Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Organizacja handlu i usług

Sylabus przedmiotu Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>, Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 6 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA5 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość zagadnień z podstaw zarządzania, polityki społecznej i gospodarczej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pozyskanie wiedzy w aspekcie teoretycznego kształtowania się koncepcji strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi poprzez dążenie do strategicznej integracji zarządzania zasobami ludzkimi z komplementarną potrzebą wzmocnienia ludzkiego aspektu w procesie formułowania i realizacji celów strategicznych i aktywności na poziomie strategicznym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rekrutacja pracowników (określenie wymagań i przyciąganie kandydatów)2
T-A-2Techniki szkoleniowe (coaching i mentoring)2
T-A-3Agencje doradztwa personalnego – outsourcing rekrutacji (head hunting).2
T-A-4Doradztwo organizacyjne (audyt personalny, ocena kompetencji zawodowych, monitorowanie rynku wynagrodzeń, badanie postaw i opinii pracowników).3
9
wykłady
T-W-1Pojęcie strategii (stan badań nad pojęciem strategii, rozwój zarządzania strategicznego, modele procesu zarządzania strategicznego)2
T-W-2Powstanie strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi (zarządzanie personelem, stan badań nad integracją strategiczną, modele strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi)2
T-W-3Kultura, strategia i zmiana (zmiana inkrementalna i radykalna, kultura, przywództwo i zmiana, władza, polityka i zmiana)1
T-W-4Strategiczne relacje z pracownikami (negocjacje zbiorowe, praca zespołowa, konflikt w pracy)1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Opracowanie ćwiczeń w grupie na podstawie studium przypadku16
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia3
A-A-4Zaliczenie2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na zajęciach6
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie się do egzaminu22
A-W-3Egzamin2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe na podstawie studium przypadku
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Prace zespołowe
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E13_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować koncepcje strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi.
E_1A_W02, E_1A_W09C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1M-2, M-1, M-4S-2, S-3
E_1A_E13_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie tłumaczyć strategiczne aspekty uwarunkowujące podejmowanie decyzji kadrowych w organizacji
E_1A_W01, E_1A_W05C-1T-W-4, T-A-3, T-A-1M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E13_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie analizować jakie kluczowe czynniki decydują o metodach i technikach zarządzania ludźmi w organizacji
E_1A_U07, E_1A_U10C-1T-A-2, T-A-4M-1, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_E13_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować koncepcje strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi.
2,0Student nie umie definiować koncepcji strategicznego zarządzania ludźmi
3,0Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi
3,5Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi i wybrać odpowiednie w danym przypadku
4,0Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi i wybrać odpowiednie w danym przypadku i wymienić ich wady i zalety
4,5Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi i wybrać odpowiednie w danym przypadku i wymienić ich wady i zalety oraz objaśniać czym można je komplementować
5,0Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi i wybrać odpowiednie w danym przypadku i wymienić ich wady i zalety oraz objaśniać czym można je komplementować a ponadto wskazać na niestandardowe sposoby rozwiązywania
E_1A_E13_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie tłumaczyć strategiczne aspekty uwarunkowujące podejmowanie decyzji kadrowych w organizacji
2,0Student nie jest w stanie tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu
3,0Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu
3,5Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce
4,0Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny
4,5Student jest w stanie w sposób pełny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny
5,0Student jest w stanie w sposób ponadprzeciętny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_E13_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie analizować jakie kluczowe czynniki decydują o metodach i technikach zarządzania ludźmi w organizacji
2,0Student nie umie analizować czynników wpływających na zarządzanie ludźmi w organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji w zakresie zarządzania ludźmi
3,5Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie w zakresie strategii zarządzania ludźmi
4,0Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie mając na uwadze najważniejsze czynniki wpływające na zarządzanie ludźmi w organizacji
4,5Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji w zakresie zarządzania ludźmi
5,0Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody zarządzania ludźmi ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości

Literatura podstawowa

  1. Michael Armstrong, Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa, 2011
  2. Aleksy Pocztowski, Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Mitoraj-Jaroszek M., Efektywne zarządzanie rozwojem pracowników w firmie: rezultaty przede wszystkim, Helion, Gliwice, 2019
  2. Molek-Winiarska D. (red.nauk.), W obliczu wyzwań społeczno-technologicznych. Wybrane problemy praktyki HR, Wydawnictwo Uniwesrytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2020, ibuk
  3. Stor M., Domaradzka A. (red.nauk.), Zarządzanie kapitałem ludzkim 4.0 - wyzwania organizacyjne i kompetencyjne w perspektywie menedżerskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2020, ibuk

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rekrutacja pracowników (określenie wymagań i przyciąganie kandydatów)2
T-A-2Techniki szkoleniowe (coaching i mentoring)2
T-A-3Agencje doradztwa personalnego – outsourcing rekrutacji (head hunting).2
T-A-4Doradztwo organizacyjne (audyt personalny, ocena kompetencji zawodowych, monitorowanie rynku wynagrodzeń, badanie postaw i opinii pracowników).3
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie strategii (stan badań nad pojęciem strategii, rozwój zarządzania strategicznego, modele procesu zarządzania strategicznego)2
T-W-2Powstanie strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi (zarządzanie personelem, stan badań nad integracją strategiczną, modele strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi)2
T-W-3Kultura, strategia i zmiana (zmiana inkrementalna i radykalna, kultura, przywództwo i zmiana, władza, polityka i zmiana)1
T-W-4Strategiczne relacje z pracownikami (negocjacje zbiorowe, praca zespołowa, konflikt w pracy)1
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Opracowanie ćwiczeń w grupie na podstawie studium przypadku16
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia3
A-A-4Zaliczenie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na zajęciach6
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie się do egzaminu22
A-W-3Egzamin2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_E13_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować koncepcje strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W09Ma usystematyzowaną wiedzę o zasadach i normach etycznych i moralnych w działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Pozyskanie wiedzy w aspekcie teoretycznego kształtowania się koncepcji strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi poprzez dążenie do strategicznej integracji zarządzania zasobami ludzkimi z komplementarną potrzebą wzmocnienia ludzkiego aspektu w procesie formułowania i realizacji celów strategicznych i aktywności na poziomie strategicznym.
Treści programoweT-W-3Kultura, strategia i zmiana (zmiana inkrementalna i radykalna, kultura, przywództwo i zmiana, władza, polityka i zmiana)
T-W-2Powstanie strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi (zarządzanie personelem, stan badań nad integracją strategiczną, modele strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi)
T-W-1Pojęcie strategii (stan badań nad pojęciem strategii, rozwój zarządzania strategicznego, modele procesu zarządzania strategicznego)
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie definiować koncepcji strategicznego zarządzania ludźmi
3,0Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi
3,5Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi i wybrać odpowiednie w danym przypadku
4,0Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi i wybrać odpowiednie w danym przypadku i wymienić ich wady i zalety
4,5Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi i wybrać odpowiednie w danym przypadku i wymienić ich wady i zalety oraz objaśniać czym można je komplementować
5,0Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi i wybrać odpowiednie w danym przypadku i wymienić ich wady i zalety oraz objaśniać czym można je komplementować a ponadto wskazać na niestandardowe sposoby rozwiązywania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_E13_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie tłumaczyć strategiczne aspekty uwarunkowujące podejmowanie decyzji kadrowych w organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Cel przedmiotuC-1Pozyskanie wiedzy w aspekcie teoretycznego kształtowania się koncepcji strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi poprzez dążenie do strategicznej integracji zarządzania zasobami ludzkimi z komplementarną potrzebą wzmocnienia ludzkiego aspektu w procesie formułowania i realizacji celów strategicznych i aktywności na poziomie strategicznym.
Treści programoweT-W-4Strategiczne relacje z pracownikami (negocjacje zbiorowe, praca zespołowa, konflikt w pracy)
T-A-3Agencje doradztwa personalnego – outsourcing rekrutacji (head hunting).
T-A-1Rekrutacja pracowników (określenie wymagań i przyciąganie kandydatów)
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe na podstawie studium przypadku
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prace zespołowe
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu
3,0Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu
3,5Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce
4,0Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny
4,5Student jest w stanie w sposób pełny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny
5,0Student jest w stanie w sposób ponadprzeciętny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_E13_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie analizować jakie kluczowe czynniki decydują o metodach i technikach zarządzania ludźmi w organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-1Pozyskanie wiedzy w aspekcie teoretycznego kształtowania się koncepcji strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi poprzez dążenie do strategicznej integracji zarządzania zasobami ludzkimi z komplementarną potrzebą wzmocnienia ludzkiego aspektu w procesie formułowania i realizacji celów strategicznych i aktywności na poziomie strategicznym.
Treści programoweT-A-2Techniki szkoleniowe (coaching i mentoring)
T-A-4Doradztwo organizacyjne (audyt personalny, ocena kompetencji zawodowych, monitorowanie rynku wynagrodzeń, badanie postaw i opinii pracowników).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe na podstawie studium przypadku
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prace zespołowe
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie analizować czynników wpływających na zarządzanie ludźmi w organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji w zakresie zarządzania ludźmi
3,5Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie w zakresie strategii zarządzania ludźmi
4,0Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie mając na uwadze najważniejsze czynniki wpływające na zarządzanie ludźmi w organizacji
4,5Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji w zakresie zarządzania ludźmi
5,0Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody zarządzania ludźmi ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości
zamknij

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej.