Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy makroekonomii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy makroekonomii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 45 4,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu matematyki i mikroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami funkcjonowania gospodarki narodowej.
C-2Zrozumienie przez studentów zjawisk i procesów makroekonomicznych oraz wzajemnych powiązań między nimi.
C-3Opanowanie przez studentów umiejętności rozpoznawania związków przyczynowo-skutkowych w skali kraju oraz ich interpretacji.
C-4Uzyskanie przez studentów umiejętności analizowania prowadzonej przez państwo polityki gospodarczej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.3
T-A-2Metody pomiaru produktu krajowego brutto w gospodarce zamkniętej (autarkicznej) i otwartej.3
T-A-3Dochód narodowy i mierniki pochodne jako kryteria poziomu życia.3
T-A-4Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim.3
T-A-5Model klasyczny rynku rzeczowego i jego uwarunkowania.3
T-A-6Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.3
T-A-7Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu.3
T-A-8Zachowanie gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków.3
T-A-9Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie.3
T-A-10Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.3
T-A-11Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej.3
T-A-12Analiza współczesnego cyklu koniunkturalnego. Zmiany aktywności gospodarki w długim okresie i jej przyczyny.3
T-A-13Transformacja systemowa gospodarki polskiej i jej przyczyny.3
T-A-14Procesy globalizacji i internalizacji gospodarki i ich konsekwencje.3
T-A-15Powtórzenie materiału i sprawdzenie wiadomości3
45
wykłady
T-W-1Geneza makroekonomii. Państwo jako podmiot systemu gospodarczego. Interwencjonizm państwowy.2
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr.2
T-W-3Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej.2
T-W-4Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.2
T-W-5Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego.2
T-W-6Kurs walutowy. Polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki.2
T-W-7Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego.2
T-W-8Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji. Główne nurty teoretyczne makroekonomii.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w ćwiczeniach45
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń28
A-A-3przygotowanie do pisemnych zaliczeń20
A-A-4przygotowanie prezentacji na zadany temat5
A-A-5przygotowanie eseju10
A-A-6poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury10
A-A-7konsultacje2
120
wykłady
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2udział w egzaminie2
A-W-3studia literaturowe13
A-W-4przygotowanie do egzaminu30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-3wykład konweratoryjny
M-4dyskusja
M-5esej
M-6prezentacja studentów na zadany temat

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena z przygotowania do bieżących ćwiczeń i aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
S-3Ocena formująca: ocena z eseju
S-4Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-5Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia ćwiczeń
S-6Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-7Ocena formująca: ocena kolokwium cząstkowego
S-8Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-9Ocena formująca: ocena samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-10Ocena formująca: ocena rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych
S-11Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie
S-12Ocena formująca: ocena kompetencji w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
S-13Ocena formująca: ocena z wykonanej prezentacji na zadany temat
S-14Ocena formująca: ocena z przygotowanego eseju na zadany temat
S-15Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-16Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B10_W01
Definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne
E_1A_W01, E_1A_W13C-1, C-2T-A-14, T-A-1, T-A-6, T-A-12, T-A-13, T-A-5, T-A-2, T-A-7, T-A-8, T-A-3, T-A-4, T-A-11, T-A-10, T-A-9, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2M-3, M-6, M-2, M-5, M-4, M-1S-6, S-2, S-1, S-4, S-3, S-5
E_1A_B10_W02
Rozumie podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki narodowej
E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W13C-1, C-4, C-2, C-3T-A-14, T-A-1, T-A-6, T-A-13, T-A-5, T-A-7, T-A-15, T-A-8, T-A-4, T-A-11, T-A-10, T-A-9, T-W-1, T-W-3, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2M-3, M-6, M-2, M-5, M-4, M-1S-6, S-2, S-1, S-4, S-3, S-5
E_1A_B10_W03
Potrafi rozróżniać narzędzia polityki gospodarczej prowadzonej przez rząd i w podstawowym zakresie analizować ich skutki.
E_1A_W03, E_1A_W05, E_1A_W07, E_1A_W08C-4T-A-15, T-A-4, T-A-11, T-A-10, T-W-1, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-7M-3, M-6, M-2, M-5, M-4, M-1S-6, S-2, S-1, S-4, S-3, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B10_U01
rozpoznaje związki przyczynowo-skutkowe w skali kraju oraz je interpretuje
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04, E_1A_U08, E_1A_U12, E_1A_U21C-3T-A-14, T-A-1, T-A-6, T-A-13, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-4, T-A-11, T-A-10, T-A-9, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2M-3, M-6, M-2, M-5, M-4, M-1S-6, S-2, S-1, S-4, S-3, S-5
E_1A_B10_U02
analizuje w podstawowym zakresie efektywność prowadzonej polityki gospodarczej
E_1A_U01, E_1A_U08, E_1A_U11, E_1A_U19C-1, C-4T-A-12, T-A-15, T-A-8, T-A-4, T-A-11, T-A-10, T-A-9, T-W-4, T-W-8, T-W-5M-6, M-2, M-5, M-4, M-1S-6, S-2, S-1, S-4, S-3, S-5
E_1A_B10_U03
potrafi posługiwać się modelami graficznymi do analizowania prawidłowości i zjawisk w gospodarce narodowej
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U07C-1, C-4, C-2T-A-1, T-A-6, T-A-12, T-A-5, T-A-2, T-A-7, T-A-15, T-A-8, T-A-4, T-A-9, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-2M-6, M-5, M-4, M-1S-6, S-2, S-1, S-4, S-3, S-5
E_1A_B10_U04
potrafi zaprezentować poglądy z zakresu podstaw makroekonomii w formie pisemnej (esej) na podstawie przeczytanej literatury
E_1A_U13C-1, C-4, C-2, C-3T-A-14, T-A-12, T-A-13, T-A-5, T-A-2, T-A-15, T-A-8, T-A-3, T-A-4, T-A-10, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-5S-3
E_1A_B10_U05
ma umiejętność przygotowywania wystapień ustnych na tematy z zakresu podstaw makroekonomii z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
E_1A_U14C-1, C-4, C-2, C-3T-A-14, T-A-6, T-A-12, T-A-13, T-A-5, T-A-7, T-A-15, T-A-8, T-A-3, T-A-4, T-A-11, T-A-10, T-A-9M-6S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B10_K01
ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w skali makroekonomicznej
E_1A_K04, E_1A_K06C-2, C-3T-A-14, T-A-12, T-A-13, T-A-8, T-A-11, T-A-10, T-A-9, T-W-1, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-6, M-2, M-5, M-4, M-1S-6, S-2, S-1, S-4, S-3, S-5
E_1A_B10_K02
potrafi w podstawowym zakresie wskazać sposoby rozwiązywania problemów makroekonomicznych za pomocą narzędzi polityki gospodarczej
E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K09C-4T-A-12, T-A-11, T-A-10, T-W-8, T-W-6, T-W-7M-6, M-2, M-5, M-4, M-1S-6, S-2, S-1, S-4, S-3, S-5
E_1A_B10_K03
potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie zagadnień z podstaw makroekonomii
E_1A_K08C-1, C-4, C-2, C-3T-A-14, T-A-1, T-A-6, T-A-12, T-A-13, T-A-5, T-A-2, T-A-7, T-A-15, T-A-8, T-A-3, T-A-4, T-A-11, T-A-10, T-A-9, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2M-6, M-5, M-4S-6, S-2, S-1, S-4, S-3, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B10_W01
Definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć i zjawisk makroekonomicvznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowe pojęcia i definicje, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści pojęć i zjawisk makroekonomicznych, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowe pojęcia i definicje, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści pojęć i zjawisk makroekonomicznych, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował prawie poprawnie wszystkie pojęcia i definicje, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie prawie dokładnie zasadnicze treści pojęć i zjawisk makroekonomicznych, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku; jakość wypowiedzi na ogół poprawna.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował poprawnie wszystkie pojęcia i definicje, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie dokładnie zasadnicze treści pojęć i zjawisk makroekonomicznych, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się bez trudności i dość swobodnie.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekkawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiadania się wykazuje pewność, swobodę, używa poprawnego języka.
E_1A_B10_W02
Rozumie podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki narodowej
2,0Student nie rozumie podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki narodowej.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki narodowej, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował prawie poprawnie cały materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie prawie dokładnie zasadnicze treści zasad funcjonowania makrogospodarki, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku; jakość wypowiedzi na ogół poprawna.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował poprawnie całośc zagadnień, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie dokładnie zasadnicze treści dotyczace funkcjonowania gospodarki narodowej, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się bez trudności i dość swobodnie.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekkawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiadania się wykazuje pewność, swobodę, używa poprawnego języka.
E_1A_B10_W03
Potrafi rozróżniać narzędzia polityki gospodarczej prowadzonej przez rząd i w podstawowym zakresie analizować ich skutki.
2,0Student nie potrafi rozrózniać narzędzi polityki gospodarczej i analizować ich skutków w podstawowym zakresie.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowe narzędzia polityki gospodarczej i analizę ich skutków w podstawowym zakresie. - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował prawie poprawnie cały materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie prawie dokładnie zasadnicze treści materiału - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku; jakość wypowiedzi na ogół poprawna.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował poprawnie całośc zagadnień, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie dokładnie zasadnicze treści, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się bez trudności i dość swobodnie.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekkawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiadania się wykazuje pewność, swobodę, używa poprawnego języka.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B10_U01
rozpoznaje związki przyczynowo-skutkowe w skali kraju oraz je interpretuje
2,0Student nie posiada umiejętności rozpoznawania związków przczynowo-skutkowych w gospodarce narodowej i ich interpretacji.
3,0Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe w gospodarce i je interpretować.
3,5Student potrafi z pomocą nauczyciela rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe w gospodarce i je interpretować.
4,0Student potrafi samodzielnie opisywać zalezności i związki przyczynowo-skutkowe w gospodarce i je interpretować.
4,5Student potrafi samodzielnie przedstawić i interpretować zalezności przyczynowo-skutkowe w gosdpodarce narodowej w stopniu wiekszym niz podstawowy.
5,0Student posiada bardzo dobrą umiejetność opisywania związków przytczynowo-skutkowych w gospodarce oraz ich interpretacji; wykonuje to poprawnie, swobodnie, wykraczajac w tym poza zagadnienia programowe.
E_1A_B10_U02
analizuje w podstawowym zakresie efektywność prowadzonej polityki gospodarczej
2,0Student nie potrafi analizować w podstawowym zakresie efektywności prowadzonej polityki gospodarczej.
3,0Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela analizować w podstawowym zakresie efektywność polityki gospodarczej.
3,5Student potrafi z pomocą nauczyciela analizować w podstawowym zakresie efektywność polityki gospodarczej.
4,0Student potrafi samodzielnie analizować w podstawowym zakresie efektywność polityki gospodarczej.
4,5Student potrafi samodzielnie analizować w stopniu większym niż podstawowy zakres efektywność polityki gospodarczej.
