Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Analiza ekonomiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza ekonomiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Sobczyk <Andrzej.Sobczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL4 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada elementarną znajomość rachunkowości i nauki o przedsiębiorstwie
W-2student umie rozpoznawać podstawowe kategorie ekonomiczne oraz umie wykorzystywać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania procesów i zjawisk gospodarczych
W-3student posiada umiejętność obsługi arkusza kalkulacyjnego
W-4student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów o metodach i technikach analitycznych w działalności podmiotów gospodarczych
C-2zapoznanie studentów z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystywania w analizie ekonomicznej podmiotów gospodarczych
C-3ukształtowanie umiejętności prawidłowego analizowania sytuacji ekonomiczno-finansowej oraz wiązania wyników z systemami decyzyjnymi podmiotów gospodarczych
C-4ukształtowanie formułowania ocen działaności podmiotów gospodarczych, rozpatrywania i interpretacji zależności zjawisk zachodzących wewnątrz podmiotów i w ich otoczeniu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1metody analizy ekonomicznej. wskaźniki analityczne, indeksowanie zmian4
T-L-2analiza produkcji, rytmiczność, struktura asortymentowa2
T-L-3analiza środków trwałych i wyposażenia. analiza zatrudnienia2
T-L-4analiza zapasów2
T-L-5Analiza kosztów4
T-L-6ocena efektywności inwestycji6
T-L-7wstępna analiza bilansu i rachunku zysków i strat. analiza wskaźnikowa5
T-L-8próg rentowności i dźwignia finansowa2
T-L-9analiza strategiczna3
30
wykłady
T-W-1Podstawy analizy ekonomicznej. Zadania, przedmiot i rodzaje. Metody analizy ekonomicznej2
T-W-2Wskaźniki i mierniki analityczne. Porównywalność danych ilościowych. Indeksy zmian1
T-W-3Analiza produkcji. Rytmiczność produkcji. Struktura asortymentowa. Analiza Jakości produkcji2
T-W-4Analiza środków trwałych i wyposażenia. Analiza zapasów. Analiza zatrudnienia2
T-W-5Analiza kosztów - istota, funkcje, klasyfikacja kosztów, badanie w układzie rodzajowym i kalkulacyjnym, ocena odchyleń, analiza kosztu jednostkowego2
T-W-6Analiza efektywności inwestycji. Metody stayczne i dynamiczne2
T-W-7Wstępna analiza bilansu i rachunku zysków i strat. Analiza wskaźnikowa.2
T-W-8Wybrane metody analizy strategicznej2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie sie do zajęć7
A-L-3przygotowanie się do zaliczenia8
A-L-4przygotowanie własnej oceny (analizy) wybranego obszaru działalności podmiotu gospodarczego9
A-L-5konsultacje6
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2czytanie i analiza wskazanej literatury3
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu4
A-W-4Egzamin2
A-W-5Konsultacje6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, opis, objaśnienie lub wyjaśnienia
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: bieżące ustne sprawdzanie stopnia przyswojenia wiadmości merytorycznych
S-2Ocena formująca: ocena samodzielnie rozwiązanych zadanych przykładów
S-3Ocena formująca: obecność na wykładach i ćwiczeniach
S-4Ocena podsumowująca: opracowanie oceny (analizy) wybranego obszaru działalności podmiotu gospodarczego
S-5Ocena podsumowująca: Test weryfikujący zagadnienia poruszane na wykładach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C4_W01
zna metody i narzędzia analizy ekonomicznej, w tym techniki pozyskiwania danych pozwalające opisywać i oceniać zjawiska i procesy gospodarcze
E_1A_W06, E_1A_W12C-1T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-7M-2, M-1, M-3S-3, S-4, S-1, S-5
E_1A_C4_W02
ma wiedzę z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystywania w ocenie sytuacji ekonomicznej podmiotu gospodarczego
E_1A_W06, E_1A_W07C-2T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-7, T-L-9M-2, M-1, M-3S-3, S-4, S-1, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C4_U01
potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i zidentyfikowac źródłą danych do analizowania konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych
E_1A_U21, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U11C-3T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-7, T-L-9M-3S-2, S-4, S-1, S-5
E_1A_C4_U02
potrafi włąściwie analizować przyczyny i przebieg konretnych procesó i zjawisk gospodarczych
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U08, E_1A_U10, E_1A_U11C-4T-W-3, T-W-4, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-7M-3S-2, S-3, S-4, S-1, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C4_K01
umie uczestniczyć w budowaniu projektów gospodarczych, zna aspekty ekonomiczne tej działalności
E_1A_K01C-4, C-3T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-7M-1, M-3S-3, S-4
E_1A_C4_K02
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
E_1A_K01C-4, C-3T-L-6, T-L-9M-1, M-3S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C4_W01
zna metody i narzędzia analizy ekonomicznej, w tym techniki pozyskiwania danych pozwalające opisywać i oceniać zjawiska i procesy gospodarcze
2,0Posiada śladowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy wykonuje niepoprawnie nawet we współpracy i z pomocą prowadzącego
3,0Posiada niewielki poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5Posiada podstawowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. Jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania.
4,0Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w niepełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w niepełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych
5,0Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w sposób pełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych
E_1A_C4_W02
ma wiedzę z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystywania w ocenie sytuacji ekonomicznej podmiotu gospodarczego
2,0Posiada śladowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy wykonuje niepoprawnie nawet we współpracy i z pomocą prowadzącego
3,0Posiada niewielki poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5Posiada podstawowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
4,0Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w niepełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w niepełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych
5,0Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w sposób pełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C4_U01
potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i zidentyfikowac źródłą danych do analizowania konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, nie dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, podczas zajęć ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń, nie uczestniczy aktywnie na zajęciach, nie jest zinteresowany podnoszeniem swoich umiejętności
3,0Potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego
3,5Potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego, jest zainteresowany podnoszeniem swojej wiedzy i umiejetności
4,0Potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, w niepełny sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu, ma problemy w argumentowaniu dokonanych analiz
4,5Potrafi bardzo dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, dokonuje niepełnej analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w argumentowaniu dokonanych analiz
5,0Potrafi znakomicie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, w sposób pełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w argumentowaniu dokonanych analiz
E_1A_C4_U02
potrafi włąściwie analizować przyczyny i przebieg konretnych procesó i zjawisk gospodarczych
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, nie dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, podczas zajęć ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń, nie uczestniczy aktywnie na zajęciach, nie jest zinteresowany podnoszeniem swoich umiejętności
3,0Potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego
3,5Potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego, jest zainteresowany podnoszeniem swojej wiedzy i umiejetności
4,0Potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, w niepełny sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu, ma problemy w argumentowaniu dokonanych analiz
4,5Potrafi bardzo dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, dokonuje niepełnej analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w argumentowaniu dokonanych analiz
5,0Potrafi znakomicie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, w sposób pełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w argumentowaniu dokonanych analiz

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C4_K01
umie uczestniczyć w budowaniu projektów gospodarczych, zna aspekty ekonomiczne tej działalności
2,0Posiada śladowy zasób wiedzy merytorycznej, nie uczetniczy aktywnie na zajęciach, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania
3,0Prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, ma problemy z komunikacją, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania
3,5Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania
4,0Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczesticzy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania przekonania
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczesticzy w zajęciach, poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania
5,0Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczesticzy w zajęciach, samodzielnie i poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania
E_1A_C4_K02
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
2,0Posiada śladowy zasób wiedzy merytorycznej, nie uczetniczy aktywnie na zajęciach, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania
3,0Prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, ma problemy z komunikacją, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania
3,5Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania
4,0Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczesticzy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania przekonania
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczesticzy w zajęciach, poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania
5,0Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczesticzy w zajęciach, samodzielnie i poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania

Literatura podstawowa

