Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie

Sylabus przedmiotu Zarządzanie projektami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie projektami
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 5 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 10 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie istoty, zasad i etapów zarządzania projektem
C-2Nabycie umiejętności tworzenia podstawowej dokumentacji wymaganej w zarządzaniu projektami
C-3Nabycie umiejętności ustalania zakresu projektu, planowania czasu, kosztów i zasobów projektu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ustalanie zakresu projektu i dekompozycja celu głównego3
T-A-2Prognozowanie czasu pracy oraz czasu trwania działań w projekcie3
T-A-3Budżet projektu2
T-A-4Tworzenie harmonogramu projektu2
10
wykłady
T-W-1Zarządzanie projektami - zasady, cykl realizacji projektów. Definicja, parametry, zakres i rodzaje projektów.1
T-W-2Ustalanie zakresu i działań w projekcie. Prognozowanie czasu, zasobów, wymagań i kosztów projektu.1
T-W-3Diagram sieci projektu, monitorowanie i zakończenie projektu1
T-W-4Organizacja zespołu projektowego1
T-W-5Zarządzanie ryzykiem i portfelem projektów1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Opracowanie rozwiązania problemu o charakterze projektowym35
A-A-3Przygotowanie do kolokwium13
A-A-4Kolokwium2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Przygotowanie do egzaminu13
A-W-3Czytanie zalecanej literatury10
A-W-4Egzamin2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przyjętych rozwiązań analizowanych problemów projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin z treści programowych w formie pisemnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C19_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna działania podejmowane w ramach etapów procesu zarządzania projektami
Z_1A_W04, Z_1A_W15C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C19_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi nakreślić zakres projektu oraz opracować strukturę podziału pracy
Z_1A_U06, Z_1A_U03, Z_1A_U08C-3, C-2T-A-3, T-A-1, T-A-2M-3S-1, S-2
Z_1A_C19_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student prognozuje czas trwania, ilość zasobów i koszty projektu oraz interpretuje diagram sieci projektu
Z_1A_U06, Z_1A_U15, Z_1A_U08C-3, C-2T-A-3, T-A-4, T-A-2M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C19_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę we wdrażaniu pomysłów usprawniajacych działalność organizacji oraz w życiu osobistym
Z_1A_K05, Z_1A_K04C-3, C-2T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-2M-3, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C19_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna działania podejmowane w ramach etapów procesu zarządzania projektami
2,0
3,0Student charakteryzuje etapy procesu zarządzania projektami oraz potrafi przypisać efekty poszczególnych jego etapów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C19_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi nakreślić zakres projektu oraz opracować strukturę podziału pracy
2,0
3,0Student tworzy statut projektu i strukturę podziału pracy w projekcie w oparciu o wybrane kryteria testowania kompletności struktury podziału pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_C19_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student prognozuje czas trwania, ilość zasobów i koszty projektu oraz interpretuje diagram sieci projektu
2,0
3,0Student prognozuje czas trwania działania w projekcie przy ograniczonych zasobach; ilość zasobów oraz poziom kosztów. Student tworzy diagram sieci projektu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C19_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę we wdrażaniu pomysłów usprawniajacych działalność organizacji oraz w życiu osobistym
2,0
3,0Student dostrzega i proponuje możliwości wprowadzenia zamian usprawniających w projekcie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wysocki R.K., Efektywne zarzadzanie projektami, Helion, Gliwice, 2015, Można korzystać z wydań późniejszych.
  2. Trocki M., Metodyki i standardy zarządzania projektami, PWE, Warszawa, 2017
  3. Karbownik A., Zarządzanie projektami w przedsiębiorstwie, Politechnika Śląska, Katowice, 2017
  4. Pawlak M., Zarządzanie projektami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008, ibuk libra

Literatura dodatkowa

  1. Knosala R., Operacyjne zarządzanie projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2015

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ustalanie zakresu projektu i dekompozycja celu głównego3
T-A-2Prognozowanie czasu pracy oraz czasu trwania działań w projekcie3
T-A-3Budżet projektu2
T-A-4Tworzenie harmonogramu projektu2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarządzanie projektami - zasady, cykl realizacji projektów. Definicja, parametry, zakres i rodzaje projektów.1
T-W-2Ustalanie zakresu i działań w projekcie. Prognozowanie czasu, zasobów, wymagań i kosztów projektu.1
T-W-3Diagram sieci projektu, monitorowanie i zakończenie projektu1
T-W-4Organizacja zespołu projektowego1
T-W-5Zarządzanie ryzykiem i portfelem projektów1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Opracowanie rozwiązania problemu o charakterze projektowym35
A-A-3Przygotowanie do kolokwium13
A-A-4Kolokwium2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Przygotowanie do egzaminu13
A-W-3Czytanie zalecanej literatury10
A-W-4Egzamin2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C19_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna działania podejmowane w ramach etapów procesu zarządzania projektami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
Z_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystując wiedzę z zakresu zarządzania i ekonomii
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie istoty, zasad i etapów zarządzania projektem
Treści programoweT-W-1Zarządzanie projektami - zasady, cykl realizacji projektów. Definicja, parametry, zakres i rodzaje projektów.
T-W-2Ustalanie zakresu i działań w projekcie. Prognozowanie czasu, zasobów, wymagań i kosztów projektu.
T-W-3Diagram sieci projektu, monitorowanie i zakończenie projektu
T-W-4Organizacja zespołu projektowego
T-W-5Zarządzanie ryzykiem i portfelem projektów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin z treści programowych w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student charakteryzuje etapy procesu zarządzania projektami oraz potrafi przypisać efekty poszczególnych jego etapów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C19_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi nakreślić zakres projektu oraz opracować strukturę podziału pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U06Posiada umiejętność efektywnego zarządzania zasobami organizacji
Z_1A_U03Potrafi organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U08Potrafi zarządzać projektami
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności ustalania zakresu projektu, planowania czasu, kosztów i zasobów projektu
C-2Nabycie umiejętności tworzenia podstawowej dokumentacji wymaganej w zarządzaniu projektami
Treści programoweT-A-3Budżet projektu
T-A-1Ustalanie zakresu projektu i dekompozycja celu głównego
T-A-2Prognozowanie czasu pracy oraz czasu trwania działań w projekcie
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przyjętych rozwiązań analizowanych problemów projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student tworzy statut projektu i strukturę podziału pracy w projekcie w oparciu o wybrane kryteria testowania kompletności struktury podziału pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C19_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student prognozuje czas trwania, ilość zasobów i koszty projektu oraz interpretuje diagram sieci projektu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U06Posiada umiejętność efektywnego zarządzania zasobami organizacji
Z_1A_U15Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Z_1A_U08Potrafi zarządzać projektami
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności ustalania zakresu projektu, planowania czasu, kosztów i zasobów projektu
C-2Nabycie umiejętności tworzenia podstawowej dokumentacji wymaganej w zarządzaniu projektami
Treści programoweT-A-3Budżet projektu
T-A-4Tworzenie harmonogramu projektu
T-A-2Prognozowanie czasu pracy oraz czasu trwania działań w projekcie
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przyjętych rozwiązań analizowanych problemów projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prognozuje czas trwania działania w projekcie przy ograniczonych zasobach; ilość zasobów oraz poziom kosztów. Student tworzy diagram sieci projektu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C19_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę we wdrażaniu pomysłów usprawniajacych działalność organizacji oraz w życiu osobistym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K04Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności ustalania zakresu projektu, planowania czasu, kosztów i zasobów projektu
C-2Nabycie umiejętności tworzenia podstawowej dokumentacji wymaganej w zarządzaniu projektami
Treści programoweT-A-3Budżet projektu
T-A-1Ustalanie zakresu projektu i dekompozycja celu głównego
T-A-4Tworzenie harmonogramu projektu
T-A-2Prognozowanie czasu pracy oraz czasu trwania działań w projekcie
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przyjętych rozwiązań analizowanych problemów projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega i proponuje możliwości wprowadzenia zamian usprawniających w projekcie
3,5
4,0
4,5
5,0