5,0Student posiada znaczny zakres wiedzy nt. polityki gospodarczej i samodzielnie analizować jej rezultaty w stopniu większym niż podstawowy ; wykorzystując w tym celu swobodny sposób wypowiedzi.
E_1A_B10_U03
potrafi posługiwać się modelami graficznymi do analizowania prawidłowości i zjawisk w gospodarce narodowej
2,0Student nie potrafi posługiwać się modelamii graficznymi do analizowania zjawisk w skali makro.Student potrafi samodzielnie analizować w stopniu większym niż podstawowy zakres efektywność polityki gospodarczej.
3,0Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela analizować w podstawowym zakresie zjawiska w skali makr, wykorzystując modele graficzne
3,5Student potrafi z pomocą nauczyciela analizować za pomocę modeli graficznych w podstawowym zakresie zjawiska ekonomiczne w makroskali.
4,0Student potrafi samodzielnie analizować za pomocą modeli graficznych w podstawowym zakresie zjawiska ekonomiczne w makroskali.
4,5Student potrafi samodzielnie za pomoca modeli graficznych analizować w stopniu większym niż podstawowy zakres zjawiska ekonomiczne w skali makro.
5,0Student posiada znaczny zakres wiedzy nt. zjawisk gospodarczych w stopniu większym niż podstawowy i potrafi samodzielnie analizować je, wykorzystując modele graficzne; posługuje się przy tym swobodnym sposobem wypowiedzi.
E_1A_B10_U04
potrafi zaprezentować poglądy z zakresu podstaw makroekonomii w formie pisemnej (esej) na podstawie przeczytanej literatury
2,0Student nie potrafi zaprezentować poglądów z zakresu podstaw makroekonomii w formie pisemnej (eseju) na podstawie przeczytanej literatury.
3,0Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela zaprezentować poglądy z zakresu podstaw makroekonomii w formie pisemnej (eseju), na podstawie przeczytanej literatury.
3,5Student potrafi z pomocą nauczyciela zaprezentować poglądy z zakresu podstaw makroekonomii w formie pisemnej (eseju), na podstawie przeczytanej literatury.
4,0Student potrafi samodzielnie zaprezentować poglądy z zakresu podstaw makroekonomii w formie pisemnej (eseju), na podstawie przeczytanej literatury.
4,5Student potrafi samodzielnie zaprezentować poglądy ekonomiczne z zakresu podstaw makroekonomii spoza podstawowych zagadnień programu przedmiotu w formie pisemnej (eseju).
5,0Student posiada znaczny zakres wiedzy nt. podstaw makroekonomii w stopniu większym niż wymagany i potrafi samodzielnie zaprezentować je w postaci eseju, posługując się przy tym swobodnym sposobem wypowiedzi.
E_1A_B10_U05
ma umiejętność przygotowywania wystapień ustnych na tematy z zakresu podstaw makroekonomii z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
2,0Student nie potrafi przygotowywać wystąpień ustnych na tematy z zakresu podstaw makroekonomii, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
3,0Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela zaprezentować poglądy z zakresu podstaw makroekonomii w formie ustnej (prezentacja multimedialna).
3,5Student potrafi z pomocą nauczyciela zaprezentować poglądy z zakresu podstaw makroekonomii w formie ustnej (prezentacja multimedialna).
4,0Student potrafi samodzielnie zaprezentować poglądy z zakresu podstaw makroekonomii w formie ustnej (prezentacja multimedialna).
4,5Student potrafi samodzielnie zaprezentować poglądy ekonomiczne z zakresu podstaw makroekonomii spoza podstawowych zagadnień programu przedmiotu w formie ustnej (prezentacja multimedialna).
5,0Student posiada znaczny zakres wiedzy nt. podstaw makroekonomii w stopniu większym niż wymagany i potrafi samodzielnie zaprezentować je w postaci prezentacji multimedialnej, posługując się przy tym swobodnym sposobem wypowiedzi.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B10_K01
ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w skali makroekonomicznej
2,0Student nie ma świadomości ważności problemów ekonomicznych w skali makro.
3,0Student ma w ograniczonym stopniu świadomości ważności problemów ekonomicznych w skali makro.
3,5Student ma w średnim stopniu świadomości ważności problemów ekonomicznych w skali makro.
4,0Student ma w dużym stopniu świadomości ważności problemów ekonomicznych w skali makro.
4,5Student ma w bardzo dużym stopniu świadomości ważności problemów ekonomicznych w skali makro, sam pozukuje odpowiedzi na sposoby ich rozwiązywania.
5,0Student ma w bardzo rozbudzoną świadomości ważności problemów ekonomicznych w skali makro, uświadamia sobie takze te, które wykraczają poza zrealizowany program, sam pozukuje odpowiedzi na sposoby ich rozwiązywania, kierując się własną ciekawością.
E_1A_B10_K02
potrafi w podstawowym zakresie wskazać sposoby rozwiązywania problemów makroekonomicznych za pomocą narzędzi polityki gospodarczej
2,0Student nie potrafi w podstawowym zakresie wskazać sposobów rozwiazywania problemów ekonomicznych za pomoca narzędzi polityki gospodarczej.
3,0Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela w podstawowym zakresie wskazać sposoby rozwiazywania problemów ekonomicznych za pomoca narzędzi polityki gospodarczej.
3,5Student potrafi z pomocą nauczyciela w podstawowym zakresie wskazać sposoby rozwiazywania problemów ekonomicvznych za pomoca narzędzi polityki gospodarczej.
4,0Student potrafi samodzielnie w podstawowym zakresie wskazać sposoby rozwiazywania problemów ekonomicvznych za pomoca narzędzi polityki gospodarczej.
4,5Student potrafi samodzielnie w zakresie większym niż podstawowy wskazać sposoby rozwiazywania problemów ekonomicvznych za pomoca narzędzi polityki gospodarczej.
5,0Student potrafi samodzielnie w zakresie wykraczajacym poza program wskazać sposoby rozwiazywania problemów ekonomicvznych za pomoca narzędzi polityki gospodarczej.
E_1A_B10_K03
potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie zagadnień z podstaw makroekonomii
2,0Student nie potrafi uupełniać i doskonalić nabytej wiedzy i umiejętności.
3,0Student potraf w ograniczonym stopniui uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
3,5Student potraf w stopniu średnim uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
4,0Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
4,5Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w ramach obowiazującego programu bez inspiracji nauczyciela.
5,0Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie wykraczajacym poza obowiazujący program bez inspiracji nauczyciela, kierując się własną ciekawością poznawczą.

Literatura podstawowa

  1. Majchrzak M. (red), Makroekonomiczne mechanizmy funkcjonowania gospodarkinarodowej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2012
  2. Begg D., Dornbush R., Fischer S., Makroekonomia t. 2, PWE, Warszawa, 2014
  3. Czarny B., Podstawy ekonomii. Makroekonomia, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 2018
  4. Alojzy Z. Nowak i Tomasz Zalega, Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2019
  5. Strony internetowe, www.nbp.pl; www.nbportal.pl; mf.gov.pl; stat.gov.pl

Literatura dodatkowa

  1. red. nauk. R. Milewski, E. Kwiatkowski, Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 2018

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.3
T-A-2Metody pomiaru produktu krajowego brutto w gospodarce zamkniętej (autarkicznej) i otwartej.3
T-A-3Dochód narodowy i mierniki pochodne jako kryteria poziomu życia.3
T-A-4Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim.3
T-A-5Model klasyczny rynku rzeczowego i jego uwarunkowania.3
T-A-6Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.3
T-A-7Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu.3
T-A-8Zachowanie gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków.3
T-A-9Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie.3
T-A-10Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.3
T-A-11Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej.3
T-A-12Analiza współczesnego cyklu koniunkturalnego. Zmiany aktywności gospodarki w długim okresie i jej przyczyny.3
T-A-13Transformacja systemowa gospodarki polskiej i jej przyczyny.3
T-A-14Procesy globalizacji i internalizacji gospodarki i ich konsekwencje.3
T-A-15Powtórzenie materiału i sprawdzenie wiadomości3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geneza makroekonomii. Państwo jako podmiot systemu gospodarczego. Interwencjonizm państwowy.2
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr.2
T-W-3Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej.2
T-W-4Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.2
T-W-5Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego.2
T-W-6Kurs walutowy. Polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki.2
T-W-7Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego.2
T-W-8Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji. Główne nurty teoretyczne makroekonomii.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w ćwiczeniach45
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń28
A-A-3przygotowanie do pisemnych zaliczeń20
A-A-4przygotowanie prezentacji na zadany temat5
A-A-5przygotowanie eseju10
A-A-6poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury10
A-A-7konsultacje2
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2udział w egzaminie2
A-W-3studia literaturowe13
A-W-4przygotowanie do egzaminu30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B10_W01Definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W13Ma wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami funkcjonowania gospodarki narodowej.
C-2Zrozumienie przez studentów zjawisk i procesów makroekonomicznych oraz wzajemnych powiązań między nimi.
Treści programoweT-A-14Procesy globalizacji i internalizacji gospodarki i ich konsekwencje.
T-A-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.
T-A-6Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.
T-A-12Analiza współczesnego cyklu koniunkturalnego. Zmiany aktywności gospodarki w długim okresie i jej przyczyny.
T-A-13Transformacja systemowa gospodarki polskiej i jej przyczyny.
T-A-5Model klasyczny rynku rzeczowego i jego uwarunkowania.
T-A-2Metody pomiaru produktu krajowego brutto w gospodarce zamkniętej (autarkicznej) i otwartej.
T-A-7Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu.
T-A-8Zachowanie gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków.
T-A-3Dochód narodowy i mierniki pochodne jako kryteria poziomu życia.
T-A-4Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim.
T-A-11Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej.
T-A-10Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-A-9Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie.
T-W-1Geneza makroekonomii. Państwo jako podmiot systemu gospodarczego. Interwencjonizm państwowy.
T-W-4Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.
T-W-3Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej.
T-W-8Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji. Główne nurty teoretyczne makroekonomii.
T-W-5Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego.
T-W-6Kurs walutowy. Polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki.
T-W-7Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego.
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr.
Metody nauczaniaM-3wykład konweratoryjny
M-6prezentacja studentów na zadany temat
M-2wykład informacyjny
M-5esej
M-4dyskusja
M-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
S-1Ocena formująca: ocena z przygotowania do bieżących ćwiczeń i aktywności na zajęciach
S-4Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-3Ocena formująca: ocena z eseju
S-5Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć i zjawisk makroekonomicvznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowe pojęcia i definicje, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści pojęć i zjawisk makroekonomicznych, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowe pojęcia i definicje, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści pojęć i zjawisk makroekonomicznych, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował prawie poprawnie wszystkie pojęcia i definicje, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie prawie dokładnie zasadnicze treści pojęć i zjawisk makroekonomicznych, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku; jakość wypowiedzi na ogół poprawna.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował poprawnie wszystkie pojęcia i definicje, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie dokładnie zasadnicze treści pojęć i zjawisk makroekonomicznych, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się bez trudności i dość swobodnie.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekkawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiadania się wykazuje pewność, swobodę, używa poprawnego języka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B10_W02Rozumie podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki narodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W13Ma wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami funkcjonowania gospodarki narodowej.
C-4Uzyskanie przez studentów umiejętności analizowania prowadzonej przez państwo polityki gospodarczej.
C-2Zrozumienie przez studentów zjawisk i procesów makroekonomicznych oraz wzajemnych powiązań między nimi.
C-3Opanowanie przez studentów umiejętności rozpoznawania związków przyczynowo-skutkowych w skali kraju oraz ich interpretacji.
Treści programoweT-A-14Procesy globalizacji i internalizacji gospodarki i ich konsekwencje.
T-A-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.
T-A-6Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.
T-A-13Transformacja systemowa gospodarki polskiej i jej przyczyny.
T-A-5Model klasyczny rynku rzeczowego i jego uwarunkowania.
T-A-7Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu.
T-A-15Powtórzenie materiału i sprawdzenie wiadomości
T-A-8Zachowanie gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków.
T-A-4Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim.
T-A-11Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej.
T-A-10Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-A-9Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie.
T-W-1Geneza makroekonomii. Państwo jako podmiot systemu gospodarczego. Interwencjonizm państwowy.
T-W-3Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej.
T-W-8Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji. Główne nurty teoretyczne makroekonomii.
T-W-5Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego.
T-W-6Kurs walutowy. Polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki.
T-W-7Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego.
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr.
Metody nauczaniaM-3wykład konweratoryjny
M-6prezentacja studentów na zadany temat
M-2wykład informacyjny
M-5esej
M-4dyskusja
M-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
S-1Ocena formująca: ocena z przygotowania do bieżących ćwiczeń i aktywności na zajęciach
S-4Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-3Ocena formująca: ocena z eseju
S-5Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki narodowej.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki narodowej, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował prawie poprawnie cały materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie prawie dokładnie zasadnicze treści zasad funcjonowania makrogospodarki, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku; jakość wypowiedzi na ogół poprawna.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował poprawnie całośc zagadnień, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie dokładnie zasadnicze treści dotyczace funkcjonowania gospodarki narodowej, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się bez trudności i dość swobodnie.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekkawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiadania się wykazuje pewność, swobodę, używa poprawnego języka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B10_W03Potrafi rozróżniać narzędzia polityki gospodarczej prowadzonej przez rząd i w podstawowym zakresie analizować ich skutki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
Cel przedmiotuC-4Uzyskanie przez studentów umiejętności analizowania prowadzonej przez państwo polityki gospodarczej.
Treści programoweT-A-15Powtórzenie materiału i sprawdzenie wiadomości
T-A-4Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim.
T-A-11Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej.
T-A-10Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-W-1Geneza makroekonomii. Państwo jako podmiot systemu gospodarczego. Interwencjonizm państwowy.
T-W-4Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.
T-W-8Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji. Główne nurty teoretyczne makroekonomii.
T-W-5Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego.
T-W-7Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego.
Metody nauczaniaM-3wykład konweratoryjny
M-6prezentacja studentów na zadany temat
M-2wykład informacyjny
M-5esej
M-4dyskusja
M-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
S-1Ocena formująca: ocena z przygotowania do bieżących ćwiczeń i aktywności na zajęciach
S-4Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-3Ocena formująca: ocena z eseju
S-5Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozrózniać narzędzi polityki gospodarczej i analizować ich skutków w podstawowym zakresie.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowe narzędzia polityki gospodarczej i analizę ich skutków w podstawowym zakresie. - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował prawie poprawnie cały materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie prawie dokładnie zasadnicze treści materiału - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku; jakość wypowiedzi na ogół poprawna.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował poprawnie całośc zagadnień, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie dokładnie zasadnicze treści, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się bez trudności i dość swobodnie.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekkawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiadania się wykazuje pewność, swobodę, używa poprawnego języka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B10_U01rozpoznaje związki przyczynowo-skutkowe w skali kraju oraz je interpretuje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
E_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-3Opanowanie przez studentów umiejętności rozpoznawania związków przyczynowo-skutkowych w skali kraju oraz ich interpretacji.
Treści programoweT-A-14Procesy globalizacji i internalizacji gospodarki i ich konsekwencje.
T-A-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.
T-A-6Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.
T-A-13Transformacja systemowa gospodarki polskiej i jej przyczyny.
T-A-5Model klasyczny rynku rzeczowego i jego uwarunkowania.
T-A-7Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu.
T-A-8Zachowanie gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków.
T-A-4Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim.
T-A-11Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej.
T-A-10Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-A-9Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie.
T-W-4Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.
T-W-3Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej.
T-W-8Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji. Główne nurty teoretyczne makroekonomii.
T-W-5Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego.
T-W-6Kurs walutowy. Polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki.
T-W-7Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego.
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr.
Metody nauczaniaM-3wykład konweratoryjny
M-6prezentacja studentów na zadany temat
M-2wykład informacyjny
M-5esej
M-4dyskusja
M-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
S-1Ocena formująca: ocena z przygotowania do bieżących ćwiczeń i aktywności na zajęciach
S-4Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-3Ocena formująca: ocena z eseju
S-5Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności rozpoznawania związków przczynowo-skutkowych w gospodarce narodowej i ich interpretacji.
3,0Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe w gospodarce i je interpretować.
3,5Student potrafi z pomocą nauczyciela rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe w gospodarce i je interpretować.
4,0Student potrafi samodzielnie opisywać zalezności i związki przyczynowo-skutkowe w gospodarce i je interpretować.
4,5Student potrafi samodzielnie przedstawić i interpretować zalezności przyczynowo-skutkowe w gosdpodarce narodowej w stopniu wiekszym niz podstawowy.
5,0Student posiada bardzo dobrą umiejetność opisywania związków przytczynowo-skutkowych w gospodarce oraz ich interpretacji; wykonuje to poprawnie, swobodnie, wykraczajac w tym poza zagadnienia programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B10_U02analizuje w podstawowym zakresie efektywność prowadzonej polityki gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U19Interpretuje wybrane problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami funkcjonowania gospodarki narodowej.
C-4Uzyskanie przez studentów umiejętności analizowania prowadzonej przez państwo polityki gospodarczej.
Treści programoweT-A-12Analiza współczesnego cyklu koniunkturalnego. Zmiany aktywności gospodarki w długim okresie i jej przyczyny.
T-A-15Powtórzenie materiału i sprawdzenie wiadomości
T-A-8Zachowanie gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków.
T-A-4Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim.
T-A-11Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej.
T-A-10Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-A-9Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie.
T-W-4Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.
T-W-8Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji. Główne nurty teoretyczne makroekonomii.
T-W-5Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego.
Metody nauczaniaM-6prezentacja studentów na zadany temat
M-2wykład informacyjny
M-5esej
M-4dyskusja
M-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
S-1Ocena formująca: ocena z przygotowania do bieżących ćwiczeń i aktywności na zajęciach
S-4Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-3Ocena formująca: ocena z eseju
S-5Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować w podstawowym zakresie efektywności prowadzonej polityki gospodarczej.
3,0Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela analizować w podstawowym zakresie efektywność polityki gospodarczej.
3,5Student potrafi z pomocą nauczyciela analizować w podstawowym zakresie efektywność polityki gospodarczej.
4,0Student potrafi samodzielnie analizować w podstawowym zakresie efektywność polityki gospodarczej.
4,5Student potrafi samodzielnie analizować w stopniu większym niż podstawowy zakres efektywność polityki gospodarczej.
5,0Student posiada znaczny zakres wiedzy nt. polityki gospodarczej i samodzielnie analizować jej rezultaty w stopniu większym niż podstawowy ; wykorzystując w tym celu swobodny sposób wypowiedzi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B10_U03potrafi posługiwać się modelami graficznymi do analizowania prawidłowości i zjawisk w gospodarce narodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami funkcjonowania gospodarki narodowej.
C-4Uzyskanie przez studentów umiejętności analizowania prowadzonej przez państwo polityki gospodarczej.
C-2Zrozumienie przez studentów zjawisk i procesów makroekonomicznych oraz wzajemnych powiązań między nimi.
Treści programoweT-A-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.
T-A-6Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.
T-A-12Analiza współczesnego cyklu koniunkturalnego. Zmiany aktywności gospodarki w długim okresie i jej przyczyny.
T-A-5Model klasyczny rynku rzeczowego i jego uwarunkowania.
T-A-2Metody pomiaru produktu krajowego brutto w gospodarce zamkniętej (autarkicznej) i otwartej.
T-A-7Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu.
T-A-15Powtórzenie materiału i sprawdzenie wiadomości
T-A-8Zachowanie gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków.
T-A-4Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim.
T-A-9Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie.
T-W-8Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji. Główne nurty teoretyczne makroekonomii.
T-W-5Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego.
T-W-6Kurs walutowy. Polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki.
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr.
Metody nauczaniaM-6prezentacja studentów na zadany temat
M-5esej
M-4dyskusja
M-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
S-1Ocena formująca: ocena z przygotowania do bieżących ćwiczeń i aktywności na zajęciach
S-4Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-3Ocena formująca: ocena z eseju
S-5Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się modelamii graficznymi do analizowania zjawisk w skali makro.Student potrafi samodzielnie analizować w stopniu większym niż podstawowy zakres efektywność polityki gospodarczej.
3,0Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela analizować w podstawowym zakresie zjawiska w skali makr, wykorzystując modele graficzne
3,5Student potrafi z pomocą nauczyciela analizować za pomocę modeli graficznych w podstawowym zakresie zjawiska ekonomiczne w makroskali.
4,0Student potrafi samodzielnie analizować za pomocą modeli graficznych w podstawowym zakresie zjawiska ekonomiczne w makroskali.
4,5Student potrafi samodzielnie za pomoca modeli graficznych analizować w stopniu większym niż podstawowy zakres zjawiska ekonomiczne w skali makro.
5,0Student posiada znaczny zakres wiedzy nt. zjawisk gospodarczych w stopniu większym niż podstawowy i potrafi samodzielnie analizować je, wykorzystując modele graficzne; posługuje się przy tym swobodnym sposobem wypowiedzi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B10_U04potrafi zaprezentować poglądy z zakresu podstaw makroekonomii w formie pisemnej (esej) na podstawie przeczytanej literatury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U13Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami funkcjonowania gospodarki narodowej.
C-4Uzyskanie przez studentów umiejętności analizowania prowadzonej przez państwo polityki gospodarczej.
C-2Zrozumienie przez studentów zjawisk i procesów makroekonomicznych oraz wzajemnych powiązań między nimi.
C-3Opanowanie przez studentów umiejętności rozpoznawania związków przyczynowo-skutkowych w skali kraju oraz ich interpretacji.
Treści programoweT-A-14Procesy globalizacji i internalizacji gospodarki i ich konsekwencje.
T-A-12Analiza współczesnego cyklu koniunkturalnego. Zmiany aktywności gospodarki w długim okresie i jej przyczyny.
T-A-13Transformacja systemowa gospodarki polskiej i jej przyczyny.
T-A-5Model klasyczny rynku rzeczowego i jego uwarunkowania.
T-A-2Metody pomiaru produktu krajowego brutto w gospodarce zamkniętej (autarkicznej) i otwartej.
T-A-15Powtórzenie materiału i sprawdzenie wiadomości
T-A-8Zachowanie gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków.
T-A-3Dochód narodowy i mierniki pochodne jako kryteria poziomu życia.
T-A-4Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim.
T-A-10Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-W-1Geneza makroekonomii. Państwo jako podmiot systemu gospodarczego. Interwencjonizm państwowy.
T-W-4Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.
T-W-3Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej.
T-W-8Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji. Główne nurty teoretyczne makroekonomii.
T-W-5Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego.
T-W-6Kurs walutowy. Polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki.
T-W-7Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego.
Metody nauczaniaM-5esej
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena z eseju
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprezentować poglądów z zakresu podstaw makroekonomii w formie pisemnej (eseju) na podstawie przeczytanej literatury.
3,0Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela zaprezentować poglądy z zakresu podstaw makroekonomii w formie pisemnej (eseju), na podstawie przeczytanej literatury.
3,5Student potrafi z pomocą nauczyciela zaprezentować poglądy z zakresu podstaw makroekonomii w formie pisemnej (eseju), na podstawie przeczytanej literatury.
4,0Student potrafi samodzielnie zaprezentować poglądy z zakresu podstaw makroekonomii w formie pisemnej (eseju), na podstawie przeczytanej literatury.
4,5Student potrafi samodzielnie zaprezentować poglądy ekonomiczne z zakresu podstaw makroekonomii spoza podstawowych zagadnień programu przedmiotu w formie pisemnej (eseju).
5,0Student posiada znaczny zakres wiedzy nt. podstaw makroekonomii w stopniu większym niż wymagany i potrafi samodzielnie zaprezentować je w postaci eseju, posługując się przy tym swobodnym sposobem wypowiedzi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B10_U05ma umiejętność przygotowywania wystapień ustnych na tematy z zakresu podstaw makroekonomii z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U14Posiada umiejętność przygotowania typowych wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami funkcjonowania gospodarki narodowej.
C-4Uzyskanie przez studentów umiejętności analizowania prowadzonej przez państwo polityki gospodarczej.
C-2Zrozumienie przez studentów zjawisk i procesów makroekonomicznych oraz wzajemnych powiązań między nimi.
C-3Opanowanie przez studentów umiejętności rozpoznawania związków przyczynowo-skutkowych w skali kraju oraz ich interpretacji.
Treści programoweT-A-14Procesy globalizacji i internalizacji gospodarki i ich konsekwencje.
T-A-6Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.
T-A-12Analiza współczesnego cyklu koniunkturalnego. Zmiany aktywności gospodarki w długim okresie i jej przyczyny.
T-A-13Transformacja systemowa gospodarki polskiej i jej przyczyny.
T-A-5Model klasyczny rynku rzeczowego i jego uwarunkowania.
T-A-7Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu.
T-A-15Powtórzenie materiału i sprawdzenie wiadomości
T-A-8Zachowanie gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków.
T-A-3Dochód narodowy i mierniki pochodne jako kryteria poziomu życia.
T-A-4Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim.
T-A-11Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej.
T-A-10Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-A-9Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie.
Metody nauczaniaM-6prezentacja studentów na zadany temat
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przygotowywać wystąpień ustnych na tematy z zakresu podstaw makroekonomii, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
3,0Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela zaprezentować poglądy z zakresu podstaw makroekonomii w formie ustnej (prezentacja multimedialna).
3,5Student potrafi z pomocą nauczyciela zaprezentować poglądy z zakresu podstaw makroekonomii w formie ustnej (prezentacja multimedialna).
4,0Student potrafi samodzielnie zaprezentować poglądy z zakresu podstaw makroekonomii w formie ustnej (prezentacja multimedialna).
4,5Student potrafi samodzielnie zaprezentować poglądy ekonomiczne z zakresu podstaw makroekonomii spoza podstawowych zagadnień programu przedmiotu w formie ustnej (prezentacja multimedialna).
5,0Student posiada znaczny zakres wiedzy nt. podstaw makroekonomii w stopniu większym niż wymagany i potrafi samodzielnie zaprezentować je w postaci prezentacji multimedialnej, posługując się przy tym swobodnym sposobem wypowiedzi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B10_K01ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w skali makroekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
E_1A_K06Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie przez studentów zjawisk i procesów makroekonomicznych oraz wzajemnych powiązań między nimi.
C-3Opanowanie przez studentów umiejętności rozpoznawania związków przyczynowo-skutkowych w skali kraju oraz ich interpretacji.
Treści programoweT-A-14Procesy globalizacji i internalizacji gospodarki i ich konsekwencje.
T-A-12Analiza współczesnego cyklu koniunkturalnego. Zmiany aktywności gospodarki w długim okresie i jej przyczyny.
T-A-13Transformacja systemowa gospodarki polskiej i jej przyczyny.
T-A-8Zachowanie gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków.
T-A-11Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej.
T-A-10Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-A-9Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie.
T-W-1Geneza makroekonomii. Państwo jako podmiot systemu gospodarczego. Interwencjonizm państwowy.
T-W-4Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.
T-W-8Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji. Główne nurty teoretyczne makroekonomii.
T-W-5Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego.
T-W-6Kurs walutowy. Polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki.
T-W-7Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego.
Metody nauczaniaM-6prezentacja studentów na zadany temat
M-2wykład informacyjny
M-5esej
M-4dyskusja
M-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
S-1Ocena formująca: ocena z przygotowania do bieżących ćwiczeń i aktywności na zajęciach
S-4Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-3Ocena formująca: ocena z eseju
S-5Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ważności problemów ekonomicznych w skali makro.
3,0Student ma w ograniczonym stopniu świadomości ważności problemów ekonomicznych w skali makro.
3,5Student ma w średnim stopniu świadomości ważności problemów ekonomicznych w skali makro.
4,0Student ma w dużym stopniu świadomości ważności problemów ekonomicznych w skali makro.
4,5Student ma w bardzo dużym stopniu świadomości ważności problemów ekonomicznych w skali makro, sam pozukuje odpowiedzi na sposoby ich rozwiązywania.
5,0Student ma w bardzo rozbudzoną świadomości ważności problemów ekonomicznych w skali makro, uświadamia sobie takze te, które wykraczają poza zrealizowany program, sam pozukuje odpowiedzi na sposoby ich rozwiązywania, kierując się własną ciekawością.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B10_K02potrafi w podstawowym zakresie wskazać sposoby rozwiązywania problemów makroekonomicznych za pomocą narzędzi polityki gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K09Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-4Uzyskanie przez studentów umiejętności analizowania prowadzonej przez państwo polityki gospodarczej.
Treści programoweT-A-12Analiza współczesnego cyklu koniunkturalnego. Zmiany aktywności gospodarki w długim okresie i jej przyczyny.
T-A-11Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej.
T-A-10Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-W-8Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji. Główne nurty teoretyczne makroekonomii.
T-W-6Kurs walutowy. Polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki.
T-W-7Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego.
Metody nauczaniaM-6prezentacja studentów na zadany temat
M-2wykład informacyjny
M-5esej
M-4dyskusja
M-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
S-1Ocena formująca: ocena z przygotowania do bieżących ćwiczeń i aktywności na zajęciach
S-4Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-3Ocena formująca: ocena z eseju
S-5Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w podstawowym zakresie wskazać sposobów rozwiazywania problemów ekonomicznych za pomoca narzędzi polityki gospodarczej.
3,0Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela w podstawowym zakresie wskazać sposoby rozwiazywania problemów ekonomicznych za pomoca narzędzi polityki gospodarczej.
3,5Student potrafi z pomocą nauczyciela w podstawowym zakresie wskazać sposoby rozwiazywania problemów ekonomicvznych za pomoca narzędzi polityki gospodarczej.
4,0Student potrafi samodzielnie w podstawowym zakresie wskazać sposoby rozwiazywania problemów ekonomicvznych za pomoca narzędzi polityki gospodarczej.
4,5Student potrafi samodzielnie w zakresie większym niż podstawowy wskazać sposoby rozwiazywania problemów ekonomicvznych za pomoca narzędzi polityki gospodarczej.
5,0Student potrafi samodzielnie w zakresie wykraczajacym poza program wskazać sposoby rozwiazywania problemów ekonomicvznych za pomoca narzędzi polityki gospodarczej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B10_K03potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie zagadnień z podstaw makroekonomii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami funkcjonowania gospodarki narodowej.
C-4Uzyskanie przez studentów umiejętności analizowania prowadzonej przez państwo polityki gospodarczej.
C-2Zrozumienie przez studentów zjawisk i procesów makroekonomicznych oraz wzajemnych powiązań między nimi.
C-3Opanowanie przez studentów umiejętności rozpoznawania związków przyczynowo-skutkowych w skali kraju oraz ich interpretacji.
Treści programoweT-A-14Procesy globalizacji i internalizacji gospodarki i ich konsekwencje.
T-A-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.
T-A-6Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.
T-A-12Analiza współczesnego cyklu koniunkturalnego. Zmiany aktywności gospodarki w długim okresie i jej przyczyny.
T-A-13Transformacja systemowa gospodarki polskiej i jej przyczyny.
T-A-5Model klasyczny rynku rzeczowego i jego uwarunkowania.
T-A-2Metody pomiaru produktu krajowego brutto w gospodarce zamkniętej (autarkicznej) i otwartej.
T-A-7Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu.
T-A-15Powtórzenie materiału i sprawdzenie wiadomości
T-A-8Zachowanie gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków.
T-A-3Dochód narodowy i mierniki pochodne jako kryteria poziomu życia.
T-A-4Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim.
T-A-11Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej.
T-A-10Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-A-9Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie.
T-W-1Geneza makroekonomii. Państwo jako podmiot systemu gospodarczego. Interwencjonizm państwowy.
T-W-4Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.
T-W-3Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej.
T-W-8Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji. Główne nurty teoretyczne makroekonomii.
T-W-5Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego.
T-W-6Kurs walutowy. Polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki.
T-W-7Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego.
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr.
Metody nauczaniaM-6prezentacja studentów na zadany temat
M-5esej
M-4dyskusja
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
S-1Ocena formująca: ocena z przygotowania do bieżących ćwiczeń i aktywności na zajęciach
S-4Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-3Ocena formująca: ocena z eseju
S-5Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi uupełniać i doskonalić nabytej wiedzy i umiejętności.
3,0Student potraf w ograniczonym stopniui uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
3,5Student potraf w stopniu średnim uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
4,0Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
4,5Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w ramach obowiazującego programu bez inspiracji nauczyciela.
5,0Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie wykraczajacym poza obowiazujący program bez inspiracji nauczyciela, kierując się własną ciekawością poznawczą.