Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Elementy identyfikacji w zastosowaniach pomiarowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elementy identyfikacji w zastosowaniach pomiarowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Wollek <Artur.Wollek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej. |
W-2 | Podstawy z teorii prawdopodobieństwa i zmiennych losowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą analizy danych pomiarowych. Omówienie typowych metod analizy danych pomiarowych. |
C-2 | Nabycie umiejętności z zakresu akwizycji danych pomiarowych przy wykorzystaniu różnych metod i środowisk programowych. |
C-3 | Nabycie umiejętności z zakresu analizy danych pomiarowych przy wykorzystaniu różnych metod i środowisk programowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do systemów akwizycji danych pomiarowych | 1 |
T-L-2 | Akwizycja danych pomiarowych za pomocą kart DAQ | 3 |
T-L-3 | Akwizycja danych w systemach pomiarowych w oparciu o wybrane łącza komunikacyjne | 3 |
T-L-4 | Akwizycja danych w przyrządach wirtualnych opartych na graficznym środowisku programowym | 3 |
T-L-5 | Analiza błędów pomiarowych w układach z kartą DAQ | 3 |
T-L-6 | Analiza błędów w systemach pomiarowych z wybranym łączem komunikacyjnym | 3 |
T-L-7 | Analiza błędów pomiarowych w przyrządach wirtualnych w opartych o graficzne języki programowania | 3 |
T-L-8 | Wykorzystanie środowiska programowego DIAdem do analizy danych w systemach pomiarowych | 3 |
T-L-9 | Wykorzystaniem środowiska programowego DIAdem do analizy danych w przyrządach wirtualnych | 3 |
T-L-10 | Wykorzystanie arkuszy kalkulacyjnych do analizy danych pomiarowych w przyrządach wirtualnych | 3 |
T-L-11 | Zaliczenie zajęć laboratoryjnych i odrabianie zaległości | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia dotyczące pomiarów. Dekompozycja błędów pomiarowych i metody ich analizy. | 3 |
T-W-2 | Akwizycja danych pomiarowych | 3 |
T-W-3 | Pojęcie prawdopodobieństwa i jego zastosowanie w analizie błędów pomiaru. Zmienne losowe i ich rozkłady. | 2 |
T-W-4 | Analiza danych pomiarowych. Klasyfikacja pomiarów w aspekcie analizy dokładności. | 3 |
T-W-5 | Pomiary bezpośrednie i pośrednie. Transmisja błędów pomiarowych | 2 |
T-W-6 | Opracowywanie wyników w pomiarach bezpośrednich i pośrednich - jednoczesnym i niejednoczesnym. Zaliczenie wykładów. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Obowiązkowy udział w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obowiązkowy udział w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury oraz przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno - problemowy. |
M-2 | Zajęcia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne i/lub pisemne. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowywania studenta do realizacji ćwiczenia laboratoryjnego na podstawie odpowiedzi pisemnej na tematy związane z konkretnym ćwiczeniem |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C22.1_W01 Student potrafi scharakteryzować podstawowe techniki pomiarowe oparte o popularne algorytmy identyfikacji. | AR_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C22.1_U01 Student potrafi dokonać akwizycji danych w systemach pomiarowych i przyrządach wirtualnych. | AR_1A_U15 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-2 |
AR_1A_C22.1_U02 Student potrafi dobrać i zastosować metody pomiarowe wykorzystujące współczesne techniki identyfikacji. | AR_1A_U07 | — | — | C-3 | T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C22.1_W01 Student potrafi scharakteryzować podstawowe techniki pomiarowe oparte o popularne algorytmy identyfikacji. | 2,0 | Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) |
3,0 | Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
3,5 | Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
4,0 | Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
4,5 | Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
5,0 | Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C22.1_U01 Student potrafi dokonać akwizycji danych w systemach pomiarowych i przyrządach wirtualnych. | 2,0 | Średnia z form ocen jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) |
3,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
3,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
4,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
4,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
5,0 | Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
AR_1A_C22.1_U02 Student potrafi dobrać i zastosować metody pomiarowe wykorzystujące współczesne techniki identyfikacji. | 2,0 | Średnia z form ocen jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) |
3,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
3,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
4,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
4,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
5,0 | Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) |
Literatura podstawowa
- Kubisa S., Podstawy metrologii, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1999
- Jakubiec, Jerzy, Błędy i niepewności danych w systemie pomiarowo-sterującym, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010
- Janiczek, Roman Wiktor, Metody oceny niepewności pomiarów, Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego, Katowice, Gliwice, 2008
Literatura dodatkowa
- Szydłowski, Henryk, Niepewności w pomiarach : międzynarodowe standardy w praktyce, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań, 2001
- Jaworski, Janusz Marian - Redaktor, Wyrażanie niepewności pomiaru - przewodnik, Główny Urząd Miar, Warszawa, 1999