Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Economics (S1)
specjalność: Property Valuation and Real Estate Transactions

Sylabus przedmiotu Market research methods:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Economics
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Market research methods
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1The student should have mastered the content of education in the field of micro and macroeconomics, marketing, negotiation, law and also be communicative.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1To acquaint students with basic issues concerning market research
C-2The aim of the course is to provide knowledge about market research

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Discussing social and market research. Available data sources (primary and secondary).3
T-A-2Discussion of secondary data collection methods. Types and sources of secondary data. Quality and reliability factors of secondary data.3
T-A-3Discussing the methods of document testing. Document research method. Content analysis.2
T-A-4Discussing the methods of collecting market data: interview, questionnaire interview, questionnaire, free interview, biographical interview. Construction of a research questionnaire. Principles of questioning and interpretation of data.4
T-A-5Discussing quantitative and qualitative methods. Building aeania program and measuring consumer satisfaction. Methods of measuring customer loyalty.4
T-A-6Discussing the most commonly used market research methods. The effectiveness of the selected type of research.4
T-A-7Making an independent presentation10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Preparing a presentation for a credit17
A-A-2Discussion of the self-prepared presentation3
A-A-3Participation in the classes30
A-A-4Test2
A-A-5Consultation8
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Informative lecture
M-2Multimedia presentation with examples of conducted market research

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: The material of the course is passed on the basis of an independent presentation made on the basis of the collected information (presentation of the project during the classes) and a credit test.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O2_W01
Has basic knowledge about the characteristics of scientific knowledge
E_1A_W01, E_1A_W05, E_1A_W06, E_1A_W10, E_1A_W13, E_1A_W14, E_1A_W15C-1T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-1
E_1A_O2_W02
Has basic knowledge about the characteristics of scientific knowledge
E_1A_W06C-1T-A-2, T-A-4, T-A-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O2_U01
The student is able to identify the characteristics of scientific knowledge. The student is able to process the collected information, prepare tables, graphically present the results of the research, and prepare a research report.
E_1A_U21, E_1A_U01, E_1A_U05, E_1A_U07, E_1A_U08, E_1A_U11, E_1A_U17, E_1A_U18, E_1A_U19, E_1A_U20C-1, C-2T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O2_K01
Student Is aware of the importance of scientific knowledge in practical operation
E_1A_K03, E_1A_K05, E_1A_K06, E_1A_K08, E_1A_K09, E_1A_K01, E_1A_K07C-1, C-2T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-7M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O2_W01
Has basic knowledge about the characteristics of scientific knowledge
2,0The student does not have knowledge in the field of market research
3,0The student has a basic knowledge of market research. He knows what market and social research is.
3,5The student has a partial knowledge of the research of the essence of market research and knows definitions
4,0The student has knowledge about the essence of phenomena and processes in the field of market analysis
4,5The student has a broad knowledge of the nature of the phenomena of the market analysis process
5,0The student has a very wide knowledge of the nature of market analysis processes and very well defines concepts in this area
E_1A_O2_W02
Has basic knowledge about the characteristics of scientific knowledge
2,0The student does not have knowledge in the field of information gathering
3,0The student has a basic knowledge of the scope of information gathering.
3,5The student has a partial knowledge about collection of information
4,0The student has knowledge about the collection of information
4,5The student has a broad knowledge of the essence of collecting information
5,0The student has a very broad knowledge of the essence of information gathering and very well defines concepts in this area

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O2_U01
The student is able to identify the characteristics of scientific knowledge. The student is able to process the collected information, prepare tables, graphically present the results of the research, and prepare a research report.
2,0Student has not mastered the knowledge about the essence of collecting material
3,0Student in the basic scope mastered the essence of material collection
3,5Student has a general knowledge of the essence of collecting material and definitions in this field
4,0Student has knowledge about the essence of collecting information and definitions
4,5Student has a broad knowledge of the nature of gathering information and definitions
5,0Student has a lot of knowledge about the essence of information gathering and extensive knowledge in the field of definition

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O2_K01
Student Is aware of the importance of scientific knowledge in practical operation
2,0Student has not mastered the basic program material and does not know the practical application
3,0Student in the basic range has mastered the program material and knows practical applications in part
3,5Student in the basic scope mastered the program material and practical application
4,0Student in the average range mastered the program material and practical application
4,5Student in the above-average range mastered the program material and practical application
5,0Student in a very good scope has mastered both the programming material and practical application

Literatura podstawowa

  1. Milo, Władysław, The Fundamentals of Economic Research, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018, ISBN 978-83-8142-150-8
  2. Smyczek, Sławomir, Consumer behavior on International Market, Placet, 2012, ISBN 978-83-7488-044-2

Literatura dodatkowa

  1. Lutyńska K., Wejland A.P. (red.), Survay Research Methods, Belmont CA, Wadsword, 1989

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Discussing social and market research. Available data sources (primary and secondary).3
T-A-2Discussion of secondary data collection methods. Types and sources of secondary data. Quality and reliability factors of secondary data.3
T-A-3Discussing the methods of document testing. Document research method. Content analysis.2
T-A-4Discussing the methods of collecting market data: interview, questionnaire interview, questionnaire, free interview, biographical interview. Construction of a research questionnaire. Principles of questioning and interpretation of data.4
T-A-5Discussing quantitative and qualitative methods. Building aeania program and measuring consumer satisfaction. Methods of measuring customer loyalty.4
T-A-6Discussing the most commonly used market research methods. The effectiveness of the selected type of research.4
T-A-7Making an independent presentation10
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Preparing a presentation for a credit17
A-A-2Discussion of the self-prepared presentation3
A-A-3Participation in the classes30
A-A-4Test2
A-A-5Consultation8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O2_W01Has basic knowledge about the characteristics of scientific knowledge
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_1A_W13Ma wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
E_1A_W14Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
E_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Cel przedmiotuC-1To acquaint students with basic issues concerning market research
Treści programoweT-A-1Discussing social and market research. Available data sources (primary and secondary).
T-A-2Discussion of secondary data collection methods. Types and sources of secondary data. Quality and reliability factors of secondary data.
Metody nauczaniaM-1Informative lecture
M-2Multimedia presentation with examples of conducted market research
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: The material of the course is passed on the basis of an independent presentation made on the basis of the collected information (presentation of the project during the classes) and a credit test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0The student does not have knowledge in the field of market research
3,0The student has a basic knowledge of market research. He knows what market and social research is.
3,5The student has a partial knowledge of the research of the essence of market research and knows definitions
4,0The student has knowledge about the essence of phenomena and processes in the field of market analysis
4,5The student has a broad knowledge of the nature of the phenomena of the market analysis process
5,0The student has a very wide knowledge of the nature of market analysis processes and very well defines concepts in this area
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O2_W02Has basic knowledge about the characteristics of scientific knowledge
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1To acquaint students with basic issues concerning market research
Treści programoweT-A-2Discussion of secondary data collection methods. Types and sources of secondary data. Quality and reliability factors of secondary data.
T-A-4Discussing the methods of collecting market data: interview, questionnaire interview, questionnaire, free interview, biographical interview. Construction of a research questionnaire. Principles of questioning and interpretation of data.
T-A-6Discussing the most commonly used market research methods. The effectiveness of the selected type of research.
Metody nauczaniaM-1Informative lecture
M-2Multimedia presentation with examples of conducted market research
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: The material of the course is passed on the basis of an independent presentation made on the basis of the collected information (presentation of the project during the classes) and a credit test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0The student does not have knowledge in the field of information gathering
3,0The student has a basic knowledge of the scope of information gathering.
3,5The student has a partial knowledge about collection of information
4,0The student has knowledge about the collection of information
4,5The student has a broad knowledge of the essence of collecting information
5,0The student has a very broad knowledge of the essence of information gathering and very well defines concepts in this area
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O2_U01The student is able to identify the characteristics of scientific knowledge. The student is able to process the collected information, prepare tables, graphically present the results of the research, and prepare a research report.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie
E_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U17Potrafi wykorzystać technologie teleinformatyczne (ICT)
E_1A_U18Potrafi oceniać swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_1A_U19Interpretuje wybrane problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii
E_1A_U20Posiada umiejętność raportowania zamierzeń i efektów zrealizowanych działań
Cel przedmiotuC-1To acquaint students with basic issues concerning market research
C-2The aim of the course is to provide knowledge about market research
Treści programoweT-A-1Discussing social and market research. Available data sources (primary and secondary).
T-A-4Discussing the methods of collecting market data: interview, questionnaire interview, questionnaire, free interview, biographical interview. Construction of a research questionnaire. Principles of questioning and interpretation of data.
T-A-5Discussing quantitative and qualitative methods. Building aeania program and measuring consumer satisfaction. Methods of measuring customer loyalty.
T-A-6Discussing the most commonly used market research methods. The effectiveness of the selected type of research.
T-A-7Making an independent presentation
Metody nauczaniaM-2Multimedia presentation with examples of conducted market research
M-1Informative lecture
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: The material of the course is passed on the basis of an independent presentation made on the basis of the collected information (presentation of the project during the classes) and a credit test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student has not mastered the knowledge about the essence of collecting material
3,0Student in the basic scope mastered the essence of material collection
3,5Student has a general knowledge of the essence of collecting material and definitions in this field
4,0Student has knowledge about the essence of collecting information and definitions
4,5Student has a broad knowledge of the nature of gathering information and definitions
5,0Student has a lot of knowledge about the essence of information gathering and extensive knowledge in the field of definition
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O2_K01Student Is aware of the importance of scientific knowledge in practical operation
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K03Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K06Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
E_1A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_1A_K09Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
E_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K07Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
Cel przedmiotuC-1To acquaint students with basic issues concerning market research
C-2The aim of the course is to provide knowledge about market research
Treści programoweT-A-1Discussing social and market research. Available data sources (primary and secondary).
T-A-3Discussing the methods of document testing. Document research method. Content analysis.
T-A-4Discussing the methods of collecting market data: interview, questionnaire interview, questionnaire, free interview, biographical interview. Construction of a research questionnaire. Principles of questioning and interpretation of data.
T-A-7Making an independent presentation
Metody nauczaniaM-1Informative lecture
M-2Multimedia presentation with examples of conducted market research
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: The material of the course is passed on the basis of an independent presentation made on the basis of the collected information (presentation of the project during the classes) and a credit test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student has not mastered the basic program material and does not know the practical application
3,0Student in the basic range has mastered the program material and knows practical applications in part
3,5Student in the basic scope mastered the program material and practical application
4,0Student in the average range mastered the program material and practical application
4,5Student in the above-average range mastered the program material and practical application
5,0Student in a very good scope has mastered both the programming material and practical application