  1. Bednarski L. Borowiecki R., i inni, Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie, Akademia Ekonomiczna Wrocław, Wrocław, 2001, wydanie piąte poprawione i uzupełnione
  2. Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstwa wg. standardów światowych, PWN, Warszawa, 2006, Wydanie trzecie zmienione i uaktualnione

Literatura dodatkowa

  1. D. Wędzki, Analiza wskaźnikowa sprawozdania finansowego, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2009
  2. G. Gołębiowski, A. Tłaczała, Analiza finansowa w teorii i praktyce, Difin, Warszawa, 2009
  3. Magdalena Jerzemowska, Analiza Ekonomiczna w przedsiębiorstwie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2018

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1metody analizy ekonomicznej. wskaźniki analityczne, indeksowanie zmian4
T-L-2analiza produkcji, rytmiczność, struktura asortymentowa2
T-L-3analiza środków trwałych i wyposażenia. analiza zatrudnienia2
T-L-4analiza zapasów2
T-L-5Analiza kosztów4
T-L-6ocena efektywności inwestycji6
T-L-7wstępna analiza bilansu i rachunku zysków i strat. analiza wskaźnikowa5
T-L-8próg rentowności i dźwignia finansowa2
T-L-9analiza strategiczna3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy analizy ekonomicznej. Zadania, przedmiot i rodzaje. Metody analizy ekonomicznej2
T-W-2Wskaźniki i mierniki analityczne. Porównywalność danych ilościowych. Indeksy zmian1
T-W-3Analiza produkcji. Rytmiczność produkcji. Struktura asortymentowa. Analiza Jakości produkcji2
T-W-4Analiza środków trwałych i wyposażenia. Analiza zapasów. Analiza zatrudnienia2
T-W-5Analiza kosztów - istota, funkcje, klasyfikacja kosztów, badanie w układzie rodzajowym i kalkulacyjnym, ocena odchyleń, analiza kosztu jednostkowego2
T-W-6Analiza efektywności inwestycji. Metody stayczne i dynamiczne2
T-W-7Wstępna analiza bilansu i rachunku zysków i strat. Analiza wskaźnikowa.2
T-W-8Wybrane metody analizy strategicznej2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie sie do zajęć7
A-L-3przygotowanie się do zaliczenia8
A-L-4przygotowanie własnej oceny (analizy) wybranego obszaru działalności podmiotu gospodarczego9
A-L-5konsultacje6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2czytanie i analiza wskazanej literatury3
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu4
A-W-4Egzamin2
A-W-5Konsultacje6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C4_W01zna metody i narzędzia analizy ekonomicznej, w tym techniki pozyskiwania danych pozwalające opisywać i oceniać zjawiska i procesy gospodarcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W12Ma podstawową wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów o metodach i technikach analitycznych w działalności podmiotów gospodarczych
Treści programoweT-W-1Podstawy analizy ekonomicznej. Zadania, przedmiot i rodzaje. Metody analizy ekonomicznej
T-W-2Wskaźniki i mierniki analityczne. Porównywalność danych ilościowych. Indeksy zmian
T-W-8Wybrane metody analizy strategicznej
T-L-6ocena efektywności inwestycji
T-L-1metody analizy ekonomicznej. wskaźniki analityczne, indeksowanie zmian
T-L-2analiza produkcji, rytmiczność, struktura asortymentowa
T-L-7wstępna analiza bilansu i rachunku zysków i strat. analiza wskaźnikowa
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-1Metody podające: wykład informacyjny, opis, objaśnienie lub wyjaśnienia
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: obecność na wykładach i ćwiczeniach
S-4Ocena podsumowująca: opracowanie oceny (analizy) wybranego obszaru działalności podmiotu gospodarczego
S-1Ocena formująca: bieżące ustne sprawdzanie stopnia przyswojenia wiadmości merytorycznych
S-5Ocena podsumowująca: Test weryfikujący zagadnienia poruszane na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Posiada śladowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy wykonuje niepoprawnie nawet we współpracy i z pomocą prowadzącego
3,0Posiada niewielki poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5Posiada podstawowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. Jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania.
4,0Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w niepełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w niepełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych
5,0Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w sposób pełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C4_W02ma wiedzę z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystywania w ocenie sytuacji ekonomicznej podmiotu gospodarczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystywania w analizie ekonomicznej podmiotów gospodarczych
Treści programoweT-W-1Podstawy analizy ekonomicznej. Zadania, przedmiot i rodzaje. Metody analizy ekonomicznej
T-W-3Analiza produkcji. Rytmiczność produkcji. Struktura asortymentowa. Analiza Jakości produkcji
T-W-5Analiza kosztów - istota, funkcje, klasyfikacja kosztów, badanie w układzie rodzajowym i kalkulacyjnym, ocena odchyleń, analiza kosztu jednostkowego
T-W-6Analiza efektywności inwestycji. Metody stayczne i dynamiczne
T-W-7Wstępna analiza bilansu i rachunku zysków i strat. Analiza wskaźnikowa.
T-W-2Wskaźniki i mierniki analityczne. Porównywalność danych ilościowych. Indeksy zmian
T-W-4Analiza środków trwałych i wyposażenia. Analiza zapasów. Analiza zatrudnienia
T-W-8Wybrane metody analizy strategicznej
T-L-6ocena efektywności inwestycji
T-L-1metody analizy ekonomicznej. wskaźniki analityczne, indeksowanie zmian
T-L-2analiza produkcji, rytmiczność, struktura asortymentowa
T-L-3analiza środków trwałych i wyposażenia. analiza zatrudnienia
T-L-4analiza zapasów
T-L-5Analiza kosztów
T-L-8próg rentowności i dźwignia finansowa
T-L-7wstępna analiza bilansu i rachunku zysków i strat. analiza wskaźnikowa
T-L-9analiza strategiczna
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-1Metody podające: wykład informacyjny, opis, objaśnienie lub wyjaśnienia
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: obecność na wykładach i ćwiczeniach
S-4Ocena podsumowująca: opracowanie oceny (analizy) wybranego obszaru działalności podmiotu gospodarczego
S-1Ocena formująca: bieżące ustne sprawdzanie stopnia przyswojenia wiadmości merytorycznych
S-5Ocena podsumowująca: Test weryfikujący zagadnienia poruszane na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Posiada śladowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy wykonuje niepoprawnie nawet we współpracy i z pomocą prowadzącego
3,0Posiada niewielki poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5Posiada podstawowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
4,0Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w niepełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w niepełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych
5,0Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w sposób pełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C4_U01potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i zidentyfikowac źródłą danych do analizowania konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie
E_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-3ukształtowanie umiejętności prawidłowego analizowania sytuacji ekonomiczno-finansowej oraz wiązania wyników z systemami decyzyjnymi podmiotów gospodarczych
Treści programoweT-W-1Podstawy analizy ekonomicznej. Zadania, przedmiot i rodzaje. Metody analizy ekonomicznej
T-W-3Analiza produkcji. Rytmiczność produkcji. Struktura asortymentowa. Analiza Jakości produkcji
T-W-5Analiza kosztów - istota, funkcje, klasyfikacja kosztów, badanie w układzie rodzajowym i kalkulacyjnym, ocena odchyleń, analiza kosztu jednostkowego
T-W-6Analiza efektywności inwestycji. Metody stayczne i dynamiczne
T-W-7Wstępna analiza bilansu i rachunku zysków i strat. Analiza wskaźnikowa.
T-W-2Wskaźniki i mierniki analityczne. Porównywalność danych ilościowych. Indeksy zmian
T-W-4Analiza środków trwałych i wyposażenia. Analiza zapasów. Analiza zatrudnienia
T-W-8Wybrane metody analizy strategicznej
T-L-6ocena efektywności inwestycji
T-L-1metody analizy ekonomicznej. wskaźniki analityczne, indeksowanie zmian
T-L-2analiza produkcji, rytmiczność, struktura asortymentowa
T-L-3analiza środków trwałych i wyposażenia. analiza zatrudnienia
T-L-4analiza zapasów
T-L-5Analiza kosztów
T-L-8próg rentowności i dźwignia finansowa
T-L-7wstępna analiza bilansu i rachunku zysków i strat. analiza wskaźnikowa
T-L-9analiza strategiczna
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena samodzielnie rozwiązanych zadanych przykładów
S-4Ocena podsumowująca: opracowanie oceny (analizy) wybranego obszaru działalności podmiotu gospodarczego
S-1Ocena formująca: bieżące ustne sprawdzanie stopnia przyswojenia wiadmości merytorycznych
S-5Ocena podsumowująca: Test weryfikujący zagadnienia poruszane na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, nie dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, podczas zajęć ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń, nie uczestniczy aktywnie na zajęciach, nie jest zinteresowany podnoszeniem swoich umiejętności
3,0Potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego
3,5Potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego, jest zainteresowany podnoszeniem swojej wiedzy i umiejetności
4,0Potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, w niepełny sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu, ma problemy w argumentowaniu dokonanych analiz
4,5Potrafi bardzo dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, dokonuje niepełnej analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w argumentowaniu dokonanych analiz
5,0Potrafi znakomicie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, w sposób pełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w argumentowaniu dokonanych analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C4_U02potrafi włąściwie analizować przyczyny i przebieg konretnych procesó i zjawisk gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-4ukształtowanie formułowania ocen działaności podmiotów gospodarczych, rozpatrywania i interpretacji zależności zjawisk zachodzących wewnątrz podmiotów i w ich otoczeniu
Treści programoweT-W-3Analiza produkcji. Rytmiczność produkcji. Struktura asortymentowa. Analiza Jakości produkcji
T-W-4Analiza środków trwałych i wyposażenia. Analiza zapasów. Analiza zatrudnienia
T-L-6ocena efektywności inwestycji
