Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Rachunkowość zarządcza
Sylabus przedmiotu Podstawy makroekonomii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy makroekonomii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu matematyki i mikroekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie zjawisk i procesów gospodarczych zachodzących w społeczeństwie |
C-2 | Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania procesów gospodarczych |
C-3 | Zrozumienie i opanowanie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych zachodzących w gospodarce |
C-4 | Opanowanie umiejętności wyjaśniania konsekwencji prowadzonej polityki gospodarczej i jej oceny |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Popytowy model równowagi rynku dóbr. Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim | 3 |
T-A-2 | Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej | 2 |
T-A-3 | Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej | 3 |
T-A-4 | Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego. Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacj | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rachunek dochodu narodowego i metody jego pomiaru | 2 |
T-W-2 | Pieniądz i historia jego rozwoju. Bank centralny i system bankowy w gospodarce | 3 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w audytoriach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do kolokwiów | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia audytoriów | 8 |
A-A-4 | Zaliczenie audytoriów | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 5 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć, w tym czytanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 13 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny z prezentacja multimedialną |
M-2 | Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Studia przypadków |
M-4 | Analizowanie problemów ekonomicznych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku |
S-4 | Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień |
S-5 | Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych |
S-6 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych |
S-7 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas zaliczenia wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C12_W01 Zna podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne oraz potrafi je scharakteryzować | Z_1A_W01, Z_1A_W15 | — | C-1 | T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-6, S-3, S-7, S-1, S-5 |
Z_1A_C12_W02 Ma wiedzę na temat instrumentów polityki ekonomicznej | Z_1A_W03, Z_1A_W01 | — | C-1 | T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-6, S-3, S-7, S-1, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C12_U01 Interpretowanie zjawisk i procesów gospodarczych | Z_1A_U14, Z_1A_U21, Z_1A_U01 | — | C-2, C-1 | T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-4, S-6, S-3, S-7, S-1, S-5, S-2 |
Z_1A_C12_U02 Analizuje związki przyczynowo-skutkowe zachodzące we współczesnych gospodarkach | Z_1A_U04, Z_1A_U14 | — | C-3, C-2, C-4 | T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-4, S-6, S-3, S-7, S-1, S-5, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C12_K01 Student jest świadomy wagi polityki makroekonomicznej w kształtowaniu i stymulowaniu procesów gospodarczych i wyraża oceny stosowanego instrumentarium | Z_1A_K01 | — | C-3, C-2, C-4, C-1 | T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-4, S-6, S-3, S-7, S-1, S-5, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C12_W01 Zna podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne oraz potrafi je scharakteryzować | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć ani zjawisk makroekonomicznych |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia makroekonomiczne wskazane w treściach programowych i potrafi je zdefiniować | |
3,5 | Student ma wiedzę na temat pojęć i zjawisk makroekonomicznych wskazanych w treściach programowych, potrafi je zdefiniować i zidentyfikować ich przyczyny | |
4,0 | Student w stopniu dobrym opanował rozszerzoną wiedzę makroekonomiczną, związki przyczynowo-skutkowe występujące w gospodarce | |
4,5 | Student ma wiedzę pogłębioną w zakresie wybranych zjawisk makroekonomicznych i ich skutków dla gospodarki | |
5,0 | Student bardzo dobrze porusza się w problematyce makroekonomicznej, potrafi zdefiniować wszystkie pojęcia wskazane w treściach programowych, ma wiedzę na temat zwiazków przyczynowo-skutkowych zachodzących w gospodarce i potrafi je odnieść do bieżącej sytuacji | |
Z_1A_C12_W02 Ma wiedzę na temat instrumentów polityki ekonomicznej | 2,0 | Student nie potrafi wymienić instrumentów polityki gospodarczej w tym fiskalnej i monetarnej |
3,0 | Student zna podstawowe rodzaje polityki ekonomicznej i ich instrumentarium | |
3,5 | Student ma wiedzę na temat polityki budżetowej i pieniężnej, stosowanych instrumentów oraz ich efektów dla gospodarki | |
4,0 | Student w stopniu dobrym opanował rozszerzoną wiedzę makroekonomiczną, zna konsekwencje prowadzonej polityki gospodarczej | |
4,5 | Student ma wiedzę pogłębioną w zakresie wybranych kategorii makroekonomicznych i jest zainteresowany jej poszerzaniem | |
5,0 | Student bardzo dobrze porusza się w problematyce makroekonomicznej, potrafi zdefiniować wszystkie pojęcia wskazane w treściach programowych, ma wiedzę na temat wszystkich instrumentów polityki fiskalnej i monetarnej ma wiedzę wykraczajacą poza materiał programowy |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C12_U01 Interpretowanie zjawisk i procesów gospodarczych | 2,0 | Student nie potrafi interpretować zjawisk i procesów gospodarczych |
3,0 | Student potrafi interpretować w sposób ogólny zjawiska i procesy gospodarcze | |
3,5 | Student potrafi interpretować w sposób szczegółowy zjawiska i procesy gospodarcze | |
4,0 | Student potrafi interpretować w sposób pogłębiony zjawiska i procesy gospodarcze | |
4,5 | Student potrafi szczegółowo interpretować zjawiska i procesy gospodarcze wymagane na przedmiocie oraz odnosić je do rzeczywistości gospodarczej | |
5,0 | Student potrafi szczegółowo interpretować zjawiska i procesy gospodarcze, odnosić je do rzeczywistości gospodarczej i wskazywać możliwe konsekwencje z uwagi na bieżące problemy gospodarcze | |
Z_1A_C12_U02 Analizuje związki przyczynowo-skutkowe zachodzące we współczesnych gospodarkach | 2,0 | Student nie potrafi przeanalizować związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach |
3,0 | Student potrafi dokonać analizy podstawowych związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach | |
3,5 | Student potrafi dokonać analizy podstawowych związków przyczynowo-skutkowych współczesnych zjawisk gospodarczych w aspekcie prowadzonej polityki makroekonomicznej | |
4,0 | Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków oraz nakreślić możliwy wachlarz wspierających instrumentów polityki gospodarczej | |
4,5 | Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków, nakreślić możliwy wachlarz wspierających instrumentów polityki gospodarczej oraz potrafi ocenić prowadzona politykę | |
5,0 | Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków, nakreślić możliwy wachlarz wspierających instrumentów polityki gospodarczej oraz potrafi ocenić prowadzona politykę, a także sam doszukuje się zależności pomiędzy zjawiskami gospodarczymi, a ich przyczynami i skutkami |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C12_K01 Student jest świadomy wagi polityki makroekonomicznej w kształtowaniu i stymulowaniu procesów gospodarczych i wyraża oceny stosowanego instrumentarium | 2,0 | Student nie jest świadomy roli polityki makroekonomicznej w gospodarce i nie jest w stanie ocenić jej narzędzi |
3,0 | Student jest świadomy wagi polityki makroekonomicznej w kształtowaniu i stymulowaniu procesów gospodarczych | |
3,5 | Student jest świadomy wagi polityki makroekonomicznej w kształtowaniu i stymulowaniu procesów gospodarczych i ocenia niektóre z jej instrumentów | |
4,0 | Student jest świadomy wagi polityki makroekonomicznej w kształtowaniu i stymulowaniu procesów gospodarczych i wyraża oceny dotyczące możliwych form i narzędzi polityki gospodarczej | |
4,5 | Student jest świadomy wagi polityki makroekonomicznej w kształtowaniu i stymulowaniu procesów gospodarczych i wyraża oceny stosowanego w praktyce gospodarczej instrumentarium | |
5,0 | Student jest świadomy wagi polityki makroekonomicznej w kształtowaniu i stymulowaniu procesów gospodarczych i wyraża oceny stosowanego w praktyce gospodarczej instrumentarium, potrafi takze merytorycznie polemizować w trakcie pracy w grupie i przekonywać do swoich racji |
Literatura podstawowa
- Begg D., Dornbush R, Fischer S., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2007
- O. Blanchard, Makroekonomia, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2011
- Samuelson P.A., Nordhaus W.D., Ekonomia, PWN, Warszawa, 2012
- Mankiw N.G., Taylor M.P., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2009
- Czarny B., Podstawy ekonomii: wprowadzenie do ekonomii, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 2017
Literatura dodatkowa
- Tomasz Zalega, Zbiór zadań z mikro- i makroekonomii, Oficyna Wydawnictwa eMPi2, Poznań, 1999