Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
Sylabus przedmiotu Ekonomika konsumpcji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomika konsumpcji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie programu mikro i makroekonomii |
W-2 | Znajomość podstawowych metod statystyki opisowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zdobędzie podstawową wiedzę o procesie konsumpcji |
C-2 | Pozna cechy określające poziom, jakość i standard życia. |
C-3 | Pozna zasady planowania budżetu domowego. |
C-4 | Wykształci umiejetność sporządzania budżetu domowego. |
C-5 | Zgromadzi wiedzę o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych; strukturze wydatków i ich zmianach w długim okresie czasu. |
C-6 | Pozna nowe zjawiska w sferze konsumpcji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Terminologia i typologia sfery konsumpcji. Potrzeby i preferencje konsumenta. | 1 |
T-A-2 | Poziom życia. Jakość życia. Standard życia. | 1 |
T-A-3 | Budżety gospodarstw domowych. Dochody rozporządzalne ludności w gospodarstwach domowych poszczególnych grup społeczno-ekonomicznych. | 1 |
T-A-4 | Wielkość i struktura wydatków gospodarstw domowych. | 1 |
T-A-5 | Poziom spożycia żywności w Polsce. | 2 |
T-A-6 | Właściwości dobra konsumpcyjnego. Funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju. Czynniki wpływające na poziom i strukturę konsumpcji. | 2 |
T-A-7 | Metody badania konsumpcji. Źródła informacji. | 2 |
T-A-8 | Mierniki konsumpcji, metody oceny konsumpcji. | 1 |
T-A-9 | Podejmowanie decyzji przez konsumenta. Ochrona konsumenta. | 2 |
T-A-10 | Nowe zjawiska w sferze konsumpcji, tendencje rozwoju konsumpcji. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym | 15 |
A-A-2 | praca własna studenta obejmująca: - studiowanie literatury przedmiotu oraz danych statystycznych ilustrujących omawiane na zajęciach zagadnienia, - opracowywanie tematów zleconych przez prowadzącego, - udział w konsultacjach związanych z weryfikacją indywidualnych postępów w poznawaniu zagadnień ekonomiki konsumpcji, | 43 |
A-A-3 | Kolokwium | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacja multimedialną |
M-2 | wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia |
M-3 | metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena pracy zaliczeniowej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena samodzielnej prezentacji |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena sprawdzianu zaliczeniowego, kolokwium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O22/1_W01 Ma podstawową wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji. | E_1A_W01 | — | C-5, C-1 | T-A-6, T-A-1, T-A-7 | M-3, M-1, M-2 | S-3, S-1 |
E_1A_O22/1_W02 Zna cechy określające poziom życia, jakość i standard życia. | E_1A_W04 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-7, T-A-10, T-A-5 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
E_1A_O22/1_W03 Zna podstawowe mierniki poziomu konsumpcji; ma wiedzę o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych | E_1A_W12 | — | C-6, C-2 | T-A-4, T-A-9, T-A-3 | M-3, M-1, M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O22/1_U01 Umie scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego, funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju | E_1A_U04, E_1A_U21 | — | C-5, C-1, C-2 | T-A-7, T-A-8, T-A-10 | M-3, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
E_1A_O22/1_U02 Umie zaprojektować/zaplanować budżet gospodarstwa domowego | E_1A_U02, E_1A_U09 | — | C-3, C-4 | T-A-4, T-A-7, T-A-3 | M-3, M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O22/1_K01 Jest świadomy możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji studenta i jego bliskich | E_1A_K02, E_1A_K05 | — | C-5, C-4 | T-A-2, T-A-4, T-A-9, T-A-3 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O22/1_W01 Ma podstawową wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji | |
3,5 | Student ma wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji; treść i forma wypowiedzi obarczone są licznymi błędami | |
4,0 | Student ma wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji; treść i forma wypowiedzi obarczone są nielicznymi błędami | |
4,5 | Student ma wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student ma wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji; treść i forma wypowiedzi nie budza zastrzeżeń | |
E_1A_O22/1_W02 Zna cechy określające poziom życia, jakość i standard życia. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia | |
3,5 | Student ma wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia | |
4,0 | Student ma wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia; treść i forma wypowiedzi zawieraja pewne uchybienia | |
4,5 | Student ma wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student ma wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia; treść i forma wypowiedzi nie budza zastrzeżeń | |
E_1A_O22/1_W03 Zna podstawowe mierniki poziomu konsumpcji; ma wiedzę o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy na temat dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji | |
3,5 | Student opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowew obszarze wiedzy dotyczącej dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji | |
4,0 | Student opanował materiał programowy, przyswoił treści w obszarze wiedzy dotyczącej dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji | |
4,5 | Student opanował materiał programowy, przyswoił treści w obszarze wiedzy dotyczącej dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student opanował materiał programowy, przyswoił treści w obszarze wiedzy dotyczącej dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji; treść i forma wypowiedzi nie budzą większych zastrzeżeń |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O22/1_U01 Umie scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego, funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych właściwości dobra konsumpcyjnego i funkcji konsumpcji |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować podstawowye właściwości dobra konsumpcyjnego i funkcjie konsumpcji | |
3,5 | Student potrafi scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego i funkcje konsumpcji | |
4,0 | Student potrafi scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego, funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju | |
4,5 | Student potrafi scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego, funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student potrafi scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego, funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
E_1A_O22/1_U02 Umie zaprojektować/zaplanować budżet gospodarstwa domowego | 2,0 | nie ma wiedzy o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa domowego i nie potrafi zaplanować podstawowych założeń budżetu gospodarstwa domowego |
3,0 | ma wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa domowego i potrafi zaplanować podstawowych założeń budżetu gospodarstwa domowego | |
3,5 | potrafi wykorzystać wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa do zaplanowania podstawowych założeń budżetu gospodarstwa domowego | |
4,0 | sprawnie stosuje wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa do zaplanowania założeń budżetu gospodarstwa domowego | |
4,5 | sprawnie stosuje wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa do zaplanowania założeń budżetu gospodarstwa domowego; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | sprawnie stosuje wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa do zaplanowania założeń budżetu gospodarstwa domowego; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O22/1_K01 Jest świadomy możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji studenta i jego bliskich | 2,0 | Student nie jest świadomy możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich |
3,0 | Student jest świadomy możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich | |
3,5 | Prezentuje wiedzę i umiejętnośći świadczące o możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich | |
4,0 | Prezentuje wiedzę, umiejętnośći i kompetencje świadczące o celowości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich | |
4,5 | Prezentuje wiedzę, umiejętnośći i kompetencje świadczące o celowości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Prezentuje wiedzę, umiejętnośći i kompetencje świadczące o celowości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń |
Literatura podstawowa
- Michaliszyn, Beata, Strategie zrównoważonej konsumpcji w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Białystok, 2012, 2, ISBN 978-83-61643-29-6
- Krystyna Żelazna, Iwona Kowalczuk, Beata Mikuta ; red. nauk. Krystyna Żelazna, Ekonomika konsumpcji : elementy teorii, SGGW, Warszawa, 2002, 1, ISBN 83-7244-370-X
- Grzywińska-Rąpca, Małgorzata, Obiektywne i subiektywne wymiary konsumpcji gospodarstw domowych, Uniwersytet Warmińsko- Mazurski (Olsztyn), Olsztyn, 2018, 1, ISBN 978-83-8100-133-5
Literatura dodatkowa
- Gardocka-Jałowiec, Anna., Zmiany konsumpcji a kreowanie innowacji, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białymstok, 2015, 4, ISBN 978-83-7431-460-2