Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Economics (S1)
specjalność: Accounting and Finance in Economic Entities

Sylabus przedmiotu Theory of international relations:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Economics
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Theory of international relations
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mastering the knowledge of macro and microeconomics.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1knowledge and understanding by students of the basic economic categories related to international relations
C-2students' knowledge and understanding of the basic theories of international exchange
C-3students' understanding of economic mechanisms on an international scale
C-4acquire the ability to formulate general conclusions on the economic problems of the modern world

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pre-classical theories of international exchange4
T-A-2Theory and absolute cost principle2
T-A-3Comparative cost theory and principle2
T-A-4Contribution of J.S. Milla and A. Marshall - Mutual Demand Law2
T-A-5The theory and principle of real costs2
T-A-6The theory and principle of opportunity costs2
T-A-7The theory and principle of abundance of resources2
T-A-8Assertions based on the theory of resource abundance4
T-A-9Neo-factorial theories2
T-A-10Neotechnology theories4
T-A-11Demand-supply theories4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Participation in classes30
A-A-2Preparation for classes12
A-A-3Studying the literature10
A-A-4Consultation6
A-A-5Colloquium2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1indication method: informative lecture
M-2Problem method: problem lecture
M-3activation methods: case method

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Evaluation of involvement and activity during classes
S-2Ocena podsumowująca: Summary evaluation: evaluation of projects prepared by students

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O12_W01
Knows theories of international exchange
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05C-2, C-3, C-4T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-5, T-A-6, T-A-9, T-A-8, T-A-1, T-A-10M-1, M-2, M-3S-2
E_1A_O12_W02
nowledge of basic economic problems
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05C-2, C-3, C-4T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-5, T-A-6, T-A-9, T-A-8, T-A-1, T-A-10M-1, M-2, M-3S-2
E_1A_O12_W03
Knows the concept and methods of state interventionism
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-5, T-A-6, T-A-9, T-A-8, T-A-1, T-A-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O12_U01
Is able to identify the main trends in contemporary international relations
E_1A_U21, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U08, E_1A_U09, E_1A_U11, E_1A_U12C-2, C-3, C-4T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-5, T-A-6, T-A-9, T-A-8, T-A-1, T-A-10M-3S-2
E_1A_O12_U02
is able to interpret economic phenomena correctly
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05C-1, C-2, C-3, C-4T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-5, T-A-6, T-A-9, T-A-8, T-A-1, T-A-10M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O12_K01
The student is able to work in a group
E_1A_K02, E_1A_K05, E_1A_K08, E_1A_K09, E_1A_K01C-2, C-3, C-4T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-5, T-A-6, T-A-9, T-A-8, T-A-1, T-A-10M-3S-2
E_1A_O12_K02
Student shows a creative attitude in solving problems
E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K05, E_1A_K08, E_1A_K09, E_1A_K01, E_1A_K07C-2, C-3, C-4T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-5, T-A-6, T-A-9, T-A-8, T-A-1, T-A-10M-3S-1
E_1A_O12_K03
Is aware of the importance of economic problems
E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K04, E_1A_K05, E_1A_K06, E_1A_K08, E_1A_K09C-2, C-3, C-4T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-5, T-A-6, T-A-9, T-A-8, T-A-1, T-A-10M-3S-2
E_1A_O12_K04
Student develops sensitivity to social and economic problems.
E_1A_K09C-3, C-4T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-5, T-A-6, T-A-9, T-A-8, T-A-1, T-A-10M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O12_W01
Knows theories of international exchange
2,0Does not know the theory of exchange
3,0Knows the classic exchange theories
3,5Knows and can interpret classical theories of exchange
4,0He is familiar with contemporary theories of international exchange
4,5Knows and is able to interpret exchange theories independently
5,0He has a good command of international exchange theory and is able to formulate conclusions on contemporary trends on his own.
E_1A_O12_W02
nowledge of basic economic problems
2,0there is no knowledge of basic economic problems
3,0has sufficient knowledge of basic economic problems
3,5has more than sufficient knowledge of basic economic problems
4,0has a good knowledge of basic economic problems
4,5has more than good knowledge of basic economic problems
5,0has a very good knowledge of basic economic problems
E_1A_O12_W03
Knows the concept and methods of state interventionism
2,0does not know the concept and methods of state interventionism
3,0He knows the concept and methods of state interventionism sufficiently
3,5Knows the concept and methods of state interventionism more than adequately
4,0Knows the concept and methods of state interventionism to a good degree
4,5Knows the concept and methods of state interventionism to a degree more than good
5,0He knows the concept and methods of state interventionism to a very good degree.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O12_U01
Is able to identify the main trends in contemporary international relations
2,0Does not know the basic trends in contemporary international relations
3,0He has basic skills in identifying basic trends in international exchange.
3,5The student is able to analyze trends in the global economy, referring to the basic theories of international exchange.
4,0Can handle well the analysis of the current situation in international relations
4,5Draw conclusions from observations of current trends in relations
5,0Is able to analyse and draw conclusions from observations of current trends in international relations and at the same time refer to the theory of international exchange.
E_1A_O12_U02
is able to interpret economic phenomena correctly
2,0is unable to interpret economic phenomena correctly
3,0is able to interpret economic phenomena correctly to a sufficient degree
3,5is able to interpret economic phenomena correctly to an extent that is more than sufficient
4,0is able to interpret economic phenomena correctly to a good degree
4,5is able to interpret economic phenomena correctly to an extent that is more than good
5,0is able to interpret economic phenomena correctly to a very good degree

