Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Podstawy handlu zagranicznego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy handlu zagranicznego
Specjalność Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie wiedzy z zakresu makro, mikroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studentów wiedzy na temat form wymiany międzynarodowej oraz znaczenia handlu zagranicznego.
C-2zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania handlu zagranicznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Handel zagraniczny jako podstawowa forma współpracy kraju z zagranicą.2
T-W-2Pojęcie rynku i jego rodzaje.4
T-W-3Formy handlu zagranicznego na rynkach zorganizowanych i niezorganizowanych4
T-W-4Ogólna charakterystyka transakcji w handlu zagranicznym.4
T-W-5Charakterystyka obrotów polskiego handlu zagranicznego.4
T-W-6Polityka państwa dotycząca obrotu z zagranicą.4
T-W-7Ogólna koncepcja kontraktu4
T-W-8Nowe formy wymiany miedzynarodowej4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia końcowego23
A-W-3Zaliczenie2
A-W-4Konsultacje5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: bieżąca obserwacja zaangażowania
S-2Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/9_W01
Student posiada wiedzę związaną z podstawami handlu zagranicznego.
E_1A_W03C-2, C-1T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/9_U01
Student umie scharakteryzować podstawowe zasady i reguły handlu zagranicznego.
E_1A_U05C-2, C-1T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/9_K01
Student posiada kompetencje do objaśniania zagadnień związanych z handlem zagranicznym.
E_1A_K06C-2, C-1T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/9_W01
Student posiada wiedzę związaną z podstawami handlu zagranicznego.
2,0Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień handlu zagranicznego.
3,0Student opanował od 60 do % wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień handlu zagranicznego.
3,5Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień handlu zagranicznego.
4,0Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień handlu zagranicznego.
4,5Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień handlu zagranicznego.
5,0Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień handlu zagranicznego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/9_U01
Student umie scharakteryzować podstawowe zasady i reguły handlu zagranicznego.
2,0Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień handlu zagranicznego.
3,0Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień handlu zagranicznego.
3,5Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu podstawowychh zagadnień handlu zagranicznego.
4,0Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu podstawowychh zagadnień handlu zagranicznego.
4,5Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień handlu zagranicznego.
5,0Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresupodstawowych zagadnień handlu zagranicznego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/9_K01
Student posiada kompetencje do objaśniania zagadnień związanych z handlem zagranicznym.
2,0Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień handlu zagranicznego.
3,0Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień handlu zagranicznego.
3,5Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień handlu zagranicznego.
4,0Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień handlu zagranicznego.
4,5Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień handlu zagranicznego.
5,0Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień handlu zagranicznego.

Literatura podstawowa

  1. J. Rymarczyk, Handel zagraniczny Organizacja i Technika, PWE, Warszawa, 2017
  2. Białecki K. P., Operacje handlu zagranicznego, PWE, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Agnieszka Kłysik-Uryszek, Anetta Kuna-Marszałek, Justyna Wieloch, Badanie rynków zagranicznych w procesie internacjonalizacji przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódz, 2011, ebook
  2. Beata Glinkowska, Internacjonalizacja przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódz, 2016

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Handel zagraniczny jako podstawowa forma współpracy kraju z zagranicą.2
T-W-2Pojęcie rynku i jego rodzaje.4
T-W-3Formy handlu zagranicznego na rynkach zorganizowanych i niezorganizowanych4
T-W-4Ogólna charakterystyka transakcji w handlu zagranicznym.4
T-W-5Charakterystyka obrotów polskiego handlu zagranicznego.4
T-W-6Polityka państwa dotycząca obrotu z zagranicą.4
T-W-7Ogólna koncepcja kontraktu4
T-W-8Nowe formy wymiany miedzynarodowej4
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia końcowego23
A-W-3Zaliczenie2
A-W-4Konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D9/9_W01Student posiada wiedzę związaną z podstawami handlu zagranicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
Cel przedmiotuC-2zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania handlu zagranicznego
C-1Opanowanie przez studentów wiedzy na temat form wymiany międzynarodowej oraz znaczenia handlu zagranicznego.
Treści programoweT-W-6Polityka państwa dotycząca obrotu z zagranicą.
T-W-4Ogólna charakterystyka transakcji w handlu zagranicznym.
T-W-2Pojęcie rynku i jego rodzaje.
T-W-3Formy handlu zagranicznego na rynkach zorganizowanych i niezorganizowanych
T-W-5Charakterystyka obrotów polskiego handlu zagranicznego.
T-W-1Handel zagraniczny jako podstawowa forma współpracy kraju z zagranicą.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżąca obserwacja zaangażowania
S-2Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień handlu zagranicznego.
3,0Student opanował od 60 do % wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień handlu zagranicznego.
3,5Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień handlu zagranicznego.
4,0Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień handlu zagranicznego.
4,5Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień handlu zagranicznego.
5,0Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień handlu zagranicznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D9/9_U01Student umie scharakteryzować podstawowe zasady i reguły handlu zagranicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
Cel przedmiotuC-2zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania handlu zagranicznego
C-1Opanowanie przez studentów wiedzy na temat form wymiany międzynarodowej oraz znaczenia handlu zagranicznego.
Treści programoweT-W-6Polityka państwa dotycząca obrotu z zagranicą.
T-W-4Ogólna charakterystyka transakcji w handlu zagranicznym.
T-W-2Pojęcie rynku i jego rodzaje.
T-W-3Formy handlu zagranicznego na rynkach zorganizowanych i niezorganizowanych
T-W-5Charakterystyka obrotów polskiego handlu zagranicznego.
T-W-1Handel zagraniczny jako podstawowa forma współpracy kraju z zagranicą.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżąca obserwacja zaangażowania
S-2Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień handlu zagranicznego.
3,0Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień handlu zagranicznego.
3,5Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu podstawowychh zagadnień handlu zagranicznego.
4,0Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu podstawowychh zagadnień handlu zagranicznego.
4,5Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień handlu zagranicznego.
5,0Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresupodstawowych zagadnień handlu zagranicznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D9/9_K01Student posiada kompetencje do objaśniania zagadnień związanych z handlem zagranicznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K06Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Cel przedmiotuC-2zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania handlu zagranicznego
C-1Opanowanie przez studentów wiedzy na temat form wymiany międzynarodowej oraz znaczenia handlu zagranicznego.
Treści programoweT-W-6Polityka państwa dotycząca obrotu z zagranicą.
T-W-4Ogólna charakterystyka transakcji w handlu zagranicznym.
T-W-2Pojęcie rynku i jego rodzaje.
T-W-3Formy handlu zagranicznego na rynkach zorganizowanych i niezorganizowanych
T-W-5Charakterystyka obrotów polskiego handlu zagranicznego.
T-W-1Handel zagraniczny jako podstawowa forma współpracy kraju z zagranicą.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżąca obserwacja zaangażowania
S-2Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień handlu zagranicznego.
3,0Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień handlu zagranicznego.
3,5Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień handlu zagranicznego.
4,0Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień handlu zagranicznego.
4,5Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień handlu zagranicznego.
5,0Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień handlu zagranicznego.