Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy

Sylabus przedmiotu Informatyczne wspomaganie systemowego zarządzania BHP:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki społeczne
Profil
Moduł
Przedmiot Informatyczne wspomaganie systemowego zarządzania BHP
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 9 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie ma konieczności spełnienia wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP z wykorzytsaniem technologii informatycznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy Dokumentacja systemu zarządzania BHP2
T-A-2Implementacja systemu BHP z wykorzystaniem narzędzi informatycznych1
T-A-3Przegląd systemów informatyczych wspierających służby BiHP2
T-A-4Praca z wersjami DEMO wybranych systemów informatycznych BHP (instlacja, przegląd podstawowych modułów)2
T-A-5Ocena ryzyka zawodowego, statystyki, wprowadzenie przykładowych danych i ich analiza.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach9
A-A-2Iantalacje wersji demo systemów - praca własna6
A-A-3Przegląd podstawowych funkcjonalności wybanych systemów informatycznych w służbie BHP15
A-A-4Przegląd literatury i prasy fachowej15
A-A-5Przygotowanie pracy pisemnej - ocena ryzyka zawodowego na wybranym przykładzie z wykorzytsaniem wybranego systemu informatycznego15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat
S-2Ocena formująca: Umiejętność posługiwania się wersją demonstracyjną systemu wspomagającego BHP

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_14_W01
W wyniku zorganizowanego procesu nauczania słuchacz powinien znać istotę zintegrowanych systemów informatycznych możliwości wykorzystania technologii informatycznej w budowie systemu zarządzania BHP
ZBHP_10A_W04, ZBHP_10A_W01C-1T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_14_U01
W wyniku zorganizowanego procesu nauczania słuchacz będzie umiał wykorzystać i ocenić oraz wybrać odpowiednie systemy oferujące ewidencję i analizę w sferze bhp, potrafi wykorzystać technologię informatyczną do wsparcia pracy w zakresie bhp
ZBHP_10A_U02C-1T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_14_K01
Potrafi współdziałać i współpracować w grupie
ZBHP_10A_K02, ZBHP_10A_K01C-1T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_14_W01
W wyniku zorganizowanego procesu nauczania słuchacz powinien znać istotę zintegrowanych systemów informatycznych możliwości wykorzystania technologii informatycznej w budowie systemu zarządzania BHP
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedzą i kompetencjami. Prezentuje błędne poglady i opinie. Podpowiedź ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejetnosci interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejetnościami, zaangazowaniem i wykonaniem obowiazków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę doststeczną. Ujawnia pewną chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiazków na na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolnośc do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolnosci do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytę wiedzą i umiejetnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglady świadczace o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwosci oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedza i umiejetnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglady świadczace w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możzliwosci oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedza i umiejetnościami

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_14_U01
W wyniku zorganizowanego procesu nauczania słuchacz będzie umiał wykorzystać i ocenić oraz wybrać odpowiednie systemy oferujące ewidencję i analizę w sferze bhp, potrafi wykorzystać technologię informatyczną do wsparcia pracy w zakresie bhp
2,0Słuchacza nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi sie pojawic w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosowac praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzic sobie (z dużą pomoca nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wwychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzic sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolnoąci do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedzę do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzic sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większosci kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejetnośc doskonalenia
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudnosci stawianych zagadnien w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejetności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejetności oraz poszukiwanie innych rozwiazań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_14_K01
Potrafi współdziałać i współpracować w grupie
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentowac kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętnosci interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiazków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje się umiejetnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanowac wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejetności
4,5Prezentuje opinie i poglady świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwosci oraz zdolności do praktycznego posługiwania się zdobytąa wiedzą i umiejetnościami.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczace o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedzą i umiejetnościami.

Literatura podstawowa

  1. Romanowska-Słomka I., Słomka A, Zarządzanie ryzykiem zawodowym, Tarbonus Sp. z o.o., Kraków, 2008
  2. Prauzner T., Olszewska K., KOMPUTEROWE WSPOMAGANIE OCENY RYZYKA ZAWODOWEGO ZA POMOCĄ PROGRAMU STER, PRACE NAUKOWE Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, 2018
  3. Myszczyszyn J., Zintegrowane systemy informatyczne (ZSI) w firmach agrobiznesu, Stowarzyszenie Naukowe, Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Banaszak Z., Kłos S. , Mleczko J., Zintegrowane systemy zarządzania, PWE Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne Gandalf.com.pl, Warszawa, 2016
  2. Gawin B., Systemy informatyczne w zarządzaniu procesami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2015
  3. Fijałkowski Z. , Fijałkowska D., Systemy informatyczne w zarządzaniu BHP, Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy Dokumentacja systemu zarządzania BHP2
T-A-2Implementacja systemu BHP z wykorzystaniem narzędzi informatycznych1
T-A-3Przegląd systemów informatyczych wspierających służby BiHP2
T-A-4Praca z wersjami DEMO wybranych systemów informatycznych BHP (instlacja, przegląd podstawowych modułów)2
T-A-5Ocena ryzyka zawodowego, statystyki, wprowadzenie przykładowych danych i ich analiza.2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach9
A-A-2Iantalacje wersji demo systemów - praca własna6
A-A-3Przegląd podstawowych funkcjonalności wybanych systemów informatycznych w służbie BHP15
A-A-4Przegląd literatury i prasy fachowej15
A-A-5Przygotowanie pracy pisemnej - ocena ryzyka zawodowego na wybranym przykładzie z wykorzytsaniem wybranego systemu informatycznego15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBHP_10A_14_W01W wyniku zorganizowanego procesu nauczania słuchacz powinien znać istotę zintegrowanych systemów informatycznych możliwości wykorzystania technologii informatycznej w budowie systemu zarządzania BHP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie niezbędnym do zrozumienia celów i zadańsłużby BHP oraz w zakresie identyfikowania zadań służb BHP, stosowania metod odpowiednich do zadań służb BHP a także wiedzę w zakresie właściwego organizowania pracy służb BHP
ZBHP_10A_W01Ma podstawową wiedzę (z dziedziny nauk społecznych, ekonomicznych, prawnych) niezbędną do zrozumienia pozatechnicznych uwarunkowań w osiąganiu bezpiecznych, higienicznych i ergonomicznych warunków pracy, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy związane z procesami pracy lub ze sposobem pracy
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP z wykorzytsaniem technologii informatycznej
Treści programoweT-A-1Podstawy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy Dokumentacja systemu zarządzania BHP
T-A-3Przegląd systemów informatyczych wspierających służby BiHP
T-A-4Praca z wersjami DEMO wybranych systemów informatycznych BHP (instlacja, przegląd podstawowych modułów)
T-A-5Ocena ryzyka zawodowego, statystyki, wprowadzenie przykładowych danych i ich analiza.
T-A-2Implementacja systemu BHP z wykorzystaniem narzędzi informatycznych
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat
S-2Ocena formująca: Umiejętność posługiwania się wersją demonstracyjną systemu wspomagającego BHP
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedzą i kompetencjami. Prezentuje błędne poglady i opinie. Podpowiedź ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejetnosci interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejetnościami, zaangazowaniem i wykonaniem obowiazków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę doststeczną. Ujawnia pewną chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiazków na na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolnośc do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolnosci do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytę wiedzą i umiejetnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglady świadczace o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwosci oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedza i umiejetnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglady świadczace w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możzliwosci oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedza i umiejetnościami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBHP_10A_14_U01W wyniku zorganizowanego procesu nauczania słuchacz będzie umiał wykorzystać i ocenić oraz wybrać odpowiednie systemy oferujące ewidencję i analizę w sferze bhp, potrafi wykorzystać technologię informatyczną do wsparcia pracy w zakresie bhp
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_U02Ma umiejętność samokształcenia się w zakresie problematyki bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia, potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczno-statystyczne, a także symulacje komputerowe do kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, z uwzględnieniem ergonomii potrafi dokonać analizy ryzyka zawodowego z uwzględnieniem wybranych metod, potrafi posłużyć się właściwie dobranymi programami komputerowymi do prowadzenia dokumentacji BHP, w tym zakresie analizy ryzyka zawodowego
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP z wykorzytsaniem technologii informatycznej
Treści programoweT-A-1Podstawy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy Dokumentacja systemu zarządzania BHP
T-A-3Przegląd systemów informatyczych wspierających służby BiHP
T-A-4Praca z wersjami DEMO wybranych systemów informatycznych BHP (instlacja, przegląd podstawowych modułów)
T-A-5Ocena ryzyka zawodowego, statystyki, wprowadzenie przykładowych danych i ich analiza.
T-A-2Implementacja systemu BHP z wykorzystaniem narzędzi informatycznych
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat
S-2Ocena formująca: Umiejętność posługiwania się wersją demonstracyjną systemu wspomagającego BHP
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacza nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi sie pojawic w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosowac praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzic sobie (z dużą pomoca nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wwychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzic sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolnoąci do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedzę do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzic sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większosci kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejetnośc doskonalenia
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudnosci stawianych zagadnien w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejetności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejetności oraz poszukiwanie innych rozwiazań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBHP_10A_14_K01Potrafi współdziałać i współpracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności służb bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym jej wpływ na środowisko naturalne i pracy oraz związaną z tym świadomość i odpowiedzialność za podejmowane decyzje
ZBHP_10A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP z wykorzytsaniem technologii informatycznej
Treści programoweT-A-1Podstawy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy Dokumentacja systemu zarządzania BHP
T-A-3Przegląd systemów informatyczych wspierających służby BiHP
T-A-4Praca z wersjami DEMO wybranych systemów informatycznych BHP (instlacja, przegląd podstawowych modułów)
T-A-5Ocena ryzyka zawodowego, statystyki, wprowadzenie przykładowych danych i ich analiza.
T-A-2Implementacja systemu BHP z wykorzystaniem narzędzi informatycznych
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat
S-2Ocena formująca: Umiejętność posługiwania się wersją demonstracyjną systemu wspomagającego BHP
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentowac kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętnosci interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiazków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje się umiejetnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanowac wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejetności
4,5Prezentuje opinie i poglady świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwosci oraz zdolności do praktycznego posługiwania się zdobytąa wiedzą i umiejetnościami.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczace o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedzą i umiejetnościami.