Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Sygnały i systemy dynamiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sygnały i systemy dynamiczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Piskorowski <Jacek.Piskorowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomir Kocoń <Slawomir.Kocon@zut.edu.pl>, Piotr Okoniewski <Piotr.Okoniewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,40,62egzamin
laboratoriaL2 30 2,60,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony moduł: Wprowadzenie do Automatyki i Robotyki.
W-2Ukończone moduły: Algebra oraz Wprowadzenie do Analizy Matematycznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z matematycznym opisem sygnałów oraz analizą układów dynamicznych w dziedzinie czasu.
C-2Zapoznanie studentów z analizą ukladów w dziedzienie częstotliwości oraz tworzeniem modeli matematycznych.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystania transformaty Laplace'a do opisu dynamiki sygnałów i systemów.
C-4Umiejętność tworzenia i interpretacji charakterystyk częstotliwościowych układów dynamicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe operacje na sygnałach.2
T-L-2Parametry energetyczne sygnałów.2
T-L-3Przekształcenie Laplace'a w analizie sygnałów.2
T-L-4Wykorzystanie własności przekształcenia Laplace'a.2
T-L-5Transmitancja operatorowa układów dynamicznych.2
T-L-6Odwrotne przetształcenie Laplace'a.2
T-L-7Wykorzystanie transformaty Laplace'a do wyznaczania odpowiedzi układów dynamicznych.4
T-L-8Zaliczenie pierwszego cyklu ćwiczeń.2
T-L-9Charakterystyki częstotliwościowe elementów i układów dynamicznych.4
T-L-10Stabilność układów sterowania.2
T-L-11Modelowanie układów dynamicznych.2
T-L-12Układ dynamiczny jako filtr2
T-L-13Zaliczenie zajęć drugiego cyklu ćwiczeń.2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu.1
T-W-2Pojęcie sygnału. Podział sygnałów. Opis sygnałów oraz ich interpretacja. Właściwości sygnałów. Podstawowe sygnały w automatyce. Składowe sygnałów. Miary sygnałów.3
T-W-3Matematyczny opis sygnałów oraz dynamiki systemów.4
T-W-4Transformata Laplace'a i jej właściwości. Pojęcie transmitancji operatorowej.3
T-W-5Zastosowanie transformaty Laplace’a w analizie sygnałów i systemów. Charakterystyki czasowe układów dynamicznych.5
T-W-6Transmitancja widmowa. Charakterystyki częstotliwościowe i ich interpretacja.4
T-W-7Podstawowe elementy automatyki.2
T-W-8Modelowanie układów dynamicznych.2
T-W-9Układy złożone. Zastępcza transmitancja operatorowa. Układy ze sprzężeniem zwrotnym.2
T-W-10Stabilność układów dynamicznych.2
T-W-11Właściwości filtracyjne układów dynamicznych.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych15
65
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach30
A-W-2Studia literaturowe15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy z wyprowadzaniem wzorów i rozwiązywaniem przykładów na żywo
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Na podstawie egzaminu pisemnego
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie kolokwiów zaliczających

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C05_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu.
AR_1A_W05C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4M-1, M-2S-1
AR_1A_C05_W02
Student ma podstawową wiedzę z zakresu analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności.
AR_1A_W05C-2T-W-9, T-W-11, T-W-8, T-W-10, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C05_U01
Student ma podstawowe umiejętności z zakresu interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu.
AR_1A_U20C-3T-L-4, T-L-8, T-L-1, T-L-7, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-3S-2
AR_1A_C05_U02
Student ma podstawowe umiejętności z zakresu analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności.
AR_1A_U20C-4T-L-13, T-L-12, T-L-10, T-L-9, T-L-11M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C05_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu.
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań egzaminacyjnych z zakresu interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu.
3,0Posiada wiedzę z zakresu interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
3,5Posiada wiedzę z zakresu interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
4,0Posiada wiedzę z zakresu interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
4,5Posiada wiedzę z zakresu interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
5,0Posiada wiedzę z zakresu interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
AR_1A_C05_W02
Student ma podstawową wiedzę z zakresu analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności.
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań egzaminacyjnych z zakresu analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności.
3,0Posiada wiedzę z zakresu analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
3,5Posiada wiedzę z zakresu analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
4,0Posiada wiedzę z zakresu analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
4,5Posiada wiedzę z zakresu analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
5,0Posiada wiedzę z zakresu analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C05_U01
Student ma podstawowe umiejętności z zakresu interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu.
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej, uzyskując punktację poniżej 50% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z zakresu umiejętności interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu.
3,0Posiada umiejętności interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu, uzyskując punktację w zakresie 50-60% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu.
3,5Posiada umiejętności interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu uzyskując punktację w zakresie 61-70% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu.
4,0Posiada umiejętności interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu uzyskując punktację w zakresie 71-80% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu.
4,5Posiada umiejętności interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu, uzyskując punktację w zakresie 81-90% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu.
5,0Posiada umiejętności interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu, uzyskując punktację w zakresie 91-100% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu.
AR_1A_C05_U02
Student ma podstawowe umiejętności z zakresu analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności.
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej, uzyskując punktację poniżej 50% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z zakresu umiejętności analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności.
3,0Posiada umiejętności analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności, uzyskując punktację w zakresie 50-60% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu.
3,5Posiada umiejętności analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności, uzyskując punktację w zakresie 61-70% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu.
4,0Posiada umiejętności analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności, uzyskując punktację w zakresie 71-80% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu.
4,5Posiada umiejętności analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności, uzyskując punktację w zakresie 81-90% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu.
5,0Posiada umiejętności analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności, uzyskując punktację w zakresie 91-100% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu.

Literatura podstawowa

  1. Robert A. Gabel, Richard A. Roberts, Sygnały i systemy liniowe, WNT, Warszawa, 1978, pierwsze
  2. Jacek M. Wojciechowski, Sygnały i systemy, WKŁ, Warszawa, 2008, pierwsze
  3. Kajetana M. Snopek, Jacek M. Wojciechowski, Sygnały i systemy zbiór zadań, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010
  4. Ulrich Tietze, Christoph Schenk, Układy półprzewodnikowe, WNT, Warszawa, 2009, czwarte
  5. Tadeusz Kaczorek, Teoria sterowania, PWN, Warszawa, 1977, tom 1
  6. Zbigniew Emirsajłow, Teoria układów sterowania, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000, Część 1. Układy liniowe z czasem ciągłym

Literatura dodatkowa

  1. Marian Pasko, Janusz Walczak, Teoria sygnałów, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2003
  2. Tomasz P. Zieliński, Cyfrowe przetwarzanie sygnałów, WKŁ, Warszawa, 2007, drugie
  3. Jerzy Szabatin, Podstawy teorii sygnałów, WKŁ, Warszawa, 1982

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe operacje na sygnałach.2
T-L-2Parametry energetyczne sygnałów.2
T-L-3Przekształcenie Laplace'a w analizie sygnałów.2
T-L-4Wykorzystanie własności przekształcenia Laplace'a.2
T-L-5Transmitancja operatorowa układów dynamicznych.2
T-L-6Odwrotne przetształcenie Laplace'a.2
T-L-7Wykorzystanie transformaty Laplace'a do wyznaczania odpowiedzi układów dynamicznych.4
T-L-8Zaliczenie pierwszego cyklu ćwiczeń.2
T-L-9Charakterystyki częstotliwościowe elementów i układów dynamicznych.4
T-L-10Stabilność układów sterowania.2
T-L-11Modelowanie układów dynamicznych.2
T-L-12Układ dynamiczny jako filtr2
T-L-13Zaliczenie zajęć drugiego cyklu ćwiczeń.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu.1
T-W-2Pojęcie sygnału. Podział sygnałów. Opis sygnałów oraz ich interpretacja. Właściwości sygnałów. Podstawowe sygnały w automatyce. Składowe sygnałów. Miary sygnałów.3
T-W-3Matematyczny opis sygnałów oraz dynamiki systemów.4
T-W-4Transformata Laplace'a i jej właściwości. Pojęcie transmitancji operatorowej.3
T-W-5Zastosowanie transformaty Laplace’a w analizie sygnałów i systemów. Charakterystyki czasowe układów dynamicznych.5
T-W-6Transmitancja widmowa. Charakterystyki częstotliwościowe i ich interpretacja.4
T-W-7Podstawowe elementy automatyki.2
T-W-8Modelowanie układów dynamicznych.2
T-W-9Układy złożone. Zastępcza transmitancja operatorowa. Układy ze sprzężeniem zwrotnym.2
T-W-10Stabilność układów dynamicznych.2
T-W-11Właściwości filtracyjne układów dynamicznych.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych15
65
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach30
A-W-2Studia literaturowe15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C05_W01Student ma podstawową wiedzę z zakresu interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W05Ma uporządkowaną wiedzę z teorii sygnałów niezbędną w analizie i przetwarzaniu sygnałów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z matematycznym opisem sygnałów oraz analizą układów dynamicznych w dziedzinie czasu.
C-2Zapoznanie studentów z analizą ukladów w dziedzienie częstotliwości oraz tworzeniem modeli matematycznych.
Treści programoweT-W-3Matematyczny opis sygnałów oraz dynamiki systemów.
T-W-2Pojęcie sygnału. Podział sygnałów. Opis sygnałów oraz ich interpretacja. Właściwości sygnałów. Podstawowe sygnały w automatyce. Składowe sygnałów. Miary sygnałów.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu.
T-W-5Zastosowanie transformaty Laplace’a w analizie sygnałów i systemów. Charakterystyki czasowe układów dynamicznych.
T-W-4Transformata Laplace'a i jej właściwości. Pojęcie transmitancji operatorowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy z wyprowadzaniem wzorów i rozwiązywaniem przykładów na żywo
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na podstawie egzaminu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań egzaminacyjnych z zakresu interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu.
3,0Posiada wiedzę z zakresu interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
3,5Posiada wiedzę z zakresu interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
4,0Posiada wiedzę z zakresu interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
4,5Posiada wiedzę z zakresu interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
5,0Posiada wiedzę z zakresu interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C05_W02Student ma podstawową wiedzę z zakresu analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W05Ma uporządkowaną wiedzę z teorii sygnałów niezbędną w analizie i przetwarzaniu sygnałów.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z analizą ukladów w dziedzienie częstotliwości oraz tworzeniem modeli matematycznych.
Treści programoweT-W-9Układy złożone. Zastępcza transmitancja operatorowa. Układy ze sprzężeniem zwrotnym.
T-W-11Właściwości filtracyjne układów dynamicznych.
T-W-8Modelowanie układów dynamicznych.
T-W-10Stabilność układów dynamicznych.
T-W-6Transmitancja widmowa. Charakterystyki częstotliwościowe i ich interpretacja.
T-W-7Podstawowe elementy automatyki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy z wyprowadzaniem wzorów i rozwiązywaniem przykładów na żywo
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na podstawie egzaminu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań egzaminacyjnych z zakresu analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności.
3,0Posiada wiedzę z zakresu analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
3,5Posiada wiedzę z zakresu analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
4,0Posiada wiedzę z zakresu analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
4,5Posiada wiedzę z zakresu analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
5,0Posiada wiedzę z zakresu analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C05_U01Student ma podstawowe umiejętności z zakresu interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U20Umie przeprowadzić podstawową analizę i zaprojektować układy przetwarzające sygnały.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystania transformaty Laplace'a do opisu dynamiki sygnałów i systemów.
Treści programoweT-L-4Wykorzystanie własności przekształcenia Laplace'a.
T-L-8Zaliczenie pierwszego cyklu ćwiczeń.
T-L-1Podstawowe operacje na sygnałach.
T-L-7Wykorzystanie transformaty Laplace'a do wyznaczania odpowiedzi układów dynamicznych.
T-L-6Odwrotne przetształcenie Laplace'a.
T-L-2Parametry energetyczne sygnałów.
T-L-3Przekształcenie Laplace'a w analizie sygnałów.
T-L-5Transmitancja operatorowa układów dynamicznych.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na podstawie kolokwiów zaliczających
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej, uzyskując punktację poniżej 50% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z zakresu umiejętności interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu.
3,0Posiada umiejętności interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu, uzyskując punktację w zakresie 50-60% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu.
3,5Posiada umiejętności interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu uzyskując punktację w zakresie 61-70% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu.
4,0Posiada umiejętności interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu uzyskując punktację w zakresie 71-80% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu.
4,5Posiada umiejętności interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu, uzyskując punktację w zakresie 81-90% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu.
5,0Posiada umiejętności interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu, uzyskując punktację w zakresie 91-100% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C05_U02Student ma podstawowe umiejętności z zakresu analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U20Umie przeprowadzić podstawową analizę i zaprojektować układy przetwarzające sygnały.
Cel przedmiotuC-4Umiejętność tworzenia i interpretacji charakterystyk częstotliwościowych układów dynamicznych.
Treści programoweT-L-13Zaliczenie zajęć drugiego cyklu ćwiczeń.
T-L-12Układ dynamiczny jako filtr
T-L-10Stabilność układów sterowania.
T-L-9Charakterystyki częstotliwościowe elementów i układów dynamicznych.
T-L-11Modelowanie układów dynamicznych.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na podstawie kolokwiów zaliczających
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej, uzyskując punktację poniżej 50% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z zakresu umiejętności analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności.
3,0Posiada umiejętności analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności, uzyskując punktację w zakresie 50-60% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu.
3,5Posiada umiejętności analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności, uzyskując punktację w zakresie 61-70% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu.
4,0Posiada umiejętności analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności, uzyskując punktację w zakresie 71-80% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu.
4,5Posiada umiejętności analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności, uzyskując punktację w zakresie 81-90% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu.
5,0Posiada umiejętności analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności, uzyskując punktację w zakresie 91-100% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu.