Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy marketingu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy marketingu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Hernik <joanna.hernik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Hernik <joanna.hernik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 12 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 3 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobyć wiedzę na temat zasad i narzędzi marketingowych
C-2Zdobyć wiedzę na temat sposobów efektywnego wykorzystywania narzędzi marketingowych w działalności gospodarczej przedsiębiorstw

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wady i zalety marketingu2
T-A-2Otoczenie marketingowe2
T-A-3Badania marketingowe – zarys2
T-A-4Produkt – fortyfikacja2
T-A-5Cena jako narzędzie marketingu1
T-A-6Ogólna charakterystyka dystrybucji1
T-A-7Wybrane narzędzia promocji - reklama i public relations2
12
wykłady
T-W-1Istota i znaczenie marketingu.1
T-W-2Zasady i rodzaje marketingu1
T-W-3Segmentacja rynku1
3

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Przygotowanie pracy domowej - analiza SWOT4
A-A-3Przygotowanie do kolokwium6
A-A-4Praca grupowa - analiza produktu6
A-A-5Kolokwium2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach3
A-W-2Przygotowanie do kolokwium13
A-W-3przygotowanie projektu14
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Praca w grupach
M-3Studia przypadków
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Przygotowanie pracy indywidualnej na zajęcia
S-2Ocena formująca: Praca pisemna - grupowa i prezentacja podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E5_W01
powinien definiować marketing
E_1A_W15C-1, C-2T-W-2M-1, M-4S-3, S-1
E_1A_E5_W02
powinien wymieniać elementy marketingu mix, jak i otoczenia marketingowego podmiotu
E_1A_W15C-1, C-2T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-7M-1, M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E5_U01
powinien przygotowywać plan segmentacji rynku
E_1A_U18C-1, C-2T-W-2M-1, M-2S-2
E_1A_E5_U02
powinein postrzegać narzędzia marketingu jako źródło potencjalnych sukcesów firmy
E_1A_U04, E_1A_U08C-1, C-2T-W-3, T-A-6M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E5_K01
powinni mieć świadomość konieczności obserwacji otoczenia i wyciągania wniosków ze zmian
E_1A_K02, E_1A_K05C-1, C-2T-W-2, T-A-1, T-A-2M-1, M-3, M-4S-3, S-2, S-1
E_1A_E5_K02
winien rozumieć rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działaności gospodarczej podmiotów
E_1A_K02, E_1A_K04C-1, C-2T-A-2M-1, M-2, M-3S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_E5_W01
powinien definiować marketing
2,0
3,0powinien definiować marketing podając podstawowe elementy definicji
3,5powinien definiować marketing omawiając szerzej jej elementy
4,0studenci powinni samodzielnie interpretować definicję marketingu
4,5samodzielnie potrafią stworzyć specyficzną definicję w odniesieniu do wybranego rynku
5,0samodzielnie potrafią stworzyć specyficzną definicję pokazując przykłady z polskiego i międzynarodowego rynku
E_1A_E5_W02
powinien wymieniać elementy marketingu mix, jak i otoczenia marketingowego podmiotu
2,0
3,0student powinien wymieniać elementy w układzie klasycznym 4P
3,5powinien wymieniać elemety wychodzące poza 4P
4,0student powinien podawać inne niż klasyczne rozwiązania dla elementów marketingu mix, w zależności od otoczenia podmiotu
4,5student powinien rozpoznawać elementy otoczenia istotne z punktu idzenia marketingu mix
5,0student powinien zaproponować rozwiązania w zakresie marketingu dla podmiotu działającego w konkretnym otoczeniu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_E5_U01
powinien przygotowywać plan segmentacji rynku
2,0
3,0student potrafi okreslic potencjalne grupy docelowe działań
3,5student potrafi wybrać grupy docelowe najlepsze dla danej firmy
4,0student powinien określić dostępność rynku/segmentu
4,5student poinien planować kompleksowe działania ziązane z ofertą dla danego segmentu
5,0student powinien określić/oszacować skuteczność i efektywność działań w każdym segmencie
E_1A_E5_U02
powinein postrzegać narzędzia marketingu jako źródło potencjalnych sukcesów firmy
2,0
3,0strudnet powinien wytłumaczyć istotę innowacji we wdrażaniu noych produktów
3,5strudent powinien zaproponować strategię cenową dla danego rynku
4,0student powinien zaproponować strategie dystrybucji
4,5studnet powinien formułowac pełny zestaw działań marketingowych
5,0student powinien formułować zasady pozwalające na skuteczne wdrażanie marketingu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_E5_K01
powinni mieć świadomość konieczności obserwacji otoczenia i wyciągania wniosków ze zmian
2,0
3,0powinni mieć świadomość konieczności obserwacji otoczenia i wyciągania wniosków ze zmian
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_E5_K02
winien rozumieć rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działaności gospodarczej podmiotów
2,0
3,0winien rozumieć rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działaności gospodarczej podmiotów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kotler Philip, Keller Kevin Lane, Marketing, Dom Wydawniczy Rebis, Warszawa, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Philip Kotler, Hermawan Kartajayi, Iwan Setiawan, Marketing 4.0. Era cyfrowa, MT Biznes, Warszawa, 2017

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wady i zalety marketingu2
T-A-2Otoczenie marketingowe2
T-A-3Badania marketingowe – zarys2
T-A-4Produkt – fortyfikacja2
T-A-5Cena jako narzędzie marketingu1
T-A-6Ogólna charakterystyka dystrybucji1
T-A-7Wybrane narzędzia promocji - reklama i public relations2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i znaczenie marketingu.1
T-W-2Zasady i rodzaje marketingu1
T-W-3Segmentacja rynku1
3

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Przygotowanie pracy domowej - analiza SWOT4
A-A-3Przygotowanie do kolokwium6
A-A-4Praca grupowa - analiza produktu6
A-A-5Kolokwium2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach3
A-W-2Przygotowanie do kolokwium13
A-W-3przygotowanie projektu14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_E5_W01powinien definiować marketing
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Cel przedmiotuC-1Zdobyć wiedzę na temat zasad i narzędzi marketingowych
C-2Zdobyć wiedzę na temat sposobów efektywnego wykorzystywania narzędzi marketingowych w działalności gospodarczej przedsiębiorstw
Treści programoweT-W-2Zasady i rodzaje marketingu
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-1Ocena formująca: Przygotowanie pracy indywidualnej na zajęcia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0powinien definiować marketing podając podstawowe elementy definicji
3,5powinien definiować marketing omawiając szerzej jej elementy
4,0studenci powinni samodzielnie interpretować definicję marketingu
4,5samodzielnie potrafią stworzyć specyficzną definicję w odniesieniu do wybranego rynku
5,0samodzielnie potrafią stworzyć specyficzną definicję pokazując przykłady z polskiego i międzynarodowego rynku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_E5_W02powinien wymieniać elementy marketingu mix, jak i otoczenia marketingowego podmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Cel przedmiotuC-1Zdobyć wiedzę na temat zasad i narzędzi marketingowych
C-2Zdobyć wiedzę na temat sposobów efektywnego wykorzystywania narzędzi marketingowych w działalności gospodarczej przedsiębiorstw
Treści programoweT-A-4Produkt – fortyfikacja
T-A-6Ogólna charakterystyka dystrybucji
T-A-5Cena jako narzędzie marketingu
T-A-7Wybrane narzędzia promocji - reklama i public relations
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-3Studia przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student powinien wymieniać elementy w układzie klasycznym 4P
3,5powinien wymieniać elemety wychodzące poza 4P
4,0student powinien podawać inne niż klasyczne rozwiązania dla elementów marketingu mix, w zależności od otoczenia podmiotu
4,5student powinien rozpoznawać elementy otoczenia istotne z punktu idzenia marketingu mix
5,0student powinien zaproponować rozwiązania w zakresie marketingu dla podmiotu działającego w konkretnym otoczeniu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_E5_U01powinien przygotowywać plan segmentacji rynku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U18Potrafi oceniać swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-1Zdobyć wiedzę na temat zasad i narzędzi marketingowych
C-2Zdobyć wiedzę na temat sposobów efektywnego wykorzystywania narzędzi marketingowych w działalności gospodarczej przedsiębiorstw
Treści programoweT-W-2Zasady i rodzaje marketingu
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Praca pisemna - grupowa i prezentacja podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi okreslic potencjalne grupy docelowe działań
3,5student potrafi wybrać grupy docelowe najlepsze dla danej firmy
4,0student powinien określić dostępność rynku/segmentu
4,5student poinien planować kompleksowe działania ziązane z ofertą dla danego segmentu
5,0student powinien określić/oszacować skuteczność i efektywność działań w każdym segmencie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_E5_U02powinein postrzegać narzędzia marketingu jako źródło potencjalnych sukcesów firmy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
Cel przedmiotuC-1Zdobyć wiedzę na temat zasad i narzędzi marketingowych
C-2Zdobyć wiedzę na temat sposobów efektywnego wykorzystywania narzędzi marketingowych w działalności gospodarczej przedsiębiorstw
Treści programoweT-W-3Segmentacja rynku
T-A-6Ogólna charakterystyka dystrybucji
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Praca w grupach
M-3Studia przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-2Ocena formująca: Praca pisemna - grupowa i prezentacja podczas zajęć
S-1Ocena formująca: Przygotowanie pracy indywidualnej na zajęcia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0strudnet powinien wytłumaczyć istotę innowacji we wdrażaniu noych produktów
3,5strudent powinien zaproponować strategię cenową dla danego rynku
4,0student powinien zaproponować strategie dystrybucji
4,5studnet powinien formułowac pełny zestaw działań marketingowych
5,0student powinien formułować zasady pozwalające na skuteczne wdrażanie marketingu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_E5_K01powinni mieć świadomość konieczności obserwacji otoczenia i wyciągania wniosków ze zmian
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zdobyć wiedzę na temat zasad i narzędzi marketingowych
C-2Zdobyć wiedzę na temat sposobów efektywnego wykorzystywania narzędzi marketingowych w działalności gospodarczej przedsiębiorstw
Treści programoweT-W-2Zasady i rodzaje marketingu
T-A-1Wady i zalety marketingu
T-A-2Otoczenie marketingowe
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-3Studia przypadków
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-2Ocena formująca: Praca pisemna - grupowa i prezentacja podczas zajęć
S-1Ocena formująca: Przygotowanie pracy indywidualnej na zajęcia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0powinni mieć świadomość konieczności obserwacji otoczenia i wyciągania wniosków ze zmian
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_E5_K02winien rozumieć rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działaności gospodarczej podmiotów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K04Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-1Zdobyć wiedzę na temat zasad i narzędzi marketingowych
C-2Zdobyć wiedzę na temat sposobów efektywnego wykorzystywania narzędzi marketingowych w działalności gospodarczej przedsiębiorstw
Treści programoweT-A-2Otoczenie marketingowe
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Praca w grupach
M-3Studia przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-2Ocena formująca: Praca pisemna - grupowa i prezentacja podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0winien rozumieć rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działaności gospodarczej podmiotów
3,5
4,0
4,5
5,0