Wydział Ekonomiczny - Rachunkowość
Sylabus przedmiotu Organizacja rachunkowości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rachunkowość | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Organizacja rachunkowości | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>, Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>, Zofia Sawicka-Kluźniak <Zofia.Sawicka-Kluzniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Nie jest konieczna wiedza początkowa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie słuchaczy z organizacją rachunkowości w jednostkach gospodarczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Istota, zakres, zasady i narzędzia organizacji rachunkowości | 2 |
T-W-2 | Ustawa o rachunkowości a organizacja rachunkowości | 2 |
T-W-3 | Organizacja dokumentacji księgowej (sporządzanie, obieg, archiwizowanie) | 1 |
T-W-4 | Organizacja ewidencji księgowej (zakładowy plan kont) | 1 |
T-W-5 | Organizacja inwentaryzacji (spis z natury, uzgodnienie sald, weryfikacja z dokumentacją, różnice inwentaryzacyjne) | 2 |
T-W-6 | Organizacja prac sprawozdawczych (czynności przygotowawcze, elementy sprawozdania, procedury końcowe, w tym badanie, zatwierdzanie i ogłaszanie) | 1 |
T-W-7 | Organizacja działu rachunkowości, obowiązki głównego księgowego, etyka zawodu księgowego (kodeks etyki zawodowej) | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury i rozwiązywanie zadań problemowych | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zajęć | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia problemowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć słuchacza przez zadawanie pytań w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin sprawdzający wiedzę i umiejętności |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R1_W01 Słuchacz ma wiedzę co do istoty, zakresu, narzędzi organizacji rachunkowości. Zna zasady organizacji rachunkowości jako systemu informacyjnego, w tym: zasady organizacji dokumentacji i ewidencji księgowej, inwentaryzacji, prac sprawozdawczych, z uwzględnieniem ogólnych zasad prawidłowej rachunkowości i polskiego prawa bilansowego. Zna rozwiązania stosowane w zakresie organizacji działu rachunkowości. Zna zasady etyki zawodu księgowego. | R_10-_W01, R_10-_W02, R_10-_W04 | — | C-1 | T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R1_U01 Słuchacz potrafi zastosować narzędzia organizacji rachunkowości do organizacji obiegu dokumentów księgowych, procesu ewidencji, czynności inwentaryzacyjnych i prac sprawozdawczych. Potrafi ocenić zgodność rozwiązań organizacyjnych z ogólnymi zasadami prawidłowej rachunkowości i wymaganiami prawa bilansowego | R_10-_U04, R_10-_U01, R_10-_U02 | — | C-1 | T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R1_K01 Słuchacz potrafi samodzielnie i zespołowo analizować i proponować stosowne rozwiązania organizacyjne w zakresie procesu informacyjnego rachunkowości i funkcjonowania działu rachunkowości. Zna i docenia znaczenie kodeksu etyki zawodowej. | R_10-_K01, R_10-_K02, R_10-_K03 | — | C-1 | T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R1_W01 Słuchacz ma wiedzę co do istoty, zakresu, narzędzi organizacji rachunkowości. Zna zasady organizacji rachunkowości jako systemu informacyjnego, w tym: zasady organizacji dokumentacji i ewidencji księgowej, inwentaryzacji, prac sprawozdawczych, z uwzględnieniem ogólnych zasad prawidłowej rachunkowości i polskiego prawa bilansowego. Zna rozwiązania stosowane w zakresie organizacji działu rachunkowości. Zna zasady etyki zawodu księgowego. | 2,0 | Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu | |
3,5 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym | |
4,5 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R1_U01 Słuchacz potrafi zastosować narzędzia organizacji rachunkowości do organizacji obiegu dokumentów księgowych, procesu ewidencji, czynności inwentaryzacyjnych i prac sprawozdawczych. Potrafi ocenić zgodność rozwiązań organizacyjnych z ogólnymi zasadami prawidłowej rachunkowości i wymaganiami prawa bilansowego | 2,0 | Słuchacz nie posiada umiejętności z zakresu przedmiotu |
3,0 | Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu | |
3,5 | Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym | |
4,5 | Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R1_K01 Słuchacz potrafi samodzielnie i zespołowo analizować i proponować stosowne rozwiązania organizacyjne w zakresie procesu informacyjnego rachunkowości i funkcjonowania działu rachunkowości. Zna i docenia znaczenie kodeksu etyki zawodowej. | 2,0 | Słuchacz nie posiada zdolności do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć |
3,0 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć | |
3,5 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe | |
4,0 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe | |
4,5 | Słuchacz posiada zdolność samodzielnego lub zespołowego ozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu. | |
5,0 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości |
Literatura podstawowa
- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz.U. 2021 r. poz. 217, 2021
- Kiziukiewicz T., Organizacja rachunkowości, PWN, Warszawa, 2002
- Walińska E. (red.), Meritum rachunkowości. Rachunkowość i sprawozdawczość finansowa, Wolters Kluwer, Warszawa, 2019
- Czubakowska K. (red.), Rachunkowość według prawa bilansowego, C.H. Beck, Warszawa, 2009
- Cebrowska T. (red.), Rachunkowość finansowa i podatkowa, PWN, Warszawa, 2016
- Winiarska K. (red.), Organizacja rachunkowości, PWE, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Kiziukiewicz T. (red.), Ustawa o rachunkowości. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
- Pałka M., Plan kont z komentarzem dla jednostek gospodarczych prowadzących działalność gospodarczą, Ekspert, Wrocław, 2016