Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Marketing w handlu i usługach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Marketing w handlu i usługach
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Mazur <Rafal.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu podstaw marketingu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką działalności marketingowej w handlu i usługach
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu kształtowania kompozycji marketingowej w handlu i usługach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Specyfika działalności usługowej1
T-A-2Przedsiębiorstwa handlowe i usługowe jako podmioty rynku2
T-A-3Hurt i detal w dystrybucji produktów2
T-A-4Handel internetowy2
T-A-5Opakowania w handlu1
T-A-6Promocja usług1
T-A-7Merchandising jako nowoczesna koncepcja zarządzania firmą2
T-A-8Sprzedaż osobista1
T-A-9Personel usługowy a marketing wewnętrzny i interakcyjny firmy2
T-A-10Strategie usług, cen usług, dystrybucji i promocji usług1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1przygotowanie do zaliczenia15
A-A-2uczestnictwo w zajęciach15
A-A-3Przygotowanie studium przypadku13
A-A-4Analiza wskazanej literatury15
A-A-5Zaliczenie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Pogadanka
M-3analiza studiów przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z kolokwium
S-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku
S-3Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-4Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-5Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń (średnia z wszystkich ocen formujących)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O20/1_W01
Student potrafi zdefiniować specyfikę działalności usługowej
E_1A_W05C-1T-A-1, T-A-3, T-A-6, T-A-4, T-A-5, T-A-2M-1, M-2S-1
E_1A_O20/1_W02
Student posiada wiedzę z zakresu marketingu usług
E_1A_W15C-2T-A-10, T-A-3, T-A-6, T-A-8, T-A-4, T-A-7, T-A-5, T-A-9, T-A-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O20/1_U01
Student posiada umiejętność zaproponowania kompozycji marketingowej dla wybranej działalności usługowej
E_1A_U11C-2T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2M-3S-3
E_1A_O20/1_U02
Umiejętność organizowania pracy własnej i zespołu
E_1A_U03C-2T-A-6, T-A-4, T-A-7, T-A-5M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O20/1_K01
Student potrafi współdziałać w grupie
E_1A_K08C-2T-A-10, T-A-8, T-A-7, T-A-9M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O20/1_W01
Student potrafi zdefiniować specyfikę działalności usługowej
2,0nie opanował
3,0Student zna specyficzne elementy działalności usługowej
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Student zna specyficzne elementy działalności usługowej i potrafi podać przykłady
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym
E_1A_O20/1_W02
Student posiada wiedzę z zakresu marketingu usług
2,0Student nie posiada wiedzy
3,0Student posiada wiedzę na poziomie dostatecznym
3,5Student posiada wiedzę na poziomie dostatecznym z plusem
4,0Student posiada wiedzę na poziomie dobrym
4,5Student posiada wiedzę na poziomie dobrym z plusem
5,0Student posiada wiedzę na poziomie bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O20/1_U01
Student posiada umiejętność zaproponowania kompozycji marketingowej dla wybranej działalności usługowej
2,0nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Opanował w stopniu dobrym
4,5Student posiada umiejętność opracowania kompozycji marketingowej dla wybranej działalności usługowej
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym
E_1A_O20/1_U02
Umiejętność organizowania pracy własnej i zespołu
2,0nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Umiejętność organizowania pracy własnej
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Umiejętność organizowania pracy własnej i zespołu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O20/1_K01
Student potrafi współdziałać w grupie
2,0Student nie potrafi współdziałać w grupie
3,0W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. A. Jonas, A. Czubała, J. Wiktor, T. Smoleń, Marketing usług, Wolters Kluwer, 2012
  2. J. DYCZKOWSKA, A. OCZACHOWSKA, D. OCZACHOWSKI, MARKETING USŁUG PODSTAWY TEORETYCZNE I PRAKTYKA, Wyd. PK, Koszalin, 2016
  3. A. Czubała, Marketing usług, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Perenc J., Marketing usług, Wyd. US, Szczecin, 2005
  2. Payne A., Marketing usług, PWE, Warszawa, 1997
  3. E. Michalski, Marketing. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa, 2017

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Specyfika działalności usługowej1
T-A-2Przedsiębiorstwa handlowe i usługowe jako podmioty rynku2
T-A-3Hurt i detal w dystrybucji produktów2
T-A-4Handel internetowy2
T-A-5Opakowania w handlu1
T-A-6Promocja usług1
T-A-7Merchandising jako nowoczesna koncepcja zarządzania firmą2
T-A-8Sprzedaż osobista1
T-A-9Personel usługowy a marketing wewnętrzny i interakcyjny firmy2
T-A-10Strategie usług, cen usług, dystrybucji i promocji usług1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1przygotowanie do zaliczenia15
A-A-2uczestnictwo w zajęciach15
A-A-3Przygotowanie studium przypadku13
A-A-4Analiza wskazanej literatury15
A-A-5Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O20/1_W01Student potrafi zdefiniować specyfikę działalności usługowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką działalności marketingowej w handlu i usługach
Treści programoweT-A-1Specyfika działalności usługowej
T-A-3Hurt i detal w dystrybucji produktów
T-A-6Promocja usług
T-A-4Handel internetowy
T-A-5Opakowania w handlu
T-A-2Przedsiębiorstwa handlowe i usługowe jako podmioty rynku
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie opanował
3,0Student zna specyficzne elementy działalności usługowej
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Student zna specyficzne elementy działalności usługowej i potrafi podać przykłady
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O20/1_W02Student posiada wiedzę z zakresu marketingu usług
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu kształtowania kompozycji marketingowej w handlu i usługach
Treści programoweT-A-10Strategie usług, cen usług, dystrybucji i promocji usług
T-A-3Hurt i detal w dystrybucji produktów
T-A-6Promocja usług
T-A-8Sprzedaż osobista
T-A-4Handel internetowy
T-A-7Merchandising jako nowoczesna koncepcja zarządzania firmą
T-A-5Opakowania w handlu
T-A-9Personel usługowy a marketing wewnętrzny i interakcyjny firmy
T-A-2Przedsiębiorstwa handlowe i usługowe jako podmioty rynku
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy
3,0Student posiada wiedzę na poziomie dostatecznym
3,5Student posiada wiedzę na poziomie dostatecznym z plusem
4,0Student posiada wiedzę na poziomie dobrym
4,5Student posiada wiedzę na poziomie dobrym z plusem
5,0Student posiada wiedzę na poziomie bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O20/1_U01Student posiada umiejętność zaproponowania kompozycji marketingowej dla wybranej działalności usługowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu kształtowania kompozycji marketingowej w handlu i usługach
Treści programoweT-A-1Specyfika działalności usługowej
T-A-3Hurt i detal w dystrybucji produktów
T-A-4Handel internetowy
T-A-2Przedsiębiorstwa handlowe i usługowe jako podmioty rynku
Metody nauczaniaM-3analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Opanował w stopniu dobrym
4,5Student posiada umiejętność opracowania kompozycji marketingowej dla wybranej działalności usługowej
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O20/1_U02Umiejętność organizowania pracy własnej i zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu kształtowania kompozycji marketingowej w handlu i usługach
Treści programoweT-A-6Promocja usług
T-A-4Handel internetowy
T-A-7Merchandising jako nowoczesna koncepcja zarządzania firmą
T-A-5Opakowania w handlu
Metody nauczaniaM-3analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku
S-3Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Umiejętność organizowania pracy własnej
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Umiejętność organizowania pracy własnej i zespołu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O20/1_K01Student potrafi współdziałać w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu kształtowania kompozycji marketingowej w handlu i usługach
Treści programoweT-A-10Strategie usług, cen usług, dystrybucji i promocji usług
T-A-8Sprzedaż osobista
T-A-7Merchandising jako nowoczesna koncepcja zarządzania firmą
T-A-9Personel usługowy a marketing wewnętrzny i interakcyjny firmy
Metody nauczaniaM-3analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi współdziałać w grupie
3,0W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym