podstawowa
- Plamitzer A. M., Maszyny elektryczne, WNT, Warszawa, 1982
- Latek W., Teoria maszyn elektrycznych, WNT, Warszawa, 1987
- Gogolewski Z., Kuczewski Z, Napęd elektryczny, Wydawnictwo Naukowo-Technicznych, Warszawska, 1972, 5 zm.
- Bielawski S., Teoria napędu elektrycznego, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1978
- Kazimierkowski M.P., Kalus M., Polski program efektywnego wykorzystania energii w napędach elektrycznych, Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A., Warszawa, 2004, http://www.portal.pemp.pl/
Literatura dodatkowa
- Drury B., The Control Techniques Drives and Controls Handbook, The Institution of Engineering and Technology, United Kingdom, 2009, Second edition
- Barnes M., Practical Variable Speed Drives and Power Electronics, Elsevier, 2003
- El-Sharkawi M., Fundamentals of Electric Drives, Brooks/Cole, 2000
- Trzynadlowski A. M., Control of Induction Motors, Academic Press, 2001
- Kiel E., Drive Solutions - Mechatronics for Production and Logistics, Springer-Verlag, 2008
- Krishnan R., Electric motor drives: modeling, analysis, and control, Prentice Hall, 2001
- Seung-Ki Sul, Control of Electric Machine Drive Systems, John Wiley & Sons, 2011
- Agrawal K. C., Industrial power engineering and applications handbook, Newnes, 2001