Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie zmianami i sytuacją kryzysową:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie zmianami i sytuacją kryzysową
Specjalność Konsulting gospodarczy
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesami wprowadzania radykalnych zmian w przedsiębiorstwach.
C-2Nabycie umiejętność diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian.
C-3Znajomość typowych przedsięwzięć restrukturyzacyjnych.
C-4Znajomość procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Identyfikacja potrzeby zmian, ocena bieżącej pozycji, analiza strategiczna, opracowanie programu zmiany.2
T-A-2Analiza przypadków różnych obszarów działalności przedsiębiorstwa,2
T-A-3Diagnoza czynników wewnętrznych determinujących proces wdrażania zmian.2
T-A-4Analiza przypadków zmian radykalnych i realizacji programów restrukturyzacyjnych w polskich przedsiębiorstwach.2
T-A-5Rozwiązywanie wybranych problemów zmian radykalnych i stopniowych w przedsiębiorstwie.2
10
wykłady
T-W-1Istota zmian w organizacji. Podejścia do zmian organizacyjnych.2
T-W-2Determinanty i przesłanki zmian organizacyjnych. Rodzaje zmian organizacyjnych. Modele zmian.2
T-W-3Kryzys organizacyjny. Kultura organizacji w procesie wprowadzania zmian.2
T-W-4Liderzy i przywództwo w procesie zmian. Ludzie w procesie zmian. Kultura organizacyjna a zmiany.2
T-W-5Restrukturyzacja jako zmiana radykalna i jej uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne.2
T-W-6Procedury przebiegu procesu wdrażania zmian. Postawy menedżerów i pracowników wobec zmian.2
T-W-7Komercjalizacja i prywatyzacja przedsiębiorstw. Typowe przedsięwzięcia: TQM, Spin off, Lean management, Outsourcing, Reengineering3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do analizy przypadków10
A-A-3Zaliczenia2
A-A-4Konsultacje3
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zaliczenie2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Konsultacje3
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Metody praktyczne (CASE).
M-3Metoda problemowa.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części teoretycznej.
S-2Ocena formująca: Ocena uczestnictwa w ćwiczeniach z analizy przypadków.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D5/7_W01
Student jest w stanie scharakteryzować procesy wprowadzania radykalnych zmian w przedsiębiorstwach.
E_2A_W13C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1S-1
E_2A_D5/7_W02
Student zna typowe przedsięwzięcia restrukturyzacyjne oraz zna procesy komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce.
E_2A_W03C-4, C-3T-W-7, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D5/7_U01
Student posiada miejętność korzystania z poznanych narzędzi diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian.
E_2A_U01, E_2A_U11C-2T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-4M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D5/7_W01
Student jest w stanie scharakteryzować procesy wprowadzania radykalnych zmian w przedsiębiorstwach.
2,0Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat procesów wprowadzania zmian radykalnych w przedsiębiorstwach. Nie potrafi rozpoznać omawianych zagadnień i nie potrafi ich objaśnić .
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat procesów wprowadzania zmian radykalnych w przedsiębiorstwach. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat procesów wprowadzania zmian radykalnych w przedsiębiorstwach. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat procesów wprowadzania zmian radykalnych w przedsiębiorstwach. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat procesów wprowadzania zmian radykalnych w przedsiębiorstwach. Rozpoznaje wszystkie omawiane procesy i w zrozumiały sposób je objaśnia.
5,0Student posiada doskonałą wiedzę na temat procesów wprowadzania zmian radykalnych w przedsiębiorstwach. Rozpoznaje wszystkie omawiane procesy i w wyczerpujący sposób je objaśnia.
E_2A_D5/7_W02
Student zna typowe przedsięwzięcia restrukturyzacyjne oraz zna procesy komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce.
2,0Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce. Nie rozpoznaje większości omawianych przedsięwzięć restrukturyzacyjnych. Nie potrafi rozpoznać omawianych zagadnień i nie potrafi ich objaśnić .
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce. Rozpoznaje tylko część omawianych przedsięwzięć restrukturyzacyjnych. Z trudnościami je objaśnia.
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce. Rozpoznaje większość omawianych przedsięwzięć restrukturyzacyjnych i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce. Rozpoznaje większość omawianych przedsięwzięć restrukturyzacyjnych i w zrozumiały sposób je objaśnia.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce. Rozpoznaje wszystkie omawiane rodzaje przedsięwzięć restrukturyzacyjnych i w zrozumiały sposób je objaśnia.
5,0Student posiada doskonałą wiedzę na temat procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce. Rozpoznaje wszystkie omawiane rodzaje przedsięwzięć restrukturyzacyjnych i w wyczerpujący sposób je objaśnia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D5/7_U01
Student posiada miejętność korzystania z poznanych narzędzi diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian.
2,0Student w niezadowalający sposób wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian i nie potrafi ich porównać.
3,0Student zadawalająco ale z licznymi błędami potrafi wykorzystywać niektóre z zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzia diagnozy diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian i niektórte potrafi porównać.
3,5Student zadawalająco potrafi wykorzystywać większość zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzi diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian i potrafi je porównać z pewnymi niedociagnięciami.
4,0Student dobrze potrafi wykorzystywać większość zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzi diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian i potrafi je porównać pod względem efektywności.
4,5Student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian, potrafi je porównać i uzasadnić wybór w zależności od sytuacji.
5,0Student doskonale potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian, potrafi je porównać, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do diagnozy w zależności od napotkanej sytuacji problemowej z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.

Literatura podstawowa

  1. Ricky W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020
  2. A. Pocztowski, Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE Warszawa, Warszawa, 2018
  3. A.K. Koźmiński, Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2018
  4. Mariusz Sobka, Zmiany organizacyjne w teorii i praktyce, Politechnika Lubelska, Lublin, 2014
  5. D.K. Carr, K.J. Hard, W.J. Trahant, Zarządzanie procesem zmian, PWN, Warszawa, 2008
  6. A. Zarębska, Zmiany organizacyjne w przedsiębiorstwie, DIFIN, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Identyfikacja potrzeby zmian, ocena bieżącej pozycji, analiza strategiczna, opracowanie programu zmiany.2
T-A-2Analiza przypadków różnych obszarów działalności przedsiębiorstwa,2
T-A-3Diagnoza czynników wewnętrznych determinujących proces wdrażania zmian.2
T-A-4Analiza przypadków zmian radykalnych i realizacji programów restrukturyzacyjnych w polskich przedsiębiorstwach.2
T-A-5Rozwiązywanie wybranych problemów zmian radykalnych i stopniowych w przedsiębiorstwie.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota zmian w organizacji. Podejścia do zmian organizacyjnych.2
T-W-2Determinanty i przesłanki zmian organizacyjnych. Rodzaje zmian organizacyjnych. Modele zmian.2
T-W-3Kryzys organizacyjny. Kultura organizacji w procesie wprowadzania zmian.2
T-W-4Liderzy i przywództwo w procesie zmian. Ludzie w procesie zmian. Kultura organizacyjna a zmiany.2
T-W-5Restrukturyzacja jako zmiana radykalna i jej uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne.2
T-W-6Procedury przebiegu procesu wdrażania zmian. Postawy menedżerów i pracowników wobec zmian.2
T-W-7Komercjalizacja i prywatyzacja przedsiębiorstw. Typowe przedsięwzięcia: TQM, Spin off, Lean management, Outsourcing, Reengineering3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do analizy przypadków10
A-A-3Zaliczenia2
A-A-4Konsultacje3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zaliczenie2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Konsultacje3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/7_W01Student jest w stanie scharakteryzować procesy wprowadzania radykalnych zmian w przedsiębiorstwach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W13Ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami wprowadzania radykalnych zmian w przedsiębiorstwach.
Treści programoweT-W-4Liderzy i przywództwo w procesie zmian. Ludzie w procesie zmian. Kultura organizacyjna a zmiany.
T-W-1Istota zmian w organizacji. Podejścia do zmian organizacyjnych.
T-W-2Determinanty i przesłanki zmian organizacyjnych. Rodzaje zmian organizacyjnych. Modele zmian.
T-W-3Kryzys organizacyjny. Kultura organizacji w procesie wprowadzania zmian.
T-W-5Restrukturyzacja jako zmiana radykalna i jej uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części teoretycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat procesów wprowadzania zmian radykalnych w przedsiębiorstwach. Nie potrafi rozpoznać omawianych zagadnień i nie potrafi ich objaśnić .
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat procesów wprowadzania zmian radykalnych w przedsiębiorstwach. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat procesów wprowadzania zmian radykalnych w przedsiębiorstwach. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat procesów wprowadzania zmian radykalnych w przedsiębiorstwach. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat procesów wprowadzania zmian radykalnych w przedsiębiorstwach. Rozpoznaje wszystkie omawiane procesy i w zrozumiały sposób je objaśnia.
5,0Student posiada doskonałą wiedzę na temat procesów wprowadzania zmian radykalnych w przedsiębiorstwach. Rozpoznaje wszystkie omawiane procesy i w wyczerpujący sposób je objaśnia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/7_W02Student zna typowe przedsięwzięcia restrukturyzacyjne oraz zna procesy komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
Cel przedmiotuC-4Znajomość procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce.
C-3Znajomość typowych przedsięwzięć restrukturyzacyjnych.
Treści programoweT-W-7Komercjalizacja i prywatyzacja przedsiębiorstw. Typowe przedsięwzięcia: TQM, Spin off, Lean management, Outsourcing, Reengineering
T-W-6Procedury przebiegu procesu wdrażania zmian. Postawy menedżerów i pracowników wobec zmian.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części teoretycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce. Nie rozpoznaje większości omawianych przedsięwzięć restrukturyzacyjnych. Nie potrafi rozpoznać omawianych zagadnień i nie potrafi ich objaśnić .
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce. Rozpoznaje tylko część omawianych przedsięwzięć restrukturyzacyjnych. Z trudnościami je objaśnia.
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce. Rozpoznaje większość omawianych przedsięwzięć restrukturyzacyjnych i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce. Rozpoznaje większość omawianych przedsięwzięć restrukturyzacyjnych i w zrozumiały sposób je objaśnia.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce. Rozpoznaje wszystkie omawiane rodzaje przedsięwzięć restrukturyzacyjnych i w zrozumiały sposób je objaśnia.
5,0Student posiada doskonałą wiedzę na temat procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce. Rozpoznaje wszystkie omawiane rodzaje przedsięwzięć restrukturyzacyjnych i w wyczerpujący sposób je objaśnia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/7_U01Student posiada miejętność korzystania z poznanych narzędzi diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętność diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian.
Treści programoweT-A-2Analiza przypadków różnych obszarów działalności przedsiębiorstwa,
T-A-3Diagnoza czynników wewnętrznych determinujących proces wdrażania zmian.
T-A-5Rozwiązywanie wybranych problemów zmian radykalnych i stopniowych w przedsiębiorstwie.
T-A-1Identyfikacja potrzeby zmian, ocena bieżącej pozycji, analiza strategiczna, opracowanie programu zmiany.
T-A-4Analiza przypadków zmian radykalnych i realizacji programów restrukturyzacyjnych w polskich przedsiębiorstwach.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (CASE).
M-3Metoda problemowa.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena uczestnictwa w ćwiczeniach z analizy przypadków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student w niezadowalający sposób wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian i nie potrafi ich porównać.
3,0Student zadawalająco ale z licznymi błędami potrafi wykorzystywać niektóre z zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzia diagnozy diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian i niektórte potrafi porównać.
3,5Student zadawalająco potrafi wykorzystywać większość zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzi diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian i potrafi je porównać z pewnymi niedociagnięciami.
4,0Student dobrze potrafi wykorzystywać większość zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzi diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian i potrafi je porównać pod względem efektywności.
4,5Student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian, potrafi je porównać i uzasadnić wybór w zależności od sytuacji.
5,0Student doskonale potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian, potrafi je porównać, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do diagnozy w zależności od napotkanej sytuacji problemowej z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.