Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)

Sylabus przedmiotu Europejskie programy pomocowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Europejskie programy pomocowe
Specjalność Logistyka w biznesie
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Sobczyk <Andrzej.Sobczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawową wiedzę o Unii Europejskiej ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania pomocy finansowej w ramach środków przekazywanych Polsce na inwestycje oraz projekty szkoleniowo-badawcze.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu możliwości wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej w różnych obszarach gospodarczych, np. w rolnictwie, infrastrukturze czy samorządach.
C-2Nabycie umiejętności rozróżniania narzędzi finansowania wraz ze wskazaniem na możliwości pozyskania i wykorzystania środków finansowych kierowanych do Polski.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu, omówienie literatury1
T-W-2Założenia pomocy udzielanej krajom Unii Europejskiej2
T-W-3Rozwój integracji nowych członków Unii Europejskiej w kontekście udzielania pomocy finansowej2
T-W-4Cele i efekty Europejskich Programów Pomocowych2
T-W-5Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego jako narzędzie zmniejszające dysproporcje rozwojowe regionów3
T-W-6Wykorzystanie Europejskiego Funduszu Spójności jako promocji spójności społecznej i gospodarczej3
T-W-7Finansowanie rolnictwa poprzez system dopłat bezpośrednich i narzędzia wsparcia pośredniego2
T-W-8Finansowy Instrument Wspierania Rybołówstwa w świetle zmian sektorowych2
T-W-97 Program Ramowy jako największy instrument wsparcia badań naukowych2
T-W-10Inne mechanizmy finansowania, np. EOG, mechanizm Norweski, INTERREG IV3
T-W-11Program polskiej pomocy zagranicznej2
T-W-12Perspektywy finansowe europejskich funduszy pomocowych w budżecie UE na lata 2021-20274
T-W-13Praca zaliczeniowa składająca się z 2 części, tj. teoretycznej - test jednokrotnego wyboru oraz praktycznej – zadania.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu25
A-W-3Zapoznanie z wszystkimi europejskimi programami pomocowymi35
A-W-4Konsultacje10
100

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metody aktywizujące np. metoda przypadków)
M-3Metody praktyczne (wspólne omawianie problemów)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Na koniec semestru praca zaliczeniowa teoretyczna, tj. test jednokrotnego wyboru. Ocena uzależniona od ilości uzyskanych punktów, czas trwania zaliczenia – 60 min.
S-2Ocena formująca: Obecność oraz aktywne uczestniczenie w zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/8_W01
Posiadanie wiedzy z zakresu możliwości wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej w różnych obszarach gospodarczych, np. w rolnictwie, infrastrukturze czy samorządach.
E_2A_W01, E_2A_W02, E_2A_W08, E_2A_W11, E_2A_W15C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-5, T-W-10, T-W-6, T-W-12M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/8_U01
Umiejętność rozróżniania narzędzi finansowania wraz ze wskazaniem na możliwości pozyskania i wykorzystania środków finansowych kierowanych do Polski.
E_2A_U01, E_2A_U03, E_2A_U06, E_2A_U16, E_2A_U18C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-5, T-W-10, T-W-6, T-W-12M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/8_W01
Posiadanie wiedzy z zakresu możliwości wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej w różnych obszarach gospodarczych, np. w rolnictwie, infrastrukturze czy samorządach.
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu możliwości wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej w różnych obszarach gospodarczych
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu możliwości wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej w różnych obszarach gospodarczych
3,5Posiada ogólną wiedzę z zakresu możliwości wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej w różnych obszarach gospodarczych
4,0Posiada pełną wiedzę z zakresu możliwości wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej w różnych obszarach gospodarczych
4,5Posiada pełną wiedzę z zakresu możliwości wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej w różnych obszarach gospodarczych zdobytą na podstawie materiałów z wykładów rozszerzoną o wiedzę z literatury podstawowej
5,0Posiada pełną wiedzę z zakresu możliwości wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej w różnych obszarach gospodarczych zdobytą na podstawie materiałów z wykładów rozszerzoną o wiedzę z literatury podstawowej i uzupełniającej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/8_U01
Umiejętność rozróżniania narzędzi finansowania wraz ze wskazaniem na możliwości pozyskania i wykorzystania środków finansowych kierowanych do Polski.
2,0Nie posiada umiejętności rozróżniania narzędzi finansowania
3,0Posiada podstawowe umiejętności rozróżniania narzędzi finansowania
3,5Posiada większość umiejętności rozróżniania narzędzi finansowania
4,0Posiada wszystkie umiejętności rozróżniania narzędzi finansowania
4,5Posiada wszystkie umiejętności rozróżniania narzędzi finansowania oraz dodatkowe nabyte we własnym zakresie na bazie literatury podstawowej
5,0Doskonale opanował wszystkie umiejętności rozróżniania narzędzi finansowania, umiejętności opiera na szerokiej wiedzy teoretycznej wykraczającej poza zagadnienia przedstawione na zajęciach

