Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Gospodarka a środowisko:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka a środowisko
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 10 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przedmiot ma charakter wprowadzający do nauki ekonomii, nie wymaga wiadomości wstępnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze współczesnymi rozwiązaniami prawno-gospodarczych w odniesieniu do środowiska naturalnego.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu rozwiązywania problemów ekologicznych w ramach zrównoważonego rozwoju.
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. polityki ekologicznej państwa oraz szczegółowych rozwiązań na poziomie samorządów, przedsiębiorstw i gospodarstw domowych.
C-4Zapoznanie studentów z oddziaływaniem różnych dziedzin gospodarowania na elementy środowiska.
C-5Wzbudzenie wśród studentów poczucia odpowiedzialności za środowisko.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Relacja między ekonomią a środowiskiem. Podstawowe pojęcia z zakresu GAŚ. Prawo ochrony środowiska.2
T-A-2Zachowania ekologiczne gospodarstw domowych. Racjonalne wykorzystanie zasobów środowiska.2
T-A-3Szczegółowy przegląd instrumentów ekonomicznych polityki ekologicznej państwa. Przykłady i zakres ich implementacji w gospodarce.2
T-A-4Wybrane zagadnienia z zakresu ochrony i wykorzystania zasobów przyrodniczych, np. kary za nielegalną wycinkę drzew i krzewów, ochrona przed hałasem, wibracjami i promieniowaniem emitowanym przez przedsiębiorstwa, procedury uzyskiwania pozwoleń na korzystanie ze środowiska, zasady postępowania z odpadami opakowaniowymi.3
T-A-5Zarządzanie środowiskiem. Certyfikat ISO 14000, EMAS – procedury.2
T-A-6Gospodarka komunalna a środowisko. Rola samorządu w kształtowaniu lokalnej gospodarki środowiskiem2
T-A-7Edukacja ekologiczna. Działalność organizacji pozarządowe zaangażowanych w ochronę środowiska naturalnego.2
15
wykłady
T-W-1Relacja między ekonomią a środowiskiem. Podstawowe pojęcia z zakresu GAŚ.2
T-W-2Prawo ochrony środowiska. Zasada racjonalnego gospodarowania.1
T-W-3Gospodarcze funkcje przyrody. Zasoby naturalne. Rodzaje zasobów i ich wykorzystanie w gospodarce kraju.1
T-W-4Ochrona przyrody w Polsce. Historyczne i współczesne formy ochrony przyrody. Obszar Natura 2000.1
T-W-5Polityka ekologiczna państwa. Instrumenty ekonomiczne polityki ekologicznej a zrównoważony i trwały rozwój społeczno-gospodarczy.1
T-W-6Rachunek sozoekonomiczny: ekonomika ochrony środowiska w zarysie (szkoda, strata, koszt i efekt). Metody wyceny komponentów środowiska.1
T-W-7Zarządzanie środowiskiem. Normy ISO 14000, EMAS.1
T-W-8Przedsiębiorstwo a środowisko. Raport oddziaływania na środowisko przedsięwzięć gospodarczych jako narzędzie kreowania ładu ekologicznego.1
T-W-9Wpływ działalności rolniczej człowieka na środowisko. Zanieczyszczenie żywności.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Przygotowanie sie do zajęć audytoryjnych.12
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianów (tzw. wejściówek).5
A-A-4Czytanie wskazanej literatury.12
A-A-5Przygotowanie sie do kolokwium.8
A-A-6Konsultacje6
A-A-7Kolokwium2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Czytanie wskazanej lietratury.5
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu8
A-W-4Egzamin2
A-W-5Konsultacje5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (opowiadanie, opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody programowane (z użyciem komputera).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów podczas zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności studentów w postaci tzw. wejściówki na początku zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Test w postaci zamkniętych pytań wielokrotnego wyboru dotyczących zagadnień omawianych na zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E1_W01
Zna podstawowe instytucje i narzędzia regulujące gospodarowanie zgodne ze zrównoważonym rozwojem. Jest świadom zasad ekologicznych w nowoczesnej gospodarce.
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W04, E_1A_W09C-5T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-7, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E1_U01
Potrafi dokonać prostych wyliczeń w zakresie opłat za korzystanie ze środowiska (w szczególności przez podmioty gospodarcze).
E_1A_U05C-2T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-A-3, T-A-4M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E1_K01
Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. polityki ekologicznej państwa oraz szczegółowych rozwiązań na poziomie samorządów, przedsiębiorstw i gospodarstw domowych.
E_1A_K04, E_1A_K01C-3T-A-2, T-A-7M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_E1_W01
Zna podstawowe instytucje i narzędzia regulujące gospodarowanie zgodne ze zrównoważonym rozwojem. Jest świadom zasad ekologicznych w nowoczesnej gospodarce.
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne.
3,0Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy).
4,5Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_E1_U01
Potrafi dokonać prostych wyliczeń w zakresie opłat za korzystanie ze środowiska (w szczególności przez podmioty gospodarcze).
2,0Brak umiejętności rozwiązania prostego problemu wg zadanych kryteriów.