T-L-2analiza produkcji, rytmiczność, struktura asortymentowa
T-L-3analiza środków trwałych i wyposażenia. analiza zatrudnienia
T-L-4analiza zapasów
T-L-5Analiza kosztów
T-L-8próg rentowności i dźwignia finansowa
T-L-7wstępna analiza bilansu i rachunku zysków i strat. analiza wskaźnikowa
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena samodzielnie rozwiązanych zadanych przykładów
S-3Ocena formująca: obecność na wykładach i ćwiczeniach
S-4Ocena podsumowująca: opracowanie oceny (analizy) wybranego obszaru działalności podmiotu gospodarczego
S-1Ocena formująca: bieżące ustne sprawdzanie stopnia przyswojenia wiadmości merytorycznych
S-5Ocena podsumowująca: Test weryfikujący zagadnienia poruszane na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, nie dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, podczas zajęć ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń, nie uczestniczy aktywnie na zajęciach, nie jest zinteresowany podnoszeniem swoich umiejętności
3,0Potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego
3,5Potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego, jest zainteresowany podnoszeniem swojej wiedzy i umiejetności
4,0Potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, w niepełny sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu, ma problemy w argumentowaniu dokonanych analiz
4,5Potrafi bardzo dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, dokonuje niepełnej analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w argumentowaniu dokonanych analiz
5,0Potrafi znakomicie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, w sposób pełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w argumentowaniu dokonanych analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C4_K01umie uczestniczyć w budowaniu projektów gospodarczych, zna aspekty ekonomiczne tej działalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-4ukształtowanie formułowania ocen działaności podmiotów gospodarczych, rozpatrywania i interpretacji zależności zjawisk zachodzących wewnątrz podmiotów i w ich otoczeniu
C-3ukształtowanie umiejętności prawidłowego analizowania sytuacji ekonomiczno-finansowej oraz wiązania wyników z systemami decyzyjnymi podmiotów gospodarczych
Treści programoweT-W-5Analiza kosztów - istota, funkcje, klasyfikacja kosztów, badanie w układzie rodzajowym i kalkulacyjnym, ocena odchyleń, analiza kosztu jednostkowego
T-W-6Analiza efektywności inwestycji. Metody stayczne i dynamiczne
T-L-1metody analizy ekonomicznej. wskaźniki analityczne, indeksowanie zmian
T-L-7wstępna analiza bilansu i rachunku zysków i strat. analiza wskaźnikowa
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, opis, objaśnienie lub wyjaśnienia
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: obecność na wykładach i ćwiczeniach
S-4Ocena podsumowująca: opracowanie oceny (analizy) wybranego obszaru działalności podmiotu gospodarczego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Posiada śladowy zasób wiedzy merytorycznej, nie uczetniczy aktywnie na zajęciach, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania
3,0Prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, ma problemy z komunikacją, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania
3,5Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania
4,0Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczesticzy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania przekonania
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczesticzy w zajęciach, poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania
5,0Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczesticzy w zajęciach, samodzielnie i poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C4_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-4ukształtowanie formułowania ocen działaności podmiotów gospodarczych, rozpatrywania i interpretacji zależności zjawisk zachodzących wewnątrz podmiotów i w ich otoczeniu
C-3ukształtowanie umiejętności prawidłowego analizowania sytuacji ekonomiczno-finansowej oraz wiązania wyników z systemami decyzyjnymi podmiotów gospodarczych
Treści programoweT-L-6ocena efektywności inwestycji
T-L-9analiza strategiczna
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, opis, objaśnienie lub wyjaśnienia
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: obecność na wykładach i ćwiczeniach
S-4Ocena podsumowująca: opracowanie oceny (analizy) wybranego obszaru działalności podmiotu gospodarczego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Posiada śladowy zasób wiedzy merytorycznej, nie uczetniczy aktywnie na zajęciach, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania
3,0Prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, ma problemy z komunikacją, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania
3,5Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania
4,0Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczesticzy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania przekonania
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczesticzy w zajęciach, poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania
5,0Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczesticzy w zajęciach, samodzielnie i poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania