Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)

Sylabus przedmiotu Analiza rozwoju regionalnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza rozwoju regionalnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Karmowska <Grazyna.Karmowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Sobczyk <Andrzej.Sobczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe umiejętności w zakresie analizy ekonomicznej
W-2znajomość podstawowych zasad analizy

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z zasadami analizy danych regionalnych oraz wykorzystaniem metod ilosciowych wtej analizie
C-2Zapoznanie studenta z zasadami projektowania badań rozwoju regionalnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwój regionalny i określenie przedmiotu analizy. Obszary analiz: sytuacja ekonomiczna, demografia, potencjał życiowy, sytuacja na rynku pracy, infrastruktura1
T-A-2Ustalenie zestawu cech diagnostycznych dla poszczególnych obszarów i ich wstępna analiza zróżnicowania (przedziały ufności dla wartości przeciętnej oraz dla odchyleń standardowych wybranych cech charakteryzujących rozwój społeczno-gospodarczy)1
T-A-3Normalizacja cech diagnostycznych: standaryzacja; unitaryzacja; przekształcenia ilorazowe. Ustalenie wag dla cech diagnostycznych1
T-A-4Metody analizy; analiza porównawcza; analiza dynamiki1
T-A-5Wyznaczenie miernika syntetycznego. Rangowanie. Metody grupowania obiektów pod względem podobieństwa. Metody prezentacji wyników analizy1
T-A-6Wyznaczenie miernika syntetycznego. Rangowanie1
T-A-7Metody prezentacji wyników analizy1
T-A-8Metody pomiaru rozwoju regionalnego1
T-A-9Wskaźniki opisujące sytuację gospodarczą regionu1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Dokończenie projektów9
A-A-3Budowa projektu badań rozoju regionalnego6
A-A-4Zaliczenie1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metoda praktyczna / metoda projektów
M-3Metoda programowana / z użyciem komputerów
M-4Metoda praktyczna / symulacja
M-5Metoda aktywizująca / metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
S-2Ocena podsumowująca: Praca projektowa

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O10_W01
student ma wiedzę z zakresu analizy rozwoju regionalnego
E_2A_W01, E_2A_W03C-1T-A-1, T-A-7, T-A-9M-1, M-2S-2
E_2A_O10_W02
Student zna metody i narzędzia opisu rozwoju regionalnego
E_2A_W01, E_2A_W03C-2T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-A-8M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O10_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować zasady analizy danych regionalnych
E_2A_U17C-1T-A-2M-1, M-2S-1
E_2A_O10_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować zasady tworzenia baz danych.
E_2A_U17C-2T-A-1M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O10_K02
Student nabędzie umiejetność argumentacji i opisu zjawisk zwiazanych z rozwojem regionu
E_2A_K03C-1, C-2T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2
E_2A_O10_K03
student nabedzie umiejetnośc oceny zjawisk zwiazanych z rozwojem regionalnym z wykorzystaniem wskaźników; budowy wskaxników zagregowanychi
E_2A_K01C-1, C-2T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-A-9M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O10_W01
student ma wiedzę z zakresu analizy rozwoju regionalnego
2,0Student nie ma minimalnej wiedzy z zakresu rozwoju regionalnego i nie stworzył projektu oceny rozwoju regionu
3,0Student posiada w stopniu dostatecznym wiedzę z zakresu analizy rozwoju regionu oraz zaprojektował pracę na poziomie dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_O10_W02
Student zna metody i narzędzia opisu rozwoju regionalnego
2,0student nie zna metod i narzędzi opisu rozwoju regionalnego
3,0student zna metody i narzędzia opisu rozwoju regionalnego w stopniu podstawoaym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O10_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować zasady analizy danych regionalnych
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej po terminie, sprzeczne z zasadami projektowania baz danych.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi funkcjonalnymi poziomie poniżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami funkcjonalne na poziomie ok. 40%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, mogą zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 30%.
4,5Dobrze wykonana praca projektowa, mogą zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 20%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca projektowa, zawierająca wszystkie wymagane elementy.
E_2A_O10_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować zasady tworzenia baz danych.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej po terminie, sprzeczne z zasadami projektowania baz danych.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi funkcjonalnymi poziomie poniżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami funkcjonalne na poziomie ok. 40%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, mogą zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 30%.
4,5Dobrze wykonana praca projektowa, mogą zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 20%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca projektowa, zawierająca wszystkie wymagane elementy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O10_K02
Student nabędzie umiejetność argumentacji i opisu zjawisk zwiazanych z rozwojem regionu
2,0student nie opanował umiejetności argumentacji i opisu zjawisk zwiazanych z rozwojem regionalnym
3,0student opanował umiejetności argumentacji i opisu zjawisk zwiazanych z rozwojem regionalnym w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_O10_K03
student nabedzie umiejetnośc oceny zjawisk zwiazanych z rozwojem regionalnym z wykorzystaniem wskaźników; budowy wskaxników zagregowanychi
2,0nie zna metod oceny rozwoju regionalnego w stopniu dostatecznym
3,0w stopniu dostatecznym zna metody i sposoby przezentacji zjawisk dotyczących rozwoju regionalnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chadzyńskij., Nowakowska A., Przygodzki Z., Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, CeDeWu, Warszawa, 2007
  2. Bański J, Typy obszarów funkcjonalnych w Polsce, IGiPZ PAN, Warszawa, 2009
  3. Filipiak B., Kogut M., Szewczuk A., Zioło M, Rozwój lokalny i regionalny. Uwarunkowania, finanse, procedury, Fundacja na Rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2005
  4. Młodak A., Analiza taksonomiczna w statystyce regionalnej, Difin, 2006
  5. Malaga K., Kliber P, Konwergencja i nierówności regionalne w Polsce w świetle neoklasycznych modeli wzrostu, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań, 2007
  6. Strahl D., Metody oceny rozwoju regionalnego, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Bogacz D., Bożek J., Kukuła K., Strojny J., Statystyczne studium struktury agrarnej w Polsce, Wyd. Naukowe PWN, 2010
  2. Karmowska G., Dywergencja czy konwergencja. Studium duoregionu Pomorze, Wydawnictwo ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2013
  3. Karmowska G., Marciniak M., Wielowymiarowa analiza porównawcza rozwoju regionalnego Polski wschodniej i zachodniej., Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2014, 347
  4. Karmowska G., Badanie i pomiar rozwoju regionalnego na przykładzie województwa zachodniopomorskiego., Roczniki Nauk Rolniczych. Seria G - Ekonomika Rolnictwa, Warszawa, 2011, T. 98 z. 2
  5. Karmowska G., Marciniak M., Wielowymiarowa analiza rozwoju gospodarki przestrzennej na obszarach wiejskich Pomorza Zachodniego, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, T. XIV z. 4, 2013
  6. Karmowska G., Porównanie rozwoju subregionów województwa zachodniopomorskiego w latach 1999-2008., Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2012, 244, Tyt. zesz.: Problemy rozwoju regionalnego
  7. Karmowska G., Badanie i pomiar rozwoju regionalnego na przykładzie województwa zachodniopomorskiego., Roczniki Nauk Rolniczych. Seria G - Ekonomika Rolnictwa, Warszawa, 2011, T. 98 z. 2
  8. Karmowska G., Badanie i pomiar rozwoju regionalnego na przykładzie województwa zachodniopomorskiego., Roczniki Nauk Rolniczych. Seria G - Ekonomika Rolnictwa, Warszawa, 2011, T. 98 z. 2
  9. Karmowska G., Porównanie rozwoju subregionów województwa zachodniopomorskiego w latach 1999-2008., Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2012, 244, Tyt. zesz.: Problemy rozwoju regionalnego
  10. Karmowska G., Porównanie rozwoju subregionów województwa zachodniopomorskiego w latach 1999-2008., Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2012, 244, Tyt. zesz.: Problemy rozwoju regionalnego
  11. Karmowska G., Sobczyk A., The influence of demographic changes on the development potential of communes of the West-Pomeranian province, PRACE NAUKOWE UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO WE WROCŁAWIU, 2019, 8(63)
  12. G.Karmowska, A.Sobczyk, Analysis of own-source revenue of West-Pomeranian municipalities as an element of local development management, Proceedings of the 3rd International Conference Contemporary Issues in Theory and Practice of Management, 2020, ISBN: 9788371937323
  13. G. Karmowska, A. Sobczyk, Analysis of Szczecin Metropolitan Area’s Growth Potential, European Research Studies Journal, 2020, t: 23, z: 4, ISSN: 1108-2976

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwój regionalny i określenie przedmiotu analizy. Obszary analiz: sytuacja ekonomiczna, demografia, potencjał życiowy, sytuacja na rynku pracy, infrastruktura1
T-A-2Ustalenie zestawu cech diagnostycznych dla poszczególnych obszarów i ich wstępna analiza zróżnicowania (przedziały ufności dla wartości przeciętnej oraz dla odchyleń standardowych wybranych cech charakteryzujących rozwój społeczno-gospodarczy)1
T-A-3Normalizacja cech diagnostycznych: standaryzacja; unitaryzacja; przekształcenia ilorazowe. Ustalenie wag dla cech diagnostycznych1
T-A-4Metody analizy; analiza porównawcza; analiza dynamiki1
T-A-5Wyznaczenie miernika syntetycznego. Rangowanie. Metody grupowania obiektów pod względem podobieństwa. Metody prezentacji wyników analizy1
T-A-6Wyznaczenie miernika syntetycznego. Rangowanie1
T-A-7Metody prezentacji wyników analizy1
T-A-8Metody pomiaru rozwoju regionalnego1
T-A-9Wskaźniki opisujące sytuację gospodarczą regionu1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Dokończenie projektów9
A-A-3Budowa projektu badań rozoju regionalnego6
A-A-4Zaliczenie1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O10_W01student ma wiedzę z zakresu analizy rozwoju regionalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami analizy danych regionalnych oraz wykorzystaniem metod ilosciowych wtej analizie
Treści programoweT-A-1Rozwój regionalny i określenie przedmiotu analizy. Obszary analiz: sytuacja ekonomiczna, demografia, potencjał życiowy, sytuacja na rynku pracy, infrastruktura
T-A-7Metody prezentacji wyników analizy
T-A-9Wskaźniki opisujące sytuację gospodarczą regionu
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metoda praktyczna / metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Praca projektowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma minimalnej wiedzy z zakresu rozwoju regionalnego i nie stworzył projektu oceny rozwoju regionu
3,0Student posiada w stopniu dostatecznym wiedzę z zakresu analizy rozwoju regionu oraz zaprojektował pracę na poziomie dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O10_W02Student zna metody i narzędzia opisu rozwoju regionalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z zasadami projektowania badań rozwoju regionalnego
Treści programoweT-A-4Metody analizy; analiza porównawcza; analiza dynamiki
T-A-2Ustalenie zestawu cech diagnostycznych dla poszczególnych obszarów i ich wstępna analiza zróżnicowania (przedziały ufności dla wartości przeciętnej oraz dla odchyleń standardowych wybranych cech charakteryzujących rozwój społeczno-gospodarczy)
T-A-3Normalizacja cech diagnostycznych: standaryzacja; unitaryzacja; przekształcenia ilorazowe. Ustalenie wag dla cech diagnostycznych
T-A-6Wyznaczenie miernika syntetycznego. Rangowanie
T-A-8Metody pomiaru rozwoju regionalnego
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna / metoda projektów
M-3Metoda programowana / z użyciem komputerów
M-4Metoda praktyczna / symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna metod i narzędzi opisu rozwoju regionalnego
3,0student zna metody i narzędzia opisu rozwoju regionalnego w stopniu podstawoaym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O10_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować zasady analizy danych regionalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U17Potrafi formułować oczekiwania wobec technologii teleinformatycznych (ICT)
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami analizy danych regionalnych oraz wykorzystaniem metod ilosciowych wtej analizie
Treści programoweT-A-2Ustalenie zestawu cech diagnostycznych dla poszczególnych obszarów i ich wstępna analiza zróżnicowania (przedziały ufności dla wartości przeciętnej oraz dla odchyleń standardowych wybranych cech charakteryzujących rozwój społeczno-gospodarczy)
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metoda praktyczna / metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej po terminie, sprzeczne z zasadami projektowania baz danych.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi funkcjonalnymi poziomie poniżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami funkcjonalne na poziomie ok. 40%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, mogą zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 30%.
4,5Dobrze wykonana praca projektowa, mogą zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 20%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca projektowa, zawierająca wszystkie wymagane elementy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O10_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować zasady tworzenia baz danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U17Potrafi formułować oczekiwania wobec technologii teleinformatycznych (ICT)
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z zasadami projektowania badań rozwoju regionalnego
Treści programoweT-A-1Rozwój regionalny i określenie przedmiotu analizy. Obszary analiz: sytuacja ekonomiczna, demografia, potencjał życiowy, sytuacja na rynku pracy, infrastruktura
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna / metoda projektów
M-3Metoda programowana / z użyciem komputerów
M-4Metoda praktyczna / symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej po terminie, sprzeczne z zasadami projektowania baz danych.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi funkcjonalnymi poziomie poniżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami funkcjonalne na poziomie ok. 40%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, mogą zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 30%.
4,5Dobrze wykonana praca projektowa, mogą zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 20%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca projektowa, zawierająca wszystkie wymagane elementy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O10_K02Student nabędzie umiejetność argumentacji i opisu zjawisk zwiazanych z rozwojem regionu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K03Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami analizy danych regionalnych oraz wykorzystaniem metod ilosciowych wtej analizie
C-2Zapoznanie studenta z zasadami projektowania badań rozwoju regionalnego
Treści programoweT-A-1Rozwój regionalny i określenie przedmiotu analizy. Obszary analiz: sytuacja ekonomiczna, demografia, potencjał życiowy, sytuacja na rynku pracy, infrastruktura
T-A-2Ustalenie zestawu cech diagnostycznych dla poszczególnych obszarów i ich wstępna analiza zróżnicowania (przedziały ufności dla wartości przeciętnej oraz dla odchyleń standardowych wybranych cech charakteryzujących rozwój społeczno-gospodarczy)
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metoda praktyczna / metoda projektów
M-3Metoda programowana / z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
S-2Ocena podsumowująca: Praca projektowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował umiejetności argumentacji i opisu zjawisk zwiazanych z rozwojem regionalnym
3,0student opanował umiejetności argumentacji i opisu zjawisk zwiazanych z rozwojem regionalnym w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O10_K03student nabedzie umiejetnośc oceny zjawisk zwiazanych z rozwojem regionalnym z wykorzystaniem wskaźników; budowy wskaxników zagregowanychi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami analizy danych regionalnych oraz wykorzystaniem metod ilosciowych wtej analizie
C-2Zapoznanie studenta z zasadami projektowania badań rozwoju regionalnego
Treści programoweT-A-4Metody analizy; analiza porównawcza; analiza dynamiki
T-A-2Ustalenie zestawu cech diagnostycznych dla poszczególnych obszarów i ich wstępna analiza zróżnicowania (przedziały ufności dla wartości przeciętnej oraz dla odchyleń standardowych wybranych cech charakteryzujących rozwój społeczno-gospodarczy)
T-A-3Normalizacja cech diagnostycznych: standaryzacja; unitaryzacja; przekształcenia ilorazowe. Ustalenie wag dla cech diagnostycznych
T-A-6Wyznaczenie miernika syntetycznego. Rangowanie
T-A-9Wskaźniki opisujące sytuację gospodarczą regionu
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metoda praktyczna / metoda projektów
M-3Metoda programowana / z użyciem komputerów
M-4Metoda praktyczna / symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
S-2Ocena podsumowująca: Praca projektowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metod oceny rozwoju regionalnego w stopniu dostatecznym
3,0w stopniu dostatecznym zna metody i sposoby przezentacji zjawisk dotyczących rozwoju regionalnego
3,5
4,0
4,5
5,0