3,0Rozwiązuje zadania problemowe z licznymi błędami.
3,5Poprawnie rozwiązuje zadania z pojedynczymi błędami.
4,0Rozumie znaczenie i poprawnie rozwiązuje zadania, jednak ma kłopoty z interpretacją wyników.
4,5Właściwie rozwiązuje zadania i interpretuje z drobnymi formalnymi uchybieniami.
5,0Poprawnie rozwiązuje zadania, poprawnie je interpretuje, potrafi zaproponować zastosowanie praktyczne danego zagadnienia.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_E1_K01
Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. polityki ekologicznej państwa oraz szczegółowych rozwiązań na poziomie samorządów, przedsiębiorstw i gospodarstw domowych.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. W zakresie prac zespołowych student: nie potrafi zaplanować i wykonać pracy poprawnie i w terminie, nie zgłasza potrzeby pomocy na konsultacjach lub mimo tej pomocy nie osiąga minimalnych standardów wykonania.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, pomysłu i projektu, wykonawczy, kontroli przed prezentacją i samego prowadzenia prezentacji).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. Uzyskuje na ogół poprawny efekt.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania wg umiejętności oraz zapanować sytuacją projektu poprzez właściwe zmotywowanie do działania. Wykazuje się terminowością i bezbłędnym sposobem prezentacji wyników.

Literatura podstawowa

  1. Małachowski K., Gospodarka a środowisko i ekologia, CeDeWu, Warszawa, 2020, IV
  2. Biernacki M., Środowiskowy rachunek kosztów cyklu życia produktu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2018
  3. Rakoczy B., Wierzbowski B., Prawo ochrony środowiska. Zagadnienia podstawowe, Wolters Kluwer Polska, -, 2018
  4. Szewczyk M., Okraszewska E., Dziuba R., Ekonomia zrównoważonego rozwoju: gospodarka, środowisko, inwestycje, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Barański R. i inni, Ochrona środowiska w firmie. Kompendium wiedzy dla przedsiębiorcy, Wiedza i Praktyka sp. z o.o., Warszawa, 2019, III
  2. Szymkiewicz N., Matysiak B., Dąbrowski P., Maćkowiak A., Karczewska M., Springer N., Sprawozdania z zakresu ochrony środowiska. Raport do KOBiZE. Opłaty za korzystanie ze środowiska, FabrykaWiedzy.com, Warszawa, 2020, V
  3. Ligus M., Wartościowanie efektów środowiskowych inwestycji w niskoemisyjne źródła energii : zastosowanie w wybranych metodach oceny efektywności, Eydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2018
  4. Pacana A., Zarządzanie środowiskowe zgodne z ISO 14001:2015, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2018

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Relacja między ekonomią a środowiskiem. Podstawowe pojęcia z zakresu GAŚ. Prawo ochrony środowiska.2
T-A-2Zachowania ekologiczne gospodarstw domowych. Racjonalne wykorzystanie zasobów środowiska.2
T-A-3Szczegółowy przegląd instrumentów ekonomicznych polityki ekologicznej państwa. Przykłady i zakres ich implementacji w gospodarce.2
T-A-4Wybrane zagadnienia z zakresu ochrony i wykorzystania zasobów przyrodniczych, np. kary za nielegalną wycinkę drzew i krzewów, ochrona przed hałasem, wibracjami i promieniowaniem emitowanym przez przedsiębiorstwa, procedury uzyskiwania pozwoleń na korzystanie ze środowiska, zasady postępowania z odpadami opakowaniowymi.3
T-A-5Zarządzanie środowiskiem. Certyfikat ISO 14000, EMAS – procedury.2
T-A-6Gospodarka komunalna a środowisko. Rola samorządu w kształtowaniu lokalnej gospodarki środowiskiem2
T-A-7Edukacja ekologiczna. Działalność organizacji pozarządowe zaangażowanych w ochronę środowiska naturalnego.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Relacja między ekonomią a środowiskiem. Podstawowe pojęcia z zakresu GAŚ.2
T-W-2Prawo ochrony środowiska. Zasada racjonalnego gospodarowania.1
T-W-3Gospodarcze funkcje przyrody. Zasoby naturalne. Rodzaje zasobów i ich wykorzystanie w gospodarce kraju.1
T-W-4Ochrona przyrody w Polsce. Historyczne i współczesne formy ochrony przyrody. Obszar Natura 2000.1
T-W-5Polityka ekologiczna państwa. Instrumenty ekonomiczne polityki ekologicznej a zrównoważony i trwały rozwój społeczno-gospodarczy.1
T-W-6Rachunek sozoekonomiczny: ekonomika ochrony środowiska w zarysie (szkoda, strata, koszt i efekt). Metody wyceny komponentów środowiska.1
T-W-7Zarządzanie środowiskiem. Normy ISO 14000, EMAS.1
T-W-8Przedsiębiorstwo a środowisko. Raport oddziaływania na środowisko przedsięwzięć gospodarczych jako narzędzie kreowania ładu ekologicznego.1
T-W-9Wpływ działalności rolniczej człowieka na środowisko. Zanieczyszczenie żywności.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Przygotowanie sie do zajęć audytoryjnych.12
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianów (tzw. wejściówek).5
A-A-4Czytanie wskazanej literatury.12
A-A-5Przygotowanie sie do kolokwium.8
A-A-6Konsultacje6
A-A-7Kolokwium2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Czytanie wskazanej lietratury.5
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu8
A-W-4Egzamin2
A-W-5Konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_E1_W01Zna podstawowe instytucje i narzędzia regulujące gospodarowanie zgodne ze zrównoważonym rozwojem. Jest świadom zasad ekologicznych w nowoczesnej gospodarce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W09Ma usystematyzowaną wiedzę o zasadach i normach etycznych i moralnych w działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-5Wzbudzenie wśród studentów poczucia odpowiedzialności za środowisko.
Treści programoweT-W-1Relacja między ekonomią a środowiskiem. Podstawowe pojęcia z zakresu GAŚ.
T-W-2Prawo ochrony środowiska. Zasada racjonalnego gospodarowania.
T-A-2Zachowania ekologiczne gospodarstw domowych. Racjonalne wykorzystanie zasobów środowiska.
T-A-7Edukacja ekologiczna. Działalność organizacji pozarządowe zaangażowanych w ochronę środowiska naturalnego.
T-A-4Wybrane zagadnienia z zakresu ochrony i wykorzystania zasobów przyrodniczych, np. kary za nielegalną wycinkę drzew i krzewów, ochrona przed hałasem, wibracjami i promieniowaniem emitowanym przez przedsiębiorstwa, procedury uzyskiwania pozwoleń na korzystanie ze środowiska, zasady postępowania z odpadami opakowaniowymi.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (opowiadanie, opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody programowane (z użyciem komputera).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności studentów w postaci tzw. wejściówki na początku zajęć.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne.
3,0Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy).
4,5Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_E1_U01Potrafi dokonać prostych wyliczeń w zakresie opłat za korzystanie ze środowiska (w szczególności przez podmioty gospodarcze).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu rozwiązywania problemów ekologicznych w ramach zrównoważonego rozwoju.
Treści programoweT-W-5Polityka ekologiczna państwa. Instrumenty ekonomiczne polityki ekologicznej a zrównoważony i trwały rozwój społeczno-gospodarczy.
T-W-6Rachunek sozoekonomiczny: ekonomika ochrony środowiska w zarysie (szkoda, strata, koszt i efekt). Metody wyceny komponentów środowiska.
T-W-8Przedsiębiorstwo a środowisko. Raport oddziaływania na środowisko przedsięwzięć gospodarczych jako narzędzie kreowania ładu ekologicznego.
T-A-3Szczegółowy przegląd instrumentów ekonomicznych polityki ekologicznej państwa. Przykłady i zakres ich implementacji w gospodarce.
T-A-4Wybrane zagadnienia z zakresu ochrony i wykorzystania zasobów przyrodniczych, np. kary za nielegalną wycinkę drzew i krzewów, ochrona przed hałasem, wibracjami i promieniowaniem emitowanym przez przedsiębiorstwa, procedury uzyskiwania pozwoleń na korzystanie ze środowiska, zasady postępowania z odpadami opakowaniowymi.
Metody nauczaniaM-3Metody programowane (z użyciem komputera).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności studentów w postaci tzw. wejściówki na początku zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności rozwiązania prostego problemu wg zadanych kryteriów.
3,0Rozwiązuje zadania problemowe z licznymi błędami.
3,5Poprawnie rozwiązuje zadania z pojedynczymi błędami.
4,0Rozumie znaczenie i poprawnie rozwiązuje zadania, jednak ma kłopoty z interpretacją wyników.
4,5Właściwie rozwiązuje zadania i interpretuje z drobnymi formalnymi uchybieniami.
5,0Poprawnie rozwiązuje zadania, poprawnie je interpretuje, potrafi zaproponować zastosowanie praktyczne danego zagadnienia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_E1_K01Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. polityki ekologicznej państwa oraz szczegółowych rozwiązań na poziomie samorządów, przedsiębiorstw i gospodarstw domowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
E_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. polityki ekologicznej państwa oraz szczegółowych rozwiązań na poziomie samorządów, przedsiębiorstw i gospodarstw domowych.
Treści programoweT-A-2Zachowania ekologiczne gospodarstw domowych. Racjonalne wykorzystanie zasobów środowiska.
T-A-7Edukacja ekologiczna. Działalność organizacji pozarządowe zaangażowanych w ochronę środowiska naturalnego.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. W zakresie prac zespołowych student: nie potrafi zaplanować i wykonać pracy poprawnie i w terminie, nie zgłasza potrzeby pomocy na konsultacjach lub mimo tej pomocy nie osiąga minimalnych standardów wykonania.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, pomysłu i projektu, wykonawczy, kontroli przed prezentacją i samego prowadzenia prezentacji).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. Uzyskuje na ogół poprawny efekt.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania wg umiejętności oraz zapanować sytuacją projektu poprzez właściwe zmotywowanie do działania. Wykazuje się terminowością i bezbłędnym sposobem prezentacji wyników.