Literatura podstawowa

  1. Kubera P., Pomoc inwestycyjna dla przedsiębiorców w Unii Europejskiej, CeDeWu, 2019
  2. Tkaczyński J.W., Świstak M., Encyklopedia polityki regionalnej i funduszy europejskich, C.H. Beck, Warszawa, 2013
  3. Małecka-Ziębińska Edyta, Fundusze Europejskie w Regionach, UE w Poznaniu, Poznań, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Komisja Europejska, Europejskie Fundusze Strukturalne i Inwestycyjne na lata 2014-2020, Komisja Europejska, Bruksela, 2015

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu, omówienie literatury1
T-W-2Założenia pomocy udzielanej krajom Unii Europejskiej2
T-W-3Rozwój integracji nowych członków Unii Europejskiej w kontekście udzielania pomocy finansowej2
T-W-4Cele i efekty Europejskich Programów Pomocowych2
T-W-5Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego jako narzędzie zmniejszające dysproporcje rozwojowe regionów3
T-W-6Wykorzystanie Europejskiego Funduszu Spójności jako promocji spójności społecznej i gospodarczej3
T-W-7Finansowanie rolnictwa poprzez system dopłat bezpośrednich i narzędzia wsparcia pośredniego2
T-W-8Finansowy Instrument Wspierania Rybołówstwa w świetle zmian sektorowych2
T-W-97 Program Ramowy jako największy instrument wsparcia badań naukowych2
T-W-10Inne mechanizmy finansowania, np. EOG, mechanizm Norweski, INTERREG IV3
T-W-11Program polskiej pomocy zagranicznej2
T-W-12Perspektywy finansowe europejskich funduszy pomocowych w budżecie UE na lata 2021-20274
T-W-13Praca zaliczeniowa składająca się z 2 części, tj. teoretycznej - test jednokrotnego wyboru oraz praktycznej – zadania.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu25
A-W-3Zapoznanie z wszystkimi europejskimi programami pomocowymi35
A-W-4Konsultacje10
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/8_W01Posiadanie wiedzy z zakresu możliwości wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej w różnych obszarach gospodarczych, np. w rolnictwie, infrastrukturze czy samorządach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę na temat struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną wiedzę w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
E_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł prawno-organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich natury i sposobów działania
E_2A_W11Ma pogłębioną wiedzę na temat systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W15Zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu możliwości wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej w różnych obszarach gospodarczych, np. w rolnictwie, infrastrukturze czy samorządach.
Treści programoweT-W-2Założenia pomocy udzielanej krajom Unii Europejskiej
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu, omówienie literatury
T-W-3Rozwój integracji nowych członków Unii Europejskiej w kontekście udzielania pomocy finansowej
T-W-4Cele i efekty Europejskich Programów Pomocowych
T-W-7Finansowanie rolnictwa poprzez system dopłat bezpośrednich i narzędzia wsparcia pośredniego
T-W-8Finansowy Instrument Wspierania Rybołówstwa w świetle zmian sektorowych
T-W-97 Program Ramowy jako największy instrument wsparcia badań naukowych
T-W-11Program polskiej pomocy zagranicznej
T-W-5Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego jako narzędzie zmniejszające dysproporcje rozwojowe regionów
T-W-10Inne mechanizmy finansowania, np. EOG, mechanizm Norweski, INTERREG IV
T-W-6Wykorzystanie Europejskiego Funduszu Spójności jako promocji spójności społecznej i gospodarczej
T-W-12Perspektywy finansowe europejskich funduszy pomocowych w budżecie UE na lata 2021-2027
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metody aktywizujące np. metoda przypadków)
M-3Metody praktyczne (wspólne omawianie problemów)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obecność oraz aktywne uczestniczenie w zajęciach.
S-1Ocena podsumowująca: Na koniec semestru praca zaliczeniowa teoretyczna, tj. test jednokrotnego wyboru. Ocena uzależniona od ilości uzyskanych punktów, czas trwania zaliczenia – 60 min.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu możliwości wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej w różnych obszarach gospodarczych
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu możliwości wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej w różnych obszarach gospodarczych
3,5Posiada ogólną wiedzę z zakresu możliwości wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej w różnych obszarach gospodarczych
4,0Posiada pełną wiedzę z zakresu możliwości wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej w różnych obszarach gospodarczych
4,5Posiada pełną wiedzę z zakresu możliwości wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej w różnych obszarach gospodarczych zdobytą na podstawie materiałów z wykładów rozszerzoną o wiedzę z literatury podstawowej
5,0Posiada pełną wiedzę z zakresu możliwości wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej w różnych obszarach gospodarczych zdobytą na podstawie materiałów z wykładów rozszerzoną o wiedzę z literatury podstawowej i uzupełniającej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/8_U01Umiejętność rozróżniania narzędzi finansowania wraz ze wskazaniem na możliwości pozyskania i wykorzystania środków finansowych kierowanych do Polski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
E_2A_U06Potrafi dobrać źródła finansowania i sprawnie wykorzystuje wiedzę z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U16Potrafi śledzić i analizować trendy w gospodarce, w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym
E_2A_U18Potrafi weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności rozróżniania narzędzi finansowania wraz ze wskazaniem na możliwości pozyskania i wykorzystania środków finansowych kierowanych do Polski.
Treści programoweT-W-2Założenia pomocy udzielanej krajom Unii Europejskiej
T-W-3Rozwój integracji nowych członków Unii Europejskiej w kontekście udzielania pomocy finansowej
T-W-4Cele i efekty Europejskich Programów Pomocowych
T-W-7Finansowanie rolnictwa poprzez system dopłat bezpośrednich i narzędzia wsparcia pośredniego
T-W-8Finansowy Instrument Wspierania Rybołówstwa w świetle zmian sektorowych
T-W-97 Program Ramowy jako największy instrument wsparcia badań naukowych
T-W-11Program polskiej pomocy zagranicznej
T-W-5Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego jako narzędzie zmniejszające dysproporcje rozwojowe regionów
T-W-10Inne mechanizmy finansowania, np. EOG, mechanizm Norweski, INTERREG IV
T-W-6Wykorzystanie Europejskiego Funduszu Spójności jako promocji spójności społecznej i gospodarczej
T-W-12Perspektywy finansowe europejskich funduszy pomocowych w budżecie UE na lata 2021-2027
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metody aktywizujące np. metoda przypadków)
M-3Metody praktyczne (wspólne omawianie problemów)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obecność oraz aktywne uczestniczenie w zajęciach.
S-1Ocena podsumowująca: Na koniec semestru praca zaliczeniowa teoretyczna, tj. test jednokrotnego wyboru. Ocena uzależniona od ilości uzyskanych punktów, czas trwania zaliczenia – 60 min.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności rozróżniania narzędzi finansowania
3,0Posiada podstawowe umiejętności rozróżniania narzędzi finansowania
3,5Posiada większość umiejętności rozróżniania narzędzi finansowania
4,0Posiada wszystkie umiejętności rozróżniania narzędzi finansowania
4,5Posiada wszystkie umiejętności rozróżniania narzędzi finansowania oraz dodatkowe nabyte we własnym zakresie na bazie literatury podstawowej
5,0Doskonale opanował wszystkie umiejętności rozróżniania narzędzi finansowania, umiejętności opiera na szerokiej wiedzy teoretycznej wykraczającej poza zagadnienia przedstawione na zajęciach