Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Rachunkowość zarządcza
Sylabus przedmiotu Procesy informacyjno - decyzyjne w zarządzaniu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Procesy informacyjno - decyzyjne w zarządzaniu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Szczecińska <Beata.Szczecinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Szczecińska <Beata.Szczecinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawowe informacje dotyczące zarządzania oraz umiejętność z zakresu technologi informacyjnych i analizy danych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem informacyjno - decyzyjnym |
C-2 | Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania procesów informacyjno-decyzyjnych. |
C-3 | Zapoznanie studentów z etapami podejmowania decyzji. |
C-4 | Zapoznanie studentów ze źródłami informacji wykorzystywanymi w procesie podejmowania decyzji |
C-5 | Nabywanie umiejętności stosowania technologii informatycznych w procesie podejmowania decyzji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Budowa drzewa decyzyjnego | 1 |
T-L-2 | Podejmowanie decyzji w sytuacji ryzyka, z wykorzystaniem teorii gier | 1 |
T-L-3 | Podejmowanie decyzji w sytuacji niepewności, z wykorzystaniem teorii gier | 2 |
T-L-4 | Analiza sieciowa przedsięwzięć. Metoda CPM i PERT | 1 |
T-L-5 | Analiza sieciowa przedsięwzięć. Analiza czasowo-kosztowa | 1 |
T-L-6 | Decyzje wielokryterialne. Metoda AHP | 2 |
T-L-7 | Analiza systemów kolejkowych | 1 |
T-L-8 | Analiza deterministycznych problemów zapasów | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Modele problemów decyzyjnych. Budowa drzewa decyzyjnego | 1 |
T-W-2 | Podejmowanie decyzji niepewnych (w sytuacji ryzyka i niepewności). Zastosowanie teorii gier | 1 |
T-W-3 | Zarządzanie projektami. Metody rozwiązywania problemów sieciowych | 1 |
T-W-4 | Podejmowanie decyzji wielokryterialnych | 1 |
T-W-5 | Analiza systemów kolejkowych. Analiza deterministycznych problemów zapasów | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Czytanie wskazanej literatury przedmiotu | 15 |
A-L-3 | Przygowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych | 15 |
A-L-4 | Dokończenie sprawozdań z zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych. | 10 |
A-L-5 | Przygotowanie pracy zaliczeniowej lub przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego. | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 5 |
A-W-2 | Czytanie poleconej literatury | 13 |
A-W-3 | Przygotowywanie się do zajęć. | 10 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca / wykład informacyjny |
M-2 | Metody problemowe / wykład problemowy |
M-3 | Metody praktyczne / ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Metody praktyczne / pokaz |
M-5 | Metody praktyczne / metoda przewodniego tekstu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z wykładów - forma opisowa oraz pytania testowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C14_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji. | Z_1A_W11 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4 | M-2, M-3, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
Z_1A_C14_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada wiedzę o znaczeniu informacji i systemu informacyjnego w procesie decyzyjnym. | Z_1A_W07 | — | C-5, C-4 | T-W-5, T-W-4, T-W-3 | M-2, M-3, M-5, M-1, M-4 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C14_U01 Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów decyzyjnych. | Z_1A_U04, Z_1A_U14 | — | C-5, C-2 | T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-6 | M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Z_1A_C14_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć modelować proces decyzyjny. | Z_1A_U04, Z_1A_U14, Z_1A_U05 | — | C-5, C-2 | T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-6, T-L-8 | M-3, M-5, M-4 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C14_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji. | 2,0 | Nie potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególnych etapów procesu podejmowania decyzji |
3,0 | W stopniu dostatecznym potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji | |
3,5 | W stopniu dość dobrym potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji | |
4,0 | W stopniu dobrym potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji | |
4,5 | Potrafi z niewielkimi uchybieniami uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji | |
5,0 | Potrafi bezbłędnie uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji | |
Z_1A_C14_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada wiedzę o znaczeniu informacji i systemu informacyjnego w procesie decyzyjnym. | 2,0 | Student nie potrafi określić znaczenia informacji w procesie decyzyjnym |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym określić znaczenie informacji oraz powierzchownie określa system informacyjny w procesie decyzyjnym. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu dość dobrze określić znaczenie informacji oraz systemu informacyjnego w procesie podejmowania decyzji . | |
4,0 | Student potrafi dobrze określić znaczenie informacji oraz systemu informacyjnego w procesie podejmowania decyzji . | |
4,5 | Student potrafi z niewielkimi błędami określa znaczenie informacji oraz systemu informacyjnego w procesie podejmowania decyzj | |
5,0 | Student bezbłędnie określa znaczenie informacji oraz systemu informacyjnego w procesie podejmowania decyzj |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C14_U01 Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów decyzyjnych. | 2,0 | Student nie umie zinterpretować czynników wpływających na dany problem decyzyjny |
3,0 | W stopniu dostatecznym potrafi opisać, uporządkować i analizować procesu podejmowania decyzji. | |
3,5 | W stopniu dość dobrym potrafi opisać i analizować proces podejmowania decyzji. | |
4,0 | W stopniu dobrym potrafi opisać i analizować proces podejmowania decyzji. | |
4,5 | Z niewielkimi błędami potrafi opisać i analizować proces podejmowania decyzji. | |
5,0 | Bezbłędnie potrafi opisać i analizować proces podejmowania decyzji. | |
Z_1A_C14_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć modelować proces decyzyjny. | 2,0 | Student nie umie zinterpretować zasad modelowania |
3,0 | Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji w stopniu dość dobrym | |
4,0 | Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji w stopniu dobrym | |
4,5 | Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji z niewielkimi błędami | |
5,0 | Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji bezbłędnie |
Literatura podstawowa
- BOLESTA-KUKUŁKA K., Decyzje Menedżerskie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003, Wydanie I
- Robbins Stephen P., Skuteczne podejmowanie decyzji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005, Wydanie I
Literatura dodatkowa
- A. K. Koźmiński, W. Piotrowski, Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2002
- Bielecki W. T., Informatyzacja zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2001, Wydanie I