Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Rachunkowość

Sylabus przedmiotu Podstawy sprawozdawczości finansowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rachunkowość
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki społeczne
Profil
Moduł
Przedmiot Podstawy sprawozdawczości finansowej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>, Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie jest wymagana wiedza początkowa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie słuchaczy z zasadami sporządzania poszczególnych elementów sprawozdania finansowego w jednostkach gospodarczych według prawa bilansowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Istota sprawozdawczości finansowej, cele sprawozdań finansowych, elementy sprawozdań finansowych.1
T-W-2Obowiązki sprawozdawcze według polskiego prawa bilansowego. Sprawozdania finansowe według KSR nr 1, MSR/MSSF.1
T-W-3Charakterystyka budowy bilansu.2
T-W-4Wycena bilansowa.3
T-W-5Ogólna charakterystyka rachunku zysków i strat.2
T-W-6Zakres informacji dodatkowej.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury i rozwiązywanie zadań problemowych30
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność słuchaczy na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Test osiągnięć
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z umiejętności sporządzania sprawozdań finansowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
R_10A_WEk/PD/R13_W01
Słuchacz zna istotę i elementy sprawozdawczości finansowej, Słuchacz definiuje i interpretuje kategorie bilansowe (składniki aktywów i pasywów) oraz wynikowe (przychody, koszty, zyski i straty nadzwyczajne, wynik ze sprzedaży, z działalności operacyjnej, gospodarczej, wynik finansowy brutto, netto),
R_10-_W01, R_10-_W02, R_10-_W03, R_10-_W04C-1T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5M-3, M-1, M-2S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
R_10A_WEk/PD/R13_U01
Słuchacz potrafi zgromadzić i grupować dane niezbędne do sprawozdań finansowych, Właściwie wycenia pozycje bilansowe, Sporządza jednostkowe sprawozdanie finansowe, Odczytuje dane ujęte w sprawozdaniach finansowych, interpretuje treść sprawozdań, ocenia poprawność ich sporządzenia.
R_10-_U04, R_10-_U01, R_10-_U02, R_10-_U03, R_10-_U05C-1T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5M-3, M-1, M-2S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
R_10A_WEk/PD/R13_K01
Podczas realizacji programu są kształtowane cechy osobowości niezbędne w pracy zawodowej księgowego, takie jak: staranność, odpowiedzialność, rzetelność, uczciwość, obowiązkowość. Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć.
R_10-_K01, R_10-_K02, R_10-_K03C-1T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5M-3, M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
R_10A_WEk/PD/R13_W01
Słuchacz zna istotę i elementy sprawozdawczości finansowej, Słuchacz definiuje i interpretuje kategorie bilansowe (składniki aktywów i pasywów) oraz wynikowe (przychody, koszty, zyski i straty nadzwyczajne, wynik ze sprzedaży, z działalności operacyjnej, gospodarczej, wynik finansowy brutto, netto),
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
R_10A_WEk/PD/R13_U01
Słuchacz potrafi zgromadzić i grupować dane niezbędne do sprawozdań finansowych, Właściwie wycenia pozycje bilansowe, Sporządza jednostkowe sprawozdanie finansowe, Odczytuje dane ujęte w sprawozdaniach finansowych, interpretuje treść sprawozdań, ocenia poprawność ich sporządzenia.
2,0Słuchacz nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
R_10A_WEk/PD/R13_K01
Podczas realizacji programu są kształtowane cechy osobowości niezbędne w pracy zawodowej księgowego, takie jak: staranność, odpowiedzialność, rzetelność, uczciwość, obowiązkowość. Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć.
2,0Słuchacz nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć
3,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Słuchacz posiada zdolność samodzielnego rlub zespołowego ozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu.
5,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości

Literatura podstawowa

  1. Kiziukiewicz T. (red.), Ustawa o rachunkowości. Komentarz., Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
  2. Ustawa z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości, Dz.U. z 2021 r. poz. 217, 2021
  3. B. Nadolna, M. Rydzewska, Sprawozdawczość finansowa przedsiębiorstw i organizacji pozarządowych, ZUT, Szczecin, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Świderska G.K., Więcław W. (red.), Sprawozdanie finansowe bez tajemnic. Rachunkowość finansowa w praktyce., Difin, Warszawa, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota sprawozdawczości finansowej, cele sprawozdań finansowych, elementy sprawozdań finansowych.1
T-W-2Obowiązki sprawozdawcze według polskiego prawa bilansowego. Sprawozdania finansowe według KSR nr 1, MSR/MSSF.1
T-W-3Charakterystyka budowy bilansu.2
T-W-4Wycena bilansowa.3
T-W-5Ogólna charakterystyka rachunku zysków i strat.2
T-W-6Zakres informacji dodatkowej.1
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury i rozwiązywanie zadań problemowych30
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięR_10A_WEk/PD/R13_W01Słuchacz zna istotę i elementy sprawozdawczości finansowej, Słuchacz definiuje i interpretuje kategorie bilansowe (składniki aktywów i pasywów) oraz wynikowe (przychody, koszty, zyski i straty nadzwyczajne, wynik ze sprzedaży, z działalności operacyjnej, gospodarczej, wynik finansowy brutto, netto),
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_W01Ma wiedzę w zakresie zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań finansowych
R_10-_W02Zna regulacje prawne niezbędne do prawidłowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i dokonywania rozliczeń publicznoprawnych
R_10-_W03Zna techniki rachunkowości zarządczej, w tym rachunku kosztów
R_10-_W04Zna zasady etyki zawodowej księgowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z zasadami sporządzania poszczególnych elementów sprawozdania finansowego w jednostkach gospodarczych według prawa bilansowego
Treści programoweT-W-6Zakres informacji dodatkowej.
T-W-2Obowiązki sprawozdawcze według polskiego prawa bilansowego. Sprawozdania finansowe według KSR nr 1, MSR/MSSF.
T-W-1Istota sprawozdawczości finansowej, cele sprawozdań finansowych, elementy sprawozdań finansowych.
T-W-4Wycena bilansowa.
T-W-3Charakterystyka budowy bilansu.
T-W-5Ogólna charakterystyka rachunku zysków i strat.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test osiągnięć
S-1Ocena formująca: Aktywność słuchaczy na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z umiejętności sporządzania sprawozdań finansowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięR_10A_WEk/PD/R13_U01Słuchacz potrafi zgromadzić i grupować dane niezbędne do sprawozdań finansowych, Właściwie wycenia pozycje bilansowe, Sporządza jednostkowe sprawozdanie finansowe, Odczytuje dane ujęte w sprawozdaniach finansowych, interpretuje treść sprawozdań, ocenia poprawność ich sporządzenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_U04Potrafi sporządzić i zinterpretować sprawozdanie finansowe
R_10-_U01Potrafi korzystać z planu kont
R_10-_U02Potrafi rozwiązać określony problem ewidencyjny
R_10-_U03Potrafi rozliczać koszty i ustalać koszt jednostkowy
R_10-_U05Potrafi stosować modele decyzyjne z wykorzystaniem informacji z rachunkowości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z zasadami sporządzania poszczególnych elementów sprawozdania finansowego w jednostkach gospodarczych według prawa bilansowego
Treści programoweT-W-6Zakres informacji dodatkowej.
T-W-2Obowiązki sprawozdawcze według polskiego prawa bilansowego. Sprawozdania finansowe według KSR nr 1, MSR/MSSF.
T-W-1Istota sprawozdawczości finansowej, cele sprawozdań finansowych, elementy sprawozdań finansowych.
T-W-4Wycena bilansowa.
T-W-3Charakterystyka budowy bilansu.
T-W-5Ogólna charakterystyka rachunku zysków i strat.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test osiągnięć
S-1Ocena formująca: Aktywność słuchaczy na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z umiejętności sporządzania sprawozdań finansowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięR_10A_WEk/PD/R13_K01Podczas realizacji programu są kształtowane cechy osobowości niezbędne w pracy zawodowej księgowego, takie jak: staranność, odpowiedzialność, rzetelność, uczciwość, obowiązkowość. Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_K01Potrafi korzystać z informacji w celu realizacji funkcji rachunkowości (informacyjnej, kontrolnej, optymalizacyjnej, decyzyjnej)
R_10-_K02Potrafi współpracować z „dostawcami” danych i użytkownikami informacji z rachunkowości
R_10-_K03Ma świadomość konieczności permanentnej aktualizacji wiedzy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z zasadami sporządzania poszczególnych elementów sprawozdania finansowego w jednostkach gospodarczych według prawa bilansowego
Treści programoweT-W-6Zakres informacji dodatkowej.
T-W-2Obowiązki sprawozdawcze według polskiego prawa bilansowego. Sprawozdania finansowe według KSR nr 1, MSR/MSSF.
T-W-1Istota sprawozdawczości finansowej, cele sprawozdań finansowych, elementy sprawozdań finansowych.
T-W-4Wycena bilansowa.
T-W-3Charakterystyka budowy bilansu.
T-W-5Ogólna charakterystyka rachunku zysków i strat.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność słuchaczy na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć
3,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Słuchacz posiada zdolność samodzielnego rlub zespołowego ozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu.
5,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości