Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Rynki międzynarodowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rynki międzynarodowe
Specjalność Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie wiedzy z zakresu makro, mikroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studentów niezbędnych informacji do sprawnego poruszania się na rynkach międzynarodowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Przedmiot, znaczenie, specyfika i typologia badań rynków międzynarodowych.1
T-K-2Determinanty rozwoju badań rynku międzynarodowego.1
T-K-3Pojęcie i cechy zagranicznego otoczenia przedsiębiorstwa.2
T-K-4Czynniki zagranicznego otoczenia przedsiębiorstwa: geograficzne, demograficzne, ekonomiczne, technologiczne, polityczno-prawne i kulturowe.2
T-K-5Podstawowe decyzje podejmowane przez przedsiębiorstwo na rynku zagranicznym.2
T-K-6Wybór rynków, na których przedsiębiorstwo zamierza prowadzić działalność.2
T-K-7Metody badań rynków zagranicznych.2
T-K-8Wykorzystanie informacji pierwotnych i wtórnych w badaniach rynków.2
T-K-9Źródła i procedura zbierania informacji wtórnych.2
T-K-10Ocena atrakcyjności rynków zagranicznych.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach18
A-K-2Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia końcowego.40
A-K-3Zaliczenie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/8_W01
Student posiada niezbędne informacje do sprawnego poruszania się na rynkach międzynarodowych.
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04C-1T-K-1, T-K-2, T-K-10, T-K-9, T-K-8, T-K-7, T-K-6, T-K-5, T-K-4, T-K-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/8_U01
Student umie się poruszać po rynkach zagranicznych.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U05, E_1A_U16, E_1A_U21C-1T-K-1, T-K-2, T-K-10, T-K-9, T-K-8, T-K-7, T-K-6, T-K-5, T-K-4, T-K-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/8_K01
Student posiada kwalifikacje do objaśniania zagadnień związanych z rynkami międzynarodowymi.
E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K05, E_1A_K08, E_1A_K09C-1T-K-1, T-K-2, T-K-10, T-K-9, T-K-8, T-K-7, T-K-6, T-K-5, T-K-4, T-K-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/8_W01
Student posiada niezbędne informacje do sprawnego poruszania się na rynkach międzynarodowych.
2,0Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,0Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,5Student posiada od 70 do 79% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,0Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,5Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
5,0Student posiada odj 96 do 100% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/8_U01
Student umie się poruszać po rynkach zagranicznych.
2,0Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,0Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,5Student posiada od 70 do 79% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,0Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,5Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
5,0Student posiada od 96 do 100% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/8_K01
Student posiada kwalifikacje do objaśniania zagadnień związanych z rynkami międzynarodowymi.
2,0Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,0Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,5Student posiada od 70 do 79% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,0Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,5Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
5,0Student posiada od 96 do 100% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.

Literatura podstawowa

  1. Karcz K., Międzynarodowe badania marketingowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne Warszawa, Warszawa, 2007
  2. red. B. Bernaś, Międzynarodowe transakcje ekonomiczne, Warszawa, 2002
  3. Wojciechowski H., Dudziński J., Międzynarodowe rynki zorganizowane, Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. J. Nacewski, K. Zabielski, Globalny rynek finansowy, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Kupieckiej, Łódź, 2007
  2. red. B. Bernaś, Międzynarodowe transakcje ekonomiczne, Warszawa, 2002
  3. Grzegorczyk W., Szymańska K., Strategie marketingowe polskich przedsiębiorstw na rynkach międzynarodowych. Studia przypadku, Wydawnictwo Uniwersytetu lódzkiego, Łódź, 2018

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Przedmiot, znaczenie, specyfika i typologia badań rynków międzynarodowych.1
T-K-2Determinanty rozwoju badań rynku międzynarodowego.1
T-K-3Pojęcie i cechy zagranicznego otoczenia przedsiębiorstwa.2
T-K-4Czynniki zagranicznego otoczenia przedsiębiorstwa: geograficzne, demograficzne, ekonomiczne, technologiczne, polityczno-prawne i kulturowe.2
T-K-5Podstawowe decyzje podejmowane przez przedsiębiorstwo na rynku zagranicznym.2
T-K-6Wybór rynków, na których przedsiębiorstwo zamierza prowadzić działalność.2
T-K-7Metody badań rynków zagranicznych.2
T-K-8Wykorzystanie informacji pierwotnych i wtórnych w badaniach rynków.2
T-K-9Źródła i procedura zbierania informacji wtórnych.2
T-K-10Ocena atrakcyjności rynków zagranicznych.2
18

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach18
A-K-2Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia końcowego.40
A-K-3Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D9/8_W01Student posiada niezbędne informacje do sprawnego poruszania się na rynkach międzynarodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów niezbędnych informacji do sprawnego poruszania się na rynkach międzynarodowych.
Treści programoweT-K-1Przedmiot, znaczenie, specyfika i typologia badań rynków międzynarodowych.
T-K-2Determinanty rozwoju badań rynku międzynarodowego.
T-K-10Ocena atrakcyjności rynków zagranicznych.
T-K-9Źródła i procedura zbierania informacji wtórnych.
T-K-8Wykorzystanie informacji pierwotnych i wtórnych w badaniach rynków.
T-K-7Metody badań rynków zagranicznych.
T-K-6Wybór rynków, na których przedsiębiorstwo zamierza prowadzić działalność.
T-K-5Podstawowe decyzje podejmowane przez przedsiębiorstwo na rynku zagranicznym.
T-K-4Czynniki zagranicznego otoczenia przedsiębiorstwa: geograficzne, demograficzne, ekonomiczne, technologiczne, polityczno-prawne i kulturowe.
T-K-3Pojęcie i cechy zagranicznego otoczenia przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,0Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,5Student posiada od 70 do 79% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,0Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,5Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
5,0Student posiada odj 96 do 100% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D9/8_U01Student umie się poruszać po rynkach zagranicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_1A_U16Potrafi dostrzec trendy w gospodarce, w tym wykorzystać zasady rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym
E_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów niezbędnych informacji do sprawnego poruszania się na rynkach międzynarodowych.
Treści programoweT-K-1Przedmiot, znaczenie, specyfika i typologia badań rynków międzynarodowych.
T-K-2Determinanty rozwoju badań rynku międzynarodowego.
T-K-10Ocena atrakcyjności rynków zagranicznych.
T-K-9Źródła i procedura zbierania informacji wtórnych.
T-K-8Wykorzystanie informacji pierwotnych i wtórnych w badaniach rynków.
T-K-7Metody badań rynków zagranicznych.
T-K-6Wybór rynków, na których przedsiębiorstwo zamierza prowadzić działalność.
T-K-5Podstawowe decyzje podejmowane przez przedsiębiorstwo na rynku zagranicznym.
T-K-4Czynniki zagranicznego otoczenia przedsiębiorstwa: geograficzne, demograficzne, ekonomiczne, technologiczne, polityczno-prawne i kulturowe.
T-K-3Pojęcie i cechy zagranicznego otoczenia przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,0Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,5Student posiada od 70 do 79% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,0Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,5Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
5,0Student posiada od 96 do 100% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D9/8_K01Student posiada kwalifikacje do objaśniania zagadnień związanych z rynkami międzynarodowymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K03Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_1A_K09Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów niezbędnych informacji do sprawnego poruszania się na rynkach międzynarodowych.
Treści programoweT-K-1Przedmiot, znaczenie, specyfika i typologia badań rynków międzynarodowych.
T-K-2Determinanty rozwoju badań rynku międzynarodowego.
T-K-10Ocena atrakcyjności rynków zagranicznych.
T-K-9Źródła i procedura zbierania informacji wtórnych.
T-K-8Wykorzystanie informacji pierwotnych i wtórnych w badaniach rynków.
T-K-7Metody badań rynków zagranicznych.
T-K-6Wybór rynków, na których przedsiębiorstwo zamierza prowadzić działalność.
T-K-5Podstawowe decyzje podejmowane przez przedsiębiorstwo na rynku zagranicznym.
T-K-4Czynniki zagranicznego otoczenia przedsiębiorstwa: geograficzne, demograficzne, ekonomiczne, technologiczne, polityczno-prawne i kulturowe.
T-K-3Pojęcie i cechy zagranicznego otoczenia przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,0Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,5Student posiada od 70 do 79% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,0Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,5Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
5,0Student posiada od 96 do 100% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.