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O12_K01
The student is able to work in a group
2,0Cannot work in a group
3,0He cannot make decisions on his own. In a group, he deals with simple issues of a recreative nature.
3,5Involved in the work of the group despite the lack of competence to take more complex actions.
4,0He is an active member of the team. He participates in all stages of the team's work.
4,5Works independently on selected topics
5,0Is able to present and defend one's views
E_1A_O12_K02
Student shows a creative attitude in solving problems
2,0The student shows a lack of any creativity.
3,0The student is creative to a sufficient degree.
3,5The student is creative in melting more than sufficient
4,0Student shows commitment and creativity to a good degree.
4,5Student shows above-average creativity in solving problems
5,0Student shows very good creativity in solving problems
E_1A_O12_K03
Is aware of the importance of economic problems
2,0Not aware of the importance of economic problems
3,0is sufficiently aware of the importance of economic problems
3,5Is aware of the importance of economic problems to a degree that is more than sufficient
4,0Is aware of the importance of economic problems to a good degree
4,5Is aware of the importance of economic problems to a degree more than good
5,0Is aware of the importance of economic problems to a very good degree
E_1A_O12_K04
Student develops sensitivity to social and economic problems.
2,0Student does not develop sensitivity to social and economic problems.
3,0The student develops a sufficient degree of sensitivity to social and economic problems.
3,5The student develops sensitivity to social and economic problems to a degree more than sufficient.
4,0Student develops sensitivity to social and economic problems to a good degree.
4,5The student develops sensitivity to social and economic problems to a degree more than good.
5,0Student develops sensitivity to social and economic problems to a very good degree.

Literatura podstawowa

  1. Polan W., Intra-industry trade and competitiveness of the new EU member states, PWN, Warszawa, 2020
  2. Priyanka Parvathi, Ulrike Grote, and Hermann Waibel, Fair Trade and Organic Agriculture : A Winning Combination?, CAB International, Boston, 2017, Dostepność EBOOK Central
  3. Benoît Martimort-Asso and Sophie, Ms Thoyer, Participation for Sustainability in Trade, Taylor & Francis Group, 2007, Burlington, Dostepność EBOOK Central

Literatura dodatkowa

  1. Farzaneh Badiei and Milton Mueller, Digital Trade vs Cyber Nationalism, Emerald Publishing Limited, 2019, Atlanta, Dostępność EBOOK Central

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pre-classical theories of international exchange4
T-A-2Theory and absolute cost principle2
T-A-3Comparative cost theory and principle2
T-A-4Contribution of J.S. Milla and A. Marshall - Mutual Demand Law2
T-A-5The theory and principle of real costs2
T-A-6The theory and principle of opportunity costs2
T-A-7The theory and principle of abundance of resources2
T-A-8Assertions based on the theory of resource abundance4
T-A-9Neo-factorial theories2
T-A-10Neotechnology theories4
T-A-11Demand-supply theories4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Participation in classes30
A-A-2Preparation for classes12
A-A-3Studying the literature10
A-A-4Consultation6
A-A-5Colloquium2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O12_W01Knows theories of international exchange
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Cel przedmiotuC-2students' knowledge and understanding of the basic theories of international exchange
C-3students' understanding of economic mechanisms on an international scale
C-4acquire the ability to formulate general conclusions on the economic problems of the modern world
Treści programoweT-A-2Theory and absolute cost principle
T-A-3Comparative cost theory and principle
T-A-4Contribution of J.S. Milla and A. Marshall - Mutual Demand Law
T-A-7The theory and principle of abundance of resources
T-A-5The theory and principle of real costs
T-A-6The theory and principle of opportunity costs
T-A-9Neo-factorial theories
T-A-8Assertions based on the theory of resource abundance
T-A-1Pre-classical theories of international exchange
T-A-10Neotechnology theories
Metody nauczaniaM-1indication method: informative lecture
M-2Problem method: problem lecture
M-3activation methods: case method
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Summary evaluation: evaluation of projects prepared by students
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Does not know the theory of exchange
3,0Knows the classic exchange theories
3,5Knows and can interpret classical theories of exchange
4,0He is familiar with contemporary theories of international exchange
4,5Knows and is able to interpret exchange theories independently
5,0He has a good command of international exchange theory and is able to formulate conclusions on contemporary trends on his own.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O12_W02nowledge of basic economic problems
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Cel przedmiotuC-2students' knowledge and understanding of the basic theories of international exchange
C-3students' understanding of economic mechanisms on an international scale
C-4acquire the ability to formulate general conclusions on the economic problems of the modern world
Treści programoweT-A-2Theory and absolute cost principle
T-A-3Comparative cost theory and principle
T-A-4Contribution of J.S. Milla and A. Marshall - Mutual Demand Law
T-A-7The theory and principle of abundance of resources
T-A-5The theory and principle of real costs
T-A-6The theory and principle of opportunity costs
T-A-9Neo-factorial theories
T-A-8Assertions based on the theory of resource abundance
T-A-1Pre-classical theories of international exchange
T-A-10Neotechnology theories
Metody nauczaniaM-1indication method: informative lecture
M-2Problem method: problem lecture
M-3activation methods: case method
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Summary evaluation: evaluation of projects prepared by students
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0there is no knowledge of basic economic problems
3,0has sufficient knowledge of basic economic problems
3,5has more than sufficient knowledge of basic economic problems
4,0has a good knowledge of basic economic problems
4,5has more than good knowledge of basic economic problems
5,0has a very good knowledge of basic economic problems
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O12_W03Knows the concept and methods of state interventionism
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1knowledge and understanding by students of the basic economic categories related to international relations
C-2students' knowledge and understanding of the basic theories of international exchange
Treści programoweT-A-2Theory and absolute cost principle
T-A-3Comparative cost theory and principle
T-A-4Contribution of J.S. Milla and A. Marshall - Mutual Demand Law
T-A-7The theory and principle of abundance of resources
T-A-5The theory and principle of real costs
T-A-6The theory and principle of opportunity costs
T-A-9Neo-factorial theories
T-A-8Assertions based on the theory of resource abundance
T-A-1Pre-classical theories of international exchange
T-A-10Neotechnology theories
Metody nauczaniaM-1indication method: informative lecture
M-2Problem method: problem lecture
M-3activation methods: case method
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Evaluation of involvement and activity during classes
S-2Ocena podsumowująca: Summary evaluation: evaluation of projects prepared by students
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0does not know the concept and methods of state interventionism
3,0He knows the concept and methods of state interventionism sufficiently
3,5Knows the concept and methods of state interventionism more than adequately
4,0Knows the concept and methods of state interventionism to a good degree
4,5Knows the concept and methods of state interventionism to a degree more than good
5,0He knows the concept and methods of state interventionism to a very good degree.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O12_U01Is able to identify the main trends in contemporary international relations
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie
E_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-2students' knowledge and understanding of the basic theories of international exchange
C-3students' understanding of economic mechanisms on an international scale
C-4acquire the ability to formulate general conclusions on the economic problems of the modern world
Treści programoweT-A-2Theory and absolute cost principle
T-A-3Comparative cost theory and principle
T-A-4Contribution of J.S. Milla and A. Marshall - Mutual Demand Law
T-A-7The theory and principle of abundance of resources
T-A-5The theory and principle of real costs
T-A-6The theory and principle of opportunity costs
T-A-9Neo-factorial theories
T-A-8Assertions based on the theory of resource abundance
T-A-1Pre-classical theories of international exchange
T-A-10Neotechnology theories
Metody nauczaniaM-3activation methods: case method
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Summary evaluation: evaluation of projects prepared by students
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Does not know the basic trends in contemporary international relations
3,0He has basic skills in identifying basic trends in international exchange.
3,5The student is able to analyze trends in the global economy, referring to the basic theories of international exchange.
4,0Can handle well the analysis of the current situation in international relations
4,5Draw conclusions from observations of current trends in relations
5,0Is able to analyse and draw conclusions from observations of current trends in international relations and at the same time refer to the theory of international exchange.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O12_U02is able to interpret economic phenomena correctly
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
Cel przedmiotuC-1knowledge and understanding by students of the basic economic categories related to international relations
C-2students' knowledge and understanding of the basic theories of international exchange
C-3students' understanding of economic mechanisms on an international scale
C-4acquire the ability to formulate general conclusions on the economic problems of the modern world
Treści programoweT-A-2Theory and absolute cost principle
T-A-3Comparative cost theory and principle
T-A-4Contribution of J.S. Milla and A. Marshall - Mutual Demand Law
T-A-7The theory and principle of abundance of resources
T-A-5The theory and principle of real costs
T-A-6The theory and principle of opportunity costs
T-A-9Neo-factorial theories
T-A-8Assertions based on the theory of resource abundance
T-A-1Pre-classical theories of international exchange
T-A-10Neotechnology theories
Metody nauczaniaM-3activation methods: case method
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Evaluation of involvement and activity during classes
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0is unable to interpret economic phenomena correctly
3,0is able to interpret economic phenomena correctly to a sufficient degree
3,5is able to interpret economic phenomena correctly to an extent that is more than sufficient
4,0is able to interpret economic phenomena correctly to a good degree
4,5is able to interpret economic phenomena correctly to an extent that is more than good
5,0is able to interpret economic phenomena correctly to a very good degree
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O12_K01The student is able to work in a group
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_1A_K09Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
E_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-2students' knowledge and understanding of the basic theories of international exchange
C-3students' understanding of economic mechanisms on an international scale
C-4acquire the ability to formulate general conclusions on the economic problems of the modern world
Treści programoweT-A-2Theory and absolute cost principle
T-A-3Comparative cost theory and principle
T-A-4Contribution of J.S. Milla and A. Marshall - Mutual Demand Law
T-A-7The theory and principle of abundance of resources
T-A-5The theory and principle of real costs
T-A-6The theory and principle of opportunity costs
T-A-9Neo-factorial theories
T-A-8Assertions based on the theory of resource abundance
T-A-1Pre-classical theories of international exchange
T-A-10Neotechnology theories
Metody nauczaniaM-3activation methods: case method
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Summary evaluation: evaluation of projects prepared by students
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Cannot work in a group
3,0He cannot make decisions on his own. In a group, he deals with simple issues of a recreative nature.
3,5Involved in the work of the group despite the lack of competence to take more complex actions.
4,0He is an active member of the team. He participates in all stages of the team's work.
4,5Works independently on selected topics
5,0Is able to present and defend one's views
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O12_K02Student shows a creative attitude in solving problems
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K03Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_1A_K09Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
E_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K07Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
Cel przedmiotuC-2students' knowledge and understanding of the basic theories of international exchange
C-3students' understanding of economic mechanisms on an international scale
C-4acquire the ability to formulate general conclusions on the economic problems of the modern world
Treści programoweT-A-2Theory and absolute cost principle
T-A-3Comparative cost theory and principle
T-A-4Contribution of J.S. Milla and A. Marshall - Mutual Demand Law
T-A-7The theory and principle of abundance of resources
T-A-5The theory and principle of real costs
T-A-6The theory and principle of opportunity costs
T-A-9Neo-factorial theories
T-A-8Assertions based on the theory of resource abundance
T-A-1Pre-classical theories of international exchange
T-A-10Neotechnology theories
Metody nauczaniaM-3activation methods: case method
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Evaluation of involvement and activity during classes
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0The student shows a lack of any creativity.
3,0The student is creative to a sufficient degree.
3,5The student is creative in melting more than sufficient
4,0Student shows commitment and creativity to a good degree.
4,5Student shows above-average creativity in solving problems
5,0Student shows very good creativity in solving problems
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O12_K03Is aware of the importance of economic problems
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K03Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K04Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
E_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K06Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
E_1A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_1A_K09Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-2students' knowledge and understanding of the basic theories of international exchange
C-3students' understanding of economic mechanisms on an international scale
C-4acquire the ability to formulate general conclusions on the economic problems of the modern world
Treści programoweT-A-2Theory and absolute cost principle
T-A-3Comparative cost theory and principle
T-A-4Contribution of J.S. Milla and A. Marshall - Mutual Demand Law
T-A-7The theory and principle of abundance of resources
T-A-5The theory and principle of real costs
T-A-6The theory and principle of opportunity costs
T-A-9Neo-factorial theories
T-A-8Assertions based on the theory of resource abundance
T-A-1Pre-classical theories of international exchange
T-A-10Neotechnology theories
Metody nauczaniaM-3activation methods: case method
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Summary evaluation: evaluation of projects prepared by students
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Not aware of the importance of economic problems
3,0is sufficiently aware of the importance of economic problems
3,5Is aware of the importance of economic problems to a degree that is more than sufficient
4,0Is aware of the importance of economic problems to a good degree
4,5Is aware of the importance of economic problems to a degree more than good
5,0Is aware of the importance of economic problems to a very good degree
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O12_K04Student develops sensitivity to social and economic problems.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K09Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-3students' understanding of economic mechanisms on an international scale
C-4acquire the ability to formulate general conclusions on the economic problems of the modern world
Treści programoweT-A-2Theory and absolute cost principle
T-A-3Comparative cost theory and principle
T-A-4Contribution of J.S. Milla and A. Marshall - Mutual Demand Law
T-A-7The theory and principle of abundance of resources
T-A-5The theory and principle of real costs
T-A-6The theory and principle of opportunity costs
T-A-9Neo-factorial theories
T-A-8Assertions based on the theory of resource abundance
T-A-1Pre-classical theories of international exchange
T-A-10Neotechnology theories
Metody nauczaniaM-2Problem method: problem lecture
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Evaluation of involvement and activity during classes
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student does not develop sensitivity to social and economic problems.
3,0The student develops a sufficient degree of sensitivity to social and economic problems.
3,5The student develops sensitivity to social and economic problems to a degree more than sufficient.
4,0Student develops sensitivity to social and economic problems to a good degree.
4,5The student develops sensitivity to social and economic problems to a degree more than good.
5,0Student develops sensitivity to social and economic problems to a very good degree.