Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Rachunkowość zarządcza
Sylabus przedmiotu Sprawozdawczość w przedsiębiorstwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sprawozdawczość w przedsiębiorstwie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Studenci posiadają wiedzę z zakresu podstaw rachunkowości |
W-2 | Studenci posiadają wiedzę z rachunkowości finansowej przedsiębiorstw |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość formalno-prawnych zasad sprawozdawczości finansowej i niefinansowej w jednostce |
C-2 | Umiejętność identyfikacji podstawowych sprawozdań w zależności od specyfiki jednostki gospodarczej |
C-3 | Umiejętność interpretowania informacji sprawozdawczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wymogi formalno-organizacyjne rocznej sprawozdawczości finansowej. Bilans jako podstawa zamknięcia rocznego | 1 |
T-A-2 | Rachunek zysków i strat (istota, budowa). Informacja dodatkowa. Interpretacja rachunku przepływów pieniężnych | 1 |
T-A-3 | Sprawozdanie zarządu z działalności – zakres informacji finansowych i niefinansowych, w tym oświadczenie/sprawozdanie na temat informacji niefinansowych | 2 |
T-A-4 | Raporty zintegrowane/zrównoważonego rozwoju | 1 |
T-A-5 | Przygotowanie prezentacji na temat zakresu i sposobu ujawniania finansowych i niefinansowych informacji sprawozdawczych | 4 |
T-A-6 | Wygłoszenie prezentacji na temat zakresu i sposobu ujawniania finansowych i niefinansowych informacji sprawozdawczych wybranych jednostek | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowanie się do zajęć | 26 |
A-A-2 | Przegląd literatury przedmiotu | 24 |
A-A-3 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłąd informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna na temat zakresu i treści elementów sprawozdania finansowego |
M-3 | Ćwiczenia - rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie sprawozdawczości |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Analiza i ocena pracy studentów podczas ćwiczeń |
S-2 | Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sporządzenie i wygłoszenie prezentacji dotyczącej ujawnień finansowych i niefinansowych informacji sprawozdawczych w raportowaniu wybranych jednostek |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O03_W01 Student zna elementy sprawozdania finansowego | Z_1A_W09, Z_1A_W01, Z_1A_W08 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-2, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-3 | S-3 |
Z_1A_O03_W02 Student zna zasady ustalania wartości poszczególnym pozycji sprawozdań finansowych | Z_1A_W03, Z_1A_W10, Z_1A_W15 | — | C-2, C-3 | T-A-2, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O03_U01 Student potrafi porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych | Z_1A_U14, Z_1A_U21, Z_1A_U03, Z_1A_U13 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-2, T-A-3 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O03_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajęć | Z_1A_K08, Z_1A_K01, Z_1A_K04 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O03_W01 Student zna elementy sprawozdania finansowego | 2,0 | Student nie zna podstawowych elementów składowych sprawozdań finansowych |
3,0 | Student potrafi rozróżnić podstawowe elementy sprawozdań finansowych | |
3,5 | Student prezentuje syntetyczne wyniki podstawowych elementów sprawozdań finansowych | |
4,0 | Student potrafi zinterpretować syntetyczne wyniki sprawozdań finansowych | |
4,5 | Student potrafi zaprezentować i zinterpretować cząstkowe wyniki sprawozdań finansowych | |
5,0 | Student potrafi analizować syntetyczne i cząstkowe wyniki sprawozdań finansowych oraz dokonywać analiz porównawczych pomiędzy wynikami poszczeglnych sprawozdań | |
Z_1A_O03_W02 Student zna zasady ustalania wartości poszczególnym pozycji sprawozdań finansowych | 2,0 | Student nie zna zasad ustalania wartości poszczególnych elementów sprawozdań finansowych |
3,0 | Student zna podstawowe zasady ustalania wartości poszczególnych elementów sprawozdań finansowych | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie ustalić wybrane czastkowe wartości sprawozdania finansowego | |
4,0 | Student samodzielnie potrafi ustalić i porównać wybrane cząstkowe wartości sprawozdania finansowego | |
4,5 | Student samodzielnie potrafi własciwie dobrać narzędzia do ustalenia i analizy określonych wartości sprawozdania finansowego | |
5,0 | Student samodzielnie potrafi dobrać i zastosować narzędzia do ustalenia i analizy wszystkich czastkowych i syntetycznych elementów sprawozdania finansowego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O03_U01 Student potrafi porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych | 2,0 | Student nie potrafi porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych |
3,0 | Student potrafi porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych w co najmniej 60% | |
3,5 | Student potrafi porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych w co najmniej 70% | |
4,0 | Student potrafi porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych w co najmniej 80% | |
4,5 | Student potrafi porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych w co najmniej 88% | |
5,0 | Student potrafi porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych w co najmniej 95% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O03_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajęć | 2,0 | Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć |
3,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć | |
3,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe | |
4,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe | |
4,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe | |
5,0 | Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości |
Literatura podstawowa
- Nita B. (red.), Sprawozdawczość finansowa polskiego prawa bilansowego, Difin, Warszawa, 2020
- Nita B., Sprawozdawczość zarządcza. Analizy i raporty wewnętrzne w controllingu, PWN, Warszawa, 2014
- Pomykalska B., Pomykalski P., Analiza finansowa przedsiębiorstwa. Wskaźniki i decyzje w zarządzaniu, PWN, Warszawa, 2017
- Bucior G., Jaworska E., Kotapski R., Turowska W., Raportowanie finansowe, pozafinansowe i kosztowe w polskich instytucjach kultury., Wydawnictwo IUS PUBLICUM, Instytut Prawa Gospodarczego Sp. z oo., Katowice, 2021
- Nadolna B., Rydzewska M., Sprawozdawczość finansowa przedsiębiorstw i organizacji pozarządowych, ZUT, Szczecin, 2020
- Dyktus J., Gaertner M, Malik B., Sprawozdawczość i analiza finansowa, Difin, Warszawa, 2017
Literatura dodatkowa
- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz.U. z 2021 r., poz. 217 ze zm.
- Sprawozdawczość finansowa i niefinansowa jednostek gospodarczych, KRS, strony internetowe jednostek gospodarczych