Wydział Ekonomiczny - Rachunkowość
Sylabus przedmiotu Analiza finansowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rachunkowość | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza finansowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zofia Sawicka-Kluźniak <Zofia.Sawicka-Kluzniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>, Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>, Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Nie jest konieczna wiedza początkowa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Utrwalenie wiedzy o znaczeniu, źródłach, zakresie i metodach analizy finansowej |
C-2 | Praktyczne stosowanie metod analizy finansowej do oceny sytuacji majątkowej, kapitałowej, płynności finansowej, rentowności i efektywności wykorzystania zasobów. Interpretacja bilansu i rachunku zysków i strat jako źródła informacji do analizy finansowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody analizy finansowej. | 2 |
T-A-2 | Ocena struktury majątku i analiza wykorzystania majątku trwałego i obrotowego. | 2 |
T-A-3 | Ocena struktury finansowania: zadłużenia, trwałości finansowej i wykorzystania kapitałów. | 2 |
T-A-4 | Analiza płynności finansowej i wypłacalności: wskaźniki płynności bieżącej, szybkiej i gotówkowej, struktura rachunku przepływów pieniężnych. | 3 |
T-A-5 | Analiza rentowności: rentowność sprzedaży, kapitałów i majątku. | 3 |
T-A-6 | Wykorzystanie metod analizy finansowej do oceny kontynuacji działalności jednostki. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-A-2 | Interpretacja wybranych pozycji literatury przedmiotu | 45 |
A-A-3 | Samodzielne rozważenie problemów dotyczących oceny kondycji finansowej jenostek gospodarczych | 30 |
A-A-4 | Przygotowanie się do egzaminu i udział w egzaminie | 30 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Analiza i ocena indywidualnej i grupowej pracy słuchaczy |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R14_W01 Słuchacz zna zakres analizy finansowej, metody analizy finansowej oraz źródła analizy finansowej. | R_10-_W01 | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-6, T-A-5, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
R_10A_WEk/PD/R14_W02 Słuchacz ma wiedzę z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystywania w ocenie sytuacji ekonomiczno-finansowej podmiotu gospodarczego | R_10-_W01 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-6, T-A-5, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R14_U01 Słuchacz potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i zidentyfikować źródła danych do analizowania konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych. Słuchacz potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych. Słuchacz potrafi dostosować metody analizy do przedmiotu badań. | R_10-_U04 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-6, T-A-5, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R14_K01 Słuchacz umie uczestniczyć w tworzeniu i ocenie projektów gospodarczych, zna aspekty ekonomiczne tej działalności | R_10-_K01, R_10-_K02, R_10-_K03 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-6, T-A-5, T-A-4 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R14_W01 Słuchacz zna zakres analizy finansowej, metody analizy finansowej oraz źródła analizy finansowej. | 2,0 | Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu | |
3,5 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym | |
4,5 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym | |
R_10A_WEk/PD/R14_W02 Słuchacz ma wiedzę z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystywania w ocenie sytuacji ekonomiczno-finansowej podmiotu gospodarczego | 2,0 | Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu | |
3,5 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym | |
4,5 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R14_U01 Słuchacz potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i zidentyfikować źródła danych do analizowania konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych. Słuchacz potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych. Słuchacz potrafi dostosować metody analizy do przedmiotu badań. | 2,0 | Słuchacz nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu |
3,0 | Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu | |
3,5 | Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym | |
4,5 | Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R14_K01 Słuchacz umie uczestniczyć w tworzeniu i ocenie projektów gospodarczych, zna aspekty ekonomiczne tej działalności | 2,0 | Słuchacz nie posiada zdolności do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć |
3,0 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć | |
3,5 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe | |
4,0 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe | |
4,5 | łuchacz posiada zdolność samodzielnego rlub zespołowego ozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu. | |
5,0 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości |
Literatura podstawowa
- Pomykalska B., Pomykalski P., Analiza finansowa przedsiębiorstwa. Wskaźniki i decyzje w zarządzaniu, PWN, Warszawa, 2017
- Kołosowska Bożena, Voss Grażyna, Huterska Agnieszka, Analiza finansowa w praktyce, Difin, Warszawa, 2018
- Gabrusewicz W., Podstawy analizy finansowej, PWE, Warszawa, 2009
- Sawicki K. (red.), Wykorzystanie polityki bilansowej i analizy finansowej w zarządzaniu przedsiębiorstwem., Ekspert, Wrocław, 2009
Literatura dodatkowa
- Kotowska B., Uziębło A., Wyszkowska-Kaniewska O., Analiza finansowa w przedsię-biorstwie. Przykłady, zadania i rozwiązania, CeDeWu, Warszawa, 2017
- Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstw według standardów światowych, PWN, Warszawa, 2020