Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Ekonomiczne podstawy rynku nieruchomości:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomiczne podstawy rynku nieruchomości
Specjalność Rzeczoznawstwo majątkowe i obrót nieruchomościami
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości
Nauczyciel odpowiedzialny Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Kiełducki <jkielducki@zut.edu.pl>, Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>, Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie umiejętności: student potrafi analizować dane, wykonywać operacje matematyczne, posługiwać się programem excel
W-2Wymagania w zakresie kompetencji: student potrafi pracować w grupie, samodzielnie opracować wskazany problem i formułować wnioski

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykształcenie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy do rozwiazywania zadań
C-2Wskazanie znaczenia analizy rynku nieruchomości w zawodach związanych z rynkiem nieruchomości oraz w gospodarce rynkowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Nieruchomości jako dobro ekonomiczne, cechy i funkcje nieruchomości w gospodarce rynkowej2
T-A-2Wartość a cena nieruchomości. Rodzaje wartości. Czynniki wpływające na wartość nieruchomości.1
T-A-3Rynek nieruchomości - definicja i klasyfikacja2
T-A-4Funkcje i specyficzne cechy rynku nieruchomości, uczestnicy rynku nieruchomości, determinanty rynku nieruchomości1
T-A-5Interwencjonizm państwowy na rynku nieruchomości1
T-A-6Funkcjonowanie rynków nieruchomości w Polsce oraz w wybranych krajach1
T-A-7Badania i analiza rynku nieruchomości1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach;9
A-A-2analiza literatury10
A-A-3prezentacje i prace studentów9
A-A-4uczestnictwo w zaliczeniu2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody aktywizujące - studium przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-2Metody praktyczne - rozwiazywanie zadań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena kolokwiów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń na podstawie wyników kolokwiów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D10/1_W04
Identyfikuje kierunki badań i analiz na rynku nieruchomości oraz kryteria podziału rynków nieruchomości
E_1A_W01C-1, C-2T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-3M-1S-2
E_1A_D10/1_W05
Rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości
E_1A_W01C-2T-A-2, T-A-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D10/1_U01
Potrafi przeprowadzić analizy i oceniać aktualną sytuację wybranych rynków nieruchomości
E_1A_U04C-1, C-2T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-3M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D10/1_K01
Świadomy konieczności dokonywania analiz rynku nieruchomości i oceny aktualnej sytuacji na rynkach nieruchomości w wybranych krajach
E_1A_K03C-1, C-2T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D10/1_W04
Identyfikuje kierunki badań i analiz na rynku nieruchomości oraz kryteria podziału rynków nieruchomości
2,0nie identyfikuje kierunków badan i analiz na rynku nieruchomości oraz kryteriów podziału rynków nieruchomości
3,0identyfikuje kierunki badan i analiz na rynku nieruchomości oraz kryteria podziału rynków nieruchomości w stopniu dostatecznym
3,5identyfikuje kierunki badan i analiz na rynku nieruchomości oraz kryteria podziału rynków nieruchomości w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0identyfikuje kierunki badan i analiz na rynku nieruchomości oraz kryteria podziału rynków nieruchomości w stopniu dobrym
4,5identyfikuje kierunki badan i analiz na rynku nieruchomości oraz kryteria podziału rynków nieruchomości w stopniu więcej niż dobrym
5,0identyfikuje kierunki badan i analiz na rynku nieruchomości oraz kryteria podziału rynków nieruchomości w stopniu bardzo dobrym
E_1A_D10/1_W05
Rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości
2,0nie potrafi rozwiązać problemów formułowanych przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości
3,0rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości w stopniu dostatecznym
3,5rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości w stopniu dobrym
4,5rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości w stopniu więcej niż dobrym
5,0rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D10/1_U01
Potrafi przeprowadzić analizy i oceniać aktualną sytuację wybranych rynków nieruchomości
2,0nie potrafi rozwiazać problemów formułowanych przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości
3,0rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości w stopniu dostatecznym
3,5rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości w stopniu dobrym
4,5rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości w stopniu więcej niż dobrym
5,0rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D10/1_K01
Świadomy konieczności dokonywania analiz rynku nieruchomości i oceny aktualnej sytuacji na rynkach nieruchomości w wybranych krajach
2,0brak świadomości co do konieczności dokonywania analiz rynku nieruchomości i oceny aktualnej sytuacji na rynkach nieruchomości w wybranych krajach
3,0świadomość konieczności dokonywania analiz rynku nieruchomości i oceny aktualnej sytuacji na rynkach nieruchomości w wybranych krajach w sposób dostateczny
3,5świadomość konieczności dokonywania analiz rynku nieruchomości i oceny aktualnej sytuacji na rynkach nieruchomości w wybranych krajach w sposób więcej niż dostateczny
4,0świadomość konieczności dokonywania analiz rynku nieruchomości i oceny aktualnej sytuacji na rynkach nieruchomości w wybranych krajach w sposób dobry
4,5świadomość konieczności dokonywania analiz rynku nieruchomości i oceny aktualnej sytuacji na rynkach nieruchomości w wybranych krajach w sposób więcej niż dobry
5,0świadomość konieczności dokonywania analiz rynku nieruchomości i oceny aktualnej sytuacji na rynkach nieruchomości w wybranych krajach w sposób bardzo dobry

Literatura podstawowa

  1. Kucharska - Stasiak E., Ekonomiczny wymiar nieruchomości, PWN, Warszawa, 2017
  2. Jamróz P., Kowalczyk-Rólczyńska P., Ostrowska D., Spigarska E., Staniszewska A., Rynek nieruchomości w Polsce. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer, Warszawa, 2015
  3. Bryx M., Rynek nieruchomości - system i funkcjonowanie, Poltext, Warszawa, 2006
  4. Oleńczuk-Paszel A., Śpiewak-Szyjka M., Tarasiewicz M., Podstawowe źródła informacji o nieruchomościach, Wydawnictwo ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Gawron H., Analiza rynku nieruchomości.Materiały Dydaktyczne 254, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań, 2011, II
  2. Real Estate Magazine, Forum Media Polska Sp. z o.o., Poznań, 2020, dwumiesięcznik
  3. Świat nieruchomości, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2020, kwartalnik
  4. Nieruchomości, C.H.Beck, Warszawa, 2020, kwartalnik

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Nieruchomości jako dobro ekonomiczne, cechy i funkcje nieruchomości w gospodarce rynkowej2
T-A-2Wartość a cena nieruchomości. Rodzaje wartości. Czynniki wpływające na wartość nieruchomości.1
T-A-3Rynek nieruchomości - definicja i klasyfikacja2
T-A-4Funkcje i specyficzne cechy rynku nieruchomości, uczestnicy rynku nieruchomości, determinanty rynku nieruchomości1
T-A-5Interwencjonizm państwowy na rynku nieruchomości1
T-A-6Funkcjonowanie rynków nieruchomości w Polsce oraz w wybranych krajach1
T-A-7Badania i analiza rynku nieruchomości1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach;9
A-A-2analiza literatury10
A-A-3prezentacje i prace studentów9
A-A-4uczestnictwo w zaliczeniu2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D10/1_W04Identyfikuje kierunki badań i analiz na rynku nieruchomości oraz kryteria podziału rynków nieruchomości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy do rozwiazywania zadań
C-2Wskazanie znaczenia analizy rynku nieruchomości w zawodach związanych z rynkiem nieruchomości oraz w gospodarce rynkowej
Treści programoweT-A-1Nieruchomości jako dobro ekonomiczne, cechy i funkcje nieruchomości w gospodarce rynkowej
T-A-4Funkcje i specyficzne cechy rynku nieruchomości, uczestnicy rynku nieruchomości, determinanty rynku nieruchomości
T-A-5Interwencjonizm państwowy na rynku nieruchomości
T-A-6Funkcjonowanie rynków nieruchomości w Polsce oraz w wybranych krajach
T-A-7Badania i analiza rynku nieruchomości
T-A-3Rynek nieruchomości - definicja i klasyfikacja
Metody nauczaniaM-1Metody aktywizujące - studium przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń na podstawie wyników kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie identyfikuje kierunków badan i analiz na rynku nieruchomości oraz kryteriów podziału rynków nieruchomości
3,0identyfikuje kierunki badan i analiz na rynku nieruchomości oraz kryteria podziału rynków nieruchomości w stopniu dostatecznym
3,5identyfikuje kierunki badan i analiz na rynku nieruchomości oraz kryteria podziału rynków nieruchomości w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0identyfikuje kierunki badan i analiz na rynku nieruchomości oraz kryteria podziału rynków nieruchomości w stopniu dobrym
4,5identyfikuje kierunki badan i analiz na rynku nieruchomości oraz kryteria podziału rynków nieruchomości w stopniu więcej niż dobrym
5,0identyfikuje kierunki badan i analiz na rynku nieruchomości oraz kryteria podziału rynków nieruchomości w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D10/1_W05Rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-2Wskazanie znaczenia analizy rynku nieruchomości w zawodach związanych z rynkiem nieruchomości oraz w gospodarce rynkowej
Treści programoweT-A-2Wartość a cena nieruchomości. Rodzaje wartości. Czynniki wpływające na wartość nieruchomości.
T-A-1Nieruchomości jako dobro ekonomiczne, cechy i funkcje nieruchomości w gospodarce rynkowej
Metody nauczaniaM-1Metody aktywizujące - studium przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń na podstawie wyników kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi rozwiązać problemów formułowanych przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości
3,0rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości w stopniu dostatecznym
3,5rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości w stopniu dobrym
4,5rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości w stopniu więcej niż dobrym
5,0rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D10/1_U01Potrafi przeprowadzić analizy i oceniać aktualną sytuację wybranych rynków nieruchomości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy do rozwiazywania zadań
C-2Wskazanie znaczenia analizy rynku nieruchomości w zawodach związanych z rynkiem nieruchomości oraz w gospodarce rynkowej
Treści programoweT-A-2Wartość a cena nieruchomości. Rodzaje wartości. Czynniki wpływające na wartość nieruchomości.
T-A-1Nieruchomości jako dobro ekonomiczne, cechy i funkcje nieruchomości w gospodarce rynkowej
T-A-4Funkcje i specyficzne cechy rynku nieruchomości, uczestnicy rynku nieruchomości, determinanty rynku nieruchomości
T-A-5Interwencjonizm państwowy na rynku nieruchomości
T-A-6Funkcjonowanie rynków nieruchomości w Polsce oraz w wybranych krajach
T-A-7Badania i analiza rynku nieruchomości
T-A-3Rynek nieruchomości - definicja i klasyfikacja
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - rozwiazywanie zadań
M-1Metody aktywizujące - studium przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń na podstawie wyników kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi rozwiazać problemów formułowanych przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości
3,0rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości w stopniu dostatecznym
3,5rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości w stopniu dobrym
4,5rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości w stopniu więcej niż dobrym
5,0rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D10/1_K01Świadomy konieczności dokonywania analiz rynku nieruchomości i oceny aktualnej sytuacji na rynkach nieruchomości w wybranych krajach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K03Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy do rozwiazywania zadań
C-2Wskazanie znaczenia analizy rynku nieruchomości w zawodach związanych z rynkiem nieruchomości oraz w gospodarce rynkowej
Treści programoweT-A-1Nieruchomości jako dobro ekonomiczne, cechy i funkcje nieruchomości w gospodarce rynkowej
T-A-5Interwencjonizm państwowy na rynku nieruchomości
T-A-6Funkcjonowanie rynków nieruchomości w Polsce oraz w wybranych krajach
T-A-7Badania i analiza rynku nieruchomości
T-A-3Rynek nieruchomości - definicja i klasyfikacja
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - rozwiazywanie zadań
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń na podstawie wyników kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak świadomości co do konieczności dokonywania analiz rynku nieruchomości i oceny aktualnej sytuacji na rynkach nieruchomości w wybranych krajach
3,0świadomość konieczności dokonywania analiz rynku nieruchomości i oceny aktualnej sytuacji na rynkach nieruchomości w wybranych krajach w sposób dostateczny
3,5świadomość konieczności dokonywania analiz rynku nieruchomości i oceny aktualnej sytuacji na rynkach nieruchomości w wybranych krajach w sposób więcej niż dostateczny
4,0świadomość konieczności dokonywania analiz rynku nieruchomości i oceny aktualnej sytuacji na rynkach nieruchomości w wybranych krajach w sposób dobry
4,5świadomość konieczności dokonywania analiz rynku nieruchomości i oceny aktualnej sytuacji na rynkach nieruchomości w wybranych krajach w sposób więcej niż dobry
5,0świadomość konieczności dokonywania analiz rynku nieruchomości i oceny aktualnej sytuacji na rynkach nieruchomości w wybranych krajach w sposób bardzo dobry