Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)

Sylabus przedmiotu Metodologia badań naukowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metodologia badań naukowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl>, Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl>, Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>, Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK1 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej i ludzkich procesów poznawczych.
W-2Ogólna wiedza z zakresu ludzkich procesów poznawczych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał pogłębioną wiedzę z zakresu metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej,
C-2miał pogłębioną wiedzęz zakresu preparacji pracy promocyjnej,
C-3umiał rozwiązywać złożone problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej,
C-4świadomy konieczności znajomości warsztatu metodologicznego i zasad ochrony własności intelektualnej podczas tworzenia tekstu naukowego.
C-5W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał pogłebioną wiedzę z zakresu metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej,
C-6znał cechy poprawnie zredagowanego tekstu naukowego,
C-7umiał rozwiazywać złożone problemy występujace podczas tworzenia pracy promocyjnej,
C-8świadomy istosty procesu twórczego i konieczności stosowania się do zasad pisarstwa naukowego- "dobrej roboty"

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, różne sposoby pojmowania, miejsce w systemie nauk.1
T-K-2Proces preparacji pracy promocyjnej - charakterystyka podstawowych elementow metodycznych. procedura rozwiązywania problemów badawczych.2
T-K-3Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych-cechy poprawnie zredagowanego tekstu naukowego.2
T-K-4Nazwy i zasady definiowania pojęć. Okreslanie stosunków między nazwami.1
T-K-5Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii-główne procesy tworzenia wiedzy.2
T-K-6Zaliczenie1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w konwersatoriach9
A-K-2Praca własna studenta obejmująca: -przygotowanie do zaliczenia, -przygotowanie do bieżących konwersatoriów (dobór i analiza adekwatnej literatury,opracowanie zadań i prac tematycznych zleconych przez nauczyciela)16
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe- wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna.
M-2Metody praktyczne- rozwiazywanie zadań wskazanych przez prowadzącego.
M-3Metody podające- pogadanka sokratyczna.
M-4Metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna i zadania praktyczne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena testu zaliczeniowego
S-2Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi ( sposób uzasadniania tez), -orginalność wypowiedzi,
S-3Ocena formująca: dla prac praktycznych i zespołowych: - zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -jakość i dobor materiału, samodzielność, -czas wykonania (terminowość), -wspołpraca w zespole, -prezentacja pracy, orginalność koncepcji,
S-4Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie ważnych pytań, -dokonanie syntezy informacji, -udzielanie odpowiedzi na temat.
S-5Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia i zadań pisemnych (ćwiczenia przedmiotowe)
S-6Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi (sposób uzasadniania tez), -orginalność wypowiedzi,
S-7Ocena formująca: dla prac praktycznych: -zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -sposób wykonania i jego jakość na poszczególnych etapach, -dobór materiału, -samodzielność i czas wykonania,
S-8Ocena formująca: dla prac zespołowych: -planowanie pracy (rownomierność przydzielanych zadań w obrębie zespołu), -koncepcja pracy, -skuteczność i terminowość wykonania, -prezentacja pracy i współpraca w zespole,
S-9Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejś myśli, -dokonanie syntezy informacji, -inicjatywa i podejmowanie zadań.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_A02_W01
Zna pojęcia z zakresu metodologii badań naukowych.
E_2A_W01, E_2A_W06, E_2A_W09C-1, C-2, C-3, C-4, C-6, C-8, C-5, C-7T-K-3, T-K-2, T-K-5, T-K-4, T-K-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-7, S-5, S-6, S-8, S-9
E_2A_A02_W02
Ma rozszerzoną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych.
E_2A_W01, E_2A_W06C-1, C-2, C-3, C-4T-K-3, T-K-2, T-K-5, T-K-6, T-K-4, T-K-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
E_2A_A02_W03
Ma pogłębioną wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych.
E_2A_W01, E_2A_W06, E_2A_W09C-1, C-2, C-3, C-4, C-6, C-8, C-5, C-7T-K-3, T-K-2, T-K-5, T-K-6, T-K-4, T-K-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-7, S-5, S-6, S-8, S-9

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_A02_U01
Potrafi rozwiązywać problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej.
E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U08, E_2A_U10C-1, C-2, C-3, C-4T-K-3, T-K-2, T-K-5, T-K-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_A02_K01
Świadomy znaczenia stosowania się do zasad etycznych pisarstwa naukowego.
E_2A_K02, E_2A_K01, E_2A_K03, E_2A_K07, E_2A_K08C-1, C-2, C-3, C-4, C-6, C-8, C-5, C-7T-K-3, T-K-2, T-K-5, T-K-4, T-K-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-7, S-5, S-6, S-8, S-9
E_2A_A02_K02
Potrafi współpracować w grupie przygotowując projekty i rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela.
E_2A_K02, E_2A_K01, E_2A_K05, E_2A_K07, E_2A_K08C-1, C-2, C-3, C-4, C-6, C-8, C-5, C-7T-K-3, T-K-2, T-K-5, T-K-6, T-K-4, T-K-1M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-4, S-7, S-5, S-6, S-8
E_2A_A02_K03
Angażuje się w proces nauczania.
E_2A_K09C-1, C-2, C-3, C-4, C-8, C-5T-K-3, T-K-2, T-K-5, T-K-6, T-K-4, T-K-1M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-4, S-6, S-9

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_A02_W01
Zna pojęcia z zakresu metodologii badań naukowych.
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu metodologii badań naukowych, -wskazać co to jest literatura tematu i przedmiotu badań i co jej nie stanowi, -wskazać podstawowych elementow metodycznych pracy, -rozrożniać, definiować i korzystać ze źrodeł wiedzy faktualnej, -wskazać na czym polega i z jakich stadiów sklada się procedura rozwiązywania problemów badawczych, -wymienić i scharakteryzować podstawowe metody badawcze służące gromadzeniu wiedzy faktualnej w ekonomii.
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne- nieznaczne błędy językowe)
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie
E_2A_A02_W02
Ma rozszerzoną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych.
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii).
3,0Student posiada elementarną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii).
3,5Student posiada podstawową wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie
E_2A_A02_W03
Ma pogłębioną wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych.
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych.
3,0Student posiada elementarną wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych.
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne- nieznaczne błędy językowe)
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_A02_U01
Potrafi rozwiązywać problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej.
2,0Nie potrafi zindentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzic sobie z pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji wlasnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności zwiazane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_A02_K01
Świadomy znaczenia stosowania się do zasad etycznych pisarstwa naukowego.
2,0Nie wykazuje zainteresowania, ani chęci poznania elementarnej wiedzy z zakresu zasad etycznych-prezentujac poglady i opinie swiadczące o znajdowaniu się w stadium prekonwencjonalnym rozwoju moralnego.
3,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o elementarnym zainteresowaniu postawą etyczną w pracy naukowej (stadium rozwoju moralnego konwencjonalne- pierwsza podfaza).
3,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o chęci stosowania sie do zasad pisarstwa naukowego (stadium rozwoju moranego konwencjonalne -druga podfaza).
4,0Prezetuje poglady i opinie charakterystyczne dla stadium postkonwencjalnego rozwoju moralnego.
4,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o kierowaniu się w swoim postępowaniu pryncypiami moralnymi.
5,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o kierowaniu się w swoim postępowaniu pryncypiami moralnymi.
E_2A_A02_K02
Potrafi współpracować w grupie przygotowując projekty i rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela.
2,0W zakresie prac zaspołowych student :nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji i prezentacji rozwiazań).
3,0W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji i prezentacji rozwiązań).
3,5W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny,olśnienia, wykonawczy, weryfikacji i prezentacji rozwiązań).
4,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, porafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy.
5,0W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania oraz panować nad wspołpracą członków zespołu (motywować do działania) oraz terminowością i sposobem prezentacji wyników.
E_2A_A02_K03
Angażuje się w proces nauczania.
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji : student unika podejmowania działań-nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też ich nie podejmuje z własnej woli, wykazuje postawę nutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale tez ich nie podejmuje z wlasnej woli, adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela- wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł, podejmuje działanie z własnej woli ale nie aranżuje go samorzutnie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Sagan Adam, Metodologia badań ekonomicznych, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków, 2017
  2. Renata Wojciechowska, Teresa Nowogródzka, Ireneusz Miciuła, Metodologia badań naukowych w naukach ekonomicznych, Texter, 2016
  3. Stanisław Flejterski, Max Urchs, Elementy filozofii i metodologii nauk ekonomicznych Perspektywa kryzysowa, Wydawnictwo edu-Libri, Kraków, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa, 2016
  2. Blaug M., Metodologia ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1995
  3. Pelc M., Elementy metodologii badań naukowych, 2012

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, różne sposoby pojmowania, miejsce w systemie nauk.1
T-K-2Proces preparacji pracy promocyjnej - charakterystyka podstawowych elementow metodycznych. procedura rozwiązywania problemów badawczych.2
T-K-3Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych-cechy poprawnie zredagowanego tekstu naukowego.2
T-K-4Nazwy i zasady definiowania pojęć. Okreslanie stosunków między nazwami.1
T-K-5Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii-główne procesy tworzenia wiedzy.2
T-K-6Zaliczenie1
9

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w konwersatoriach9
A-K-2Praca własna studenta obejmująca: -przygotowanie do zaliczenia, -przygotowanie do bieżących konwersatoriów (dobór i analiza adekwatnej literatury,opracowanie zadań i prac tematycznych zleconych przez nauczyciela)16
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_A02_W01Zna pojęcia z zakresu metodologii badań naukowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W09Ma pogłębioną wiedzę o wybranych zasadach i normach etycznych i moralnych w działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał pogłębioną wiedzę z zakresu metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej,
C-2miał pogłębioną wiedzęz zakresu preparacji pracy promocyjnej,
C-3umiał rozwiązywać złożone problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej,
C-4świadomy konieczności znajomości warsztatu metodologicznego i zasad ochrony własności intelektualnej podczas tworzenia tekstu naukowego.
C-6znał cechy poprawnie zredagowanego tekstu naukowego,
C-8świadomy istosty procesu twórczego i konieczności stosowania się do zasad pisarstwa naukowego- "dobrej roboty"
C-5W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał pogłebioną wiedzę z zakresu metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej,
C-7umiał rozwiazywać złożone problemy występujace podczas tworzenia pracy promocyjnej,
Treści programoweT-K-3Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych-cechy poprawnie zredagowanego tekstu naukowego.
T-K-2Proces preparacji pracy promocyjnej - charakterystyka podstawowych elementow metodycznych. procedura rozwiązywania problemów badawczych.
T-K-5Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii-główne procesy tworzenia wiedzy.
T-K-4Nazwy i zasady definiowania pojęć. Okreslanie stosunków między nazwami.
T-K-1Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, różne sposoby pojmowania, miejsce w systemie nauk.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe- wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna.
M-2Metody praktyczne- rozwiazywanie zadań wskazanych przez prowadzącego.
M-3Metody podające- pogadanka sokratyczna.
M-4Metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna i zadania praktyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena testu zaliczeniowego
S-2Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi ( sposób uzasadniania tez), -orginalność wypowiedzi,
S-3Ocena formująca: dla prac praktycznych i zespołowych: - zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -jakość i dobor materiału, samodzielność, -czas wykonania (terminowość), -wspołpraca w zespole, -prezentacja pracy, orginalność koncepcji,
S-4Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie ważnych pytań, -dokonanie syntezy informacji, -udzielanie odpowiedzi na temat.
S-7Ocena formująca: dla prac praktycznych: -zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -sposób wykonania i jego jakość na poszczególnych etapach, -dobór materiału, -samodzielność i czas wykonania,
S-5Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia i zadań pisemnych (ćwiczenia przedmiotowe)
S-6Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi (sposób uzasadniania tez), -orginalność wypowiedzi,
S-8Ocena formująca: dla prac zespołowych: -planowanie pracy (rownomierność przydzielanych zadań w obrębie zespołu), -koncepcja pracy, -skuteczność i terminowość wykonania, -prezentacja pracy i współpraca w zespole,
S-9Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejś myśli, -dokonanie syntezy informacji, -inicjatywa i podejmowanie zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu metodologii badań naukowych, -wskazać co to jest literatura tematu i przedmiotu badań i co jej nie stanowi, -wskazać podstawowych elementow metodycznych pracy, -rozrożniać, definiować i korzystać ze źrodeł wiedzy faktualnej, -wskazać na czym polega i z jakich stadiów sklada się procedura rozwiązywania problemów badawczych, -wymienić i scharakteryzować podstawowe metody badawcze służące gromadzeniu wiedzy faktualnej w ekonomii.
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne- nieznaczne błędy językowe)
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_A02_W02Ma rozszerzoną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał pogłębioną wiedzę z zakresu metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej,
C-2miał pogłębioną wiedzęz zakresu preparacji pracy promocyjnej,
C-3umiał rozwiązywać złożone problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej,
C-4świadomy konieczności znajomości warsztatu metodologicznego i zasad ochrony własności intelektualnej podczas tworzenia tekstu naukowego.
Treści programoweT-K-3Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych-cechy poprawnie zredagowanego tekstu naukowego.
T-K-2Proces preparacji pracy promocyjnej - charakterystyka podstawowych elementow metodycznych. procedura rozwiązywania problemów badawczych.
T-K-5Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii-główne procesy tworzenia wiedzy.
T-K-6Zaliczenie
T-K-4Nazwy i zasady definiowania pojęć. Okreslanie stosunków między nazwami.
T-K-1Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, różne sposoby pojmowania, miejsce w systemie nauk.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe- wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna.
M-2Metody praktyczne- rozwiazywanie zadań wskazanych przez prowadzącego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena testu zaliczeniowego
S-2Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi ( sposób uzasadniania tez), -orginalność wypowiedzi,
S-3Ocena formująca: dla prac praktycznych i zespołowych: - zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -jakość i dobor materiału, samodzielność, -czas wykonania (terminowość), -wspołpraca w zespole, -prezentacja pracy, orginalność koncepcji,
S-4Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie ważnych pytań, -dokonanie syntezy informacji, -udzielanie odpowiedzi na temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii).
3,0Student posiada elementarną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii).
3,5Student posiada podstawową wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_A02_W03Ma pogłębioną wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W09Ma pogłębioną wiedzę o wybranych zasadach i normach etycznych i moralnych w działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał pogłębioną wiedzę z zakresu metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej,
C-2miał pogłębioną wiedzęz zakresu preparacji pracy promocyjnej,
C-3umiał rozwiązywać złożone problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej,
C-4świadomy konieczności znajomości warsztatu metodologicznego i zasad ochrony własności intelektualnej podczas tworzenia tekstu naukowego.
C-6znał cechy poprawnie zredagowanego tekstu naukowego,
C-8świadomy istosty procesu twórczego i konieczności stosowania się do zasad pisarstwa naukowego- "dobrej roboty"
C-5W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał pogłebioną wiedzę z zakresu metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej,
C-7umiał rozwiazywać złożone problemy występujace podczas tworzenia pracy promocyjnej,
Treści programoweT-K-3Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych-cechy poprawnie zredagowanego tekstu naukowego.
T-K-2Proces preparacji pracy promocyjnej - charakterystyka podstawowych elementow metodycznych. procedura rozwiązywania problemów badawczych.
T-K-5Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii-główne procesy tworzenia wiedzy.
T-K-6Zaliczenie
T-K-4Nazwy i zasady definiowania pojęć. Okreslanie stosunków między nazwami.
T-K-1Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, różne sposoby pojmowania, miejsce w systemie nauk.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe- wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna.
M-2Metody praktyczne- rozwiazywanie zadań wskazanych przez prowadzącego.
M-3Metody podające- pogadanka sokratyczna.
M-4Metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna i zadania praktyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena testu zaliczeniowego
S-2Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi ( sposób uzasadniania tez), -orginalność wypowiedzi,
S-3Ocena formująca: dla prac praktycznych i zespołowych: - zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -jakość i dobor materiału, samodzielność, -czas wykonania (terminowość), -wspołpraca w zespole, -prezentacja pracy, orginalność koncepcji,
S-4Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie ważnych pytań, -dokonanie syntezy informacji, -udzielanie odpowiedzi na temat.
S-7Ocena formująca: dla prac praktycznych: -zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -sposób wykonania i jego jakość na poszczególnych etapach, -dobór materiału, -samodzielność i czas wykonania,
S-5Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia i zadań pisemnych (ćwiczenia przedmiotowe)
S-6Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi (sposób uzasadniania tez), -orginalność wypowiedzi,
S-8Ocena formująca: dla prac zespołowych: -planowanie pracy (rownomierność przydzielanych zadań w obrębie zespołu), -koncepcja pracy, -skuteczność i terminowość wykonania, -prezentacja pracy i współpraca w zespole,
S-9Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejś myśli, -dokonanie syntezy informacji, -inicjatywa i podejmowanie zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych.
3,0Student posiada elementarną wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych.
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne- nieznaczne błędy językowe)
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_A02_U01Potrafi rozwiązywać problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_2A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
Cel przedmiotuC-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał pogłębioną wiedzę z zakresu metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej,
C-2miał pogłębioną wiedzęz zakresu preparacji pracy promocyjnej,
C-3umiał rozwiązywać złożone problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej,
C-4świadomy konieczności znajomości warsztatu metodologicznego i zasad ochrony własności intelektualnej podczas tworzenia tekstu naukowego.
Treści programoweT-K-3Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych-cechy poprawnie zredagowanego tekstu naukowego.
T-K-2Proces preparacji pracy promocyjnej - charakterystyka podstawowych elementow metodycznych. procedura rozwiązywania problemów badawczych.
T-K-5Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii-główne procesy tworzenia wiedzy.
T-K-4Nazwy i zasady definiowania pojęć. Okreslanie stosunków między nazwami.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe- wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna.
M-2Metody praktyczne- rozwiazywanie zadań wskazanych przez prowadzącego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena testu zaliczeniowego
S-2Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi ( sposób uzasadniania tez), -orginalność wypowiedzi,
S-3Ocena formująca: dla prac praktycznych i zespołowych: - zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -jakość i dobor materiału, samodzielność, -czas wykonania (terminowość), -wspołpraca w zespole, -prezentacja pracy, orginalność koncepcji,
S-4Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie ważnych pytań, -dokonanie syntezy informacji, -udzielanie odpowiedzi na temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zindentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzic sobie z pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji wlasnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności zwiazane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_A02_K01Świadomy znaczenia stosowania się do zasad etycznych pisarstwa naukowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_2A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_2A_K03Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_2A_K07Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
E_2A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Cel przedmiotuC-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał pogłębioną wiedzę z zakresu metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej,
C-2miał pogłębioną wiedzęz zakresu preparacji pracy promocyjnej,
C-3umiał rozwiązywać złożone problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej,
C-4świadomy konieczności znajomości warsztatu metodologicznego i zasad ochrony własności intelektualnej podczas tworzenia tekstu naukowego.
C-6znał cechy poprawnie zredagowanego tekstu naukowego,
C-8świadomy istosty procesu twórczego i konieczności stosowania się do zasad pisarstwa naukowego- "dobrej roboty"
C-5W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał pogłebioną wiedzę z zakresu metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej,
C-7umiał rozwiazywać złożone problemy występujace podczas tworzenia pracy promocyjnej,
Treści programoweT-K-3Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych-cechy poprawnie zredagowanego tekstu naukowego.
T-K-2Proces preparacji pracy promocyjnej - charakterystyka podstawowych elementow metodycznych. procedura rozwiązywania problemów badawczych.
T-K-5Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii-główne procesy tworzenia wiedzy.
T-K-4Nazwy i zasady definiowania pojęć. Okreslanie stosunków między nazwami.
T-K-1Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, różne sposoby pojmowania, miejsce w systemie nauk.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe- wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna.
M-2Metody praktyczne- rozwiazywanie zadań wskazanych przez prowadzącego.
M-3Metody podające- pogadanka sokratyczna.
M-4Metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna i zadania praktyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena testu zaliczeniowego
S-2Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi ( sposób uzasadniania tez), -orginalność wypowiedzi,
S-3Ocena formująca: dla prac praktycznych i zespołowych: - zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -jakość i dobor materiału, samodzielność, -czas wykonania (terminowość), -wspołpraca w zespole, -prezentacja pracy, orginalność koncepcji,
S-4Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie ważnych pytań, -dokonanie syntezy informacji, -udzielanie odpowiedzi na temat.
S-7Ocena formująca: dla prac praktycznych: -zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -sposób wykonania i jego jakość na poszczególnych etapach, -dobór materiału, -samodzielność i czas wykonania,
S-5Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia i zadań pisemnych (ćwiczenia przedmiotowe)
S-6Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi (sposób uzasadniania tez), -orginalność wypowiedzi,
S-8Ocena formująca: dla prac zespołowych: -planowanie pracy (rownomierność przydzielanych zadań w obrębie zespołu), -koncepcja pracy, -skuteczność i terminowość wykonania, -prezentacja pracy i współpraca w zespole,
S-9Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejś myśli, -dokonanie syntezy informacji, -inicjatywa i podejmowanie zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje zainteresowania, ani chęci poznania elementarnej wiedzy z zakresu zasad etycznych-prezentujac poglady i opinie swiadczące o znajdowaniu się w stadium prekonwencjonalnym rozwoju moralnego.
3,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o elementarnym zainteresowaniu postawą etyczną w pracy naukowej (stadium rozwoju moralnego konwencjonalne- pierwsza podfaza).
3,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o chęci stosowania sie do zasad pisarstwa naukowego (stadium rozwoju moranego konwencjonalne -druga podfaza).
4,0Prezetuje poglady i opinie charakterystyczne dla stadium postkonwencjalnego rozwoju moralnego.
4,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o kierowaniu się w swoim postępowaniu pryncypiami moralnymi.
5,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o kierowaniu się w swoim postępowaniu pryncypiami moralnymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_A02_K02Potrafi współpracować w grupie przygotowując projekty i rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_2A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_2A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_2A_K07Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
E_2A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Cel przedmiotuC-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał pogłębioną wiedzę z zakresu metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej,
C-2miał pogłębioną wiedzęz zakresu preparacji pracy promocyjnej,
C-3umiał rozwiązywać złożone problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej,
C-4świadomy konieczności znajomości warsztatu metodologicznego i zasad ochrony własności intelektualnej podczas tworzenia tekstu naukowego.
C-6znał cechy poprawnie zredagowanego tekstu naukowego,
C-8świadomy istosty procesu twórczego i konieczności stosowania się do zasad pisarstwa naukowego- "dobrej roboty"
C-5W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał pogłebioną wiedzę z zakresu metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej,
C-7umiał rozwiazywać złożone problemy występujace podczas tworzenia pracy promocyjnej,
Treści programoweT-K-3Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych-cechy poprawnie zredagowanego tekstu naukowego.
T-K-2Proces preparacji pracy promocyjnej - charakterystyka podstawowych elementow metodycznych. procedura rozwiązywania problemów badawczych.
T-K-5Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii-główne procesy tworzenia wiedzy.
T-K-6Zaliczenie
T-K-4Nazwy i zasady definiowania pojęć. Okreslanie stosunków między nazwami.
T-K-1Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, różne sposoby pojmowania, miejsce w systemie nauk.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe- wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna.
M-2Metody praktyczne- rozwiazywanie zadań wskazanych przez prowadzącego.
M-3Metody podające- pogadanka sokratyczna.
M-4Metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna i zadania praktyczne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi ( sposób uzasadniania tez), -orginalność wypowiedzi,
S-3Ocena formująca: dla prac praktycznych i zespołowych: - zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -jakość i dobor materiału, samodzielność, -czas wykonania (terminowość), -wspołpraca w zespole, -prezentacja pracy, orginalność koncepcji,
S-4Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie ważnych pytań, -dokonanie syntezy informacji, -udzielanie odpowiedzi na temat.
S-7Ocena formująca: dla prac praktycznych: -zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -sposób wykonania i jego jakość na poszczególnych etapach, -dobór materiału, -samodzielność i czas wykonania,
S-5Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia i zadań pisemnych (ćwiczenia przedmiotowe)
S-6Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi (sposób uzasadniania tez), -orginalność wypowiedzi,
S-8Ocena formująca: dla prac zespołowych: -planowanie pracy (rownomierność przydzielanych zadań w obrębie zespołu), -koncepcja pracy, -skuteczność i terminowość wykonania, -prezentacja pracy i współpraca w zespole,
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie prac zaspołowych student :nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji i prezentacji rozwiazań).
3,0W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji i prezentacji rozwiązań).
3,5W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny,olśnienia, wykonawczy, weryfikacji i prezentacji rozwiązań).
4,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, porafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy.
5,0W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania oraz panować nad wspołpracą członków zespołu (motywować do działania) oraz terminowością i sposobem prezentacji wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_A02_K03Angażuje się w proces nauczania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K09Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał pogłębioną wiedzę z zakresu metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej,
C-2miał pogłębioną wiedzęz zakresu preparacji pracy promocyjnej,
C-3umiał rozwiązywać złożone problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej,
C-4świadomy konieczności znajomości warsztatu metodologicznego i zasad ochrony własności intelektualnej podczas tworzenia tekstu naukowego.
C-8świadomy istosty procesu twórczego i konieczności stosowania się do zasad pisarstwa naukowego- "dobrej roboty"
C-5W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał pogłebioną wiedzę z zakresu metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej,
Treści programoweT-K-3Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych-cechy poprawnie zredagowanego tekstu naukowego.
T-K-2Proces preparacji pracy promocyjnej - charakterystyka podstawowych elementow metodycznych. procedura rozwiązywania problemów badawczych.
T-K-5Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii-główne procesy tworzenia wiedzy.
T-K-6Zaliczenie
T-K-4Nazwy i zasady definiowania pojęć. Okreslanie stosunków między nazwami.
T-K-1Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, różne sposoby pojmowania, miejsce w systemie nauk.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe- wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna.
M-2Metody praktyczne- rozwiazywanie zadań wskazanych przez prowadzącego.
M-3Metody podające- pogadanka sokratyczna.
M-4Metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna i zadania praktyczne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi ( sposób uzasadniania tez), -orginalność wypowiedzi,
S-3Ocena formująca: dla prac praktycznych i zespołowych: - zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -jakość i dobor materiału, samodzielność, -czas wykonania (terminowość), -wspołpraca w zespole, -prezentacja pracy, orginalność koncepcji,
S-4Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie ważnych pytań, -dokonanie syntezy informacji, -udzielanie odpowiedzi na temat.
S-6Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi (sposób uzasadniania tez), -orginalność wypowiedzi,
S-9Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejś myśli, -dokonanie syntezy informacji, -inicjatywa i podejmowanie zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji : student unika podejmowania działań-nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też ich nie podejmuje z własnej woli, wykazuje postawę nutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale tez ich nie podejmuje z wlasnej woli, adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela- wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł, podejmuje działanie z własnej woli ale nie aranżuje go samorzutnie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.